hifikg städar hårddiskar

Läs medlemarnas presentationer och om deras anläggningar.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Re: Svampar sövde hifikg

Inläggav hifikg » 2019-04-07 16:27

anoden skrev:Spelades det inte musik där?

Nä, vi käkade korv, drack öl o ägnade oss åt japanska småflickor och svampar... hur tänkte du?
Sitter nöjd :-)

Användarvisningsbild
anoden

Inläggav anoden » 2019-04-07 17:08

Tänkte mer i termer av perspektiv, klang, rumslighet, sånt som man ofta förknippar me ortoakustiska högtalare.
Har svårt att att hitta detta i det föreslagna exemplet (som jag självklart testade att spela hemma av ren nyfikenhet)
Därav min fråga om vad annat som spelades.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2019-04-07 20:48

anoden skrev:Tänkte mer i termer av perspektiv, klang, rumslighet, sånt som man ofta förknippar me ortoakustiska högtalare.
Har svårt att att hitta detta i det föreslagna exemplet (som jag självklart testade att spela hemma av ren nyfikenhet)
Därav min fråga om vad annat som spelades.

Jag trodde demon skulle rivas av på en timma. Jag blev kvar i tre. Mycket varierad musik spelades, bl a en del av Ingvars alldeles egna inspelningar. En av dem var på en ung japansk (kinesisk?) tjej som lirade som en liten gudinna utan större förberedelser. Annars var det allt från Eric Bibb till Infected Mushroom, så nog fick vi en bra bild av av OA-61 klarar. I sina bästa stunder var det som sitta hemma o lyssna. Det är inget dåligt betyg med tanke på att jag har trettio års tillvänjning här. Alla som inte redan har Carlsson borde vara intresserade, finns inget bättre helt enkelt. Möjligen når du lika långt (längre??) om du investerar nära 200.000 i MBL eller köper dig ett par ägg. Ska bli spännande att höra 51N och jag håller tummarna för en 62:a.

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2019-04-08 13:52

hifikg skrev:Alla som inte redan har Carlsson borde vara intresserade, finns inget bättre helt enkelt.

Veckans sågning av det mesta i högtalarväg 8O

Jag är en av dom som inte går igång till 100% på den där något diffusa ljudbilden.
Med det sagt så har jag inte hört just OA-61. Är faktiskt inte så intresserad heller.
Jag nöjer mig tills vidare med att tro att det är en utmärkt lounge-högtalare.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2019-04-08 16:53

2-ch skrev:
hifikg skrev:Alla som inte redan har Carlsson borde vara intresserade, finns inget bättre helt enkelt.

Jag är en av dom som inte går igång till 100% på den där något diffusa ljudbilden.
Med det sagt så har jag inte hört just OA-61. Är faktiskt inte så intresserad heller.

Äsch då, det mesta går att få att låta bra om man bara bygger om sin kåk o klär in väggarna i Rockwool :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Re: hifikg åker på en propp!

Inläggav hifikg » 2019-04-08 16:58

Någon la en länk till Svalander o det ena gav det andra o nu sitter jag här o funderar på hur många high-end proppar jag behöver...

https://www.svalander.se/shoppen/saekringar/smaeltproppar-high-end

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2019-04-08 19:12

hifikg skrev:
2-ch skrev:

Äsch då, det mesta går att få att låta bra om man bara bygger om sin kåk o klär in väggarna i Rockwool :)

Råkar du hamna i midwest-skåne någon gång och vill höra vad man kan göra i ett stökigt vardagsrum med räligt otäckt golv utan en kubikcentimeter Rockwool så är du välkommen. ( Du kan till och med få klappa min tama Coconut-nätsladds-orm om du är snäll.... )
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2019-04-08 22:45

Nattlorden skrev:
hifikg skrev:
2-ch skrev:Veckans sågning av det mesta i högtalarväg 8O

Råkar du hamna i midwest-skåne någon gång och vill höra vad man kan göra i ett stökigt vardagsrum med räligt otäckt golv utan en kubikcentimeter Rockwool så är du välkommen. ( Du kan till och med få klappa min tama Coconut-nätsladds-orm om du är snäll.... )

:) Man ska ente klydda, det ska vara enkelt, så du ligger också inne med en Coconutsnake? Kul! Och jag är inte fullt så kategorisk, jag har ju hört pi60 i ett vardagsrum helt opreparerat med en liten integrerad förstärkare o allt och det lät inte alls oävet. Tittar gärna in o lyssnar om jag hamnar söderut någon dag. Och du är givetvis välkommen att kika in hos mig om du har vägarna förbi.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2019-04-08 23:03

hifikg skrev:Någon la en länk till Svalander o det ena gav det andra o nu sitter jag här o funderar på hur många high-end proppar jag behöver...

https://www.svalander.se/shoppen/saekringar/smaeltproppar-high-end

Har du missat denna sida? Här har du möjlighet att bränna några fler fotojobb...
https://www.svalander.se/shoppen/saekri ... gshaallare

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2019-04-09 08:00

hifikg skrev:Äsch då, det mesta går att få att låta bra om man bara bygger om sin kåk o klär in väggarna i Rockwool :)

Hos mig finns visserligen lite gullfiber, men det är gömt och det handlar verkligen inte om kubikmeter.
Men jag har ett dedikerat lyssningsrum så en viss ombyggnad har ju skett. Men det är det lilla.
Även när ingen musik spelar så är det ett mycket behagligt rum att vistas i. Tystnad kan också avnjutas.

Här är en liten filmsnutt du kan somna till. Glöm inte att sätta den på repeat :)
Den belyser problemet med att återskapa ljud i ett rum på ett handgripligt sätt.
Strunta i att det han använder blir skitfult.
https://www.youtube.com/watch?v=cp56A6TcL1E

Sen väljer man så klart själv hur mycket extra man önskar lägga till ljudet från sina fonogram.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2019-04-09 08:56

2-ch skrev:Här är en liten filmsnutt du kan somna till. Glöm inte att sätta den på repeat :)
Den belyser problemet med att återskapa ljud i ett rum på ett handgripligt sätt.

Är det inte ovanligt dumt att använda en virveltrumma för att demonstrera med? Sejarmattan ger ju just det ljud som efterklangen också ger!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2019-04-09 09:15

PerStromgren skrev:
2-ch skrev:Här är en liten filmsnutt du kan somna till. Glöm inte att sätta den på repeat :)

Är det inte ovanligt dumt att använda en virveltrumma för att demonstrera med? Sejarmattan ger ju just det ljud som efterklangen också ger!

Kanske det.
Tycker ändå att den påvisar det som rummet alldeles själv lägger till.
Per, om har du ett annat bra exempel är jag idel öra :)

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2019-04-09 09:20

2-ch skrev:
PerStromgren skrev:

Kanske det.
Tycker ändå att den påvisar det som rummet alldeles själv lägger till.
Per, om har du ett annat bra exempel är jag idel öra :)

Nej... :oops: Du vet hur det , det är oerhört lätt att sitta på läktaren och skrika vad man borde göra på planen. Jag gjorde just det, inser jag. Sorry.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2019-04-09 09:24

Tror jag har sett den där snutten förut. Ska kolla igen, med bild via projen. Mitt rum upplevs nog som hyfsat livligt även om jag lagt lite sordin på livligheten med en himla massa mattor, ja så många att jag t o m avvecklat en del på sistone, får ju ont i ryggen av att bära mattor när rummet ska användas för annat än lyssning, he he...

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2019-04-09 09:59

PerStromgren skrev:Sorry.

Ingen fara.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Re: hifikg låter dig lyssna på NAD 208

Inläggav hifikg » 2019-04-10 19:58

Så här låter en fungerande NAD 208. Högtalare? Njae... skulle såna göra någon skillnad?

älskar att jämföra hifi på tuben, allt blir så mycket enklare då

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2019-04-10 22:14

hifikg skrev:Så här låter en fungerande NAD 208. Högtalare? Njae... skulle såna göra någon skillnad?

[ YouTube ]

Låter helt perfekt i mina Creative T20 datorhögtalare.

/ B

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2019-04-11 23:13

Yeah, som fjärilens flykt nästan
Bilagor
fjaril3135.jpg
fjaril3135.jpg (136.83 KiB) Visad 286 gånger

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2019-04-11 23:21

hifikg skrev:Så här låter en fungerande NAD 208. Högtalare? Njae... skulle såna göra någon skillnad?

[ YouTube ]

Jag anar en liten störning i mellan-basen, hur är tonkurvan 1 meter on axis?

Eventuellt kan du fixa problemet om du placerar båda högtalarna väldigt nära varandra så får du även en stereo-effekt just där, on axis 1 meter ifrån, testa!

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2019-04-11 23:27

goat76 skrev:

[ YouTube ]

Jag anar en liten störning i mellan-basen, hur är tonkurvan 1 meter on axis?

Eventuellt kan du fixa problemet om du placerar båda högtalarna väldigt nära varandra så får du även en stereo-effekt just där, on axis 1 meter ifrån, testa!

Ja, då kanske det blir humlans flykt istället :)
Bilagor
humla5548.jpg
humla5548.jpg (205.83 KiB) Visad 274 gånger

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2019-04-11 23:33

Är det dina egna foton? Isåfall, fina!

Om bilderna är tagna från nätet, proffsiga! :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2019-04-12 00:26

goat76 skrev:Är det dina egna foton? Isåfall, fina!

Om bilderna är tagna från nätet, proffsiga! :)

Klart det är mina egna bilder, gäller hela presentationen, jag "lånar" sällan andras bilder (Beethoven är ett undantag, jag hann aldrig boka tid med honom o några skivomslag kan jag ha underlåtit att fota själv)

Jag e flitig som ett bi, eller envis som en jäkla fluga. Ibland.
Bilagor
0152_flyg.jpg
0152_flyg.jpg (483.62 KiB) Visad 262 gånger

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2019-04-12 00:32

Skarpa o fina. Fina getingimitatörer.
Mvh Johan

Opus Capella, Bremen baslådor, minidsp HD, Beresford Caiman, div Nad steg,Pioneer SA-9500 II. Empire 598 III. OA52.2 OD11 Bor i Älvsjö/Stockholm

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Re: hifikg gjorde tvärtom...

Inläggav hifikg » 2019-04-12 10:49

Satte på Robyn och Body Talk, det låter komprimerat och trist, istället för att stänga av eller byta låt vevade jag på volymen så B2-70:orna fick jobba mer än vanligt och si, puncharna i magen gjorde det nästan lyssningsbart, så länge jag blundade. Öppnar jag ögonen får jag huvudvärk, ha ha... nu skriver jag och blundar. Hennes hit Dancing on my own har just brakat igång och den är verkligen catchy o så länge jag blundar kan jag uppskatta den. Hoppas grannarna gör det också. Eventuella skrivfel får ni bortse från. Höjer lite till. Rummet är fyllt av ljud och det är nästan svårt att andas.

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2019-04-12 12:43

hifikg skrev:Satte på Robyn och Body Talk, det låter komprimerat och trist, istället för att stänga av eller byta låt vevade jag på volymen så B2-70:orna fick jobba mer än vanligt och si, puncharna i magen gjorde det nästan lyssningsbart, så länge jag blundade.

Det där har jag hört andra saga. Att Robyn ska spelas starkt för att vara njutbar.

Eftersom jag har haft mycket svårt för henne gav jag henne i alla fall en chans till på hög volym.
Det blev bara ännu värre. Men ok, jag blundade nog inte.
Sen dess har Robyn gått från att jag byter låt till bannlyst.
En av de få artister jag faktiskt stänger av bilradion om hon dyker upp där.

Ihop med Röyksop däremot låter det ju riktigt bra.

Användarvisningsbild
ChristianAndersson

Inläggav ChristianAndersson » 2019-04-12 13:01

+2
When Einstein came up with general relativity, he got a (s)light case of the bends.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Re: hifikg städar hårddiskar

Inläggav hifikg » 2019-04-17 00:21

Det är dödligt trist, men ibland nödvändigt, att röja på hårddiskarna. Har en för musik och för backup av musiken. När jag hälsar på grannen eller någon polare tar jag med mig en del musik hem. Den kan hamna på ett USB-minne, ett SD-kort eller en medhavd hårddisk för att läggas in i musikarkivet "sen". Inte sällan visar det sig att jag redan har musiken ifråga, eller t o m hinner köpa den innan jag kommer till skott med att införa den i arkivet. Det blir en massa mappar utanför själva musikbiblioteket som kan heta "från grannen 2016-12-10" och liknande. Måste bli bättre på att kasta sådant som är infört. Ibland spar jag "för säkerhets skull". Den mappen var uppe nära 1,3 TB nu. Lite onödigt, så jag började kolla vad som var "nytt" o vad som redan fanns. Det är dödligt tråkigt, men samtidigt visade det sig att jag hade en enorm samling musik av Taj Mahal som inte blivit införd, flera klassiska verk och ett par jättesamlingar som jag dragit mig för att pilla in i iTunes, bla en box med 60 CD skivor med Elvis...

Kommer jag någonsin att lyssna på många av fonogrammen ens? Borde jag bara dumpa dem? Hittills har jag köpt nya hårddiskar varteftersom och utvecklingen i både pris och storlek har hängt med och gör det kanske fortfarande. Började med 1 TB o är nu uppe i 4 TB (kör på USB-diskar utan fläktar, såna där med 2,5" diskar i) och snart lanseras kanske 8 TB och då lär jag klara mig ett par år igen osv, men det är ju trist att ha en massa musik som inte upptäcks pga att man ligger efter med arkiveringen. Varje gång tänker jag att nu ska jag skärpa mig o stoppa in allt på en gång, genast o direkt, men så kommer man hem sent och det går några dagar o jag tänker att jag gör det "sen" o så är jag där igen.

Ibland tänker jag att jag ska rensa bort sådant jag ändå inte pallar med att lyssna på. Jag har några MB Meshuggah t ex som bara spelas för att varna andra och en hel del klassisk musik som jag tycker är ganska tråkig, men tänker att jag nog kommer uppskatta en annan dag och några samlingar av sån där musik som man inte ens nämner i ett forum ;). Bort med ski-en eller spara vidare?

Har du någon bra strategi? Dumpar du sådant du inte gillar eller bygger du ut ditt lagringsutrymme?

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2019-04-17 09:33

hifikg skrev:Har du någon bra strategi? Dumpar du sådant du inte gillar eller bygger du ut ditt lagringsutrymme?

Har inte lika mycket som du.
Är dålig på att slänga sånt jag inte lyssnar på. "-tänk om jag har en annan musiksmak om 10 år!?" (ja, ja ett försvar att få vara slarvig)
Det viktigaste tycker jag är att man kategoriserar musiken man har så att det blir någorlunda överskådligt.
Är snabb att lägga in ny musik och att ta backup.
Klassisk musik och samlingsskivor är knepigare att få till bra än t.ex en skiva med Roxy Music.
Det blir en massa dubbletter av samma låt. Originalet, Samlingsalbum, duetter som förekommer på 2 olika skivor osv.

Mitt system är att jag har taggat allt med omslagsbild, artist, låtnamn, nummer och utgivningsår. Formatet är i huvudsak Flac.
Filnamnet är låtnummer + namn och mappen heter som skivan + årtal.
Det finns säkert andra bra strategier. Men det är ett helsike att ändra strategi när man väl valt spår.
Så det gäller verkligen att tänka efter före :wink:
Mitt sätt är inte perfekt, men det perfekta skulle ta så lång tid i anspråk att det inte skulle bli något alls.

Jäkligt trist är själva arbetet med upplägget men dess då större glädje när man ska spela upp något.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2019-04-17 10:03

hifikg skrev:Har du någon bra strategi? Dumpar du sådant du inte gillar eller bygger du ut ditt lagringsutrymme?

Jag har kört båda dessa strategier parallellt :-)
Men på senare tid har jag mer framgångsrikt börjat att kasta musik. Dels med artister som jag inte känner, inte har något väldigt speciellt (som jag fastnar för), dels sparar jag bara vissa skivor med de artister jag gillar. Och, när jag har flera versioner av samma album sparar jag bara en av dem, den som jag tycker låter bäst.

Har några undantag, jag sparar i princip allt med David Bowie, The Beatles och några till.

Tror att jag är nere i totalt 10 TB musik nu men planen är att (minst) hälften av detta ska dumpas.

/ B

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2019-04-17 11:43

10 TB är en väldig massa musik det, jag är inte uppe i fyra än och tycker jag har rätt mycket, även en hel del "onödigt"

FöregåendeNästa

Återgå till Medlemspresentationer