David Clark Stereo headset

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Useful-Idiot

David Clark Stereo headset

Inläggav Useful-Idiot » 2009-02-15 18:29

Jag grävde fram ett par gammla David Clark lurar som jag skulle vilja fräsha upp men jag kan inte hitta något modell nummer eller liknande. Är det någon som har koll på dessa lurar.

Dom är köpta någon gång under 70talet.
Modell beskrivning:
Skumgummi runt öronen.(lite Matt finish)
Färgen är grå
Logon är vit

Tack på förhand.

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam

Inläggav rolfzetterberg » 2009-02-15 19:38

Står det inget ovanpå bygeln?
På slutet av 60-talet fanns det i alla fall en 100-serie med vad som troligen är skumgummi,en 200 och en 300 med "plastklädda kuddar".
Färgen var grön,blå och röd.
Verkar ju inte stämma till 100%.

Användarvisningsbild
Useful-Idiot

Inläggav Useful-Idiot » 2009-02-15 21:47

rolfzetterberg skrev:Står det inget ovanpå bygeln?
På slutet av 60-talet fanns det i alla fall en 100-serie med vad som troligen är skumgummi,en 200 och en 300 med "plastklädda kuddar".
Färgen var grön,blå och röd.
Verkar ju inte stämma till 100%.

Det enda som står är:

[R] David Clark Company [L]
Incorporated
Worcester, Massachusetts
, Massatu

Detta står på Grå plast och undersidan är skummgummi klädd.

rolfzetterberg

Inläggav rolfzetterberg » 2009-02-15 23:20

De fanns fram till åtminstone 1974 och 100-modellen såg ut såhär:
Bild

Användarvisningsbild
Useful-Idiot

Inläggav Useful-Idiot » 2009-02-15 23:30

rolfzetterberg skrev:De fanns fram till åtminstone 1974 och 100-modellen såg ut såhär:
Bild

Tack och bock så ser dom ut så när som på sladden som på mina är raka och inte som på bildern av typen "telefonsladd".

Då skall jag se om det går att hitta rep delare till dem, främst "öron mupparna"
Senast redigerad av Useful-Idiot 2009-02-15 23:48, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
dalkarl

Inläggav dalkarl » 2009-02-15 23:34

Här är företaget i varje fall om de kanske har några reservdelar.

Användarvisningsbild
Useful-Idiot

Inläggav Useful-Idiot » 2009-02-15 23:47

dalkarl skrev:Här är företaget i varje fall om de kanske har några reservdelar.

Yepp har mailat dem :lol:

Användarvisningsbild
Useful-Idiot

Inläggav Useful-Idiot » 2009-02-17 20:06

He he ...
nu insåg jag varför dom var "undan stökade", en nymfparakit hade nångång på slutet av 80talet tuggat av sladden och jag hade inte ork eller möjlighet att laga dem då.

Nu är dock frågan hur löder man de olika sladdarna i en Tele Stereo propp.

Jag har ju 2 trådar från varje "lur":
Skall en av dem till Höger.
En till Vänster
De andra 2(dvs en från varje lur) till Signaljorden eller skall det lödas på något annat sätt?

Nästa fråga är det tex + från elementen som skall till resp kanal och - som skall till signaljord eller tvärt om? eller är det någon annan typ av koppling som skall göras?

Tacksam för svar av någon som har koll.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-02-17 20:32

Useful-Idiot skrev:He he ...
nu insåg jag varför dom var "undan stökade", en nymfparakit hade nångång på slutet av 80talet tuggat av sladden och jag hade inte ork eller möjlighet att laga dem då.

Har MP varit framme igen... inte bra. 8O :D
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2009-02-17 20:38

http://sv.wikipedia.org/wiki/Teleplugg

Hmm ska försöka; du har en tråd (isolerad, röd plast, eller rödfärgad lackad om utan plastisolering) (+) för höger signal, en till för vänster (grön eller annan färg).

Jag tror ur minnet att du ska löda vänster/grön i den lilla metallögla som sitter i centrumdelen av pluggen (mest i mitten s.a.s) och den röda/höger i i den yttre. Den som är störst/sitter längst ut/mot skruvgängan är jord, där löder du fast båda jordtrådarna tillsammans (svarta/ofärgde osv, - ) Annars testa med balansen åt vänster och kolla så att det låter i rätt lur :)

Träd trådarna i öglor där och hål där det finns, lättare att löda. Undvik klumpar på "utsidan " som ligger mot skalet du skruvar på (om det är en sån där enkel typ Champion-reservdelsplugg du använder, med hård plastkåpa som skruvas över det hela).

De båda jordtrådarna löder du i den flärpen (eller vad f-n den heter :) ) där man till sist (!) klämmer fast hela sladden. Glöm inte att först av allt trä på hylsan som ska skruvas över det hela på hörlurssladden, jobbigt att behöva göra om allt :D

Beskriv lite mer hur trådarna ser ut, inuti vissa finns nylonlinor som ska avlasta själva koppartråden/plasten mot drag. Bra om man kan fästa så bra som möjligt, samt att det inte är för mycket plast per längd koppartråd (dra längs sladden ner mot lagningsstället så att du kan klippa bort överflödig isolering).

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2009-02-17 20:40

Fjonkalicious skrev:
Useful-Idiot skrev:He he ...

Har MP varit framme igen... inte bra. 8O :D

:D "slutet av 80talet", klockrent

Användarvisningsbild
Useful-Idiot

Inläggav Useful-Idiot » 2009-02-17 20:53

Hej igen

Färgerna som finns är:

Vänster:
Svart
Vit

Höger:
Grön
Röd

Tack på förhand

phloam skrev:http://sv.wikipedia.org/wiki/Teleplugg

Hmm ska försöka; du har en tråd (isolerad, röd plast, eller rödfärgad lackad om utan plastisolering) (+) för höger signal, en till för vänster (grön eller annan färg).

Jag tror ur minnet att du ska löda vänster/grön i den lilla metallögla som sitter i centrumdelen av pluggen (mest i mitten s.a.s) och den röda/höger i i den yttre. Den som är störst/sitter längst ut/mot skruvgängan är jord, där löder du fast båda jordtrådarna tillsammans (svarta/ofärgde osv, - ) Annars testa med balansen åt vänster och kolla så att det låter i rätt lur :)

Träd trådarna i öglor där och hål där det finns, lättare att löda. Undvik klumpar på "utsidan " som ligger mot skalet du skruvar på (om det är en sån där enkel typ Champion-reservdelsplugg du använder, med hård plastkåpa som skruvas över det hela).

De båda jordtrådarna löder du i den flärpen (eller vad f-n den heter :) ) där man till sist (!) klämmer fast hela sladden. Glöm inte att först av allt trä på hylsan som ska skruvas över det hela på hörlurssladden, jobbigt att behöva göra om allt :D

Beskriv lite mer hur trådarna ser ut, inuti vissa finns nylonlinor som ska avlasta själva koppartråden/plasten mot drag. Bra om man kan fästa så bra som möjligt, samt att det inte är för mycket plast per längd koppartråd (dra längs sladden ner mot lagningsstället så att du kan klippa bort överflödig isolering).

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-02-17 21:16

Hur var det med Sonab? Var inte deras lurar från David-Clark? Jag minns inte riktigt, jag var inte intresserad av lurar på den tiden.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Useful-Idiot

Inläggav Useful-Idiot » 2009-02-17 21:29

Ingen aning 8O

petersteindl skrev:Hur var det med Sonab? Var inte deras lurar från David-Clark? Jag minns inte riktigt, jag var inte intresserad av lurar på den tiden.

MvH
Peter

rolfzetterberg

Inläggav rolfzetterberg » 2009-02-17 23:48

Sonab sålde först ovannämnda Clarklurar under deras riktiga namn,men deras två egna H10 och H20 som kom runt 1973 har jag för mig(om jag nu inte har fått fel på den enda fungerande kvarvarande...eller är det två?)byggdes av Mikrofonbau(MB) i Tyskland efter svenska ideer.

Återgå till Vintage-hifi