Pk/K nu har pK fått en kompis!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
R1T

Pk/K nu har pK fått en kompis!

Inläggav R1T » 2010-04-29 21:54

Jag tycker iof. att pK2 naq låter bra på bra inspelningar. Men efter ett tag så tröttnade jag på att bara lyssna på bra inspelningar och övriga familjen också :lol:

Så nu har jag gjort om filtret så pass mycket att jag inte längre har mage att kall dem för pK utan det fick bli pk/K (pK:s kompis).

Efter att ha lyssnat på dem i ca två veckor, så står det helt klart att det är de här filtret det får bli. De klarar de flesta inspelningar utan att låta allt för illa.

Bra inspelningar har fortfarande en mycket hög behållning.

Även om pK/K inte är lika ärlig som pK, så föredrar jag pK/K efter som jag kan använda hela min skivsamling, utan att jag bli irriterad på att det låter illa.

pK/K fungerar bra i mitt rum, som jag tror är ganska normal dämpat.
Jag har ingen dämpskiva bakom pK/K som är rekommenderat till pK.
Högtalarna är invinklade 15 grader.

Har jag tur så kanske jag får låna Nusses pK igen för nya mätningar av SS diskanten

Edit....
Nu har jag gjort lite korrigeringar igen :oops: Helt klart en förbättring.
Musiken spelar med ett lugn som jag inte har hört förut från pK.
Bättre balans mellan registren, och stabilare ljudbild :)

Mäter även bättre i olika vinklar.
Har lite fler mätningar i 45 grader, och även från 120cm i olika vinklar om någon är intresserad.

Nu är jag så säker jag kan bli på att mätningarna är ok, fast det var jag ju förut också :)

Edit igen: :lol:

Nu har jag gjort om filtret för sista gången, och det verkar som de flesta som har varit här och föredrar detta filter, även jag för den delen.

Den stora Skillnaden mot Naqref: filter2 är en spole till på basen

On-axis 10ms 60cm och närfält Utan länk disk Vifa
Bild
On-axis 10ms 60cm och närfält med länk Vifa
Bild
Komp-lista Vifa
Bild
On-axis 10ms 60cm och närfält SS diskant
Bild
Komp-lista SS
Bild
Skillnad filter13 vs. Naq filter2
Bild
Numera står min pK vid datorn och där gör de ett bra jobb, ihop med min gamla Rotel Ra-820
Bild

Mvh Åke
Senast redigerad av R1T 2010-09-05 12:53, redigerad totalt 8 gånger.
Denon AVR-3313, Denon DBT-3313UD, Epson EH-TW 2900, Högtalare Diy
Thorens TD 320 Mk II Pickup ZYX R50, Riaa: Tom Evans.
Förstärkare: Gato DIA-250 Amp/Dac, mediaspelare Pioneer N50, Diy högtalare.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-04-29 22:35

Bra jobbat R1T :)

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
celef

Re: Pk/K nu har pK fått en kompis!

Inläggav celef » 2010-04-29 22:43

jag förstod inte riktigt, vad visar denna bilden?

R1T skrev:Bild
Bikinitider

LasseA

Inläggav LasseA » 2010-04-29 22:47

celef skrev:jag förstod inte riktigt, vad visar denna bilden?

Spridning i vertikalplanet tycker jag det ser ut som..

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-04-29 22:50

Bra jobbat Åke.
Hur påverkar kondingen 17,6µF som ligger över basen?
Finns det någon tumregel, hur en höjning resp sänkning av kapacitansen påverkar kurvan?
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2010-04-29 23:39

Kanon, tycker jag(som väntat länge på liknande utmärkta initiativ) ! :)

Heja på Åke !

Nästa förhoppning är välan en "filterreplik" från Peter S., som jag
(efter att ha träffat honom som hastigast vid några(väl så spridda)
tillfällen) hyser största tilltro till att kunna "få till" en prima dito. :) :D

ps. Jag ger mig inte förrn en "tillräcklig god variant" är presenterad.

pss. dä man int kan själver får man ju dåsinga tigge nöen annen öm. :oops:
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Nusse

Inläggav Nusse » 2010-04-30 09:08

Har köpt (men inte fått hem) filterkomp enl Åke's rek till mig och min bror. Hoppas och tror att vi blir nöjda med resultatet.
"Lyrics is just a waste of time between Solos."

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-04-30 10:18

Ragnwald skrev:Bra jobbat Åke.
Finns det någon tumregel, hur en höjning resp sänkning av kapacitansen påverkar kurvan?

Toppen kring 1200 Hz som verkar finnas på alla mätningar blir lite högre och sedan faller kurvan från baselementet av tidigare uppåt. Syns väl om inte annat i dessa mätningar:

http://www.faktiskt.se/modules/viewimg. ... er_1SS.png

http://www.faktiskt.se/modules/viewimg. ... er_2SS.png

Användarvisningsbild
R1T

Inläggav R1T » 2010-04-30 12:58

LasseA skrev:
celef skrev:jag förstod inte riktigt, vad visar denna bilden?

Spridning i vertikalplanet tycker jag det ser ut som..

Stämmer bra.

Mvh Åke

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-04-30 13:51

Varifrån kommer toppen vid ca 1200Hz? Den fanns väl inte i närfltsmätningarna på själva elementet som gjordes av Naqref? I så fall är det väl någon diffraktion från montaget i lådan? Spelar kanten mot diskanten någon roll (alltså den överlappande delen av baskorgen)?

Efter att ha haft pK som huvudhögtalare i en tid tycker jag att det krävs rätt hög lyssningsvolym för att det ska låta balanserat. Ofta mera volym än vad andra i famlijen föredrar... Visserligen har jag dem inte optimalt placerade men skillnaden mot t.ex. Audio Pro A2-2 med basmodul är påfallande. Audio Pro låter mera engagerande vid lite lägre lyssningvolym. pK ger däremot en "snyggare" bas, drar inte igång rumsresonanserna på samma sätt.

Användarvisningsbild
R1T

Inläggav R1T » 2010-04-30 16:59

Tackar :D
Som svar på din fråga så lägger jag upp en graf med lite olika värden på kondingen.
Men det som händer är att basen faller av lite snabbare ju större värde du har på kondingen.
Naturligvis så ändrar sig även fasen, i det här fallet så fungerade 17.6uF bra. Med andra ord samma som pK filter 2
Bild

Mvh Åke

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-04-30 18:36

RogerGustavsson skrev:Varifrån kommer toppen vid ca 1200Hz? Den fanns väl inte i närfltsmätningarna på själva elementet som gjordes av Naqref? I så fall är det väl någon diffraktion från montaget i lådan? Spelar kanten mot diskanten någon roll (alltså den överlappande delen av baskorgen)?

Efter att ha haft pK som huvudhögtalare i en tid tycker jag att det krävs rätt hög lyssningsvolym för att det ska låta balanserat. Ofta mera volym än vad andra i famlijen föredrar... Visserligen har jag dem inte optimalt placerade men skillnaden mot t.ex. Audio Pro A2-2 med basmodul är påfallande. Audio Pro låter mera engagerande vid lite lägre lyssningvolym. pK ger däremot en "snyggare" bas, drar inte igång rumsresonanserna på samma sätt.

asch då, jag som var övertygad om det motsatta, att pk inte gillades att pressas högt, omdömme helt baserat på presenterade mätningar, är hög ljudvolym viktig för att få fram bas? måste du då även köra med kraftigt vinklade högtalare?
Bikinitider

Användarvisningsbild
DS

Inläggav DS » 2010-04-30 19:10

celef skrev:asch då, jag som var övertygad om det motsatta, att pk inte gillades att pressas högt, omdömme helt baserat på presenterade mätningar, är hög ljudvolym viktig för att få fram bas? måste du då även köra med kraftigt vinklade högtalare?

pk bryr sig inte hur hårt du pressar dem, de bara bottnar till slut.

Jag har dock inte några som helst problem med låga nivåer och basåtergivning. Dock så är pk riktigt kinkiga med hur de placeras. Följ Naq`s anvisningar till punkt o pricka så lirar pk fruktansvärt fint. Tilläggas bör väl kanske, att jag kör med fårull ist får markskivor.

pk br Naq 2 är avkortat den bästa högtalaren jag hört förutom äggen. Första gången jag lyssnade till äggen hade jag en helt annan syn på ljud och var väl inte sådär tokimpad, idag vet jag att äggen är det jag vill ha. Vad jag förstår så har det hänt en del med äggen sedan jag lyssnade på dem sisst så det ska bli spännande att se/höra vad som hänt!?

Sorry för OT om ägget....men det handlar ju om identiska element om jag inte misstar mig helt åt skogen :?
FUCK ART - LET`S FUCK

Användarvisningsbild
landa
Redaktör

Inläggav landa » 2010-05-02 12:23

Spännande filter. Ingen mer än jag som tänk att förlänga baffeln ytterligare 50cm genom ett stativ?

Till DS. Nje helt identiska element tror jag inte det är. Även om de är väldigt lika.

Användarvisningsbild
DS

Inläggav DS » 2010-05-02 13:35

landa skrev:Till DS. Nje helt identiska element tror jag inte det är. Även om de är väldigt lika.

Nja, nya basen har väl inte dubbelmontage av magneter men annars tror jag de stämmer överens ganska bra!?

Vad har Eggdolph att säga, eller är det en hemmlis :wink:
FUCK ART - LET`S FUCK

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-05-02 13:45

Nya basar och nya diskanter och annat filter. Således inget gemensamt.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
DS

Inläggav DS » 2010-05-02 13:50

MagnusÖstberg skrev:Nya basar och nya diskanter och annat filter. Således inget gemensamt.

Trevligt
FUCK ART - LET`S FUCK

Användarvisningsbild
MrQaffe

Inläggav MrQaffe » 2010-05-02 19:06

PKK? det är ett politiskt namn det, akta dig! 8) Hoppas det låter bra iallafall.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-05-02 20:34

Säker på at tdet inte är en "pk Killer" då ?! :lol:

Tycker och har hela tiden tyckt att pk sett väldigt otrevlig ut på mätningarna med sin uppförsbacke mot högre frekvenser... Så dina grafer ser betydligt mycket trevligare ut måste jag säga!
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-05-02 21:21

R1T skrev:

Tackar :D
Som svar på din fråga så lägger jag upp en graf med lite olika värden på kondingen.
Men det som händer är att basen faller av lite snabbare ju större värde du har på kondingen.
Naturligvis så ändrar sig även fasen, i det här fallet så fungerade 17.6uF bra. Med andra ord samma som pK filter 2

Tack, för bild och förklaring.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2010-05-03 00:06

DVD-ai skrev:Tycker och har hela tiden tyckt att pk sett väldigt otrevlig ut på mätningarna med sin uppförsbacke mot högre frekvenser... Så dina grafer ser betydligt mycket trevligare ut måste jag säga!

Det kan man ju tycka, men de mätningarna (om du menar Naqrefs) är gjorda med högtalaren placerad fritt i rummet och i nollgradersriktningen. De ska ha en vägg bakom sig samt vinklas in (betydligt) mer. Då blir det andra grejjer serrö! 8)

Användarvisningsbild
DS

Inläggav DS » 2010-05-03 06:52

niklas skrev:
DVD-ai skrev:Tycker och har hela tiden tyckt att pk sett väldigt otrevlig ut på mätningarna med sin uppförsbacke mot högre frekvenser... Så dina grafer ser betydligt mycket trevligare ut måste jag säga!

Det kan man ju tycka, men de mätningarna (om du menar Naqrefs) är gjorda med högtalaren placerad fritt i rummet och i nollgradersriktningen. De ska ha en vägg bakom sig samt vinklas in (betydligt) mer. Då blir det andra grejjer serrö! 8)

+1
FUCK ART - LET`S FUCK

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-05-03 10:22

niklas skrev:

Va bra, då blir jag sugen på att lyssna till dom igen ju... 8)
tyckte att graferna som lämnats har varit alldeles för stigande för att det skulle kunna ge något vettigt resultat, men om det är som du säger så är det ju ganska självklart :)

Men R1T's grafer är ju fortfarande klart stigande också ju, har han sina ståendes i frifält när han mätter dom. ?!

.........................................

@R1T: Har du det ?!
Mvh//David

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-05-03 17:17

niklas skrev:

det kan man kanske tycka, men "0-gradersaxelns" beteende är ju inte helt oviktig även om du normalt inte sitter där å lyssnar, och hur ser egentligen "rumsbidraget" ut för en högtalare med en väggnära placering med dämpskiva?
Bikinitider

Användarvisningsbild
R1T

Inläggav R1T » 2010-05-03 17:44

DVD-ai skrev:
niklas skrev:

Va bra, då blir jag sugen på att lyssna till dom igen ju... 8)
tyckte att graferna som lämnats har varit alldeles för stigande för att det skulle kunna ge något vettigt resultat, men om det är som du säger så är det ju ganska självklart :)

Men R1T's grafer är ju fortfarande klart stigande också ju, har han sina ståendes i frifält när han mätter dom. ?!

.........................................

@R1T: Har du det ?!

Ja! Simuleringarna ovan är från en mätning fritt i rummet on-axis.
Sen har jag simulerat en in-vinkling på 15 grader, gäller alla graferna.

Vid lyssning har jag mina högtalare nära väggen utan dämpskiva och in-vinklade ca 15 grader

Mvh Åke

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-05-04 12:33

Ok, då vet jag, då känns responsen lite mer vettig :)

Är du fortfarande nöjd med ditt nya filter ?!
Mvh//David

Användarvisningsbild
R1T

Inläggav R1T » 2010-05-04 19:41

DVD-ai skrev:Ok, då vet jag, då känns responsen lite mer vettig :)

Är du fortfarande nöjd med ditt nya filter ?!

Jag är fortfarande nöjd :)
Nu lyssnar jag på musik istället för att lyssna om det låter bra eller dåligt, och det brukar vara ett bra tecken tycker jag.

Men det går säkert att förbättra mer, men nu får det nog vara klart med den här högtalaren, har lyssnat på ganska många filter vid det här laget 8O , men några små justeringar kanske det blir.

Har ett annat Project jag tänkte starta, antingen en lite större 3-vägs on-wall högtalare eller en lite större 3-vägs golvare. Har en hög med element som ligger men har lite svårt att bestämma mig.

Mvh Åke

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-05-05 09:35

Jo, det finns ständigt nya projekt man är sugen på... 8)

gäller att man håller sig själv i koppel.. :lol:
Mvh//David

Användarvisningsbild
R1T

Inläggav R1T » 2010-05-08 18:24

Så nu har jag gjort en ändring igen :D
Ändrat R2 till 4.7 Ohm på Vifa varianten.
Har testat från 2.7Ohm till 4.7Ohm.
Jag föredra nog 3.9 Ohm eller 4.7 Ohm.

På SS modellen borde det bli ca 5.6 eller 6.8 Ohm
Mvh Åke

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-05-09 00:30

:) finns det några kurvor, månne?
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Nästa

Återgå till DIY-forum