Slitsporten är ju (enligt vad jag får fram) oerhört mycket "effektivare" (något som Isidor också nämner i den länkade tråden), konstigt att den inte används mer!
(För den som inte är bekant med Reynolds tal: Detta dimensionslösa tal är ett mått på hur mycket turbulens som skapas i ett flöde, i förlängningen innebär det högre mottryck och en sämre fungerande port)
Första diagrammet visar Reynolds tal som funktion av lufthastigheten vid olika portdiametrar. Slitsporten i diagrammet har samma portarea som en rund port med 100mm diameter.
För mig var det ganska förvånande hur stor skillnad diametern gör, mindre portar "tåler" betydligt högre hastigheter åtminstone om man betraktar Reynolds tal. Notera slitsporten som nästan "tåler" samma hastighet som en rund port med 50mm diameter, detta trots att portarean motsvarar en med 100mm i diameter. (edit: eller rättare sagt, den tåler högre hastighet än en 50mm rund port)
I tråden som jag länkade till i början av inlägget nämner "Isidor" att ett Reynolds tal om 50000 kan "allmänt accepteras" innan distorsionen börjar göra sig gällande (>5%).
Isidor skrev:...Efter att ha granskat en del experimentella arbeten och räknat om data tycks det vara så att man ofta kan acceptera Reynolds tal upp mot 50000 (svarande mot ca 10 m/s för en portdiameter om 100 mm) innan turbulensgenererad distorsion blir svår (> 5%)....
Hur ser det då ut om man jämför olika portar vid ett Renolds tal som motsvarar just detta?
Jag har valt att rita upp (max)hastigheten som funktion av portdiameter. Slitsporten i diagrammet har en yta som motsvarar ett runt rör med x-axelns diameter. (Längd/bredd-förhållandet på slitsen är i detta fallet ca 12.6)
Skillnaden är påfallande, eller hur?
Nu är ju inte detta hela sanningen då jag enbart räknat på röret/slisen. Rundade kanter vid mynningarna mm är kanske lite knivigare att få till med en slitsport så en rund port kanske är att föredra i vissa lägen. Skillnaden är dock såpass stor att jag själv kommer att testa mycket mer med slitsportar, om inte annat går det att få till en betydligt snyggare lösning och ibland är ju det också viktigt.
Vidare tycker jag att detta definitivt belyser det faktum att tumregler gällande maxhastighet i portar kan bli hur missvisande som helst. Nu är iofs Reynolds tal satt till 50 000 som en tumregel i exemplet ovan men det känns ändå som detta är bättre verklighetsförankrat än hastigheter tagna ur luften.
Ni som har erfarenhet av slitsportar i praktiken, tycker ni att ovanstående stämmer överens med verkligheten? Har försökt hitta info på nätet men inte lyckats hitta rena jämförelser mellan runda och slitsportar, åtminstone inte med bra och relevant information.
Har försökt hålla tungan rätt i mun vid både räknandet o tänkandet men lämnar inga garantier.
/Anders