Michelson/Voigthorn, nytt filter på G

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Michelson/Voigthorn, nytt filter på G

Inläggav Nattlorden » 2009-10-02 19:22

Framkomna vid runtstädning:
BildBild
...mina gamla Voig[s]h[/s]thorn... vad de nu kan vara... 21-22 år gamla.

De har fått utbytt elementuppsättningen en gång efter att troligen ha spelat sönder Fostexarna som satt i först.

Det är en SEAS bas. 8". P21-REX-DD eller något sådant... och en Vifa diskant i lätt hornladdning.

Filtret är rent åt helvete, standardfilter från Hifikit som inte jag funderade över att ta hänsyn till att diskanten var på 6 ohm istället för 8... ej heller är det tagit hänsyn till känsligheterna... ja... förutom den senare ditkopplade och på måfå skruvade konstantimpedanspoten...

Går det att göra något vettigt i filterväg eller skall jag skaffa något annat element för det skall funka?

OBS.. inga jätteambitioner... det räcker att de är lyssningsbara... inte nödvändigtvis finlyssningsbara, men det gör inget.

Som säkert utläses pinsamt tydligt så är inte högtalar/filterkonstruktion något på min meritlista... :lol:

Edit: lite sökningar på nätet troliggör att diskanten heter H26TG-05-06. I alla fall de sista två siffergrupperna känns bekant.
Senast redigerad av Nattlorden 2010-04-16 09:32, redigerad totalt 6 gånger.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-10-02 19:45

Skitfina element!

Gör det lätt för dig!

Inte riktigt samma diskant, men bygger du lådan så hjälper vi dig in i mål!
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2009-10-02 19:48

MagnusÖstberg skrev:Skitfina element!

Gör det lätt för dig!

Okej... kul när folk tänker utanför lådan... och jag var kanske inte så tydlig... men jag vill alltså använda Voighthornen...

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2009-10-02 19:56

Så här ser hornet ut inuti:
Bild

Samma sida skriver också:
"Voigthorn" Data
Højde : 68 cm.
Bredde : 38 cm.
Dybde : 33 cm.
Vægt : 15 kg.
Drive Unit : PM 6 A/C
Frekvensområde : 45 - 20 KHz.
Følsomhed : 96 db 1 W

Tidsskriftet "High Fidelity" i Danmark startede den første hornbølge i 1972 med denne konstruktion.

Hornet er specielt - den meget smalle munding er anbragt
i bunden - det giver god belastning af enheden, men bas output'et lider noget under det.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2009-10-02 20:14

Nattlorden skrev:
MagnusÖstberg skrev:Skitfina element!

Gör det lätt för dig!

Okej... kul när folk tänker utanför lådan... och jag var kanske inte så tydlig... men jag vill alltså använda Voighthornen...

Men filtret kanske är värt att titta på, så slipper du kanske byta element.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2009-10-02 20:16

Ja, definitivt!

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2009-10-02 20:17

De där går säkert att bygga ett fint filter till. Släng hifikitfiltret och börja på nytt. Typ en 1,2mH spole till basen och en 3,3-4,7uF kondensator i serie med diskanten + ett motstånd på 3.9-5.6ohm. Sedan en 6,8uF kondensator parallellt med basen. Högtalarna placeras nära vägg.
MEK - MetallElementKlubben

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2009-10-02 20:25

Ok... vad motsvarar det för sorts delning då?

Inte för att jag vet vad jag gör, men jag har petat in elementdata i Basta och satt lådan som varande basreflex. Vet inte vad jag skall sätta för data på porten dock...

Kurvan verkar i alla fall antyda om delning i trakten av 2kHz och det är ganska precist där diskanten faller av sig själv.

Användarvisningsbild
Keld

Inläggav Keld » 2009-10-02 20:29

O om du tar bort H'et från dina voighthorn, så får du riktiga voigthorn istället. :D
:arrow: http://www.lowthervoigtmuseum.org.uk/history.html

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2009-10-02 20:31

h, h ja ja!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2009-10-04 12:43

Om diskanten i sig själv faller av med 12dB/oktav, behöver man verkligen dessutom addera ett eget filter? Kan tänka mig att man vill sänka värmeutveckling i talspole genom att inte få lika mycket signal.

Om jag adderar ett förstaordningens filter så borde det då bli 18dB/oktav - skall jag i så fall ha ett tredje ordningens till basen, för den verkar vara flat en oktav ovanför delningsfrekvensen innan denna också dyker med 12dB/oktav ungefär ?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-10-04 12:45

Ja för tusan, du bränner av talspolen på nolltid utan filter på diskanten.

Utan att veta impedanskurvorna för elementen så är det inte så lätt att smäcka ihop ett filter.
Senast redigerad av MagnusÖstberg 2009-10-04 12:50, redigerad totalt 1 gång.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2009-10-04 12:48

Okej, då får det bli en konding till diskanten... och en spänningsdelare för att sänka känsligheten en hel del...

Så då återstår det vilken sorts filter som basen skall ha... och vad jag måste göra för att hantera baffelsteget...

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-10-04 13:01

Det är en 8" bas, den sprider nog inte så bra högt upp. Den bör nog delas brant, 24db/oktav vilket gör att du vill åstakomma detsamma med diskanten - på med en parallellspole. Det är bra för det ger mindre stress åt den nu när du delar förhållandevis lågt (2Khz?).

Baffelsteget kan du justera med en separat krets, eller direkt i filtret. Det är -martin- duktig på att simulera förklara.

Sedan är det bara att justera in känsligheten på diskanten med resistor och focalpunkten med hjälp av skrutten.

Jävligt tumregelmässigt det här :D
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2009-10-04 13:10

Basen tycker jag verkar sprida helt ok upp till 4k (30 grader off), den är snarast stigande on-axis till dit.

Är lite konfunderad av resonemanget - brukar man inte ta hänsyn till elementets inneboende fall? Jag antar att man vill båda sidor skall totalt sett skall falla lika mycket för att det skall summera rätt... så om jag sätter ett andra ordningens filter på diskanten, så faller den likt fjärde ordningen från 2k. Skall jag "bara" möta detta med ett andra ordningens filter på basen, borde där inte bli en "grop" i frekvensgången av det?

Kan dock köpa att diskanten behöver skyddas mer, om jag skall dela den så lågt.

Focalpunkten kan nog skippas, är det verkligen lönt att jaga när man har placering side-by-side på elementen?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-10-04 13:24

Nattlorden skrev:så om jag sätter ett andra ordningens filter på diskanten, så faller den likt fjärde ordningen från 2k. Skall jag "bara" möta detta med ett andra ordningens filter på basen, borde där inte bli en "grop" i frekvensgången av det?
Precis, du måste göra ett elektriskt fjärde ordningens filter på basen för att få det rätt.

4Khz är inte så högt upp, ponera att man lagt delninen vid 3Khz och 18db/oktav då skulle man bara vara nere 6db när det händer grejjer off-axit.

Delar du istället 24db vid 2Khz är nivån nere 24db och relativt obetydlig vid 4Khz...

I pk (som Naq just gjort) går middbasen snyggt upp till 10Khz! Mindre diameter med en kon som inte resonerar tokmycket (som Seas Excel) underlättar.

IÖ´s variant av P21 (pi60-basen) har ju inte så mycket gemensamt med din, men den sprider fint betydligt högre i frekvens vilket tillåter större spelrum.

Som sagt elektriskt 24db/oktav på basen och 12db/oktav på diskanten , de skall mötas där -6db hamnar för diskanten med filter på.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2009-10-04 14:00

Så då bör det bli något sådant här att testa då kanske:

Bild

Redan detta.... utan att fixa resten som bör fixas.. är nog vida överlägset allt som någonsin suttit i dessa högtalarna. :lol:

0.95mH finns nog inte... hur gör man, sätter man två spolar i serie? 0.8+0.15? Min fingerfärdighet är och tillgång på mätinstrument är inte god npg för att ge mig på linda av en 1mH...

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-10-04 14:15

ladda ner något mätprogram och skaffa en mätmik så kommer högtalaren efter lite arbete bli en riktig rökare
Bikinitider

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-10-04 14:17

Nattlorden skrev:Redan detta.... utan att fixa resten som bör fixas.. är nog vida överlägset allt som någonsin suttit i dessa högtalarna. :lol:
:D :D

Men så är ju högtalaelement inte resistiva :? utan impedansen stiger med ökande frekvens för basen, vilket ställer till det lite. Och så var de det där med baffelsteget. Och diskanten vars impedans ökar med sjunkande frekvens 8O :lol: :lol:

http://www.madisound.com/catalog/PDF/p21wo20-08.pdf

Det där blir väl en bra utgångspunkt du knåpat ihop, kanske med nån liten resistor i serie med diskanten..
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2009-10-05 06:47

Jag tror diskanten behöver ned 6dB, så det borde väl bli 6 ohm parallellt och 3 ohm i serie...

Bild

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2009-10-05 08:51

Ouch! Det där blev tusen spänn komponenter hos HifiKit...

Inte konstigt att det finns många högtalare som är dyra utan att vara bra...

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2009-10-05 11:48

Undrar om man kan använda sin CM-3 för någon vettig mätning, eller man måste köpa något mer mätinriktat för att få vettig data...

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2009-10-05 12:04

Nattlorden skrev:Undrar om man kan använda sin CM-3 för någon vettig mätning, eller man måste köpa något mer mätinriktat för att få vettig data...

CM-3 är en riktad mikrofon och det är ju inte förstahandsval för frekvensgångsmätning, lågfrekvens blir ju avståndsberoende med en riktad mikrofon. I detta fall är det ju inte tal om det yttersta finliret så visst borde det gå att mäta med CM-3 för att grovyxa till ett delningsfilter mellan dessa element. För riktigt bra mätningar behöver man en kalibrerad mätmikrofon. En okalibrerad mätmik är i princip inte mycket bättre än CM-3... Kalibrerad innebär att den har en känd frekvensgång, inte att man pillar på något. Leverades din CM-3 med egen frekvensgångskurva?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2009-10-05 12:07

Tack. :)

Det kan jag inte minnas att den gjorde.

Användarvisningsbild
DrBoar

Inläggav DrBoar » 2009-10-05 13:31

Grundkonstruktionen är bra och B Börja hade en artikelserie i Radio & Televison då han förbättrade konstruktiionen avsevärt både mät och ljudmässigt. (Början på 80 talet

Dina element är både bra och lämpade för kvartsvågspipor, grattis!

Vad jag kommer ihåg på rak arm.

0. Gå över alla mellanväggars fogar med silikon så att det är absolut täta.
1. Sätt dit en botten på lådan
2. Ersätt bottenslitsen med en stående slits längst bort i pipan (nedre vänsta hörnet på ritningen) 85mm bred och höjd upp till tvärstaget.

Den minskade arean sänker resonansfrekvensen för pipan med 5 Hz

Prinipen för dämpning av pipan är hård dämpning fram till elementet och sedan bara kilar i tät markrockwool som hörnstycken. Att fylla hela låden med fluff tar för mycket bas (grundton) utan att dämpa övertonerna tillräckligt.

Angående 0.95 kontra 1.0 mH, inbilla dig inte att systemet i övrigt är med fel lägre än 5% så bry dig inte om sådant finsnickeri.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2009-10-05 13:44

Tack! :D

Vad jag minns så är allt ordentligt vitlimmat från början, inkl extra strängar ovanpå skarvarna, så det är nog i sin ordning.

Jag kan inte minnas någon isolering alls, utan hornet är helt odämpad och det finns inget direkt sätt att ändra på det tror jag, vill minnas det är väldigt svår att komma runt krökarna med händer/armar. Men det kan jag kika på när jag tagit ur elementen sen.

Har sett modden med slits innan.... kanske funderar på det efter jag sätt någon mätning på dem, men rent generellt tycker jag modden ser anskrämlig ut. Det är i alla fall en mycket småpetigare justering än att åtgärda det vansinniga filtrer som sitter i dem idag. :lol:

Användarvisningsbild
DrBoar

Inläggav DrBoar » 2009-10-05 21:27

Artikeln jag avsåg var Bjarne Bäckström HF&M 1975 nr 12 och 1976 1 &2

Helt utan daämpningmaterial ligger resultatet långt under vad som kan åstadkommas med enkla medel.

Voigt a la Biltema

Grunda med filt;
Limmas/ häftas på de ytor som rimligt lätt nås från hålet

Ljudisoleringsfilt
Lämplig som ljudisoleringsmaterial. Kan limmas mot underlaget. Klipps med kraftig sax till önskad form. Lämplig att lägga under mattor och annan invändig klädsel. Mått: 1000 x 2000 mm. Tjocklek: 7 mm.
36-9222 139,00 kr

Toppa med en förpackning vadd :
Dela den sista biten i 2 delar och packa in halvorna hårt i början av pipan i vardera högtalare. Del 1 &2 packas lite lösare i resten av första sektionen en i vardera högtalare. De sista bitarna fyller ut böjen ner och volymen mot högtalaröppningen lite fluffigt

Dämpmaterial till högtalare, 5 st.
Polyestervadd för dämpning i högtalarlådor. Mått: 60 x 40 cm. 300 g/m². 31-604 99,90 kr

Är enkelt och gör gott :D

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-04-13 13:07

Har beställt filterkomponenter och fluff från hifikit idag. Högtalarna står nu i en soffgrupp/relax/mys-hörna på jobb, så jag fick därigenom lite ny motivation att göra något... samtidigt som de är enklare åtkomliga än i ett utrymme som återkommande omvandlas till förvaring...

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-04-15 08:30

Toksnabb leverans, fick grejorna igår e.m. redan. Får ut på lunchen och köpa mig en kolv och lite tenn - trodde vi hade lödstation kvar i verkstan här, men den verkar ha fått fötter efter att vi inte gör något sådant längre.

Provspelade dem som de är och de har helt ok egenskaper som det är, frågan är om jag lyckats ratta till med med potentiometer trots totalt felbyggt filter bättre än vad jag kommer att åstadkomma nu... Den som lever får se...

Man kan i alla fall konstatera att elementens egenskaper i sig är så pass bra att det lyser genom även med ett uselt filter.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-04-15 21:35

Så här ser den tänkta uppställningen för myshörnan/mötesplats ut:
Bild

Det låter inte pjåkigt, men Svante/IÖ m.fl. hade blivit vithåriga på kuppen om de sett mätt på dem... :mrgreen:

Dags får obduktion då, första patient:
Bild

Ut med elementen:
Bild

Liten kik på gamla filtret (konstantimpedanspot skymtades ovan):
Bild

Mycket fluff som skall in...
Bild

Två stoppade krabater:
Bild

...och mer än så här hann jag inte på lunchen.

Nästa

Återgå till DIY-forum