http://www.diyaudio.com/forums/digital- ... genumber=1
Den är skapad av en kille som heter Peter Daniel från Toronto i Kanada, han skrev första inlägget i mars 2008 och tråden är fortfarande aktiv och nu uppe i 496 sidor.
Av den anledningen har han skapat en ny tråd så att man mera överskådligt kan ta del av den konstruktion han kommit fram till. Länk:
http://www.diyaudio.com/forums/audio-se ... sport.html
Vad det hela handlar om är kortfattat att den här CD-mekanismen som tillverkas av Sanyo (modelbetekning:DA11VZ)

Sitter både i den här.

Och den här.

Man köper alltså en sån här apparat.

Plockar sönder den i småbitar.

Sparar detta och kastar resten.

Sedan läser man så mycket man anser sig behöva i ovanstående länkade trådar och bygger sig en CD-spelare av egen design.
Fortsättningen på denna tråd blir en bildberättelse om hur jag byggde min "Shigaklon".
Ok då här kommer resten.
Efter ett antal timmars filande, borrande och slipande har jag lyckats åstadkomma en hög AL-delar som skall bli lådan till CD:n.

Frontpanelen är 6mm tjock liksom bottenplattan för att ge ett stabilt fundament till CD-mekanismen, dom två M5 skruvarna som är monterade i bottenplattan är till för att montera CD-mekanismen.
Nu återstår två saker till som måste göras innan jag kan montera det hela förutom ytbehandlingen av plåten.
Först en modifiering av displaykortet. Jag börjar med att löda loss tryckknapparna och monterar dessa tillsammans med några kablar på en smal remsa veroboard. Monterar sedan ihop displaykortet och veroboarden med hjälp några Al-profiler samt ansluter knapparna med displaykortet.

Provmonterar i lådan.

Verkar OK.
Det andra jag måste göra är att tillverka en nätdel. Jag bygger den enligt Peter Daniels anvisningar med ett undantag. Jag använder en diodbro i stället för dom likriktardioder som han rekomenderar. Ett annat avsteg jag gör är att jag använder originaltrafon från JVC spelaren. Peter Daniel förespråkar ju en betydligt kraftigare transformator på ca 50 VA som då monteras i en separat låda. Jag vill bygga en kompakt spelare med allt i samma låda. Kan väl också nämna att jag inte gör dom modifieringar på CD-spelarens kretskort som han förespråkar. Jag delar nämligen inte hans uppfattning att vissa komponenter låter bättre än andra. Kan väl också här nämna att Shigaraki Transport i original inte är modifierad. Jag utnyttjar heller inte möjligheten till en digital utgång som faktiskt finns på spelaren eftersom jag inte har behov av någon sådan.
Så här ser schemat till nätdelen ut.

Jag har byggt den på en bit veroboard.

Då är alla delar klara att monteras samman.

En sak som jag vill ha på min spelare är ett lock som damskydd för CD-mekaniken och skivan vid avspelning.
Jag gjorde ett av 4mm plexiglas. Ser ut så här med monteringstillbehör.

Då var det hela klart återstår några bilder på det färdiga resultatet.

Tre neodym-magneter används för att hålla locket i uppfält läge.

Som avslutning vill jag uppmana dom är intresserade att bygga en Shigaraki clone att skaffa en JVC RC-EZ51H medan dom fortfarande finns att köpa. Den har nog varit på marknaden ca 1 år och kan nog förväntas att snart försvinna. Det är ju inte säkert att en ev. efterföljare har en Cd-mekanik med den rätta elektroniken som ju är en förutsättning för bygget.