Drivremmar till vintage-CD-spelare (Technics SL-P8)

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Daniel_A
 
Inlägg: 329
Blev medlem: 2008-03-27

Drivremmar till vintage-CD-spelare (Technics SL-P8)

Inläggav Daniel_A » 2010-01-07 11:41

Jag har just fått tag på en begagnad Technics CD-spelare från formatets barndom (spelaren lanserades 1984). Den har lite roliga finesser som pitch control och möjligt att mata in exakt sökposition i ett spår (mm:ss) på en knappsats, och framför allt ser den mycket snygg ut!

Dock har jag problem med både skivsläden och avläsning av skivorna på grund av att att gummiremmarna för luckans motor samt för drivning av lasern har blivit slappa och stela. Tyvärr är remmarna utgångna på Technics/Panasonic:

SRGB007N02
SRGB007N03

De är endast några cm långa, "trekantiga" i formen och några mm breda. Är det någon som har några idéer för var man kan få tag i ersättningsremmar?

Bild

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!
 
Inlägg: 20076
Blev medlem: 2004-07-11

Inläggav Flint » 2010-01-07 11:43


Nefilim
Sura gubben
 
Inlägg: 25156
Blev medlem: 2006-03-08
Ort: Värsta Jämtland (Västra)

Inläggav Nefilim » 2010-01-07 12:56

Det går också höra med www.svalander.se

Men där är det säkert dyrare.
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
Daniel_A
 
Inlägg: 329
Blev medlem: 2008-03-27

Inläggav Daniel_A » 2010-01-07 14:09

Leiflines remmar är lite för långa, den kortaste remmen jag behöver har en diameter på bara runt 20 mm. Jag får slå en signal till Svalander (om inget billigare förslag dyker upp) när jag har lyckats förstå hur mycket som måste demonteras för att över huvud taget få ut remmarna!

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!
 
Inlägg: 20076
Blev medlem: 2004-07-11

Inläggav Flint » 2010-01-07 14:15

Daniel_A skrev:Leiflines remmar är lite för långa, den kortaste remmen jag behöver har en diameter på bara runt 20 mm. Jag får slå en signal till Svalander (om inget billigare förslag dyker upp) när jag har lyckats förstå hur mycket som måste demonteras för att över huvud taget få ut remmarna!

Maila Leifline. Han är bra att snacka med och jobbar med service så han har säker mer prylar än det som finns på hemsidan.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard
 
Inlägg: 18067
Blev medlem: 2007-09-02
Ort: Skåne

Inläggav Fjonkalicious » 2010-01-07 14:26

Ujujuj vilken stilig spelare! :-D
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Maccis
 
Inlägg: 5229
Blev medlem: 2009-11-12
Ort: Småländska höglandets pärla - Nässjö

Inläggav Maccis » 2010-01-07 17:54

Mitt tips är Kabelpiraten.com.

Kolla här:

http://kabelpiraten.no-ip.net/catalog/i ... 36o2a83m12

Användarvisningsbild
twangbang
 
Inlägg: 399
Blev medlem: 2007-10-28

Inläggav twangbang » 2010-01-07 22:07

Riktigt snygg spelare det där!!!

Har ett riktigt fint luxman däck som jag tänkt byta remmar i, men det är som i din cd antar jag. Alltså alldeles för mycket som måste tas dän innan man ens kommer åt remmarna..

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra
 
Inlägg: 16078
Blev medlem: 2006-03-25
Ort: Stora Mellby

Inläggav phloam » 2010-01-07 22:23

Hmm jag skulle i samma situation kolla bra-att-halådan efter slaktade bandspelare och remmar därifrån.

Eftersom denna fina pjäs måste bevaras så ska jag kolla vad jag har... tunnare remmar vore lättare, tror du att det skulle funka?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!
 
Inlägg: 20076
Blev medlem: 2004-07-11

Inläggav Flint » 2010-01-07 22:37

Gamla vhsmaskiner kan också innehålla några remmar man kan ha nytta av.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra
 
Inlägg: 16078
Blev medlem: 2006-03-25
Ort: Stora Mellby

Inläggav phloam » 2010-01-08 01:02

Flint skrev:Gamla vhsmaskiner kan också innehålla några remmar man kan ha nytta av.


Hmm kan ha ett lämpligt objekt... vågar man be om foton på originalremmarna vid linjal eller nåt?

Tror du lite annan form än trekantiga kan funka?

Kan ha walkman-remmar också men troligtvis för tunna...

MP
 
Inlägg: 5760
Blev medlem: 2008-09-04

Inläggav MP » 2010-01-08 01:30

Om det funkar med fyrkantsremmar så finns det mycket att välja och vraka på till gamla VHS spelare.
Fritestare av 13:e graden
Testfrihet, Jämnvikt, Brödfruktstund

MP
 
Inlägg: 5760
Blev medlem: 2008-09-04

Inläggav MP » 2010-01-08 01:34

Aha nu såg jag ju vilka mått du söker! :o

Som rem till luckans motor borde du kunna ta i princip vad som helst, det gör ju inget om det svajar där :wink:

Förflyttningen av lasern är inte heller så hemskt petig.
Det finns gummisnoddar i storpack på de större matbutikerna, som skulle kunna passa, det skadar inte att prova.
Fritestare av 13:e graden
Testfrihet, Jämnvikt, Brödfruktstund

Användarvisningsbild
Daniel_A
 
Inlägg: 329
Blev medlem: 2008-03-27

Inläggav Daniel_A » 2010-01-08 13:40

Jag har lyckats laga felen halvdant (förmodligen provisoriskt) genom att helt enkelt vända på remmarna! Det var en synvilla att remmarna var trekantiga; de är förstås som brukligt fyrkantiga. Jag vred alltså remmarna 90 grader så att den yta som tidigare varit vänd utåt nu istället ligger an mot dreven. Nu går det att spela skivor fram till ca 60 minuters speltid (sedan orkar inte remmen driva lasersläden längre bort).

Jag kan nu därför i lugn och ro försöka hitta gummiremmar av någorlunda motsvarande mått.

Nedan följer några bilder av proceduren:

Bild


Välmatat inre:

Bild


Längst ned till höger motorn för skivsläden:

Bild

Bild


Läsenheten från undersidan med delvis demonterat undre kretskort:

Bild


Den gängade axeln i bildens övre halva driver släden där lasern sitter monterad:

Bild


Motor med minimal drivrem:

Bild


Remmen för skivsläden:

Bild


Remmen för lasersläden:

Bild


Allt på plats och med en lämplig jazz-CD på lagom volym:

Bild

Användarvisningsbild
Daniel_A
 
Inlägg: 329
Blev medlem: 2008-03-27

Inläggav Daniel_A » 2010-01-08 13:44

MP skrev:Förflyttningen av lasern är inte heller så hemskt petig.
Det finns gummisnoddar i storpack på de större matbutikerna, som skulle kunna passa, det skadar inte att prova.


Bra tips, ska kolla efter gummisnoddar. Du tror inte att det blir för klent (dvs töjs för lätt)? Den befintliga remmen är något tjockare än vanliga gummisnoddar i det lilla formatet.

Användarvisningsbild
twangbang
 
Inlägg: 399
Blev medlem: 2007-10-28

Inläggav twangbang » 2010-01-08 13:46

Men jäklarns vad snygg den är!!!!!!!!!!!!!! :o :o :o

MP
 
Inlägg: 5760
Blev medlem: 2008-09-04

Inläggav MP » 2010-01-08 13:46

Snyggt det ser ut och så har du en klassisk TD-125 också? :)

Den där typen av remmar i de storlekarna finns till i VHS maskiner som sagt, hör med någon radio/tv-service verkstad i närheten av dig.
Fritestare av 13:e graden
Testfrihet, Jämnvikt, Brödfruktstund

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard
 
Inlägg: 18067
Blev medlem: 2007-09-02
Ort: Skåne

Inläggav Fjonkalicious » 2010-01-08 13:47

Var det inte du som hade en Philips CD-300/303 innan? Har Technics:en fått ersätta den?

Skulle man inte kunna hitta o-ringar eller gummipackningar som har dom måtten?

Mvh

Filip
Head of Design - Acoustic Illusion AB

MP
 
Inlägg: 5760
Blev medlem: 2008-09-04

Inläggav MP » 2010-01-08 13:50

Daniel_A skrev:
MP skrev:Förflyttningen av lasern är inte heller så hemskt petig.
Det finns gummisnoddar i storpack på de större matbutikerna, som skulle kunna passa, det skadar inte att prova.


Bra tips, ska kolla efter gummisnoddar. Du tror inte att det blir för klent (dvs töjs för lätt)? Den befintliga remmen är något tjockare än vanliga gummisnoddar i det lilla formatet.


Visst kan det ofta vara så och de håller inte så länge heller, men om man inte har något annat kan det vara värt att prova.
Jag tror att de remmar du söker går att hitta mycket billigt i rätt kvalitet bland vhs service remmar.
Fritestare av 13:e graden
Testfrihet, Jämnvikt, Brödfruktstund

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard
 
Inlägg: 18067
Blev medlem: 2007-09-02
Ort: Skåne

Inläggav Fjonkalicious » 2010-01-08 13:54

Förresten, jag ser att Daniel_A använder sig av microfiberdukar för att skydda grejorna när han mekar med dom. Är inte det lite farligt, min erfarenhet av microfiberdukar är att dom är väldigt bra på att lagra statisk ström. :?:
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Daniel_A
 
Inlägg: 329
Blev medlem: 2008-03-27

Inläggav Daniel_A » 2010-01-08 14:07

Mycket respons här!

twangbang skrev:Men jäklarns vad snygg den är!!!!!!!!!!!!!! :o :o :o


:D

MP skrev:Snyggt det ser ut och så har du en klassisk TD-125 också? :)

Den där typen av remmar i de storlekarna finns till i VHS maskiner som sagt, hör med någon radio/tv-service verkstad i närheten av dig.


Just det, en 125:a. Efter att jag ramlade över denna för ett tioal år sedan har jag aldrig övervägt att byta upp mig mer!

Det finns en TV/Video-service här i trakterna, ska höra med dem. Annars är Filips förslag om packningar kanske inte heller så tokigt.

Fjonkalicious skrev:Var det inte du som hade en Philips CD-300/303 innan? Har Technics:en fått ersätta den?


303:an tycks outslitlig och fugerar fortfarande bra. Dock är den väldigt långsam när den söker mellan olika spår, och trots att den ser väldigt mycket "science-fiction" ut har jag känt behovet av en mer praktisk spelare. Men Philipsen blir förstås kvar i samlingen.

Fjonkalicious skrev:Förresten, jag ser att Daniel_A använder sig av microfiberdukar för att skydda grejorna när han mekar med dom. Är inte det lite farligt, min erfarenhet av microfiberdukar är att dom är väldigt bra på att lagra statisk ström. :?:


Detta har inte ens slagit mig; jag har aldrig märkt av någon elekticitet i mina dukar, men det kanske är något att vara vaksam inför. Den röda på bilderna ovan är en lite grövre variant för spisar etc. och den har inte samma dammbindande funktion som de finare dukarna. Jag tog den för att den råkade ligga i närheten när jag skulle skruva.

Vad rekommenderar du Filip? En bit av ett gammal lakan? Jag tycker sådana brukar "damma" en del.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard
 
Inlägg: 18067
Blev medlem: 2007-09-02
Ort: Skåne

Inläggav Fjonkalicious » 2010-01-08 15:45

Det var mer en öppen fråga. Jag vet hur noga vissa är att påpeka att man skall ha antistatband och den microfiberduk jag har att damma med blir så statisk så att det knastrar om den. Fast den är betydligt finare. Jag har ingen aning vad man skall ha, jag ville bara uppmärksamma dig på det så att du inte pajar något. Blir sugen på att putsa upp min 303:a :)
Hur är det med denna spelaren, är där någon skojig spegel eller liknande som på 303:an. Ser att där är ett sluttande parti vid släden.
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Daniel_A
 
Inlägg: 329
Blev medlem: 2008-03-27

Inläggav Daniel_A » 2010-01-08 16:09

Fjonkalicious skrev:Hur är det med denna spelaren, är där någon skojig spegel eller liknande som på 303:an. Ser att där är ett sluttande parti vid släden.


Om du menar att man kan se in till den snurrande skivan, så går det nätt och jämnt. Endast den sluttande delen (ett par cm hög) är rökfärgat genomskinlig. Någon belysning á la 303 finns inte. Dock har jag planer på att installera ett par lysdioder på insidan. Man vill ju kunna se att allt står rätt till därinne! :)

Användarvisningsbild
Daniel_A
 
Inlägg: 329
Blev medlem: 2008-03-27

Inläggav Daniel_A » 2010-01-25 23:40

Svalander sade sig kunna ordna den tunnaste remmen för 40 kr, men jag hittade slutligen en billig och bra lösning: jag beställde båda originalremmarna från en firma i Australien, och betalade 5 Euro inklusive frakt.

Firmans webbplats ( http://telespares.com.au/ ) inger knappast förtroende, men efter en mejlkorrespondens med en vänlig person i andra änden gjordes affären upp. Jag betalade genom att sända en 5-Eurosedel i ett kuvert, och de skickade remmarna i ett kuvert till mig innan slanten ens kommit fram. Jag kan alltså rekommendera denna firma om nu någon skulle finna något av intresse i sortimentet.

Användarvisningsbild
dwarb
 
Inlägg: 100
Blev medlem: 2007-02-13
Ort: tallobsdefekt

Inläggav dwarb » 2010-01-25 23:43

Vilken fantastiskt snygg spelare - och skicket sen!

Grattis!
Sentec 8-serie.

Användarvisningsbild
Daniel_A
 
Inlägg: 329
Blev medlem: 2008-03-27

Inläggav Daniel_A » 2010-02-16 14:09

Det hela funkade till en början bra, men det tycks som om jag behöver fetta in plastskenorna som lasersläden löper på, den visar tendenser till att kärva. Jag skulle bli mycket tacksam för rekommendationer på:

- Rengöringsmedel för att få bort gammalt fett

- Lämpligt fett för att få minimal friktion

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard
 
Inlägg: 18067
Blev medlem: 2007-09-02
Ort: Skåne

Inläggav Fjonkalicious » 2010-02-16 14:47

Grafitfett/spray eller teflonfett/spray kanske?
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Lasse-
 
Inlägg: 2612
Blev medlem: 2008-01-15

Inläggav Lasse- » 2010-02-16 19:34

Hej jag tror att det skulle kunna fungera med

en tub Superlube teflon fett däremot så är jag

osäker på vart man får tag på det..

mvh Lasse

Cicaro
 
Inlägg: 1208
Blev medlem: 2010-01-12
Ort: Roslagen

Inläggav Cicaro » 2010-02-17 09:05

Slädar och kuggar brukar jag vid behov smörja med litiumfett som finns på både tub och spray på bl.a. kjelle.

Vad gäller remmar till gamla cdspelare, när det inte är en drivrem som ska snurra skivan och därmed påverkar avlösningen, så brukar jag nästan alltid ersätta dem med gummisnoddar i lagom storlek. Har hittills aldrig behövt byta en gummisnodd jag satt dit och aldrig märkt någon nackdel med det(och en gummisnodd kostar så gott som inget) :-)

Användarvisningsbild
Daniel_A
 
Inlägg: 329
Blev medlem: 2008-03-27

Inläggav Daniel_A » 2010-03-03 14:23

Efter diverse ansträngningar har jag slutligen fått tag på en tub Superlube.

Återstående fråga: Vad är ett effektivt rengöringsmedel för att få bort gammalt fett men som inte skadar plastdelarna?

Nästa

Återgå till Vintage-hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster