Nackdelar med ACE-bass principen ?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Nackdelar med ACE-bass principen?

Hög distorsion ovanför 70-80 hz
1
25%
Begränsad akustisk output med små element/låda
1
25%
Risk för distorsion pga liten låda, låg bas- kompression
1
25%
Det finns andra nackdelar- motivera !
1
25%
 
Antal röster : 4

Richard
Inaktiverad
 
Inlägg: 9603
Blev medlem: 2006-12-17
Ort: Perceived pitch byn

Nackdelar med ACE-bass principen ?

Inläggav Richard » 2010-06-12 10:03

ACE-bass verkar vara en intressant teknik.

Det har skrivits mycket om de fördelar som finns med denna princip på detta forum. Vilka är då nackdelarna, tekniskt och ljudmässigt ?

Jag har själv haft 3 olika Audiopromodeller med ACE-teknik ( en till bilen ) och blivit imponerad av den djupa basen med de små elementen och de små lådorna. Men den akustiska outputen har varit ganska låg, och det har varit en aning svårt att integrera de tre subbasarna med fronthögtalarna.

Har för mig att principen fungerar dåligt vid frekvenser över 70-80 hz. Stämmer det ?

Blir återgivningen sämre än ett konventionellt system ovanför dessa frekvenser ?

Påverkar lådkompressionen ljudet negativt då låg bas ska spelas i en liten låda ?

Det finns omröstningsalternativ, men lägg gärna till kommentarer om jag missat något väsentligt.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Inläggav Svante » 2010-06-12 10:33

Hmm, gäller frågan själva tekniken, eller gäller den de implementationer av tekniken som finns. Det är viss skillnad på det och en del av problemen du nämner har inte direkt med ACE att göra.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014
 
Inlägg: 27893
Blev medlem: 2003-03-23
Ort: Krischansta

Re: Nackdelar med ACE-bass principen ?

Inläggav Naqref » 2010-06-12 10:40

Richard skrev:1. Har för mig att principen fungerar dåligt vid frekvenser över 70-80 hz. Stämmer det ?

2. Blir återgivningen sämre än ett konventionellt system ovanför dessa frekvenser ?

3. Påverkar lådkompressionen ljudet negativt då låg bas ska spelas i en liten låda ?


1. Både och. Det är inget principiellt som gör att man inte kan använda principen vid högre frekvenser - t ex genom att använda den för att få ett mellanregister i ett aktivt system att gå ner till 500 Hz. För basmoduler där avstämningen är betydligt lägre än de frekvensområde du anger så kan det bli aningens sämre (ju närmare man kommer konens masskontrollerade område) men det är inga problem att komma runt detta. Det finns patent som beskriver hur man ska komma runt problemet (man drar ner den positiva återkopplingen för högre frekvenser) och det används i de fullregisterhögtalare som Audio-Pro gjorde där en NAD-förstärkare användes för drivningen.

2. Kan bli, behöver inte bli.

3. Bara om man ska spela högt och det brukar man inte kunna göra i större utsträckning som du redan har konstaterat.

4. Den dåliga integrationen du hänvisar till är nog mest en fråga om dålig anpassning (dels mellan huvudsystem och sub och dels subbens avstämningskurva) och inget som är beroende av ace.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Richard
Inaktiverad
 
Inlägg: 9603
Blev medlem: 2006-12-17
Ort: Perceived pitch byn

Inläggav Richard » 2010-06-12 13:00

Svante skrev:Hmm, gäller frågan själva tekniken, eller gäller den de implementationer av tekniken som finns. Det är viss skillnad på det och en del av problemen du nämner har inte direkt med ACE att göra.


Jag är medveten om att Audio pro i deras senare subbaslådor är billiga byggstenar och därför kontaminerade med de fel som en snäv buget kan ge, tex mindre optimala baselement och förstärkare som inte har nog bra filtrering och effekt/låg dist.

Frågan gäller alltså själva tekniken.
Det vore intressant att höra vad som kan uppnås med närmast obegränsade resurser, med denna teknik.
Odogmatisk sekt- granskare

Richard
Inaktiverad
 
Inlägg: 9603
Blev medlem: 2006-12-17
Ort: Perceived pitch byn

Re: Nackdelar med ACE-bass principen ?

Inläggav Richard » 2010-06-12 13:15

Naqref skrev:
Richard skrev:1. Har för mig att principen fungerar dåligt vid frekvenser över 70-80 hz. Stämmer det ?

2. Blir återgivningen sämre än ett konventionellt system ovanför dessa frekvenser ?

3. Påverkar lådkompressionen ljudet negativt då låg bas ska spelas i en liten låda ?


1. Både och. Det är inget principiellt som gör att man inte kan använda principen vid högre frekvenser - t ex genom att använda den för att få ett mellanregister i ett aktivt system att gå ner till 500 Hz. För basmoduler där avstämningen är betydligt lägre än de frekvensområde du anger så kan det bli aningens sämre (ju närmare man kommer konens masskontrollerade område) men det är inga problem att komma runt detta. Det finns patent som beskriver hur man ska komma runt problemet (man drar ner den positiva återkopplingen för högre frekvenser) och det används i de fullregisterhögtalare som Audio-Pro gjorde där en NAD-förstärkare användes för drivningen.

2. Kan bli, behöver inte bli.

3. Bara om man ska spela högt och det brukar man inte kunna göra i större utsträckning som du redan har konstaterat.

4. Den dåliga integrationen du hänvisar till är nog mest en fråga om dålig anpassning (dels mellan huvudsystem och sub och dels subbens avstämningskurva) och inget som är beroende av ace.


Tack för dessa svar. :)

Exempel:
Acebass 2 är i originalutförande avstämd vid ca 36 hz ( enligt mätningar från tidningen highfidelity) och går inte nog djupt pga det. De tangband-basar som det sitter fyra utav är dessutom filtrerade nedåt strax under 30 hz. En sinuston under 30 hz och de aktiva elementen rör sig inte alls ( slaven mycket litet ).
Genom att göra slavbasen tyngre med hjälp av metallbrickor gick den lägre, men inte lågt nog för mig. :?
Men konstruktionen var ju topptestad i hifipressen.

Min nuvarande xxls 12 -subbasen med aluminiummembran på 105 liter basreflexavstämd ( tack svante och basta! ) till 20 hz låter betydligt mycket bättre- uppskattningsvis kan man dessutom troligen spela ca 15 db högre i basområdet, trots en förstärkare på 500 w i Acebass 2, kontra 300w till xxls-subben.

Jag antar att det inte finns någon riktigt fri lunch på riktigt- luften måste ju hur som helst flyttas i stora kvantiteter om vi talar återgivning under 30 hz med hyfsad ljudnivå.


Här kan man se de mätmässiga problemen på två ganska prisbilliga audiopro-subbasar. De mäter inte bra i jämförelse med andra subbasar i högre prisklasser:

Först Audio pro level 110:


http://www.hometheatershack.com/forums/ ... 110-a.html


Manufacturer specs:
• Type: Powered subwoofer with built-in ace-bass® amplifier, bass reflex
• Amplifier: 400 W rms
• Woofer: 10” long-throw
• Frequency range: 23-100 Hz
• Lo-pass filter: 50-100 Hz, variable 24 dB/octave
• Hi-pass filter: 100 Hz, 6 dB/octave
• Dimensions (WxHxD): 350x410x390 mm
• Weight: 16,8 kg
• Connectors: Line and speaker level input, heavy duty binding post and RCA-input
• Adjustments: Auto standby, variable level adjustment, variable frequency adjustment between 50-100 Hz, variable phase adjustment 0-180 degrees
• Cabinet: MDF
• Finish: Vinyl foil
• Colors: Light cherry/champagne or walnut


Read more: Audio Pro Level 110 - Home Theater Forum and Systems - HomeTheaterShack.com




Och här Audio pro-sub Focus:


http://www.hometheatershack.com/forums/ ... focus.html


Manufacturer specs:
• Type: Powered subwoofer with built-in ace-bass® amplifier, bass reflex
• Amplifier: 400 W rms
• Woofer: 10” long-throw
• Frequency adjustment: 23-100 Hz
• Li-pass filter: 50-100 Hz, variable 24 dB/octave
• Hi-pass filter: 100 Hz, 6 dB/octave
• Dimensions (WxHxD): 350x415x400 mm
• Weight: 18 kg
• Connectors: Line and speaker level input, line output, heavy duty binding post and RCA-input
• Adjustments: Auto standby, variable level adjustment, variable frequency adjustment between 50-100 Hz, variable phase adjustment 0-180 degrees
• Cabinet: MDF
• Finish: Vinyl foil
• Colors: Maple, tara-oak, cherry, black


Read more: Audio Pro Sub Focus - Home Theater Forum and Systems - HomeTheaterShack.com



Since the Audio Pro Focus is probably one of the best sold subwoofers in Finland, I had to eventually test one. It has a relatively weak extension. 34 Hz would be more like a woofer instead of a subwoofer. The crossover works as promised and the slope is steep enough. The maximum upper bass output barely reaches 100 dB, while the deep bass output is among the lowest I have ever tested. 77 dB @ 20 Hz won't shake your guts at all. THD stays reasonably low above 40 Hz at very low output levels, but skyrockets at lower frequencies and at higher levels. Group delay stays low at all frequencies. Spectral decay shows only little ringing. Spectral contamination test shows average maximum output capability with higher than average overall distortion. Performance wise geared more towards gentle music use, but the shape of the frequency and high distortion probably makes the mid bass bloom too much, which makes it sound boomy. The enclosure is pretty light and doesn’t feel very rigid. The overall build quality is average.

+ Price
+ Low group delay
+ Short decay time

- Weak extension
- Very weak output below 50 Hz
- High distortion in deep bass range



Den här nya subbasen, acebass 3 verkar intressantare- inga mätningar dock..

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?g=349019
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22710
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Inläggav RogerGustavsson » 2010-06-12 20:02

Jag har ju den där lilla A-100 förstärkaren med tillhörande A2-2 högtalare. Där används ACE upp till ca 400 Hz. Dessvärre har åtminstone mina exemplar en puckel i basen som känns onödig. Omfånget nedåt är förstås begränsat också, det går inte att få allt med en låda på 2 liter! Har kört dem tillsammans med en Audio B2-40 men det är svårt med integrationen. Antar att det behövs en del modifieringar av filterfunktioner för att sy ihop dem.

Richard
Inaktiverad
 
Inlägg: 9603
Blev medlem: 2006-12-17
Ort: Perceived pitch byn

Inläggav Richard » 2010-06-12 20:46

RogerGustavsson skrev:Jag har ju den där lilla A-100 förstärkaren med tillhörande A2-2 högtalare. Där används ACE upp till ca 400 Hz. Dessvärre har åtminstone mina exemplar en puckel i basen som känns onödig. Omfånget nedåt är förstås begränsat också, det går inte att få allt med en låda på 2 liter! Har kört dem tillsammans med en Audio B2-40 men det är svårt med integrationen. Antar att det behövs en del modifieringar av filterfunktioner för att sy ihop dem.


...svårt med integrationen. Du har samma erfarenhet som jag har.
Men det kan bero på kassa filter förstås, även om din subbas inte var sådär jättebillig i inköp, precis som min förra ace-bass 2 inte heller var det.

Hur är det med förstärkarens kontroll av baselementet nära resonansfrekvensen, - och ovanför subbasområdet vid användandet av ACE-bass principen ?
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Inläggav Svante » 2010-06-12 22:12

Jag har fortfarande inte förstått om ni diskuterar ACE-principen eller några specifika Audio Pro-modeller.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 29940
Blev medlem: 2009-03-30

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-06-13 00:25

Vad tusan har ACE som system med specifika implementeringar att göra?

Det var förövrigt flera år sedan Lilltroll gav sig på ACE och har dessutom släppt konstruktionslösningar nyligen på forumet. Det finns jäkligt mycket coola vinster med nyttjande av den tekniken, men där är det bätttre att ni läser det Lilltroll och anra bladdrar om det. Det är för avancerat för mig om man går in på detajer :)

Den där Audio Pro subben med 4 småelement nyttjar dessutom andratonsdist rätt kraftigt för att få upp nivån om jag inte minns fel.

Richard - är din tanke att racka ner på Audio Pro så gör det då, men blanda inte in tekniken när du pratar om det företagets implementeringar!
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Inläggav Svante » 2010-06-13 08:00

Nu är det iofs bara Audio Pro som kan bygga med ACE-bass kommersiellt, eftersom det är deras varumärke. Men det är ju fortfarande skillnad på principen och implementeringarna av den.

I sitt exjobb kallade KES principen för AC-bass. Yamaha kallade den väl för YST eller nåt.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35498
Blev medlem: 2005-01-10

Inläggav paa » 2010-06-13 09:07

Svante skrev:Nu är det iofs bara Audio Pro som kan bygga med ACE-bass kommersiellt, eftersom det är deras varumärke. Men det är ju fortfarande skillnad på principen och implementeringarna av den.

I sitt exjobb kallade KES principen för AC-bass. Yamaha kallade den väl för YST eller nåt.

Det var väl Yamaha som köpte patentet, men AudioPro behöll varumärket och behöll även rätten att själva använda principen. Men nu måste väl patentet ha gått ut? Varumärken däremot har ju längre livslängd än patent.

Richard
Inaktiverad
 
Inlägg: 9603
Blev medlem: 2006-12-17
Ort: Perceived pitch byn

Inläggav Richard » 2010-06-13 09:31

paa skrev:
Svante skrev:Nu är det iofs bara Audio Pro som kan bygga med ACE-bass kommersiellt, eftersom det är deras varumärke. Men det är ju fortfarande skillnad på principen och implementeringarna av den.

I sitt exjobb kallade KES principen för AC-bass. Yamaha kallade den väl för YST eller nåt.

Det var väl Yamaha som köpte patentet, men AudioPro behöll varumärket och behöll även rätten att själva använda principen. Men nu måste väl patentet ha gått ut? Varumärken däremot har ju längre livslängd än patent.


Precis.

Här är föresten mätningar på Yamahas största subwoofer med YST-teknik- distorsionen är även här mycket hög, och den akustiska nivån vid 20 hz uppnår bara 78,5 db med acceptabel dist. ,vilket ju är extremt lågt.
Dyr är den också, 895 euro vilket blir kring 10000:-.

Det verkar som att de verkliga implementeringarna av ace-bass tekniken i kommersiella produkter inte presterar riktig lågbas, åtminstone har jag inte hittat mätningar på någon subbas som inte är skarpt avskurna strax nedanför 30 hz.

http://www.hometheatershack.com/forums/ ... w1500.html


Its a nice looking sub but going by the graphs posted above it looses most of its output below 30hz. Thats ok for music but for movies thats no where near good enough.


Read more: Yamaha YST-SW1500 - Home Theater Forum and Systems - HomeTheaterShack.com


Som kuriosa en test av en SVS-subbas, för 6000:- med konventionell basreflexteknik med en tillräckligt stor låda- med korrekt avstämning:

http://www.hometheatershack.com/forums/ ... d-2-a.html

Rak frekvensgång ned till 15 hz, och framförallt: Låg distorsion i denna subwoofer.

Utnivån vid 20 hz är 102 db med SVS, och 78,5 db med Yamaha YST 1500. Skillnaden är 23,5 db.
Senast redigerad av Richard 2010-06-13 10:12, redigerad totalt 3 gånger.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 29940
Blev medlem: 2009-03-30

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-06-13 09:50

Fortfarande implementeringar och inte principen Richard!

Byt gärna trådtitel mot ett vettigare ämne, tex "kan man tekniskt komma runt behovet av tillräckligt stor lådvolym".

ACE har inget med att man skall bygga en svinliten låda i kommersiellt syfte även om det kan användas så.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Richard
Inaktiverad
 
Inlägg: 9603
Blev medlem: 2006-12-17
Ort: Perceived pitch byn

Inläggav Richard » 2010-06-13 10:03

MagnusÖstberg skrev:Fortfarande implementeringar och inte principen Richard!

Byt gärna trådtitel mot ett vettigare ämne, tex "kan man tekniskt komma runt behovet av tillräckligt stor lådvolym".

ACE har inget med att man skall bygga en svinliten låda i kommersiellt syfte även om det kan användas så.



Yamahas YST-subwoofer är ganska stor till volymen- men mäter ändå dåligt.
Finns det överhuvudtaget några mätningar på nätet, med en god implementering av ACE-bass, - på någon subwoofer ?

Kalle Ståhls originalkonstruktioner ? Finns det mätningar på dessa ?

En av de fördelar som anförs med ACE ( eller YST) - tekniken är ju att man kan använda små lådor med djupbas samt låg distorsion.

De mätningar jag tagit del av ovan visar på att det varken blir låg bas, hög output och låg distorsion. Tvärtom som synes.


Magnus Ö:
Du har rätt i att vi inte bör döma ut ACE-principen på dåliga enskilda konstruktioners tillkortakommanden.

Om någon har tillgång till mätningar på goda ACE-bass konstruktioner så vore det intressant att få se dessa.
Odogmatisk sekt- granskare

LasseA
 
Inlägg: 1264
Blev medlem: 2005-10-12

Re: Nackdelar med ACE-bass principen ?

Inläggav LasseA » 2010-06-13 10:13

Richard skrev:Min nuvarande xxls 12 -subbasen med aluminiummembran på 105 liter basreflexavstämd ( tack svante och basta! ) till 20 hz låter betydligt mycket bättre- uppskattningsvis kan man dessutom troligen spela ca 15 db högre i basområdet, trots en förstärkare på 500 w i Acebass 2, kontra 300w till xxls-subben.
<snip>
Här kan man se de mätmässiga problemen på två ganska prisbilliga audiopro-subbasar. De mäter inte bra i jämförelse med andra subbasar i högre prisklasser:
Först Audio pro level 110:
Och här Audio pro-sub Focus:
Vad kostade AceBass2 då man kunde köpa den? Kring 5000:-? Vad skulle din sub kosta om den såldes komersiellt, elementkostnaden är kring 2000:- på Hifikit, till detta förstärkare etc.. Säkert 5000 i bara materialkostnad och sedan långt högre pris till konsument. Jämförelsen tycker jag haltar något.

Sen tar du upp ett par Audio-Pro subbar UTAN Ace-bass teknik, vad har de med saken att göra? Skulle inte tråden handla om just ACE-bass?

Konstigt att de mäter sämre än andra subbar i högre prisklasser? Jämför med några subbar för halva priset istället så mäter de säkert som en dröm i jämförelse!

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 29940
Blev medlem: 2009-03-30

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-06-13 10:27

Richard skrev:Magnus Ö:
Du har rätt i att vi inte bör döma ut ACE-principen på dåliga enskilda konstruktioners tillkortakommanden.

Om någon har tillgång till mätningar på goda ACE-bass konstruktioner så vore det intressant att få se dessa.


Bra, ändra då trådtitel och diskussionssätt om du är intresserad av att någon med kunskap skall bidra.

Nu blir deras fokus att försvara en teknik bara för att du envisas med dåliga exempel istället för att de dem förklara tekniken, vilket hade varit intressant.

Jag tror inte de är intresserade av att lägga tid så som trådupplägget är.

Återigen: Läs det Lilltroll skrivit i frågan.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Richard
Inaktiverad
 
Inlägg: 9603
Blev medlem: 2006-12-17
Ort: Perceived pitch byn

Re: Nackdelar med ACE-bass principen ?

Inläggav Richard » 2010-06-13 11:03

[q
uote="LasseA"]
Richard skrev:Min nuvarande xxls 12 -subbasen med aluminiummembran på 105 liter basreflexavstämd ( tack svante och basta! ) till 20 hz låter betydligt mycket bättre- uppskattningsvis kan man dessutom troligen spela ca 15 db högre i basområdet, trots en förstärkare på 500 w i Acebass 2, kontra 300w till xxls-subben.
<snip>
Här kan man se de mätmässiga problemen på två ganska prisbilliga audiopro-subbasar. De mäter inte bra i jämförelse med andra subbasar i högre prisklasser:
Först Audio pro level 110:
Och här Audio pro-sub Focus:
Vad kostade AceBass2 då man kunde köpa den? Kring 5000:-?


6000:- .

Vad skulle din sub kosta om den såldes komersiellt, elementkostnaden är kring 2000:- på Hifikit, till detta förstärkare etc.. Säkert 5000 i bara materialkostnad och sedan långt högre pris till konsument. Jämförelsen tycker jag haltar något.


Du kan ha rätt i det.

Sen tar du upp ett par Audio-Pro subbar UTAN Ace-bass teknik, vad har de med saken att göra? Skulle inte tråden handla om just ACE-bass?


Mig veterligt har både Audio-pro level 110, Sub Focus och YST 1500 ace-bass teknik. Det står så i produkt-beskrivningen ivartfall. Eller menar du att Audiopro och yamaha ljuger?

Konstigt att de mäter sämre än andra subbar i högre prisklasser? Jämför med några subbar för halva priset istället så mäter de säkert som en dröm i jämförelse!


Jämförelsen jag gjorde var med SVS 12 för 6000 :- . Yamahas modell kostar över 10000:-. Level 110 och Focus är något prisbilligare.
Odogmatisk sekt- granskare

LasseA
 
Inlägg: 1264
Blev medlem: 2005-10-12

Re: Nackdelar med ACE-bass principen ?

Inläggav LasseA » 2010-06-13 11:13

Richard skrev:
Sen tar du upp ett par Audio-Pro subbar UTAN Ace-bass teknik, vad har de med saken att göra? Skulle inte tråden handla om just ACE-bass?
Mig veterligt har både Audio-pro level 110, Sub Focus och YST 1500 ace-bass teknik. Det står så i produkt-beskrivningen ivartfall. Eller menar du att Audiopro och yamaha ljuger?
Ojdå, här hade jag läst på lite dåligt :oops: Har till och med ägt en sub Focus men trodde inte den hade ACE-bass teknologi.. hehe.. My bad :oops:

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 29940
Blev medlem: 2009-03-30

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-06-13 11:14

Vad vill du i den här tråden Richard?

Racka ner på subbar du inte tycker är prisvärda jämfört med något du byggt själv, racka ner på en teknik (se trådtiteln) för att du jämställer tekniken med några kommersiella implementeringar eller lära dig något?

Den här tråden blir ju bara snurrigare för mig nu när ni börjar prata pris som en parameter..
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Richard
Inaktiverad
 
Inlägg: 9603
Blev medlem: 2006-12-17
Ort: Perceived pitch byn

Inläggav Richard » 2010-06-13 11:20

MagnusÖstberg skrev:Vad vill du i den här tråden Richard?


Sluta sabba tråden nu, koppen. Tagga ner en aning 8)

Jag vill veta mer om nackdelarna med ACE-bass tekniken, och har hittat en intressant tråd om detta:

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... sc&start=0

Litet info från Isidor:


Skrivet: ons okt 13, 2004 5:25 am Ämne:

--------------------------------------------------------------------------------

Svante,

Tackar för den omfattande och pedagogiska genomgången. Jag kommer ihåg det mesta av grunddragen från ett paper av KES som publicerades i JAES. Det hela är oerhört elegant men egentligen ganska rättframt förutom den där läskiga negativa resistansen som får mig som huvudsakligen varande mekaniker att sucka tungt. Det var också här alla "ACE-varianter" före KES föll ihop totalt.

Om man nu sammanfattar för- och nackdelar med ACE-principen så kan man alltså säga följande:

+ Elektrisk kontroll över mekaniska parametrar
+ Självkorrigerande för linjära parametervariationer
+ Självkorrigerande för olinjäriteter i upphängningsstyvheten

(För ett aktivt system är jag tveksam till om man verkligen kan se den minskade lådstorleken som en reell fördel - frekvensgången kan hanteras även utan ACE och den maximala verkningsgraden är given av lådstorleken)


- Ökad komplexitet, bl.a. med risk för instabilitet
- Hög känslighet för olinjäritet i Bl-produkten
- Viss känslighet för olinjäritet i induktansen
- Minskad verkningsgrad


Det är alltså aningen tveksamt om ACE verkligen är en så pass effektiv lösning i praktiken. Komplexiteten med servokoppling (accelerometer på konen) är endast något högre, men fördelarna är betydligt större. Nu finns det i och för sig, vad jag vet, inga servokopplade basreflexsystem på marknaden, men det är egentligen inget som principiellt omöjliggör en sådan lösning, speciellt inte om man realiserar den digitalt. Vare sig ACE eller servokoppling är speciellt DIY-vänliga för övrigt, men det behöver nog knappast påpekas efter monstergenomgången ovan.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39788
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Inläggav petersteindl » 2010-06-13 12:33

Richard, vad jag har sett finns det flera servokopplade bassystem på marknaden. Först ut var väl Philips en gång i tiden med Motional feedback. Vad jag förstår så har givarna distorsion i sig och det sätter minimumdisten i systemet och denna dist är inte så låg som man kan tro. Den kan ofta vara högre än väldimensionerade större bassystem, därför är det inte lönt att använda sig av sådan princip på sådana bassystem.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska
 
Inlägg: 28546
Blev medlem: 2007-02-17
Ort: Himlafiket

Inläggav KarlXII » 2010-06-13 12:46

redneck skrev:There is no substitute for cubic inches
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 29940
Blev medlem: 2009-03-30

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-06-13 13:00

KarlXII skrev:
redneck skrev:There is no substitute for cubic inches


There is no replacement for displacement ;)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Richard
Inaktiverad
 
Inlägg: 9603
Blev medlem: 2006-12-17
Ort: Perceived pitch byn

Inläggav Richard » 2010-06-13 13:04

petersteindl skrev:Richard, vad jag har sett finns det flera servokopplade bassystem på marknaden. Först ut var väl Philips en gång i tiden med Motional feedback. Vad jag förstår så har givarna distorsion i sig och det sätter minimumdisten i systemet och denna dist är inte så låg som man kan tro. Den kan ofta vara högre än väldimensionerade större bassystem, därför är det inte lönt att använda sig av sådan princip på sådana bassystem.

MvH
Peter


Servo inte heller speciellt bra ?
Inget nytt under solen, då. :)

En väldimensionerad, stor basreflexlåda bestyckad med typ bremen 10´eller Ino mfl. , utan servo eller andra "tricks" är alltså det som gäller om man vill vara kompromisslös ?


Här finns intressant läsning om vad som händer om man stoppar in ett stort element i en liten låda- pga kompressionen. Samma element ( TC sounds ) är också testad i en större låda.
Resultatet är helt överlägset till den större lådans favör:

http://www.hometheatershack.com/forums/ ... -test.html

Then we have the maximum output and THD (=total harmonic distortion, up to 48kHz/2) sweeps. 50 Hz was matched at 90 dB and 5 dB increment was used between sweeps. Sweeps were taken up to the level where the driver didn't suffer from high amount of compression and/or didn't produce obvious noises of distress. This meant 115 dB nominal level for both of them. Though the 115 dB sweep was terminated for the 75L system because the subwoofer started to produce a very unpleasant noise at around 35-40 Hz and below. The probable cause was amplifier clipping due to large amount of EQ boost at the low-end. I didn't want to take a risk of blowing the voice coil or the amplifier (or both) so I terminated the sweep. Even though the 115 dB sweep of the 200L system also reached high THD levels at the low end, it wasn't nearly as unpleasant to a human ear (not that much higher distortion components). The obvious difference between two systems can be seen on THD graphs. I didn't plot the two lowest level THD sweeps (90 dB and 95 dB) because measuring low levels of THD at the low end of the frequency spectrum is extremely difficult due to background noise typical outdoor environment has.

Read more: TC Sounds LMS-5400 18" sealed 75L vs. 200L *special test* - Home Theater Forum and Systems - HomeTheaterShack.com
Senast redigerad av Richard 2010-06-13 13:13, redigerad totalt 1 gång.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 29940
Blev medlem: 2009-03-30

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-06-13 13:05

Richard skrev:Jag vill veta mer om nackdelarna med ACE-bass tekniken, och har hittat en intressant tråd om detta: ...


Ok, jag trodde du var intresserad av både för och nackdelar.

Då kan jag berätta att enda nackdelen med ACE är att det inte är DIY-vänligt utan hög teknisk kunskapsnivå och gott om tid.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014
 
Inlägg: 27893
Blev medlem: 2003-03-23
Ort: Krischansta

Inläggav Naqref » 2010-06-13 13:16

Richard skrev:En väldimensionerad, stor basreflexlåda bestyckad med typ bremen 10´eller Ino mfl. , utan servo eller andra "tricks" är alltså det som gäller om man vill vara kompromisslös ?


Det har varit så hittills i a f. LT eller EBS är dock helt ok "tricks".
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 29940
Blev medlem: 2009-03-30

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-06-13 13:26

Naqref skrev:
Richard skrev:En väldimensionerad, stor basreflexlåda bestyckad med typ bremen 10´eller Ino mfl. , utan servo eller andra "tricks" är alltså det som gäller om man vill vara kompromisslös ?


Det har varit så hittills i a f. LT eller EBS är dock helt ok "tricks".


Nja, ett antal slutna baslådor med elektrisk kompensering är väl mer kompromisslöst, gärna konfigurerade med två element i varje låda som spelar åt skillda håll.

En basreflexlåda kan inte anses kompromisslöst ;) och basreflex i sig är en kompromiss för att nå högre effektivitet.

Dessutom finns det säkert de som anser att en IB-lösning med stor konarea och stor luftpumpningskapacitet rockar högre.
Senast redigerad av MagnusÖstberg 2010-06-13 13:27, redigerad totalt 1 gång.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Richard
Inaktiverad
 
Inlägg: 9603
Blev medlem: 2006-12-17
Ort: Perceived pitch byn

Inläggav Richard » 2010-06-13 13:26

Naqref skrev:
Richard skrev:En väldimensionerad, stor basreflexlåda bestyckad med typ bremen 10´eller Ino mfl. , utan servo eller andra "tricks" är alltså det som gäller om man vill vara kompromisslös ?


Det har varit så hittills i a f. LT eller EBS är dock helt ok "tricks".


Tack för denna info. :)

LT ställer väl till det en aning negativt om alltför små lådor används till det hela, om jag förstått det hela rätt ?
Bara den mindre luftvolymen medför väl viss luftkompression mot konen och högre dist. vid alltför små lådor ? ( Se testen med TC-elementen ovan ).
Jag antar dock att det ev. negativa med LT nästan försvinner helt med större lådor.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 29940
Blev medlem: 2009-03-30

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-06-13 13:28

Richard skrev:LT ställer väl till det en aning negativt om alltför små lådor används till det hela, om jag förstått det hela rätt ?
Bara den mindre luftvolymen medför väl viss luftkompression mot konen och högre dist. vid alltför små lådor ? ( Se testen med TC-elementen ovan ).
Jag antar dock att det ev. negativa med LT nästan försvinner helt med större lådor.
Korrekt, en felaktigt komponerad basreflexlåda betyder ju heller inte att basrefex är kasst ;)

Dimensionera så att inre lådtrycket inte blir stort så finns inga nackdelar förutom kostnad.
Senast redigerad av MagnusÖstberg 2010-06-13 13:30, redigerad totalt 1 gång.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Richard
Inaktiverad
 
Inlägg: 9603
Blev medlem: 2006-12-17
Ort: Perceived pitch byn

Inläggav Richard » 2010-06-13 13:29

MagnusÖstberg skrev:
Richard skrev:LT ställer väl till det en aning negativt om alltför små lådor används till det hela, om jag förstått det hela rätt ?
Bara den mindre luftvolymen medför väl viss luftkompression mot konen och högre dist. vid alltför små lådor ? ( Se testen med TC-elementen ovan ).
Jag antar dock att det ev. negativa med LT nästan försvinner helt med större lådor.
Korrekt, en felaktigt komponerad basreflexlåda betyder ju heller inte att basrefex är kasst ;)


Visst har du rätt i det. :wink:
Odogmatisk sekt- granskare

Nästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster