Moderator: Redaktörer
JohanM skrev:Är inte en ny behringer billigare om man behöver dretmycket effekt?
Vinylcalle skrev:Jag vill nog helt gå emot dig och påstå att NAD är jätteduktiga att marknadsföra väldigt höga effekter. När inte kontinuerligt ger tillräckligt är man väldigt glad i att ange Dynamisk.
Att det sedan finns undantag det är en annan sak.
MvH Carl
Nattlorden skrev:Har du inte högre tankar om den än så, så låt någon annan ta hand om den och kör något PA-steg som passar beskrivningen bättre.
JohanM skrev:Är inte en ny behringer billigare om man behöver dretmycket effekt?
MagnusÖstberg skrev:NAD208 är specificerad till 2x250W kontinuerligt. Den är nog inte byggd för att hantera 2x600w kontinuerligt, behöver man den effekten är det nog fel steg.
+1Komorok skrev:Jag ser inte några problem att låta NAD208 leka PA-drivning. Jag tror att man använder mycket mindre kontinuerlig effekt än man tror.
Det finns ju massa trådar om det.P1200VB skrev:Tack det var det svaret jag ville ha!![]()
Ingen som har mätt upp steget och kan ge mig några mer exakta effektangivelser på hur mycket det presterar vid den högre matningspänningen? Inte för att det spelar så stor roll men det vore kul att veta.
P1200VB skrev:Hade inte tänkt lasta steget med 2 ohm i bryggat läge, däremot kanske 4 ohm då min Stroker 18" har dubbla 2 ohms spolar. Då finns det inte så mycket att välja på. Siffrorna NAD specificerar känner jag väl till. 1.6kW i bryggat läge vid 8 ohms last.
Någon här på forumet hade dock mätt fram dryga 2kW vilket troligen beror på att NAD har varit ganska strikta vad gäller distortionnivåer. Tycker det skulle vara intressant att veta hur mycket steget kan lämna innan det börjar klippa även vid 4 oms last, samt vid 2 ohm i normalt läge. Det var lite det som var syftet med den här tråden. Inte att få veta att man har låga tankar om steget, bör skaffa något annat eller inte ska släpa runt på det för att det kan bli skador, det klarar jag av att avgöra själv
Vinylcalle skrev:Jag vill nog helt gå emot dig och påstå att NAD är jätteduktiga att marknadsföra väldigt höga effekter. När inte kontinuerligt ger tillräckligt är man väldigt glad i att ange Dynamisk.
Att det sedan finns undantag det är en annan sak.
MvH Carl
MagnusÖstberg skrev:Om alla andra anger kontinuerlig effekt och någon uppger dynamisk effekt kommer den sista att för många framstå som den med överlägset mest effektresurser. Men det vet man inte.
NAD208 är specificerad till 2x250W kontinuerligt. Den är nog inte byggd för att hantera 2x600w kontinuerligt, behöver man den effekten är det nog fel steg.
Tekko skrev:Hur kan behringer stegen kräka ut 2x3kW när det bara går att dra 2.3-3.68kW från ett eluttag ? Spec när klass AB bara är som bäst ca 50-70% verkningsgrad.
Nåt säger mej att de flesta tillverkare av PA slutsteg använder PMPO märkning.
Purre skrev:Tekko skrev:Hur kan behringer stegen kräka ut 2x3kW när det bara går att dra 2.3-3.68kW från ett eluttag ? Spec när klass AB bara är som bäst ca 50-70% verkningsgrad.
Sen när matar man ett par högtalare med 230V ut från slutsteget? Effekten är ju beroende av spänningen och strömmen. Hög ström, låg spänning ger hög effekt även som att hög spänning, lägre ström ger samma effekt.
Tekko skrev:Hur kan behringer stegen kräka ut 2x3kW när det bara går att dra 2.3-3.68kW från ett eluttag ? Spec när klass AB bara är som bäst ca 50-70% verkningsgrad.
Precis.IngOehman skrev:MagnusÖstberg skrev:Om alla andra anger kontinuerlig effekt och någon uppger dynamisk effekt kommer den sista att för många framstå som den med överlägset mest effektresurser. Men det vet man inte.
NAD208 är specificerad till 2x250W kontinuerligt. Den är nog inte byggd för att hantera 2x600w kontinuerligt, behöver man den effekten är det nog fel steg.
Njae...
Nu är det faktiskt så att kontinuerlig effekt inte är entydigt. Det kan betyda
åtminstone två olika saker.
Det kan betyda "den maximala effekt som förstärkaren avger efter att alla
tidskonstanter svängt in". Men det kan även betyda "den maximala effekt
som förstärkaren kan avge kontinuerligt utan att gå sönder".
Det är vitt skilda saker, och den senare specificeras praktiskt taget aldrig
för annat än PA-slutsteg.
- - -
Och faktum är att tittar man på hur KlassG-förstärkare är uppbyggda och
räknar lite på effektförlusterna så är det inte alls självklart att 600 W är
en större påfrestning för den än 250 W.
Effektiviteten är större när den arbetar i KlassG, och för vissa sätt at bygga
KlassG blir effekten dessutom fördelad på flera transistorer när man ligger
i den övre delen av effektuttaget.
Men - NAD 208 är inte sådan, så den kan inte avge ~600 W mer än några
sekunder, vilket dock i musiktransientperspektivet är en rätt lång tid. De
flesta transienter varar ju bara bråkdelar av sekunder.
Vh, iö
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 5 gäster