Har nån DIYat ACE?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Har nån DIYat ACE?

Inläggav Svante » 2004-10-10 19:49

Jo, jag tycker ju att ACE-bass är en nedrans smart idé och nu undrar jag om någon provat att DIYa det? Än så länge är det på tankestadiet och rätt långt till att bli nåt riktigt, om det överhuvudtaget blir nåt.

Det som jag tycker verkar jobbigast just nu är att hitta ett enkelt effektsteg, som ändå lämnar tillräckligt med effekt. En gainclone kan man kanske skrämma upp i 100-150W i 4 ohm om man ska köra single-ended (vilket förenklar mycket om man ska bygga ACE). Finns det andra alternativ?

Så:
-Har någon provar ACE-DIY?
-Hur bygger man ett enkelt effektstarkt slutsteg?
-Vad sitter det i Audio Pros subbar, är de stegen diskreta?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014
 
Inlägg: 27893
Blev medlem: 2003-03-23
Ort: Krischansta

Inläggav Naqref » 2004-10-10 20:25

Man kan i princip använda vilken byggsats som helst där förstärkaren har en opampsliknande grundkonstruktion och det har ju rätt många. Douglas Self har ju gjort några byggsatser som man borde kunna använda med mindre ändringar.

Jag tror att AudioPros lösningar har baserat sig på normala diskreta steg som har kompletterats med de kontrollkretsar som behövs för att fixa återkopplingen. För vissa modeller så var det varianter av NAD-förstärkare bara.

Jag har själv funderat på det och tror faktiskt det finns några handritade schema på lösningen i samlingarna med ett smutt steg som skulle passa. Men vaffan tar all tid vägen... eller varför dyker alla nya, för stunden, intressantare saker upp? :roll:

Det är layoutendet som är det stora hindret. Är för tråkigt. Är någon mer sugen än mig på att layouta så kan jag nog fixa shema och mönsterkort. Kanske lite OT...
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Inläggav Kraniet » 2004-10-10 20:32

hur var det ACe funkade nu igen? negativ drivning eller vad är det det går ut på?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014
 
Inlägg: 27893
Blev medlem: 2003-03-23
Ort: Krischansta

Inläggav Naqref » 2004-10-10 20:35

I princip så lägger man utimpedansen hos förstärkaren på samma nivå som dc-impedansen hos elementet och då får man ett system som har ett Qes på noll (och Qts). och från det så kan man (tämligen)fritt lägga till det beteende man vill genom att styra återkopplingen.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Inläggav Kraniet » 2004-10-10 20:46

så man kan åstadkomma samma sak genom att välja element med rätt paramterar till rätt låda?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014
 
Inlägg: 27893
Blev medlem: 2003-03-23
Ort: Krischansta

Inläggav Naqref » 2004-10-10 20:51

Jupp. Så då verkar det inte så kul kanske men prylen är att man kan manipulera systemet så friskt att man kan få egenskaper som är omöjliga i verkliga element. :)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Inläggav Kraniet » 2004-10-10 20:52

som att få 18 hz från två femtummare med slavbas? :)

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014
 
Inlägg: 27893
Blev medlem: 2003-03-23
Ort: Krischansta

Inläggav Naqref » 2004-10-10 20:54

Typ. Men den fysiska verkligheten kommer att sätta käppar i hjulet vad den uppnåbara ljudtrycket gäller. 8)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Inläggav Svante » 2004-10-10 21:47

Mja, ska man förtydliga så blir man fri att välja bla Qts, fs och Vas för elementet med elektriska komponenter. Det enda man inte kan ändra är uppenbara saker som Sd och Xmax. Det sker på bekostnad av minskad verkningsgrad vid de lägsta frekvenserna, men det fixar ACE-kopplingen genom att höja nivån där. Det gör inget för slutresultatet, för baselement brukar begränsas av Xmax och inte Pmax vid låga frekvenser. Det är dock inte bara Eq, man vinner en del dist också.

ACE mår bäst av två motriktade element som de hade i sina tidiga subbar, jag vet faktiskt inte hur de gör i de nya.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014
 
Inlägg: 27893
Blev medlem: 2003-03-23
Ort: Krischansta

Inläggav Naqref » 2004-10-10 21:51

Bra förtydligande. Man kan lite likna det vid en linkwitz-transform fast för bättre lämpat för basreflexsystem.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Inläggav Svante » 2004-10-10 21:59

Naqref skrev:Bra förtydligande. Man kan lite likna det vid en linkwitz-transform fast för bättre lämpat för basreflexsystem.


Njaej, jag tycker inte det faktiskt. Det är inte tal om öppen kompensation för tonkurvan, utan reglering. Om tex fjädringen skulle vara för styv i elementet, så skulle kompensation ge fel resultat, det gör inte ACE, eller åtminstone mycket mindre.

Jag skulle kunna gräva ner mig i en förklaring av det där en stund om nån är intresserad....?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014
 
Inlägg: 27893
Blev medlem: 2003-03-23
Ort: Krischansta

Inläggav Naqref » 2004-10-10 22:04

Jo du har helt rätt. Tänkte mer att de fysiska begränsningarna som finns med LT har vissa likheter med ACE men regleringen sker på ett helt annat sätt och de fungerar inte helt lika. Man kan använda ACE på vilken låda (eg element) som helst. Det går inte med LT.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Isidor
 
Inlägg: 991
Blev medlem: 2003-10-06
Ort: Stockholm

Inläggav Isidor » 2004-10-11 10:20

Jag skulle kunna gräva ner mig i en förklaring av det där en stund om nån är intresserad....?


Jag är intresserad av lite mer detaljer kring konceptet som alltid verkat spännande men som i mitt tycke uppvisat ganska begränsade fördelar i praktiken. Omvänd mig! :wink:

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Inläggav Kraniet » 2004-10-11 12:10

Naqref skrev:Typ. Men den fysiska verkligheten kommer att sätta käppar i hjulet vad den uppnåbara ljudtrycket gäller. 8)


tänkte på denna skapelse..

http://www.audiopro.se/products/subwoof ... -bass2.asp

edit: ser nu att det är fyra femtummare i lådan.. bör ju isf motsvara en femtontummare i konarea.. :)
annorlunda baslåda minst sagt..

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Inläggav Svante » 2004-10-11 12:44

Kraniet skrev:
Naqref skrev:Typ. Men den fysiska verkligheten kommer att sätta käppar i hjulet vad den uppnåbara ljudtrycket gäller. 8)


tänkte på denna skapelse..

http://www.audiopro.se/products/subwoof ... -bass2.asp

edit: ser nu att det är fyra femtummare i lådan.. bör ju isf motsvara en femtontummare i konarea.. :)
annorlunda baslåda minst sagt..


Nja, möjligen en tiotummare. Ytan är ju proportionell mot diametern i kvadrat. Dessutom är effektiva ytan relativt mindre på små element, det "går bort" mer (relativt sett) av diametern till upphängning. Så kanske en 8-9-tummare. Sen brukar xmax vara mindre, men känner jag audio pro rätt så är de där femtummarna rätt långslagiga.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Inläggav Kraniet » 2004-10-11 12:50

ja jag räknar med att en dubblering av element ger en effektiv yta som är ena elementets yta gånger 1,5..
så två femmor blir en tia, två tior blir 15 osv.. men du har rätt förmodligen går en del av ytan bort i upphängningen.. dock brukar man ju räkna med ungefär halva "fatboy" upphängningen i konytan..
vissa framför ju just detta som främsta kritiken mot så kallade "fatboy"element. Att en del av ljudet alstras av skum/gummi-upphängningen istället för konen..

men det har ju inget med ACE-bass att göra så.. :)
Lite intressant är det ju även om jag personligen inte har något problem med stora lådor. Läser man på deras hemsida så verkar just lådvolymen vara främsta skälet till att dom använder ACE-bass..

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Inläggav Svante » 2004-10-11 18:21

Kraniet skrev:ja jag räknar med att en dubblering av element ger en effektiv yta som är ena elementets yta gånger 1,5..
så två femmor blir en tia, två tior blir 15 osv..


Ehh... Nu förstår jag noll. Så 1,5 x 5 är ... tio?

Isidor: utredning kommer, ska bara kladda lite bilder.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Inläggav Kraniet » 2004-10-11 18:35

en cirkels yta är pi*r^2.

för en femtummare blir arean
3.14*2.5^2=19.625 kvadrattum

två femtummare blir då 39.25. delat med pi och roten ur det blir det 7 tum. alltså ca 1.5 gånger 5.

inte speciellt exakt men överslagsräkning är ju sällan helt korrekt..
dock tas ju inte ökat kondjup med i bilden..

edit: satten in rätt siffror.. :roll:

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Inläggav Kraniet » 2004-10-11 18:42

haha ja just det jag har ju räknat helt fel.. fyra femtummare blir alltså ca 11-12 tum då..

jag räknande ihop två femtummare ovan. så det blev tio och sen två till blev 15.. hmm struligt...

edit: hehe rätt roligt.. 1,5 gånger 5 är tio.. ja inte helt rätt räknat.. :lol:

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Inläggav Svante » 2004-10-11 19:25

Kraniet skrev:dock tas ju inte ökat kondjup med i bilden..


Det spelar ingen roll, man ska inte ta konens yta, utan cirkelskivan vid konens bas.
Senast redigerad av Svante 2004-10-11 20:05, redigerad totalt 1 gång.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Inläggav Svante » 2004-10-11 20:04

Isidor skrev:
Jag skulle kunna gräva ner mig i en förklaring av det där en stund om nån är intresserad....?


Jag är intresserad av lite mer detaljer kring konceptet som alltid verkat spännande men som i mitt tycke uppvisat ganska begränsade fördelar i praktiken. Omvänd mig! :wink:


Dåskavise vad jag kan göra. Jag tar det lite från början så att kanske någon mer än du hänger med... :) Om vi börjar den intuitiva vägen, så vet många att ett elements Qts beror av den elektriska sidans resistans. Det funkar så här:

Om man kortsluter ett fritt liggande element och trycker med handen på konen så genereras det ju en ström i talspolen och det blir därmed värmeutvecklig i den. Den mekaniska resistans som uppstår pga detta är mycket verklig och känns faktiskt med handen. Prova att känna skillnaden på ett kortslutet och ett icke kortslutet element så får ni se! Av detta kan man förstå att att högtalarens resistiva förluster och därmed dess Qts påverkas av en eventuell serieresistans på den elektriska sidan. Detta påverkar ju strömmen som genereras.

Det som Kalle Ståhl gjorde 1976 när han gjorde exjobb hos oss (före min tid) var att han såg till att det på den elektriska sidan fanns reaktiva komponenter förutom den resistiva (talspoleresistansen). Kopplar man dessa på ett smart sätt så kan man påverka även de reaktiva delarna (massa och fjädring) på den mekaniska sidan. Intuitivt kan man se det som att när man knuffar på konen med handen så genereras det en ström i en kondensator, och detta kommer att kännas som en massa för handen. På samma sätt blir en spole en fjädring.

Så genom att välja en smart koppling på den elektriska sidan kommer man att känna en mekanisk impedans med handen, som kan vara nåt helt annat än den verkliga mekaniska impedansen för kon och fjädring. Man blir samtidigt väldigt fri att välja den mekaniska impedansen via elektriska komponenter i stället för att bara ta det som bjuds.

Det var den intuitiva förklaringen. Ska man gå på djupet med detta måste man ta till mekanisk-elektriska analogier och scheman. Den som vill läsa på om såna kan läsa här
http://www.speech.kth.se/courses/1400/analogier.pdf.

Omvandlaren i den vanliga elektrodynamiska högtalaren kan betraktas som en gyrator om vi använder impedansanalogier. Gyratorn är ett märkligt element som knappast låter sig förstås på annat sätt än via de formler som talar om hur den fungerar. För att ta reda på hur en impedans på den mekaniska sidan av gyratorn ter sig på den elektriska sidan, och omvänt, kan man "trycka igenom" impedanserna genom den. Ett nät måste då dualtransformeras och komponenterna byter karaktär. Det låter krångligt, men är egentligen rätt enkelt. En kondensator blir en spole, en spole blir en kondensator, en resistor blir en konduktor (som ju också är en resistor), en strömgenerator blir en spänningsgenerator, en spänningsgenerator blir en strömgenerator, en seriekoppling blir en parallellkoppling, och en parallellkoppling blir en seriekoppling. Allt blir "tvärt om". Tex kan vi se resultatet av detta i den elektriska impedansen för ett högtalarelement som ju motsvarar en parallellkrets, trots att den mekaniska impedansen är en seriekrets. Det är resultatet av en dualtransformation av den mekaniska seriekretsen över till den elektriska sidan.

Bild


Nå, om vi nu tar den vanliga kopplingen av en högtalare,

Bild

kan vi "trycka igenom" talspoleresistansen och spänningsgeneratorn till den mekaniska sidan. Då får vi en strömgenerator (eller egentligen en hastighetsgenerator) i parallell med en konduktans.

Bild

Om vi via thevenin och norton gör om dessa till en spänningsgenerator i serie med ett motstånd ser vi att talspoleresistansen påverkar det mekaniska Q-värdet på exakt samma sätt som de verkliga mekaniska förlusterna.

Bild

För att förstå hur vi ska lyckas koppla dit en spole och en kondensator för att ändra massa och fjädring så tar vi och inser att det vore bäst om de satt i parallell på den elektriska sidan, eftersom de efter dualtransformationen då skulle bli en seriekrets. Det blir lite komplicerat att ha kvar talspoleresistansen, så vi börjar med att ta bort den med en negativ resistans.
Vi ritar alltså spänningsgeneratorn och talspoleresistansen så här, vilket är fullständigt ekvivalent.

Bild

Kopplat på högtalaren ser det ut så här

Bild

Vilket är helt ekvivalent med detta

Bild

Om vi tar denna krets och "trycker igenom" de elktriska delarna genom gyratorn kommer resistansen att hamna direkt i serie med de mekaniska komponenterna, utan hjälp av thevinin och norton.

Bild

...och den var identisk med den fjärde bilden uppifrån, himla tur. 8)

Nu inser vi också var spolen och kondensatorn ska sitta för att påverka massan och fjädringen, de ska sitta i parallell med motståndet på den elektriska sidan.

Bild

...för om vi trycker hela den kretsen igenom gyratorn ser schemat ut så här.

Bild

Hoppsan, nu har vi alltså en extra massa, fjädring och resistans på den mekaniska sidan! Konen verkar alltså skenbart tyngre, fjädringen styvare och resistansen segare.

Vi ska alltså bygga en förstärkare med en sån här utimpedans

Bild

och gör vi det så blir vi enkelt uttryckt helt fria att välja fs, Vas och Qts.

Visst är det smart?

Det vi har byggt är alltså ett system inklusive förstärkare, som ska jämföras med ett konventionellt system med en vanlig förstärkare och högtalare. ACE-systemet har flera fördelar, en är att vi kan tex välja Vas liten, då blir lådan mindre. Systemet kommer att uppföra sig precis som ett system i en större låda med större Vas. Däremot kommer man i snittet mellan högtalare och förstärkare att se en bashöjning. Denna höjning är precis vad som skulle behövas för att kompensera att det fysiska elementet egentligen sitter i en för liten låda. Skillnaden mot öppen kompensation är att ACE liksom fixar rätt höjning, och har man problem med elementtoleranser och annat så gör det inget. Det är tom så att om någon av de mekaniska komponenterna är lite olinjära så lägger ACE på motdist, alldeles av sig själv, som minskar den totala distorsionen. Den totala fjädringen domineras ju nu av en elektrisk komponent, som oftast är mycket linjärare än en verklig fjädring. Hela systemet har alltså en linjärare fjädring och det syns i snittet som "motdistorsion" på den elektriska signalen.

Finns det inga problem då? Jo, kom ner på jorden nu Svante, visst gör det det. Eftersom kraftfaktorn Bl ingår i de skenbara mekaniska komponenterna så blir ACE känsligt för olinjäriteter i Bl. Det blir också känsligt för talspoleinduktansen, som jag har utelämnat ovan, speciellt för olinjäriteter i talspoleinduktansen. Det är därför som tidiga ACE-moduler hade ett element bakvänt. Då släcker man alla jämna deltoner. Sen kan förstås inte ACE göra något åt fysikaliska begränsningar i Xmax och den kan förstås inte göra Sd större. De stora fördelarna ser jag i att lådan kan göras mindre, alt fler element kan sättas i en låda med given storlek, samt distorsionsminskningen.

Jag tycker i alla fall att det är en elegant ingenjörsmässig snilleblixt av KES, och skulle nån gång vilja bygga en sån här pryl.

Jag kanske ska tillägga att jag inte har något med Audio Pro att göra. Jag låter kanske lite som en försäljare, och det är inte ofta, men det beror på att jag tycker verkligen att det här är smart, tekniskt.

Puh, det blev visst långt... Hoppas nån mer än du hängde med, Isidor. :wink:
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Inläggav Kraniet » 2004-10-11 20:23

på audiopros hemsida nämner dom också att denna koppling kan få slutsteget att självsvänga så det måste göras rätt.

intressant och bra beskrivning!
undra hur svår krets det skulle bli..

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Inläggav Svante » 2004-10-11 20:36

Kraniet skrev:på audiopros hemsida nämner dom också att denna koppling kan få slutsteget att självsvänga så det måste göras rätt.

intressant och bra beskrivning!
undra hur svår krets det skulle bli..


Jo, det här kan det bli sväng i, det är klart... :lol: Har varit med och trimmat ett par A4-14 en gång efter reparation, där gällde det att vrida rätt.

Kretsen kan se ut så här. Det finns en enklare variant också, men den kom jag inte på. BP-filtret är här ritat som ett DIG-filter, det är bra på så sätt att det är en komponent som bestämmer var och en av La, Ca och Ra. Men det går att göra med färre komponenter.

Bild
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
AndersJ
 
Inlägg: 613
Blev medlem: 2004-07-26

Inläggav AndersJ » 2004-10-11 20:37

Svante
Puh, det blev visst långt... Hoppas nån mer än du hängde med, Isidor.

Det finns i alla fall minst en som inte blev helt klar på hur det fungerar :(
Får skylla på att jag inte är elare, fast läser man något tillräckligt många gånger så kan man ju till och med förstå matten, så hoppet är väl inte ute :)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Inläggav Svante » 2004-10-11 20:43

AndersJ skrev:Svante
Puh, det blev visst långt... Hoppas nån mer än du hängde med, Isidor.

Det finns i alla fall minst en som inte blev helt klar på hur det fungerar :(
Får skylla på att jag inte är elare, fast läser man något tillräckligt många gånger så kan man ju till och med förstå matten, så hoppet är väl inte ute :)


Nä det är ju inte helt enkelt det där med analoga kretsar och gyratorer och sånt. Det är en tröskel att komma över, speciellt när spolarna egentligen är massor och kondensatorerna är fjädringar. Ibland. :lol:

Men jag har inget bättre sätt att säga det. :oops: Jag försökte i alla fall med en intuitiv förklaring i början med avsikten att göra det troligt att det kan funka. Men jag inser att det här inte är nån barnlek, inte ens för de som går min kurs i fyran på elektro.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
JohanS
 
Inlägg: 810
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Uppsala

Inläggav JohanS » 2004-10-11 20:49

Puh, känner att det där inlägget var lite för tungt för min del efter 12 timmars programmering. Verkar mycket intressant dock, dags för ett forumprojekt av dignitet? :wink:

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Inläggav Svante » 2004-10-11 20:59

iffe skrev:Verkar mycket intressant dock, dags för ett forumprojekt av dignitet? :wink:


Ja, visst vore det kul? Passa er AP! :lol:
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Alexi
 
Inlägg: 16537
Blev medlem: 2003-03-19
Ort: Stockholm

Inläggav Alexi » 2004-10-11 21:27

Jag tycker det där med förhållandet mellan olika basars storleks förhållnade var intressant och gjorde därför en liten tabell:
Bild
Tabellen är baserad på Skaanings ellement eftersom dom är förhållandevis lika för dom olika storlekarna.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness
 
Inlägg: 11456
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: somewhere nice

Inläggav rikkitikkitavi » 2004-10-11 21:36

vilken lysande förklaring svante, jag behövde bara läsa två gånger för att förstå vad det handlar om! (men inte alla detaljerna)

detta är väldigt intressant.

fråga: vad händer om man sätter en spole i serie med elementet? kommer man då att linearisera talspoleinduktansen ? fast man får en större induktans att stoppa in i formlerna?

(förutsätter att spolen har noll DC resistans och är linjär... eller så är den inte det och så tar man hänsyn till det)

jag har en kul elektorbok på tyska, audioshaltungbuch , som behandlar en del projekt från 70-tal till ca mitten 80-tal . där är en sådan här uppkoppling med, men realiserad i transistorer!
(jag kan skanna in den om intresse finns)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Inläggav Svante » 2004-10-11 21:43

rikkitikkitavi skrev:fråga: vad händer om man sätter en spole i serie med elementet? kommer man då att linearisera talspoleinduktansen ? fast man får en större induktans att stoppa in i formlerna?


Mja det vill man inte, talspoleinduktansen (som jag utelämnade i min beskrivning) sätter övre gränsfrekvensen för systemet, och man vill helst göra den mindre. KES gjorde försök med en negativ induktans i serie med den negativa resistansen, för att ta ut även talspoleinduktansen, men det stupade på att talspoleinduktansen är så olinjär och dessutom inte riktigt har Z=jwL. Lösningen är att hitta element med låg Le, tex finns det såna med en kortslutningsring av något slag.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Nästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Dompan och 10 gäster