Symposium Vintagebas

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
grafpro
 
Inlägg: 529
Blev medlem: 2009-03-21
Ort: Växjö

Symposium Vintagebas

Inläggav grafpro » 2012-03-15 01:29

Ordet symposium är, som alla vet, grekiska och betyder dryckeslag. Ett ambitiöst symposium hölls i helgen i ett ensligt hus på Öland. Temat var Bas i Vintagehögtalare och då är det bra om det inte finns några grannar.

Bild
Ett rätt hyggligt startfält: OA52.3, Allison One, OA116 och OA116F, B&W DM6, AR2ax.

Vi spelade en hel del, men för bastesterna användes mest Drum Improvisation från Sheffield Lab (sök på Spotify). För mera ihållande låga toner kördes också Terje Isungset Fading Sun. Tanken var att försöka bedöma och rangordna dessa pjäser efter deras förmåga att ge det som brukar kallas "transientförmåga". Det odefinierade som gör att anslag känns i magen och får en att tappa andan. Själv har jag försökt fördjupa mig i detta och kommit fram till att det består i mycket djup och flack tonkurva, helt enkelt. Däför har jag gjort en uppgradering till OA116 som finns beskriven på http://www.carlssonkult.se. Nu gällde det bland annat att se hur den - kallad OA116F - står sig.

Lyssnarna var fyra erfarna och gnälliga personer med hemvist eller bakgrund i professionellt ljud/hifi. Vi var ganska subjektiva och var nöjda med resultaten om vi var helt överens. Det var vi faktiskt ganska ofta (framåt småtimmarna) och när vi inte var det tog jag fram min ABX-box som ger dubbelblind AB-test. Då blev vi överens, oftast om att skillnaden mellan de aktuella objekten var mycket liten och att snacka är en sak, höra skillnad är en annan.

Lätt kunde vi enas om att högtalarmodellerna föll i tre kategorier:

Ensam i klass ett är B&W DM6 (googla och läs om modellen). En helt makalös stuns i basen, nästan så att man blir lite misstänksam. Kanske är den inte helt neutral och utan resonanser, men maffigt är det. Dessutom är den också i övrigt otroligt lättlyssnad på mycket hög volym. Ett 2x100W slutsteg kunde hur länge som helst köras nästan till klippnivå och man bara njöt. Anslag på bastrumma känns inte bara i magen utan i hela kroppen. Sannolikt hördes det ända upp till karusellen i Löttorp (öländskt talesätt).

I klass två hamnade två högtalare som överraskande också var oerhört lika i allt annat: OA116F och Allison One (googla!). Allison var alltså konstruktör på Acoustic Research och förde AR-traditionen ett steg till på egen hand. OA116F är min egen OA116-variant med en SEAS åttatummare i botten. Hela tonkurvan i båda dessa är helt säkert mycket neutral och basen går med god kraft neråt 20Hz och flackt därunder. Men Allison gör det med två tiotummare i en stor sluten låda. Intressant är att den har systemresonans vid 45Hz men en mycket flack avrullning därunder. Det är det som ger sting i basen. Exempelvis OA116 original har basreflex med avstämning vid 28Hz och låter ändå kraftlös i jämförelse.

Basen i båda dessa känns gott i magen utan att ha resonanser. Jag fick fullt godkänt, men entusiasmen gällde mest Allison som ingen av oss hört förut (och som just inhandlats för en spottsyver, vilket förstås gjorde mig lite sur).

I klass tre föll de övriga: OA116 original, OA52.3 och AR2ax. De har sinsemellan förstås olikheter men med avseende på magkänslan är de lika.

AR2ax lät lite skumt så vi blev tvungna att ta isär den helt och mäta upp rubbet. Mellanregisterelementen var skadade och basarna hade bytta skumkanter och ganska underliga T/S-värden som i simulering inte såg ut som ett mästerverk från Edgar Villchur. Sannolikt var skumkanterna fel, så domen kan vara orättvis. Gamla AR är för övrigt alltid fascinerande att ta isär, enligt de närvarande AR-freakarna. Troligen är varje exemplar byggt från ax till limpa av en enda person, för det finns inte två som är exakt lika.

OA116 original har bas men inte med den rätta stunsen och i jämförelse med OA116F kunde vi efter en stund helt säkert skilja dem gång på gång i blind AB-test på ungefär en sekund!

OA52.3 är inte dålig, neutral och fin men tjugo liter och en 6,5-tummare kan helt enkelt inte konkurrera i denna samling när det gäller kraftfull djupbas.

Utanför tävlan hamnade vi också i att ägna några timmar åt att jämföra ljudbilder. Med det menas här ljudkällornas upplevda placering i rummet - inte klang eller renhet eller ljudkaraktär. Det hela blev lite okoncentrerat, men med Georgia on My Mind med Marie Nakamoto fick vi enade resultat. Vi lyssnade, blundade, och var och en pekade på hennes mun. I OA116 och i Allison One hamnade hon väldefinierat i mitten, i ungefär brösthöjd. I OA52.3 hamnar hon som en dimma mellan högtalarna i knähöjd. Skillnaden blev påtaglig och än en gång slog oss Allison med häpnad. Att OA116 har en bra ljudbild är välkänt, men också trevligt att kunna bekräfta det.

Allt detta må tas för vad det är, men eftersom vi hade kul så ville vi gärna dela med oss.
Drev HiFi-butik med Sonabprodukter, byggde studio- och orkesterelektronik och gav ut vinylinspelningar i ett tidigare liv. Gillar modern konstmusik. Är sannolikt tondöv.

Användarvisningsbild
Ragnwald
 
Inlägg: 17608
Blev medlem: 2005-02-13
Ort: Gotland

Inläggav Ragnwald » 2012-03-15 01:56

Kul och nyttiga erfarenhet får man på såna här sammankomster.
Kortslöt ni terminalerna på de högtalare som inte spelades, eller fick de pumpa med passivt?
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 41154
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Inläggav petersteindl » 2012-03-15 02:28

Jätteroligt att läsa om ert test och speciellt angående Allison One. Jag sålde Allison One högtalare i Ljudbutiken runt 1984-86. Om du ställer Allison One mot vägg och tittar på diskantarrangemanget och jämför med äggens diskantarrangemang vad finner du då? 8)

Bild

Från 1980 till ungefär 1983 så var jag svensk distributör för en högtalare som heter DCM Time Window. Så här ser de ut.

Bild

Hur tycker du diskantarrangemanget ser ut på Time Window? Hur skiljer den sig från Allison One? :)

Du kan prova att ställa Allison One på varsin sidovägg mot varandra. Avståndet från Allison One till den vägg som är motsatt mot lyssnaren bör vara 1,5-2meter och lyssningsvinkel +/- 30 grader.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014
 
Inlägg: 27893
Blev medlem: 2003-03-23
Ort: Krischansta

Inläggav Naqref » 2012-03-15 12:30

Kul test! :D
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28410
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Inläggav PerStromgren » 2012-03-15 13:36

Heder åt folk som dokumenterar sådan här lyssningar! Att de görs ska de inte ha heder för, för det var säkert skitkul! :)

Jag har gamla minnen av hur JBL L100 låter på hög volym, och tänker just på känslan av att rocktrummor kunde ha fysisk påverkan!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
grafpro
 
Inlägg: 529
Blev medlem: 2009-03-21
Ort: Växjö

Inläggav grafpro » 2012-03-15 17:43

Ragnwald skrev:Kul och nyttiga erfarenhet får man på såna här sammankomster.
Kortslöt ni terminalerna på de högtalare som inte spelades, eller fick de pumpa med passivt?


Alla - människor och högtalare - svängde med. Men vi flyttade förstås runt dem lite för att få rättvisa placeringar och de som kunde vara störande ställdes på avstånd.

Även högtalarna.
Drev HiFi-butik med Sonabprodukter, byggde studio- och orkesterelektronik och gav ut vinylinspelningar i ett tidigare liv. Gillar modern konstmusik. Är sannolikt tondöv.

Användarvisningsbild
grafpro
 
Inlägg: 529
Blev medlem: 2009-03-21
Ort: Växjö

Inläggav grafpro » 2012-03-15 17:53

petersteindl skrev:Om du ställer Allison One mot vägg och tittar på diskantarrangemanget och jämför med äggens diskantarrangemang vad finner du då?


Att dagens högtalare är oerhört enahanda och att det finns massor av gamla goda idéer som kan återuppväckas.
Drev HiFi-butik med Sonabprodukter, byggde studio- och orkesterelektronik och gav ut vinylinspelningar i ett tidigare liv. Gillar modern konstmusik. Är sannolikt tondöv.

Användarvisningsbild
petern
 
Inlägg: 355
Blev medlem: 2006-01-10
Ort: Bagarmossen

Inläggav petern » 2012-03-15 19:29

Kul läsning! Måste genast spela rekommenderade låtarna;)

/Peter

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 41154
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Inläggav petersteindl » 2012-03-15 20:45

grafpro skrev:
petersteindl skrev:Om du ställer Allison One mot vägg och tittar på diskantarrangemanget och jämför med äggens diskantarrangemang vad finner du då?


Att dagens högtalare är oerhört enahanda och att det finns massor av gamla goda idéer som kan återuppväckas.


:)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Schimpans-X
 
Inlägg: 26
Blev medlem: 2011-03-03
Ort: Lapplands Väsby

Inläggav Schimpans-X » 2012-03-17 01:19

Visst är det fantastiskt :) Högtalare konstruerade idag, 2012, är inte ett dugg bättre sen mer än 40 år :) Utvecklingen i de flesta andra områden har gått framåt i rasande takt, men när det gäller att pumpa luft på ett ljudmässigt estetiskt sätt så står det stilla.
Det enda som inte står stilla är penningens makt, det är kul att se hur en del kan lura av folk och fä deras pengar genom att köpa nya designade dyra högtalare. Men tron är viktig... köp en kondensator för ett par tusen och hör skillnaden... Ja, så illa är det. Det moderna samhällets bondfångare lurar folk att köpa helt onödiga saker till helt onödiga priser.
Konsument - se upp !

Användarvisningsbild
rampitsch
 
Inlägg: 549
Blev medlem: 2011-02-05
Ort: Västerhaninge (Stockholm)

Inläggav rampitsch » 2012-03-17 14:01

Efter sådana här tester blir man än mer sugen på att dels testa roliga burkar man hittar på loppisar och liknande, men också bygga eget.
Har tex länge varit sugen på en liknande konstruktion som Mirsch OM2000 fast med en 8" bas i botten. Fast innan dess blir det nog bygge av något som liknar duevel planets. Där kan i prata en högtalare som inte är mainstream!

Bild

Användarvisningsbild
Schimpans-X
 
Inlägg: 26
Blev medlem: 2011-03-03
Ort: Lapplands Väsby

Inläggav Schimpans-X » 2012-03-17 22:20

Suverän konstruktion ! Att den låter bra syns ju direkt :)
Två Carlsson-planeter hänger ovanför så succén är given.

Jag är nog dock lite mer intresserad av Larson i Skilingaryd, varför nämns inte han i dessa Carlssonforum ? Räddade ju Stigs anseende en hel del sen Stig blev utkastad från Sonab ? Har någon en förklaring ?

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7568
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Inläggav avr7000 » 2012-03-17 23:44

Schimpans-X skrev:Suverän konstruktion ! Att den låter bra syns ju direkt :)
Två Carlsson-planeter hänger ovanför så succén är given.

Jag är nog dock lite mer intresserad av Larson i Skilingaryd, varför nämns inte han i dessa Carlssonforum ? Räddade ju Stigs anseende en hel del sen Stig blev utkastad från Sonab ? Har någon en förklaring ?


Larsen... (inte Larson) och han nämns ju både här och där på Carlssondelen.

Mvh

Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 41154
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Inläggav petersteindl » 2012-03-18 00:00

Det var väl företaget Stilexo i Skillingaryd som ingick avtal med Stig Carlsson. John Larsen jobbade på Stilexo men inte med Carlssonprojektet från början.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

jansch
 
Inlägg: 4047
Blev medlem: 2009-05-01

Inläggav jansch » 2012-03-18 20:13

Grafpro - Du skriver:
"tog jag fram min ABX-box som ger dubbelblind AB-test".

Berätta vad det är för grej!

Användarvisningsbild
grafpro
 
Inlägg: 529
Blev medlem: 2009-03-21
Ort: Växjö

Inläggav grafpro » 2012-03-18 23:58

jansch skrev:Grafpro - Du skriver:
"tog jag fram min ABX-box som ger dubbelblind AB-test".

Berätta vad det är för grej!


Det är en liten box med en ingång och två utgångar A och B, innehållande reläer som styrs via USB från ett program i datorn.

Bild
Man kopplar källan (CD-spelare, Spotify, tongenerator etc) till ingång och två förstärkare med varsitt par högtalare till utgångarna. Justerar nivåerna så båda högtalarparen har samma och kan börja klicka på A, B och X.

X väljer alltså slumpmässigt att koppla till A eller B. Ett extra klick och man ser om det var A eller B man lyssnade på. Därmed kan man köra A/B-test i ensamhet utan att kompisarna ser hur dåligt det går. Om man är en grupp kan man köra dubbelblint, dvs varken lekledaren eller testpersonerna vet om man lyssnar på A eller B. Man kan då också köra en serie lyssningar för att därefter se facit.

Man kan förstås köra andra vägen också, alltså välja mellan två programkällor, eller använda den för F/E-test (det ordet vågar man knappt nämna, alla trådar som nämner det ordet spårar ögonblickligen ur).

Jag har tänkt produktifiera detta också men då måste både programmet och boxen göras lite mer robust och snyggt först.
Drev HiFi-butik med Sonabprodukter, byggde studio- och orkesterelektronik och gav ut vinylinspelningar i ett tidigare liv. Gillar modern konstmusik. Är sannolikt tondöv.

jansch
 
Inlägg: 4047
Blev medlem: 2009-05-01

Inläggav jansch » 2012-03-19 12:56

Bra grej! Viktigt med volym kalibreringen...

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 23552
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Inläggav RogerGustavsson » 2012-03-19 14:08

grafpro skrev:AR2ax lät lite skumt så vi blev tvungna att ta isär den helt och mäta upp rubbet. Mellanregisterelementen var skadade och basarna hade bytta skumkanter och ganska underliga T/S-värden som i simulering inte såg ut som ett mästerverk från Edgar Villchur. Sannolikt var skumkanterna fel, så domen kan vara orättvis. Gamla AR är för övrigt alltid fascinerande att ta isär, enligt de närvarande AR-freakarna. Troligen är varje exemplar byggt från ax till limpa av en enda person, för det finns inte två som är exakt lika.


AR 2ax var mina första "riktiga" högtalare, tror det var 1974 de köptes. Sålde dem vidare 1980 och har fått renovera/modifiera dem 1997 åt deras senare ägare. Mellanregister och diskanter är väldigt lätta att ha sönder, åtminstone om det finns ungdomar i huset. Troligen beror det delvis på de flacka filtren framför dem som gör att de får mycket energi under deras egentliga arbetsområde. Att köpa nya element 1997 var inte att tänka på, priset var skyhögt. Byggde därför om dem till tvåvägare med en passande Peerless-diskant och gjorde dem samtidigt till vänster-/högerhögtalare. Givetvis föll basarnas kanter samman när man höll på och nya sådana fick köpas från USA. Trots allt blev de rätt hyggliga. De har hyffsad stuns i basen men faller av rätt tidigt. Jo, dessa som jag plockade isär var faktiskt likadana invändigt men glasullen verkade köp från något restlager (en massa småbitar) och alla dessa trådlindade potentiometrar åkte ut. I vilket fall är det inga högtalare med bas i paritet med några av de andra som nämns i tråden.

Användarvisningsbild
Schimpans-X
 
Inlägg: 26
Blev medlem: 2011-03-03
Ort: Lapplands Väsby

Inläggav Schimpans-X » 2012-03-31 20:56

Aj ! Snubblade på ett par Quad ESL 57 som fungerar. Tillverkade 1959. Med en Genelec Bas till detta dog Carlssonlådorna kan man säga. I mina öron vill säga. Detta innan jag ens har satt igång med renoveringen. Otroliga högtalare !

Kommentarer ?


Återgå till Carlsson Illuminati


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster