Micro Seiki MP-1 förstärkare till elektrostathörlurar

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Micro Seiki MP-1 förstärkare till elektrostathörlurar

Inläggav Fjonkalicious » 2009-09-17 13:50

Vad skall jag med den till, hur lätt är det att hitta lurarna?

Kunde inte låta bli :oops:

http://www.thevintageknob.org/THEVAULT2 ... 2MP1.html#
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2009-09-17 13:54

Jäklar va nicee!

Det är alltså ett litet riiaa, däri? Sannerligen, mycket trevligt om så är fallet.

Det ser ut att vara gamla DIN-pluggen till lurarna på bilden, är det det på din? :P

Mvh, A.F.

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2009-09-17 13:54

Såg fel, typ... :roll:

henriksch

Re: Micro Seiki MP-1 förstärkare till elektrostathörlurar

Inläggav henriksch » 2009-09-17 23:37

Fjonkalicious skrev:Vad skall jag med den till

Vad är det för en fråga på ett forum som detta?? Hur många av oss läsare tycker att denna är fråga ens är relevant att tänka i en situation av att stå inför en låda med en ratt och dessutom en låda med en ratt man ännu inte har? ??
Det är väl bara så enkelt att du inte hade någon, i alla fall inte fler än en, eller kanske två, innan! :wink:
/H

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Re: Micro Seiki MP-1 förstärkare till elektrostathörlurar

Inläggav Fjonkalicious » 2009-09-18 08:13

henriksch skrev:
Fjonkalicious skrev:Vad skall jag med den till

Vad är det för en fråga på ett forum som detta?? Hur många av oss läsare tycker att denna är fråga ens är relevant att tänka i en situation av att stå inför en låda med en ratt och dessutom en låda med en ratt man ännu inte har? ??
Det är väl bara så enkelt att du inte hade någon, i alla fall inte fler än en, eller kanske två, innan! :wink:
/H

Du har så rätt så. Den tar ju inte så stor plats heller. Men vad är chansen att hitta rätt hörlurar?

Jag hittade dock ett par andra hörlurar av märket Weist. Någon som vet vad det är? Rolf?

Jag har ett par av det märket sedan innan, men dom ser ganska oseriösa ut, dom är bruna med träfejkvinyl (mjuk) på bågen över huvudet.

Dom jag hittade igår såg mer seriösa ut, liknande lite gamla telegrafhörlurar, en konisk nätform och en kromad ring. Ganska fräna faktiskt.

Mvh

Filip

Användarvisningsbild
leffe

Inläggav leffe » 2009-09-18 09:34

Om jag inte misstar mig så är det en driver för elektrostatlurar med Riaa steg av samma typ som Stax gjorde till sina budgetlurar - kanske tom samma

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam

Inläggav rolfzetterberg » 2009-09-18 11:58

FNS och Weist var två kameraimportörer/tillverkare som slog sig ihop och bildade FNS Weist och sålde hifi i mitten på 70-talet,bl.a AKAI.
Bild

Dina Weist är troligen någon sorts import.De med metallnät fanns det ju flera olika av,så det är inte så lätt utan bild.
Microaggregatet behövs för att få en likspänning till membranen.Består oftast av en trafo och en bunt dioder för att höja spänningen.Det går ju förstås också att plocka ut tillräckligt med "kräm" ur signalen.Det är inte säkert att den innehåller någon förstärkare alls.
Bild

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-09-21 22:36

Då skall vi se, här en bild:

Bild

Det är nog inte världens mest påkostade hörlurar för man har valt att ha samma element på båda sidor(såklart) men inte orkat vända rätt loggan:

Bild

Återgå till Vintage-hifi