Tower of songs, hifikg diggar hyllning

Läs medlemarnas presentationer och om deras anläggningar.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
IngOehman

Re: Nu har Martin Timell gjort det igen! hifikg störs

Inläggav IngOehman » 2019-03-17 18:22

Må vara, men jag tycker man bör avhålla sig från att delta i förtalskampanjer mot, tills motsatsen är bevisad, oskyldiga människor. Drevet skördar tillräckligt många oskyldiga människor som det är, även om man själv avstår från att vara en del av böbeln.

Visst kan det vara kul och till och med konstruktivt med små konstruktiva provokationer ibland, men att bidra till förföljelse av en namngiven tredje person behövs verkligen inte.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2019-03-17 20:42

IngOehman skrev:Må vara, men jag tycker man bör avhålla sig från att delta i förtalskampanjer mot, tills motsatsen är bevisad, oskyldiga människor. Drevet skördar tillräckligt många oskyldiga människor som det är, även om man själv avstår från att vara en del av böbeln.

Visst kan det vara kul och till och med konstruktivt med små konstruktiva provokationer ibland, men att bidra till förföljelse av en namngiven tredje person behövs verkligen inte.

Vh, iö

Nu är ingenjör´n ute och cyklar. Timell-effekten handlar om att folk blir inspirerade till att starta egna byggprojekt, med mer eller mindre lyckade resultat. Och det är vad som händer ovanpå mitt lyssningsrum just nu. Läste du mer än rubriken? För mig är Martin den flitiga byggaren och programledaren och lär så förbli.
Sitter nöjd :-)

Användarvisningsbild
FBK

Inläggav FBK » 2019-03-18 08:58

hifikg skrev:Ja, nu har Martin inspirerat ännu en granne att tro att han är hantverkare o nu ska det sågas o borras dagarna i ända. Det värsta med det är att grannen ifråga bor ovanpå mitt lyssningsrum!! Blä! Hoppas vederbörande är snabb, så här får det inte vara någon längre tid!

Häromdagen knackade en mäklare på dörren och undrade om vi kunde sänka volymen lite då han hade visning på lägenheten över våran. Och jag som inte tyckte jag spelade så högt på mina Adam F7, brukar spela högre på datorstereon :D Funderar på att köpa något billigt slutsteg så jag kan koppla in ett par högtalare till,(har ett par Klipsch stående) till datorn stereon som ska stå bakom mig. Ovanpå på ett stort skåp för att poppa lite extra. Kommer nog höras i kåken :P
Lite dunka dunka har ingen dött av. :D
Sk. Neutrala högtalare är kanske mer för tekniker som utvärderar andra komponenters egenskaper eller dem med större intresse av mätvärden och konstruktionsprinciper än av själva musikupplevelsen.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2019-03-19 13:29

hifikg skrev:
IngOehman skrev:Må vara, men jag tycker man bör avhålla sig från att delta i förtalskampanjer mot, tills motsatsen är bevisad, oskyldiga människor. Drevet skördar tillräckligt många oskyldiga människor som det är, även om man själv avstår från att vara en del av böbeln.

Vh, iö

Nu är ingenjör´n ute och cyklar. Timell-effekten handlar om att folk blir inspirerade till att starta egna byggprojekt, med mer eller mindre lyckade resultat. Och det är vad som händer ovanpå mitt lyssningsrum just nu. Läste du mer än rubriken? För mig är Martin den flitiga byggaren och programledaren och lär så förbli.

Och? DU är helt ute och cyklar (du gör det allt oftare, vad är det frågan om? Jag vill ha tillbaka den gamla hyggliga hifikg! Bråkstaken är trist.).

Jag kommenterade det som Kraniet skrev. Du är inte inblandad.

Om du har en kommentar till det Almen skrev så citera honom, inte mig.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2019-03-19 13:39

Då var du synnerligen otydlig och för honom måste kommentaren framstå som felriktad. Kanhända kan någon förledas, lockas, hit för i förhoppningen om att få läsa något snaskigt på grund av min valda rubrik, men då har de hoppat i galen tunna (!) för här handlar det bara om hantverk :)

För övrigt verkar hembyggaren ha avslutat sina projekt, åtminstone de som kunde höras ner i mitt lyssningsrum, så friden har lägrat sig igen :)

Användarvisningsbild
landa
Redaktör

Inläggav landa » 2019-03-19 13:42

Innan invektiven börjar hagla. Tänk efter lite på vad ni kallar varandra.
Landa
Moderator

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2019-03-19 13:43

landa skrev:Innan invektiven börjar hagla. Tänk efter lite på vad ni kallar varandra.
Landa
Moderator

Kallade IÖ för ingenjör´n är det galet?

Användarvisningsbild
landa
Redaktör

Inläggav landa » 2019-03-19 13:46

hifikg skrev:
landa skrev:Innan invektiven börjar hagla. Tänk efter lite på vad ni kallar varandra.
Landa
Moderator

Det var en allmän uppmaning...

Frisk

Inläggav Frisk » 2019-03-19 13:46

Skönt att friden är tillbaka! Var på väg att bjuda över dig hit igen, var ett tag sen sist och lämpligt i samband med störningar i ditt rum. Mycket har hänt, men kanske lite till borde hända först. Om inte annat borde IÖ varit här och ställt in CR80es ordentligt...

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2019-03-19 13:58

Frisk skrev:Skönt att friden är tillbaka! Var på väg att bjuda över dig hit igen, var ett tag sen sist och lämpligt i samband med störningar i ditt rum. Mycket har hänt, men kanske lite till borde hända först. Om inte annat borde IÖ varit här och ställt in CR80es ordentligt...

Och du ska få besöka MBL-rummet, vi har inte glömt dig :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2019-03-19 14:00

landa skrev:
hifikg skrev:
Landa
Moderator

Det var en allmän uppmaning...

Jag har inga tankar på att invektera någon alls. Lovar. Och att bli kallad bråkstake kan vara okej, fast jag tycker inte att jag är det, jag råkar bara gilla de regler mot religion o politik som finns och IÖ gör det inte, annars är vi ofta ganska eniga. Tror jag. I varje fall inte rabiat oeniga :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Re: I afton gör hifikg backup, har du backat upp?

Inläggav hifikg » 2019-03-19 23:31

Just nu säkrar Time Machine min musik mot hårdiskrasch, men inte mot stöld och brand då hårddiskarna de närmaste timmarna kommer att befinna sig alldeles intill varandra. När gjorde du backup senast?

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2019-03-20 00:18

Jag har haft en NAS hos en kompis som backup till hårddiskarna med musik på mikroservern hemma. Fysiskt åtskilda har känts bra ur stöld och brandperspektiv. Nu flyttar jag den och så får den tjäna som musikkälla på landet när vi äntligen får dit fiberbredband. Den har tjänat som backup sen typ 2015, när jag la över alla skivor på fil och synkronisering ska ske varje dygn.

Mvh, mats
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2019-03-20 07:26

För tre veckor sedan gjorde jag backup på musik och bildbibliotek. Innan dess var det ett tag sedan :?
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
ottovonkopp

Inläggav ottovonkopp » 2019-03-20 09:53

Backup en gång i veckan från min NAS (2 diskar RAID 1, X-RAID) hemma till NAS:en (4 diskar RAID 5, X-RAID) på jobbet.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2019-03-20 09:55

Gör säkerhetskopia (som det ju heter på svenska) av min hårddisk på daglig basis.
Driver: SYBARITE AUDIO.
Konsult åt Guru Pro Audio.
-- Innehar F-skattsedel --

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

Användarvisningsbild
rajapruk

Inläggav rajapruk » 2019-03-20 10:46

Konstant backup hemma när datorn är på, och årlig backup som ligger hemma hos en kompis.
Skulle vara coolt att få till en daglig backup hemma hos en kompis över nätet.

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2019-03-20 12:06

Nä. Töntigt att göra backup.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2019-03-20 12:16

Belker skrev:Nä. Töntigt att göra backup.

Precis. Speciellt när man inte presterar något av värde...

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2019-03-20 12:19

Bill50x skrev:
Belker skrev:Nä. Töntigt att göra backup.

Precis. Speciellt när man inte presterar något av värde...

/ B

Nä, det var länge sen...

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2019-03-20 13:33

Morello skrev:Gör säkerhetskopia (som det ju heter på svenska) av min hårddisk på daglig basis.

Precis, men vad heter det på tyska?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Passiv delägare av Sonic Design

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2019-03-20 14:36

paa skrev:
Morello skrev:Gör säkerhetskopia (som det ju heter på svenska) av min hårddisk på daglig basis.

Sicherung von Benutzerdaten

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2019-03-20 14:46

Bill50x skrev:
paa skrev:

/ B

Google translate säger: Sicherungskopie
Men varför skriva på tyska här?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2019-03-20 15:07

2-ch skrev:
Bill50x skrev:
paa skrev:Precis, men vad heter det på tyska?

/ B

Google translate säger: Sicherungskopie
Men varför skriva på tyska här?

Ganz genau. :)
VD Bremen Production AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2019-03-20 18:13

Maintenant j'ai sauvegardé la musique.
Övriga data backar jag upp på andra sätt o med andra intervall. Min musikdator lever ett eget liv och backas upp enligt principen om att spara så snart man gjort så mycket att man inte vill göra om det. Så när jag läst in 10, 20 eller ibland 30 nya fonogram, då känns det som att det är dags. Skulle det krascha innan dess så får jag väl läsa in allt på nytt. Lika trist som att se färg torka, men det är åtminstone längesen jag råkade läsa in så där 100 CD i mp3 innan jag upptäckte mitt misstag. Då var jag inte god att tas med :)

Användarvisningsbild
peterh

Inläggav peterh » 2019-03-20 18:31

Mina BSD maskiner kör dump på cron ( enligt ett modifierat tower-of-hanoi)

Mina mac-ar använder time machine.

Till min enda fönster har jag en clonezilla image att återställa med, har inget viktigt på den
då den monterar samba-diskar till allt viktigt.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2019-03-20 18:37

Hade jag haft en USB-port till, eller en USB-hub så hade jag kunnat göra backuper varje timma med TimeMachine, men musikdisken sitter i ena och den röda USB-sladden till DAC-en i den andra så för att göra backup måste jag avbryta musiklyssnandet en stund och det gör jag sällan. När jag framåt morgontimmarna ger upp av utmattning eller insikt om att sömn trots allt behövs i viss utsträckning, är jag oftast för trött för att koppla om o starta backup, så det blir en alldeles egen aktivitet när andan faller på. Mina bilder backas upp på ett mer sofistikerat sätt och i ännu fler generationer både här och där, musiken är inte förlorad även om hårddisken skulle gå åt helv... men det skulle ta många timmar att samla ihop den igen.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2019-03-20 19:11

Jag kör Dropbox.
VD Bremen Production AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2019-03-20 21:32

petersteindl skrev:Jag kör Dropbox.

Oj... hela musiksamlingen i Dropbox?
Jag använder dropbox för att dela saker tillfälligt med människor, t ex bilder och emellanåt något musikstycke, dessutom delar jag biljetter o sånt med mig själv så jag kommer åt dem via luren om jag skulle underlåta att printa dem. Mitt musikbibliotek väger in på ca 4 TB i dagsläget, känns inte som något jag skulle vilja lasta in i en molntjänst.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2019-03-20 22:08

hifikg skrev:
petersteindl skrev:Jag kör Dropbox.

Oj... hela musiksamlingen i Dropbox?
Jag använder dropbox för att dela saker tillfälligt med människor, t ex bilder och emellanåt något musikstycke, dessutom delar jag biljetter o sånt med mig själv så jag kommer åt dem via luren om jag skulle underlåta att printa dem. Mitt musikbibliotek väger in på ca 4 TB i dagsläget, känns inte som något jag skulle vilja lasta in i en molntjänst.

Det mesta jag har rippat har jag på dropbox, men det är inte så mycket. Men i stort sett alla filer jag har gällande allt annat har jag på dropbox. En del ligger på skrivbordet.

Jag trodde backup i det här fallet gällde allt som finns på datorn. Men jag kanske läst fel.

FöregåendeNästa

Återgå till Medlemspresentationer