Moderator: Redaktörer
Kjell_Kranzberg skrev:Det kanske också kan vara intressant för er ungdomar att veta att man på 70-talet kunde lyssna på vinylskivor på biblioteken.
denna tid, då "dator-affärer" står som spön i backen är det nära till hands att göra en blick bakåt i tiden. Åren runt 70-talets mitt var det stereo-hifi-affärer som i raketfart sköt upp som svampar ur jorden. I snart sagt varje stad och samhälle fanns en liten affär som sålde kvalitets-hifi. Dessa små affärer levde parallellt med de traditionella radio/tv-affärerna, som ju också sålde "stereo", fast kanske inte de där exklusiva märkena. I min lilla uppväxtstad (inte Motala; jag är född i Motala och har bott där under mitt vuxna liv, men inte under barndomen) fanns en liten affär som sålde Epicure, JBL och HarmanKardon bl a. Ville man köpa Luxor, Philips eller Tandberg gick man till stan´s kombinerade radio-tv-affär/reparatör. Någon gång kring 1976, gick jag dit, efter att under stort slit sparat ihop 2000 kr; en ofantlig summa för en ung kille på den tiden; och köpte mig mitt första riktiga hifi-kassettdäck; ett Tandberg TCD 310.
Fjonkalicious skrev:Bumpar denna tråd då jag ser att mina gamla bilder försvunnit och lägger dessutom till bilder på ännu en testskiva: Digital Master Direct Cut - Kornet. En svensk skiva, den första digitala inspelning på vinyl(så som jag förstår det, kan ju vara ett marknadsföringstrick). Någon som känner till den?
Det kanske också kan vara intressant för er ungdomar att veta att man på 70-talet kunde lyssna på vinylskivor på biblioteken. På ungefär samma sätt som man i dag kan boka tid för att sitta vid en dator och internet på biblioteken, kunde man för 30-35 år sedan sitta och lyssna på vinylskivor i hörlurar.
JanBanan skrev:På Hifimagasinet just nu:
http://hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=4811
HIFI HANDBOKEN 1968-1983 ENDAST 10 000:-
SOM NYA Detta pris är mycket lågt med tanke på att det inte finns så många kvar.
Kjell_Kranzberg skrev:Och detta är alltså inte längre bort än ca 35 år.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst