hifikg lyssnar på Vargen

Läs medlemarnas presentationer och om deras anläggningar.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Re: hifikg lyssnar på rippad vinyl, nostalgi!

Inläggav RogerGustavsson » 2020-05-05 14:10

hifikg skrev:En o annan vinylknäpp o lite skrap har överlevt och skapar en genuin känsla av att lyssna på en stor svart skiva. Memories! Tjuv o tjuv, ett körstycke som ofta snurrades på demonstrationer, för att inte tala om Radetzsky-marschen, den klassiska spårvagnen, congasolot och halvannan minut med elbas som brukade få det mesta att vibrera och pickuper att hoppa ur spåret :) Så icke Bill´s pickup, den följer de grova vindlingarna med precision och har överfört ljudet på ett förnämligt sätt.

Tack Bill50x!

Senare idag ska jag slå mig ner och njuta av La Folia också, den har jag inte hört alls på mången god dag. Vill minnas att det uppträder en motorsåg bland instrumenten.

Tack Bill!

Linn LP12 med vilken arm, pickup och RIAA-steg är det? Jo, lite knaster och skrap finns det allt. Man har vant sig vid att så inte är fallet. Jag har också spelat in några vinyler till digitalt format. Lite chockerande att en del vinyler lät så dåligt. Hittade några av dem på Tidal och inte heller där är de välljudande. Man helt enkelt glömt hur illa en del produktioner lät på 80-talet.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Re: hifikg lyssnar på rippad vinyl, nostalgi!

Inläggav Bill50x » 2020-05-05 21:27

RogerGustavsson skrev:
hifikg skrev:En o annan vinylknäpp o lite skrap har överlevt och skapar en genuin känsla av att lyssna på en stor svart skiva. Memories! Tjuv o tjuv, ett körstycke som ofta snurrades på demonstrationer, för att inte tala om Radetzsky-marschen, den klassiska spårvagnen, congasolot och halvannan minut med elbas som brukade få det mesta att vibrera och pickuper att hoppa ur spåret :) Så icke Bill´s pickup, den följer de grova vindlingarna med precision och har överfört ljudet på ett förnämligt sätt.

Tack Bill50x!

Senare idag ska jag slå mig ner och njuta av La Folia också, den har jag inte hört alls på mången god dag. Vill minnas att det uppträder en motorsåg bland instrumenten.

Tack Bill!

Linn LP12 med vilken arm, pickup och RIAA-steg är det? Jo, lite knaster och skrap finns det allt. Man har vant sig vid att så inte är fallet. Jag har också spelat in några vinyler till digitalt format. Lite chockerande att en del vinyler lät så dåligt. Hittade några av dem på Tidal och inte heller där är de välljudande. Man helt enkelt glömt hur illa en del produktioner lät på 80-talet.

LP12 med Cirkuslager och det gamla plåtchassit, Ekos tonarm (uppgraderad till 2:an), Akiva B MC-pickup, Linto MC-förstärkare och Lingo 2 som drivning. Linton verkar ha en enorm överstyrningsreserv vilket jag tror hjälper att hålla ner upplevelsen av knaster.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Re: hifikg funderar på balkonghögtalare

Inläggav hifikg » 2020-05-11 00:21

Ja, vad monterar man på en balkong, alldeles nybyggd och tillsvidare oinglasad? Något vädertåligt som ger hyfsat ljud utan att störa allt för mycket.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-05-11 00:29

hifikg skrev:Ja, vad monterar man på en balkong, alldeles nybyggd och tillsvidare oinglasad? Något vädertåligt som ger hyfsat ljud utan att störa allt för mycket.

Mitt tips är att du tillsvidare införskaffar dig en IKEA Eneby, den låter absolut tillräckligt bra för ändamålet då det nog sällan är speciellt jätteviktigt att lyssna efter stereo-separation i det läget. Ett plus är att du sen kan bära med den till badrummet och lyssna vidare när du duschar av dig efter balkonghänget.
Lilla Eneby 20 är att föredra då den har möjlighet till tillbehöret batteripack, vilket gör att du slipper strula med strömkablar och skit. :)

Användarvisningsbild
FBK

Inläggav FBK » 2020-05-11 00:42

Bild
https://www.netonnet.se/art/ljud-bild/h ... 318.15257/ Och ja, den låter bra också. Den bästa i sin prisklass skulle jag säga. Och det finns en lite större också för en tusenlapp mer om du tittar lite neråt i länken.
Sk. Neutrala högtalare är kanske mer för tekniker som utvärderar andra komponenters egenskaper eller dem med större intresse av mätvärden och konstruktionsprinciper än av själva musikupplevelsen.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-05-11 21:33

FBK skrev:[ Bild ]
https://www.netonnet.se/art/ljud-bild/h ... 318.15257/ Och ja, den låter bra också. Den bästa i sin prisklass skulle jag säga. Och det finns en lite större också för en tusenlapp mer om du tittar lite neråt i länken.

Kanske vore något, eller är det bättre med två lite mindre? Tänker i stereo även om det säkert är omodernt :)

https://www.netonnet.se/art/ljud-bild/hogtalare/bluetooth-hogtalare/med-batteri/jbl-charge-4-blue/1005324.15257/

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-05-11 21:34

goat76 skrev:
hifikg skrev:Ja, vad monterar man på en balkong, alldeles nybyggd och tillsvidare oinglasad? Något vädertåligt som ger hyfsat ljud utan att störa allt för mycket.

Mitt tips är att du tillsvidare införskaffar dig en IKEA Eneby, den låter absolut tillräckligt bra för ändamålet då det nog sällan är speciellt jätteviktigt att lyssna efter stereo-separation i det läget. Ett plus är att du sen kan bära med den till badrummet och lyssna vidare när du duschar av dig efter balkonghänget.
Lilla Eneby 20 är att föredra då den har möjlighet till tillbehöret batteripack, vilket gör att du slipper strula med strömkablar och skit. :)

Är Eneby vattentåliga? Behöver inte vara vattentäta, men än kan det förekomma regnstänk då den inte blir inglasad på ett tag.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-05-11 21:40

hifikg skrev:
goat76 skrev:

Är Eneby vattentåliga? Behöver inte vara vattentäta, men än kan det förekomma regnstänk då den inte blir inglasad på ett tag.

Den är bärbar, du tar ut den då du är på balkongen och när du är klar tar du in den, eller brukar du sitta på balkongen när det regnar? :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-05-11 21:48

goat76 skrev:
hifikg skrev:
goat76 skrev:

Den är bärbar, du tar ut den då du är på balkongen och när du är klar tar du in den, eller brukar du sitta på balkongen när det regnar? :)

Det är min plan, nu när jag äntligen fått tak över den :) Fast då kan jag förstås ställa den i ett hörn som inte nås av regnet. Ska kolla upp Eneby! och JBL.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Re: hifikg flyger på natten

Inläggav hifikg » 2020-05-12 00:06

Tog en sväng över omgivningarna miss i nassen :)
Bilagor
0966_natt.jpg
0966_natt.jpg (315.43 KiB) Visad 665 gånger

Frisk

Inläggav Frisk » 2020-05-12 08:30

Kul, vad är det för farkost du införskaffat?

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2020-05-12 15:41

Eneby har 3,5mm ingång utöver den där otäcka blåtanden.
Har JBL:en det?

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2020-05-12 16:34

Jag trodde att hifikg hade (åter)upptäckt det här fina musikstycket:

Med vänlig hälsning

Pekka
Chefredaktör Musik & Ljudteknik
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2020-05-12 20:08

2-ch skrev:Eneby har 3,5mm ingång utöver den där otäcka blåtanden.
Har JBL:en det?

Jopp!
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-05-12 21:11

Frisk skrev:Kul, vad är det för farkost du införskaffat?

En Mavic Mini, tänkte regga den som leksak o slippa alla nya pålagor i framtiden :)

Användarvisningsbild
FBK

Inläggav FBK » 2020-05-12 22:56

hifikg skrev:
FBK skrev:[ Bild ]

Kanske vore något, eller är det bättre med två lite mindre? Tänker i stereo även om det säkert är omodernt :)

https://www.netonnet.se/art/ljud-bild/hogtalare/bluetooth-hogtalare/med-batteri/jbl-charge-4-blue/1005324.15257/

Den mindre har mycket sämre mellanregisteråtergivning. Men den jag rekommenderar behöver man inte spela lika högt utan att allt i inspelningen kommer fram på ett mer behagligt sätt. Den mindre låter mer diskant och bas bara.
Så jag ser valet som mycket enkelt.
Sk. Neutrala högtalare är kanske mer för tekniker som utvärderar andra komponenters egenskaper eller dem med större intresse av mätvärden och konstruktionsprinciper än av själva musikupplevelsen.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Re: hifikg hittar en ny Sade

Inläggav hifikg » 2020-05-18 21:52

Gillar Sade väldigt mycket, men särskilt produktiv på senare tid kan man inte påstå att hon är, så glad blev jag när jag hittade Somi (hon skulle ha uppträtt på Fasching nyligen om inte...) i grannens samling. Första skivan snurrar genom kablarna nu och då det är flera dagar sedan jag satt i lyssningsfåtöljen för att lyssna (!) så låter det helt fantastiskt. Några dagar med TV-ljud, halvtaskiga hörlurar och bilradio kan få vilken anläggning som helst att blomma ut tror jag. O då kör jag inte ens med Carlsson i afton. Eller NAD 208. Det är den lilla 2x35W häcken som driver de stora Apogee.

Somi är lite mer varierad, rent musikaliskt, än Sade, men laidback soul vill jag påstå att det är. Skulle lätt kunna somna o drömma skönt till de här kompositionerna. Och jag har ett helt fonogram till innan jag sluter ögonen i afton. Kanske återkommer jag med fler intryck.
Bilagor
somi.jpg
somi.jpg (90.66 KiB) Visad 377 gånger

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Re: hifikg hittar en ny Sade

Inläggav hifikg » 2020-05-21 21:57

Idag flög jag lågt. Inte en ton ur ljudanläggningen, fast dagen är inte slut än. Kollade IKEAS små högtalare o de är klädda i ett tyg som skulle passa riktigt fint på balkongen, men jag ställde tillbaka den o funderar ett varv till, man kan inte köpa ljudprylar på impuls liksom :)
Bilagor
4679_lagsniff.jpg
4679_lagsniff.jpg (299.96 KiB) Visad 262 gånger

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Re: hifikg lyssnar på Vargen

Inläggav hifikg » 2020-05-23 23:38

Och det är baske mig inget ylande det inte. Vargen är alltså en duo från Varberg, Reine Johansson och Mia Rosengren som framför låtar av Bob Dylan, med vederbörligt tillstånd och allt. Det smäller högt, för sådana tillstånd ges inte av Nobelpristagaren utan vidare. Är de bra då? Jajamen! Deras Baby Blue är riktigt fin, Knocking on heavens door är en fin tolkning. Och I'll be your baby tonight gör de bra. Några låtar... well... når inte hela vägen, men vaf-n det är Dylan de försöker tolka. Go for it om du hittar den hos din hökare!

Edit: Läser nu att duon också, med vederbörligt, nådigt, tillstånd och allt givit ut ett album med Dylantolkningar på svenska. Det ska jag genast leta reda på.
Bilagor
vargen.jpg
vargen.jpg (87.9 KiB) Visad 173 gånger

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-05-23 23:50

Done! Tack Qobuz även om ni inte gillar svenskar ;)
Lyssnar nu på Baby Blue på svenska "Allt är över nu, lilla blå" o det är så vackert att klockorna stannar. Det här ska bli kul att höra på. Hör av mig när jag hört hela!
Bilagor
vargensvenska.jpg
vargensvenska.jpg (64.12 KiB) Visad 171 gånger

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-05-24 00:26

Medan jag lyssnar kollar jag Bandcamp och jovisst, Vargen finns där också med fler album och små samlingar, köpte ett gäng, det här var skoj!
Bilagor
vargsamling.jpg
vargsamling.jpg (59.25 KiB) Visad 161 gånger

Föregående

Återgå till Medlemspresentationer