Inbrott igen!! Hifikg morrar...

Läs medlemarnas presentationer och om deras anläggningar.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Re: hifikg städar hårddiskar

Inläggav Bill50x » 2019-04-17 11:51

hifikg skrev:10 TB är en väldig massa musik det, jag är inte uppe i fyra än och tycker jag har rätt mycket, även en hel del "onödigt"

Ja, det är väldigt mycket och det finns sådant som jag knappt lyssnat på. Det var faktiskt enklare förr, när varje fonogram (läs LP) kostade en femtiolapp och tarvade att man verkligen valde "rätt". Denna lyssnade man förstås på ett antal gånger, följde med i texterna på skivomslaget och man kunde till slut varenda låt på albumet. Jag känner fortfarande varenda album (har ca 1200 st) och vet hur de låter och känner igen varenda låt.

Så är det inte nu, nu handlar det om att konsumera musik. Inte lyssna.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2019-04-17 12:17

Det är lite så jag känner, det blir lite "hamstermentalitet" särskilt när man har polare som har ungefär samma musiksmak. Kan börja med en bra skiva med en artist o sen snokar man upp hur många som helst med samma. Eller ett tips här i forat, eller i hifi o musik o plötsligt har man sju kompletta album när det egentligen var en speciell låt som var "viktig". När man kopierade 1:1 var det skillnad, he he, då gällde det att vända bandet i tid :)

Kanske dags att lägga band på sig. Polaren o jag har redan slutat dela "allt". Försöker dra ner till något enstaka fonogram när vi ses, då blir det mindre som hamnar på hög. Grannen däremot fyller mina hårddiskar med allehanda, både bra o mindre bra och då o då upptäcker jag guldkorn i skörden. När någon hälsar på o jag säger till dem att önska en låt så lyckas de ändå önska en som jag inte har, ha ha. Varför kan inte alla lyssna på Lady Be Good från Jazz at the Pawnshop? Behövs det mer musik än så?
Sitter nöjd :-)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2019-04-17 13:28

Hur lång tid kan det ta att lyssna igenom 10 TB?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2019-04-17 17:36

paa skrev:Hur lång tid kan det ta att lyssna igenom 10 TB?

Låååång tid. Jag har iofs 95 % flac, av dessa är kanske 10-15 % 24/96 eller högre. Men jag har väl typ 225 tusen låtar på i genomsnitt 5 minuter, det är bara att räkna :-)

Det har jag gjort på ett ungefär, det är därför jag har börjat slänga musik. Dels för att det tar mindre plats men kanske främst för att jag vill koncentrera mig på det jag gillar - och kommer ihåg.

/ B

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2019-04-17 20:49

Mina 3,33 TB tar 219,2 dagar enligt iTunes, så det är väl bara att multiplicera med tre. Gissar att dag betyder dygn.
71866 låtar, 5488 album. O ändå hittar jag nya artister hela tiden.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2019-04-18 00:11

Min ena dator innehåller typ 7 TB musik, statistiken ser ut så här:
Totalt antal spår: 222 398
Totalt antal album: 17 885
Totalt antal artister: 5 471
Totalt antal genrer: 1 028
Total speltid: 16514:03:42

Eftersom denna dator innehåller ganska mycket från "servern" som har all musik så är totalen kanske 30 % mer. Säg 20 tusen timmar. Alltså dygnet runt spelande i 2,3 år. Det kommer aldrig att ske så här handlar det om att rensa. Jag har redan skänkt bort ca 105 CD med The Grateful Dead till en entusiast och därefter raderat filerna. Skulle jag någonsin ångra mig vet jag att de finns tillgängliga :-)

/ B

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2019-04-19 13:57

Nä, nu är det för fint väder för att sitta o häcka... fast svårt är det, att slita sig.

Och just när jag ska stänga av drar trumsolot i Miss Lady igång o då gåååår det inte att resa sig upp

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2019-04-19 14:10

Nä, jag hade föresatt mig att spela igenom alla uppåt 80 skivorna från High Fidelity, men det sket sig ganska snart trots att musiken är både välljudande och varierad så ville jag ändå välja själv :)
Har en jättebox med Mozarts samlade verk, den tänkte jag också komma igenom en vacker dag, 180 CD-skivor :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Re: hifikg lyssnar på Waylon

Inläggav hifikg » 2019-04-25 00:24

Jennings hamnade på skivtallriken, den högst virtuella. Låter ganska oförstörd, men jag är inte helsåld på musiken som sådan. I lagom doser går den ner, he he

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Re: hifikg lyssnar på Waylon

Inläggav Nattlorden » 2019-04-25 06:37

Lagom utspädd dos:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Re: hifikg retar sig på korta CD-utgåvor

Inläggav hifikg » 2019-04-26 10:01

PJ Harvey, All about Eve, 34 minuter
Bill MacKay, Fountain Fire, 33 minuter
Sophie Zelmani, Sunrise, speltid 33 minuter
Norah Jones, Begin again, 29 minuter

Känns inte helt okej att pröjsa fullpris för sådana snålutgåvor. Tycker jag.
Med tanke på många produktioners kvalitet kanske man ska vara glad.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2019-04-26 10:26

hifikg skrev:PJ Harvey, All about Eve, 34 minuter
Bill MacKay, Fountain Fire, 33 minuter
Sophie Zelmani, Sunrise, speltid 33 minuter
Norah Jones, Begin again, 29 minuter

Känns inte helt okej att pröjsa fullpris för sådana snålutgåvor. Tycker jag.
Med tanke på många produktioners kvalitet kanske man ska vara glad.

Om jag får lov att tycka till så säger jag kvalitet före kvantitet, hellre färre och bra låtar än ett album med en massa utfyllnadslåtar. :)

En skiva med runt 12 låtar är ofta för mycket för att albumet inte ska ha påtagliga dippar, men för att vara lite mer på din sida så gillar jag ändå när bra låtar är riktigt långa, då har de tid att byggas upp på ett snyggt sätt.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2019-04-26 10:34

goat76 skrev:Om jag får lov att tycka till så säger jag kvalitet före kvantitet, hellre färre och bra låtar än ett album med en massa utfyllnadslåtar. :)

En skiva med runt 12 låtar är ofta för mycket för att albumet inte ska ha påtagliga dippar, men för att vara lite mer på din sida så gillar jag ändå när bra låtar är riktigt långa, då har de tid att byggas upp på ett snyggt sätt.

Inte säker jag håller med.... det är inte nödvändigtvis de låtar man tror är mest gångbara som är de man uppskattar tio år senare... lite icke-stiltypiskt kan vara trevligt.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2019-04-26 10:58

Nattlorden skrev:
goat76 skrev:Om jag får lov att tycka till så säger jag kvalitet före kvantitet, hellre färre och bra låtar än ett album med en massa utfyllnadslåtar. :)

Inte säker jag håller med.... det är inte nödvändigtvis de låtar man tror är mest gångbara som är de man uppskattar tio år senare... lite icke-stiltypiskt kan vara trevligt.

Jag förstår vad du menar och kan hålla med dig om det där, men det jag menar är att det finns många album med riktigt djupa dippar så att man lätt kan misstänka att vissa av låtarna kom med bara för att komma upp i full album-längd.

Jag gillar inte när artister tänker på vad som är gångbart eller inte, då skapar de enligt mig musik av fel orsaker. Jag tycker inte de ska fundera alls vad andra tycker, det blir nog mycket bättre om de skapar den musik bara de själva gillar, då blir det mest ärligt, att musiken efter det uppskattas av fler personer bör bara ses som en trevlig bonus. :)

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2019-04-26 12:53

Men det resonemanget blir ju köp av dubbelboxar automatiskt ett nerköp 8O
Samtidigt som de flesta singlar är bra. Nä så är det ju inte.
Varför sätter du ett (litet) likhetstecken mellan kvantitet och låg kvalitet?

Håller med om att det känns fel att betala fullpris för 30 minuter.
Rent tekniskt får väl 74 minuter plats på en cd.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2019-04-26 14:43

Jag gissar att man har mer material, om det inte duger kanske man ska vänta med sitt "album" eller kalla det EP o sälja till något annat än fullpris. Sophie brukade släppa loss sina musiker i långa instrumentala inslag på sina skivor o med tanke på att hon bl a har Lars Halapi med sig så är det väl bara att låta dem lira. Eller komplettera med några liveinspelade låtar. CD-on har slutat ange längden på de fonogram de säljer. Skulle kanske ha väntat in prissänkningen på Norah annars, det albumet låter inte ens bra (bara ett mycket kort, första, intryck, jag hoppas jag får ändra mig, det är ändå ingen Sony-produktion).

Norah Jones album består av sju låtar och ståtar med en logo från Blue Note, borde vara kvalitet i kubik.

Edit: Första låten gav det svaga intrycket, eller starka, överdrivet starka, komprimerat så man tror hon inspirerats av Ms Eilish, men så radar hon upp pärlor i klass med det bästa hon gjort, men inte alls likt något annat hon gjort (möjligen med undantag för Wintertime). A song with no name fick mig att brista ut i sittande ovationer i min ensamhet och Uh Oh där Norah använder autotune (för första gången??) är inte dålig den heller, vid närmare eftertanke så är nog allt bra och då kanske en halvtimma är vad man kan kräva/önska/hoppas på!?
Senast redigerad av hifikg 2019-04-26 15:23, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
ottovonkopp

Inläggav ottovonkopp » 2019-04-26 15:14

Efter sex album med efterföljande långa turnéer säger Jones att hon är klar med den sortens cykler, framöver vill hon spela in och släppa låtar precis när hon känner för det.

https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/ ... estar-nytt

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2019-04-26 15:26

ottovonkopp skrev:Efter sex album med efterföljande långa turnéer säger Jones att hon är klar med den sortens cykler, framöver vill hon spela in och släppa låtar precis när hon känner för det.

https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/ ... estar-nytt

Det är väl helt okej, men så länge hon samlar sina verk på album borde det vara någon slags miniminivå även på längden. Nu har jag lyssnat på hela albumet via högtalare och det är ett kanonalbum. Sju låtar till av den kalibern och jag hade spruckit i någon limning, så det kanske är tur att det inte var mer. Hon är förlåten. Får se om jag förlåter någon av de andra också. Sophie klarar sig kvalitetsmässigt, men nog hade jag kunnat stå ut med ett par låtar till.

Lustigt att AB tycker att just Wintertime är en av de mest överraskande låtarna, det är den som är mest lik hennes tidigare verk, tycker jag.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2019-04-26 17:41

2-ch skrev:

Men det resonemanget blir ju köp av dubbelboxar automatiskt ett nerköp 8O
Samtidigt som de flesta singlar är bra. Nä så är det ju inte.
Varför sätter du ett (litet) likhetstecken mellan kvantitet och låg kvalitet?

Håller med om att det känns fel att betala fullpris för 30 minuter.
Rent tekniskt får väl 74 minuter plats på en cd.

Korta album borde ligga lägre i pris, det håller jag med om.

Jag sa bara att en skiva med 12 låtar ofta är för mycket för att hålla uppe kvalitén, det är nästan ett antal av ren standard och jag kan tänka mig att det ofta läggs till låtar som inte alltid är helt lyckade bara för att uppnå antalet.
Det finns undantag.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2019-04-26 17:52

goat76 skrev:
Nattlorden skrev:

Jag förstår vad du menar och kan hålla med dig om det där, men det jag menar är att det finns många album med riktigt djupa dippar så att man lätt kan misstänka att vissa av låtarna kom med bara för att komma upp i full album-längd.

Jag gillar inte när artister tänker på vad som är gångbart eller inte, då skapar de enligt mig musik av fel orsaker. Jag tycker inte de ska fundera alls vad andra tycker, det blir nog mycket bättre om de skapar den musik bara de själva gillar, då blir det mest ärligt, att musiken efter det uppskattas av fler personer bör bara ses som en trevlig bonus. :)

Förr fanns också det udda läget att en kanon-låt släpptes på singel men aldrig hamnade på albumet... Ex. Mike Oldfields "Pictures in the dark"

Användarvisningsbild
NADifierad
fd. nadifierad

Inläggav NADifierad » 2019-04-26 19:12

Nattlorden skrev:
goat76 skrev:
Nattlorden skrev:

Förr fanns också det udda läget att en kanon-låt släpptes på singel men aldrig hamnade på albumet... Ex. Mike Oldfields "Pictures in the dark"

Blev nyfiken på låten, fast på Spotify finns bara en spellista, med det namnet. Ingen låt med Oldfield :|
Stereo = Dator och/eller HIFi-Berry(Volumio), Optiskt,Najda,InterM R300plus,Crest Vs900 samt lite högtalare i slutändan. Även vinyl för skojs skull :).

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2019-04-26 20:24

NADifierad skrev:
Nattlorden skrev:
goat76 skrev:

Blev nyfiken på låten, fast på Spotify finns bara en spellista, med det namnet. Ingen låt med Oldfield :|

Användarvisningsbild
NADifierad
fd. nadifierad

Inläggav NADifierad » 2019-04-26 20:50

Tackar :) .
Den kände jag igen.
Undrar vem den blonda sångerskan är...?
Google svarade Anita Hegerland 8)
Stereo = Dator och/eller HIFi-Berry(Volumio), Optiskt,Najda,InterM R300plus,Crest Vs900 samt lite högtalare i slutändan. Även vinyl för skojs skull :).

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2019-04-26 20:58

NADifierad skrev:Tackar :) .
Den kände jag igen.
Undrar vem den blonda sångerskan är...?
Google svarade Anita Hegerland 8)

Ja... "Mitt sommarlov" .... och har två barn ihop med Mike Oldfield. Sjungit in många spår, även om Maggie lyckades för "#1"...

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2019-04-26 22:46

Nattlorden skrev:Förr fanns också det udda läget att en kanon-låt släpptes på singel men aldrig hamnade på albumet... Ex. Mike Oldfields "Pictures in the dark"

pratar vi om "förr förr" så var normalläget det att singlar INTE hamnade på albumen. De levde så att säga sina egna liv. Att ge ut ett album och sedan bryta ut vissa låtar och ge ut på singel var bara inte att tänka på.

/ B

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Re: hifikg lyssnar naken... (varning, bild!)

Inläggav hifikg » 2019-05-01 23:38

Sitter o lyssnar på soft jazz mitt i natten i mörkt rum. Hittade NRK Jazz bland mina oändligt många internetradiokanaler och eftersom jag har obegränsad surf, praktiskt taget, en månad till så varför inte? Låter helt okej, även om jag gissar att det knappast når upp i FLAC-kvalitet, någon som vet vad internetradio motsvarar? 192K?
Bilagor
8626_nudelistening.jpg
8626_nudelistening.jpg (108 KiB) Visad 422 gånger

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2019-05-02 00:43

Internetradio kan nog vara lite vad som. NRK verkar erbjuda kanalerna i 96 och 192 kb/s (MP3) och 128 kb/s (AAC).
Forumets huvudämne är väl ändå metadiskussioner rörande definitioner /jonaz81a

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2019-05-02 08:51

hifikg skrev:Sitter o lyssnar på soft jazz mitt i natten i mörkt rum. Hittade NRK Jazz bland mina oändligt många internetradiokanaler och eftersom jag har obegränsad surf, praktiskt taget, en månad till så varför inte? Låter helt okej, även om jag gissar att det knappast når upp i FLAC-kvalitet, någon som vet vad internetradio motsvarar? 192K?

Internetradio kommer i många färger! Det finns både de som sänder i 32kb/s MP3 (låter förfärligt även på tal!) och de som sänder FLAC. Och allt däremellan!

Jag gillar personligen SR, som kör 192 kB/s AAC.

PS. Sorry, darkg, jag missade ditt inlägg. Mitt tillförde inte så mycket...
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2019-05-02 08:55

En bild på ett par avklädda ben och en tramsig rubrik; läge att höja nivån ordentligt!
Driver: SYBARITE AUDIO.
Konsult åt Guru Pro Audio.
-- Innehar F-skattsedel --

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2019-05-02 09:06

Morello skrev:En bild på ett par avklädda ben och en tramsig rubrik; läge att höja nivån ordentligt!

Har du sett hifikg:s titel? :)
... tycker jag!

Per

FöregåendeNästa

Återgå till Medlemspresentationer