Beakungen. Säljer lite "basar"

Läs medlemarnas presentationer och om deras anläggningar.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Beakungen

Re: Beakungen. Fråga angående modd av högtalare

Inläggav Beakungen » 2018-04-18 17:41

Perfector skrev:
Beakungen skrev:Jo jag har ett par kappa 8a (igen) denna gången har jag dock ett steg som gör att jag kan spela dem rejält.

De låter väldigt trevligt. Lugna å fina och det går att spela ordentligt högt utan att de har en tendens att bli hårda eller låta distat.

Mina körs delade vid 80hz mot 4x15tums slutet å dspkorrigerat. Detta då jag anser basen vara en rätt svag länk i högtalaren å det känns rätt meningslöst att köra dem fullregister när jag redan har mkt bättre bas att tillgå.

Det enda jag märker är att vid viss typ av musik så finns det lite boomighet och resonanser i lådan. Den sjunger med lite granna känns det som. Tanken var då att försöka se om detta är något jag kan försiktigt modda väck.

I lådan som det är nu är det jäkligt tajt. Vi pratar extremt tajt. Tänkte först satt ytterligare stag för att styva upp konstruktionen men det kan nog bli lite svårt.

Så då funderar jag lite över hur stor skillnad det kan bli om man bytte dämpmaterialet i lådan? Som det är nu är det vitt standardfluff och säkert inget avancerat.

Finns det något annat som hade dämpat bättre i lådan?

60 mm profilskum runt alla väggar och en ordentlig klutt fårull i det rum som blir över kanske?
Du sänker lufthastigheten i lådan vilket gör den skenbart större.
Enda nackdelen kan bli att den tål lite mindre effekt i den "större lådan", annars kan jag inte se några nackdelar.

Effekttåligheten är egentligen ointressant i basen då de delas vid 80hz och även under det är det ändå en 12tums bas i varje låda :)

Tror du profilskum är bättre än det vita fluffet som är i nu?

Funderar lite på asfaltsmatta också ?!

Användarvisningsbild
Beakungen

Inläggav Beakungen » 2018-04-18 17:41

Almen skrev:Fogskum?

hehe vill helst inte göra något som inte går att återställa till orginalskick. Misstänker att fogskum inte är det lättaste att få väck sen ;)

Användarvisningsbild
Perfector

Inläggav Perfector » 2018-04-18 17:52

Beakungen skrev:
Perfector skrev:
Beakungen skrev:Jo jag har ett par kappa 8a (igen) denna gången har jag dock ett steg som gör att jag kan spela dem rejält.

De låter väldigt trevligt. Lugna å fina och det går att spela ordentligt högt utan att de har en tendens att bli hårda eller låta distat.

Mina körs delade vid 80hz mot 4x15tums slutet å dspkorrigerat. Detta då jag anser basen vara en rätt svag länk i högtalaren å det känns rätt meningslöst att köra dem fullregister när jag redan har mkt bättre bas att tillgå.

Det enda jag märker är att vid viss typ av musik så finns det lite boomighet och resonanser i lådan. Den sjunger med lite granna känns det som. Tanken var då att försöka se om detta är något jag kan försiktigt modda väck.

I lådan som det är nu är det jäkligt tajt. Vi pratar extremt tajt. Tänkte först satt ytterligare stag för att styva upp konstruktionen men det kan nog bli lite svårt.

Så då funderar jag lite över hur stor skillnad det kan bli om man bytte dämpmaterialet i lådan? Som det är nu är det vitt standardfluff och säkert inget avancerat.

Finns det något annat som hade dämpat bättre i lådan?

60 mm profilskum runt alla väggar och en ordentlig klutt fårull i det rum som blir över kanske?
Du sänker lufthastigheten i lådan vilket gör den skenbart större.
Enda nackdelen kan bli att den tål lite mindre effekt i den "större lådan", annars kan jag inte se några nackdelar.

Effekttåligheten är egentligen ointressant i basen då de delas vid 80hz och även under det är det ändå en 12tums bas i varje låda :)

Tror du profilskum är bättre än det vita fluffet som är i nu?

Funderar lite på asfaltsmatta också ?!

Profilskum är komplement till ullen du har och dämpar akustiska reflexer i lådan, den blir lite som ett ekofritt labb.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm, Visaton, Inertia AB, Sinus samt Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik samt Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Beakungen

Inläggav Beakungen » 2018-05-31 11:43

Hej!

behöver bli av med lite grejer jag har ståendes. Grejerna finns i halmstad och skickas helst inte :)

Har en st Sat Amplifix. När den fungerar låter den mkt bra. Har varit inne på rep där de bytte volymkrets och lite annan skit. Fungerade ett bra tag efter det. Men numera av och till så knastrar den i ena kanalen och har sig.

jag har ingen ork att lägga mer energi på den. Så säljes till den som är lite mer händig än jag att fixa den. Har kollat och där var några lödningar deffekta som jag såg men har inte kunskapen att fixa den helt enkelt.

Tänker mig kanske 2500kr kan den vara värd?

Bild

Bilbaslådor från dd. Används ej längre. Riktigt bra tryck och spelar bra i hemmiljö också. Tål att spelas väldigt högt.

Har två st. 1000kr för båda.

Bild

Onkyo 906 i bra skick och låter utmärkt. Alla hdmi fungerar utmärkt sist jag använde den. Driver på mkt bra, väger över 20kg. Finns mätmick å fjärr.

Tänker mig att den kan vara värd 3000kr?

Bild

Två st scanspeak basar. Ska vara oanvända men kanterna har däremot gått på dem. Bytes mot ett par goda öl eller något.

modellen är 18w 4208

Bild

Focal 15tums subwoofer för bil. Elementen har ok kanter men spidern är lite nerhängd. Skänkes till någon som har mer nytta av den än jag. Namn är 38 KX SPL.

Bild

Marantz nr1603 i okej skick. Låter utmärkt och har preout på front. En väldigt liten förstärkare. Finns mätmick å fjärr.

Tänker mig kanske 1800kr ?

Bild

Användarvisningsbild
Beakungen

Re: Beakungen. Säljer av lite grejer :)

Inläggav Beakungen » 2018-05-31 11:46

edit råkade citera istället för att redigera :)

Användarvisningsbild
Beakungen

Inläggav Beakungen » 2018-08-29 00:48

[quote="Beakungen"]Hej!

behöver bli av med lite grejer jag har ståendes. Grejerna finns i halmstad och skickas helst inte :)

Onkyo 906 i bra skick och låter utmärkt. Alla hdmi fungerar utmärkt sist jag använde den. Driver på mkt bra, väger över 20kg. Finns mätmick å fjärr.

Tänker mig att den kan vara värd 2500kr?

Bild

Säljer mina fina Sonab oa12 också. Låter utmärkt. Men behöver banta ner lite på alla olika högtalare som inte används :) Tänker mig 3000kr kanske är skäligt?

Bild

Bild

Bild

Kan tänka mig byte mot Ino med slantar emellan om det behövs förstås :)

Typ piP eller någon annan bra burk :)

Användarvisningsbild
Beakungen

Re: Beakungen. Säljer onkyo 906

Inläggav Beakungen » 2018-09-04 22:53

OA 12 sålda! :)

Användarvisningsbild
Beakungen

Re: Beakungen. Säljer onkyo 906

Inläggav Beakungen » 2019-09-12 00:33

Föregående

Återgå till Medlemspresentationer