Varför hade Sonab-högtalarna så snygg tonkurva...

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Varför hade Sonab-högtalarna så snygg tonkurva...

Inläggav Strmbrg » 2010-10-26 20:43

...i Hifi-institutets dämpade rum?

De var ju konstruerade för rak tonkurva i vanliga vardagsrum.

Juh?

Å då borde det väl inte se så vidare värst ut i den gängse mätmiljön.

Väl?

Eller var kanske inte kurvan så snygg?

Hittar inga gamla diagram nu, bara för det, men vill minnas att just Sonabarna hade bland de jämnaste kurvorna i di gamla "Hifi-biblarna".
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-10-26 21:01

lustigt, jag trodde dom mätningarna var gjorda i ekokammare
Bikinitider

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2010-10-26 22:21

celef skrev:lustigt, jag trodde dom mätningarna var gjorda i ekokammare

Samma här, de mätningar som gjordes till HiFi-bibeln var väl inte gjorda i döda rum utan i rum som skulle efterskapa "normala" vardagsrum.

/ B

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-10-26 23:32

Högtalarmätningarna i Hifi-handboken gjordes i Statens Provningsanstalts efterklangsrum. Stig Carlssons assistent på KTH Ingemar Ohlsson utförde mätningarna åt Hifi-handboken.

Högtalarmätningarna som Stig Carlsson gjorde vid dimensionering av sina högtalare (70-talare d v s Sonabs period då Statsföretag var ägare av Sonab) gjordes i Statens Provningsanstalts efterklangsrum :D utom i basen.

Stig Carlsson och tekniker från Sonabs Audiolab och Ingemar Ohlsson utförde mätningarna i Statens Provningsanstalts efterklangsrum vid dimensionering. Mätningen var från 100 Hz till 20 kHz

I basen gjorde Stig Carlsson själv sina mätningar utomhus vid golv och med baksidan av högtalaren placerad mot husvägg. Mätningen var från 20 Hz - 100 Hz.

Det kanske inte var en slump att Sonabs högtalare mätte rakt i Hifi-handboken 8)

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2010-10-26 23:35

sina mätningar utomhus vid golv och med baksidan av högtalaren placerad mot husvägg

Hmm...det där har jag hört andra göra precis likadant. :wink:

Gör du också så Peter?
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-10-26 23:50

screen skrev:
sina mätningar utomhus vid golv och med baksidan av högtalaren placerad mot husvägg

Hmm...det där har jag hört andra göra precis likadant. :wink:

Gör du också så Peter?

Idag finns det betydligt modernare mätutrustningar som kopplas till dator och där man har helt andra mätsignaler till förfogande än svept sinuston eller brus. Tidigare mätte jag också utomhus mot vägg. Idag mäter jag inomhus där högtalaren hänger på vägg och jag mäter även i närfält med högtalare monterad på vägg. Jag skulle även kunna mäta i frifält där två ägg är ihopmonterade rygg mot rygg. Troligtvis kommer jag att göra sådana mätningar.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2010-10-27 02:21

petersteindl skrev:Det kanske inte var en slump att Sonabs högtalare mätte rakt i Hifi-handboken 8)

MvH
Peter

+1

Även en del andra svenskahögtalare verkar mäta lite väl snyggt ibland.
Men det kanske peter vet mer om.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2010-10-27 02:31

Exempel på när OA12 mäter bättre än typ 80-90% av alla andra högtalare i hifihanböckerna

Bild

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2010-10-27 07:06

Jaha-ja,

Där ser man!
Efterklangsrum var det ju, sa Bill.
Kling klang, sa Bull. Som var unset mindre intelligent.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-10-27 07:14

Även mina Martin Persson Miniring har en snygg kurva i HiFi-Handboken. Mätte mina i riggen som användes vid Carlsson OA-51 produktionen. Där såg inte kurvan alls lika snygg ut...

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-10-27 08:03

man skulle ju kunna tro att dom svenska tillverkarna optimerade sina högtalare för att mäta snyggt i ekokammare, kanske enbart för att se bra ut i boken, jag trodde nog sådana mätmetoder hade låg relevans till hur högtalaren faktiskt ljöd, brydde man sig inte på den tiden?
Bikinitider

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-10-27 08:40

Det klart att man brydde sig om att mätningarna skulle påminna om hur det lät i lyssningsrummet. Att vi idag tycker att metoden inte är riktigt rättvisande är en annan sak. Var det möjligen så att det var Stig Carlsson som såg till att hans uppfattning om hur högtalare skulle mätas blev den då gällande?

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2010-10-27 10:17

petersteindl skrev:Högtalarmätningarna i Hifi-handboken gjordes i Statens Provningsanstalts efterklangsrum. Stig Carlssons assistent på KTH Ingemar Ohlsson utförde mätningarna åt Hifi-handboken.

Högtalarmätningarna som Stig Carlsson gjorde vid dimensionering av sina högtalare (70-talare d v s Sonabs period då Statsföretag var ägare av Sonab) gjordes i Statens Provningsanstalts efterklangsrum :D utom i basen.

Stig Carlsson och tekniker från Sonabs Audiolab och Ingemar Ohlsson utförde mätningarna i Statens Provningsanstalts efterklangsrum vid dimensionering. Mätningen var från 100 Hz till 20 kHz

I basen gjorde Stig Carlsson själv sina mätningar utomhus vid golv och med baksidan av högtalaren placerad mot husvägg. Mätningen var från 20 Hz - 100 Hz.

Det kanske inte var en slump att Sonabs högtalare mätte rakt i Hifi-handboken 8)

MvH
Peter

Ulf Rosenberg var väl också inblandad, men jag vet inte riktigt hur. Jag vet att han har hållit på med mätningar för Hifi-handboken. Han är en gammal kollega till mig som tyvärr har avlidit. Sedermera höll han på med akustisk planering i kyrkor som en specialitet.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2010-10-27 10:54

Johan_Lindroos skrev:
petersteindl skrev:Högtalarmätningarna i Hifi-handboken gjordes i Statens Provningsanstalts efterklangsrum. Stig Carlssons assistent på KTH Ingemar Ohlsson utförde mätningarna åt Hifi-handboken.

MvH
Peter

Ulf Rosenberg var väl också inblandad, men jag vet inte riktigt hur. Jag vet att han har hållit på med mätningar för Hifi-handboken. Han är en gammal kollega till mig som tyvärr har avlidit. Sedermera höll han på med akustisk planering i kyrkor som en specialitet.

Gamla eller nya jobbet? :wink:

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2010-10-27 11:01

Gammelgamla.

D v s Ingemansson.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2010-10-27 12:36

celef skrev:man skulle ju kunna tro att dom svenska tillverkarna optimerade sina högtalare för att mäta snyggt i ekokammare, kanske enbart för att se bra ut i boken, jag trodde nog sådana mätmetoder hade låg relevans till hur högtalaren faktiskt ljöd, brydde man sig inte på den tiden?

Jovisst brydde man sig.

Oavsett metod, så vore det väl bra om det faktiskt gick att definiera en mätmetod för tonkurvan där idealet är en rak linje? Då har alla ett gemensamt mål att jobba emot, vilket nog är precis det som hände när metoden i den här tråden konstruerades? I fallet förstärkare har vi ju det: slå på avsedd last och tonkurva ska vara rak, inget snack.

Det är väl just frånvaron av "ideal" mätmetod för högtalare som gör att tonkurvan varierar så mycket.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-10-27 13:24

Johan_Lindroos skrev:

MvH
Peter

Jo, det var väl Ulf Rosenbergs projekt d v s jag tror han var initiativtagare och projektledare till SPs efterklangsrum, men han gjorde normalt sett inte grovjobbet så att säga. Då var det teknikerna som tog vid och Ingemar Ohlsson var den huvudsakliga mätingenjören om inte jag minns fel.

Jag var med och gjorde en del mätningar i rummet då jag gjorde nya delningsfilter till några av Cerwin Vegas modeller och då var det Ulf Rosenberg som utförde själva mätningarna. Jag var där och ställde in högtalarna i rummet och lödde delningsfilter och fick en bra inblick i testproceduren. Jag hade dessutom förhandsinformation från Stig Carlsson så att de värsta grodorna kunde undvikas. Detta var på 70-talets mitt.

MvH
Peter

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2010-10-27 22:27

Johan_Lindroos skrev:Gammelgamla.

D v s Ingemansson.

Aha, det visste jag inte. Annars var det en "stor fågel" som viskade att du hade bytt jobb... :)

Återgå till Generellt om hifi