ALLT låter fantastiskt... hifikg anar varför

Läs medlemarnas presentationer och om deras anläggningar.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Re: hifikg lirar Vocal Jazz, frestar med smakprov

Inläggav hifikg » 2019-11-30 18:15

Note to myself, skaffa fler av den här damens utgåvor! Gillar du kvinnlig vokaljazz med utsökt komp, välspelat och välinspelat, med riktigt bra ljudkvalitet kan jag rekommendera denna. Söker du något helt annat ska du hoppa över Sabina :)
Bilagor
folder.jpg
folder.jpg (20.05 KiB) Visad 922 gånger
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Re: hifikg åker t-bana och...

Inläggav hifikg » 2019-12-02 18:56

noterar att alla pratar o ler :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Re: hifikg åker t-bana och...

Inläggav hifikg » 2019-12-03 01:45

hifikg skrev:noterar att alla pratar o ler :)

Fast ingen talade med någon annan i samma vagn, alla hade hörsnäckor o talade med andra. Kände mig som en stackars ensam terrorist omringad av SÄPO o all världens säkerhetsagenter, fast jag hade minsann en hörsnäcka jag med, i fickan.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Re: ALLT låter fantastiskt...

Inläggav hifikg » 2019-12-03 23:55

Jag är förstås van vid det perfekta ljudet, men ändå händer det ibland att det låter lite mer överjordiskt vackert. Igår när jag kom hem från Bibb-konserten o lirade Bibb tappade jag hakan över hur likt det lät liveframträdandet jag nyss hört. Bara lite bättre, men realismen, närvaron, den perfekta illusionen fanns där på ett sätt som jag inte riktigt alltid upplever. Och nu sitter jag här igen och häpnar, först över Bibb igen, bytte till Dick Hyman o hans provocerande piano med samma resultat, bortsett från att jag inte har någon IRL-upplevelse att ställa det mot och nu är det Men Without Hats som lirar bättre än de någonsin gjort live (tror jag, har aldrig sett dem). Det är så där så man leviterar en smula, ni vet. Och ja, det är fortfarande Apogee Duetta Signature som lirar, som om de helt plötsligt klivit upp till en högre sfär. Har inte ändrat på något alls.

Edit: Törs jag sätta på Cajsa-Stina? Nä?

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2019-12-04 02:04

Måste vika in årorna, men en sån här kväll vill jag ogärna lämna lyssningsrummet. Magiskt. Lyssnade för en liten stund sedan i en helt onaturlig lyssningsposition, ni får inte se någon bild ;) Och jag hade kunnat svära på att ljudet kom från Carlsson, fick kolla och dubbelkolla att kablarna verkligen går till Apogee. Lustig effekt. Utan att beskriva mer noga så kan jag säga att öronen, var placerade mitt emellan högtalarna och ljudet hördes som om det kom från väggen framför, dvs där OA52 står, tysta.

Avrundar kvällen med julmusik av annorlunda slag. Good Night Music Lovers!
Bilagor
romsdal.jpg
romsdal.jpg (107.67 KiB) Visad 737 gånger

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2019-12-04 08:49

Hur fick du tag i den? "This product is not currently available due to region restrictions."

Edit: Fanns ju på Spotify! :D

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2019-12-04 10:31

Kalejdokom skrev:Hur fick du tag i den? "This product is not currently available due to region restrictions."

Edit: Fanns ju på Spotify! :D

Den som söker han finner. Just den här kom grannen dragandes med, men regionala spärrar går jag runt med en VPN. Just nu befinner jag mig i Prag t ex.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2019-12-04 11:42

Jag tror jag börjar ana varför allt har låtit extra bra igår och i förrgår. Teorin ska testas innan den presenteras. Stay tuned!

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Re: ALLT låter fantastiskt... hifikg anar varför

Inläggav Almen » 2019-12-04 11:46

Mikrodoser?
...det förefaller som om ingen av oss vet något verkligt värdefullt, men somliga tror att de vet det utan att veta det, under det att jag varken vet det eller inbillar mig veta det.
Sokrates

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2019-12-04 15:32

:lol:

Ha uppsikt över eventuell RU och AL (ABL)!
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2019-12-04 18:55

hifikg skrev:Jag tror jag börjar ana varför allt har låtit extra bra igår och i förrgår. Teorin ska testas innan den presenteras. Stay tuned!

Jag tror det har med skottska höglandet att göra, det funkar alltid här.
If I speak at one constant volume
At one constant pitch
At one constant rhythm
Right into your ear,
You still won't hear
You still won't hear

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2019-12-04 19:04

HenrikTornquist skrev:
hifikg skrev:Jag tror jag börjar ana varför allt har låtit extra bra igår och i förrgår. Teorin ska testas innan den presenteras. Stay tuned!

Jag tror det har med skottska höglandet att göra, det funkar alltid här.

Nä, inte den här gången, även om det sällan gör något sämre (i lagom mängd), frågan är vad som händer om jag kombinerar euforin med whisky, blir det platt fall eller total Nirvana? Sitter o njuter av Michael Jerome Brown nu, riktigt skönt sound.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2019-12-04 19:18

Små högtalare med stora element, vete katten hur de fixar det, men di är listiga di där Schweizarna. Lättplacerade lär de vara i varje fall. O halva priset, jo man tackar!
Bilagor
miniwilson.jpg
miniwilson.jpg (113.06 KiB) Visad 578 gånger

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2019-12-05 00:38

Ja då blir WAF-talet extremt högt! :D
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2019-12-05 10:10

Två olika baselement i samma kavitet - vad är tanken?
Driver: SYBARITE AUDIO.
Konsult åt Guru Pro Audio.
-- Innehar F-skattsedel --

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2019-12-05 10:28

Wow, 1,8 cm hög bara! Det kanske funkar med elementen motsvarande som med Ture Sventons frysbox för semlor, som krympte?
...det förefaller som om ingen av oss vet något verkligt värdefullt, men somliga tror att de vet det utan att veta det, under det att jag varken vet det eller inbillar mig veta det.
Sokrates

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2019-12-05 16:40

hifikg skrev:Små högtalare med stora element, vete katten hur de fixar det, men di är listiga di där Schweizarna. Lättplacerade lär de vara i varje fall. O halva priset, jo man tackar!

Schweizarna?
Jag trodde Wilson höll till i Utah?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär, vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2019-12-05 18:13

Provo, Utah vill jag minnas. När jag läste det insåg jag att vi övernattade i den orten. Hade varit kul med ett studiebesök hos Wilson.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2019-12-05 20:50

paa skrev:
hifikg skrev:Små högtalare med stora element, vete katten hur de fixar det, men di är listiga di där Schweizarna. Lättplacerade lär de vara i varje fall. O halva priset, jo man tackar!

Schweizarna?
Jag trodde Wilson höll till i Utah?

Så kanske det är, jag tänkte på Goldmund, fast de är redan nedsatta i pris ser jag nu, de här skönheterna får man hem för 300.000 dollar, frågan är om leveranstiden är längre eller kortare än för andra efterfrågade högtalare?
Bilagor
goldmund.jpg
goldmund.jpg (13.98 KiB) Visad 367 gånger

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2019-12-06 00:01

När man handlade Wilsons WAMM på sin tid så handlade det om förskottsbetalning i hög grad, lång leveranstid och en kravlista på vilken elektronik man skulle ha på plats innan leverans/installation, Denna gjordes av Wilson själv tillsammans med frun (som var sångerska). Sista finjusteringen gjordes med att jämföra en inspelning med frun och när hon själv sjöng i rummet. Frakt och installation var förstås inkluderat i priset, var väl ett sätt att kunna resa jorden runt med frun avdragsgillt :D

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2019-12-06 00:18

Bill50x skrev:När man handlade Wilsons WAMM på sin tid så handlade det om förskottsbetalning i hög grad, lång leveranstid och en kravlista på vilken elektronik man skulle ha på plats innan leverans/installation, Denna gjordes av Wilson själv tillsammans med frun (som var sångerska). Sista finjusteringen gjordes med att jämföra en inspelning med frun och när hon själv sjöng i rummet. Frakt och installation var förstås inkluderat i priset, var väl ett sätt att kunna resa jorden runt med frun avdragsgillt :D

/ B

Kul idé o lagom exklusivt, har för mig att det finns tillverkare som än idag kommer hem o installerar utan att man ber om det, kanske t o m kräver att få göra så, eller har jag fått något om bakfoten.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2019-12-06 19:31

Elektriker installerar väl EKK hemma hos folk vad jag förstår. Betalar man lite extra kanske dom kan sjunga medans dom gör det.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2019-12-07 00:19

Harryup skrev:Elektriker installerar väl EKK hemma hos folk vad jag förstår. Betalar man lite extra kanske dom kan sjunga medans dom gör det.

:mrgreen:
En sjungande elektriker vore nåt!

Vad Wilson, enligt uppgift, gjorde var att justera de ingående elementen i djupled, vilket var någorlunda lätt gjort eftersom varje element satt i egen låda. Detta skulle då garantera att resultatet av återgivningen skulle vara lik en återgivning liknande verkligheten. Det kanske går att göra enklare i dagens digitaliserade värld men då var det handfasta grepp som gällde.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2019-12-07 11:47

Harryup skrev:Elektriker installerar väl EKK hemma hos folk vad jag förstår. Betalar man lite extra kanske dom kan sjunga medans dom gör det.

Topp tre udda beställningar att tala om på fikarasten det året :lol:
Mvh/David

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2019-12-07 14:43

Jag ska väl inte klaga heller, fick ett par Apogee inburna och installerade av (nästan) konstruktören. Och de är inte ens mina. Vid ett tidigare tillfälle fick jag in äggen i lyssningsrummet, installerade av konstruktören himself. Ingen av dem sjöng, men vi hade en trevlig stund med musiklyssnande tillsammans. Äggen försvann men Apogee står kvar än. Passa på om du är det minsta nyfiken, för risken är stor att de försvinner till utriket annars.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2019-12-10 00:28

Jag fick för mig att musiken lät ännu mer fantastiskt än vanligt när jag varit ute o rört på mig. Före konserten med Eric Bibb promenerade jag runt halva Stockholm o inte vågade jag flytta bilen heller utan promenerade från någonstans bortom all ära o redlighet till Scala och tillbaka. Nu har jag testat att vara ute i snöyra o röra på mig onödigt mycket, dvs bränna mer energi än jag hävt i mig (helt mot naturen alltså) och tycker att det låter "normalbra", fast då lirar jag inte Bibb å andra sidan. Så kanske, kanske inte, påverkar fysisk aktivitet lyssningsintrycken.

Frisk

Inläggav Frisk » 2019-12-10 13:26

Jag kan också tänka mig det är lugnet som infinner sig efter en längre stund i Stockholm och under en bilresa som ger positiva effekter i tysta lugna trygga ljudrummet.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2019-12-10 16:54

Frisk skrev:Jag kan också tänka mig det är lugnet som infinner sig efter en längre stund i Stockholm och under en bilresa som ger positiva effekter i tysta lugna trygga ljudrummet.

Kanske är det så. Idag har jag haft tillfälle att "jobba" i lyssningsrummet och lirat mest Patricia Barber, något som aldrig låter fel, bara svårt att hålla koncentrationen på jobb samtidigt, he he... fast det kommer en dag imorgon också säger de.

Föregående

Återgå till Medlemspresentationer