Moderator: Redaktörer
DVD-ai skrev:Grymt, då har jag tänkt rätt hela tiden om just vad energirespons egentligen är !![]()
Men hur man sedan "hanterar den" och drar nyttt av den på bästa sätt, har jag ingen aning om...![]()
Edit: man brukar prata om en fallande energikurva mot högre frekvenser. Det måste ju betyda att den totala energin allstrad mot högre frekvenser mindskar, antingen så mindskar spridningen (vilket den alltid gör mer eller mindre) eller så mindskar ljudnivån upp i frekvens = sluttande frekvens kurva även on-axis..?!
Någon som kan förklara begreppet "sluttande energikurva" på ett sätt som man förstår och kan bilda sig en uppfattning?!
celef skrev:DVD-ai skrev:Grymt, då har jag tänkt rätt hela tiden om just vad energirespons egentligen är !![]()
Men hur man sedan "hanterar den" och drar nyttt av den på bästa sätt, har jag ingen aning om...![]()
Edit: man brukar prata om en fallande energikurva mot högre frekvenser. Det måste ju betyda att den totala energin allstrad mot högre frekvenser mindskar, antingen så mindskar spridningen (vilket den alltid gör mer eller mindre) eller så mindskar ljudnivån upp i frekvens = sluttande frekvens kurva även on-axis..?!
Någon som kan förklara begreppet "sluttande energikurva" på ett sätt som man förstår och kan bilda sig en uppfattning?!
pa-högtalare brukar uppvisa allehanda mätningar, ett tips är att leta i databladen hos tillverkare som jbl
å jag fattar fortfarande inte hur uppmätt energirespons utförs
DVD-ai skrev:
DVD-ai skrev:Grymt, då har jag tänkt rätt hela tiden om just vad energirespons egentligen är !![]()
kodapa skrev:[Rubrik: Energirespons/energikurva] Vad är det?
celef skrev:mycket bra fråga, jag har ställt den till andra i snart tjugotvå och ett halvt år utan att få ett vettigt svar, eller rättare sagt, alla jag har frågat har svarat olika
torig skrev:Jag vill bara i all enkelhet tacka Ingvar och Peter för att ni tar er tid att på ett mycket bra och pedagogiskt sätt tar er tid att förklara olika spörsmål.
Mycket läsvärt!!
/mvh
kodapa skrev:torig skrev:Jag vill bara i all enkelhet tacka Ingvar och Peter för att ni tar er tid att på ett mycket bra och pedagogiskt sätt tar er tid att förklara olika spörsmål.
Mycket läsvärt!!
/mvh
Håller med, men glöm inte Piotr (i detta fallet).
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 276 gäster