Erfarenheter av Varitune V-6?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
vr6jos

Erfarenheter av Varitune V-6?

Inläggav vr6jos » 2012-04-23 12:26

Jag har en rumsresonans vid 32Hz på ca:10dB.
Är det någon som har någon koll på hur mkt en
Varitune V-6 från Svanå dämpar samt hur bredbandig
den är?

Mvh Johan

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2012-04-23 13:07

Har ingen input om V-6 men generellt gäller att man inte kan berätta hur stor dämpning man får. Det beror på rummet storlek bl a. Det enda man kan som tillverkare är att ange den effektiva dämpande arean för en helmholtz. Hur stor den är beror i sin tur på vilken frekvens man ställer in absorbenten på (eftersom Q-värdet ändras).

Vidare så behövs det oftast många fler helmholtzabsorbenter än man tror. För att helt häva en resonans så behövs det en effektiv absorbtionsarea som nästan motsvarar arean av en av väggarna som är inblandade för att upprätthålla resonansen.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
vr6jos

Inläggav vr6jos » 2012-04-23 13:28

Ok, rummet som lyssnas på längden är 3,45 brett 5,15 långt och 2,3 högt. En annan fundering är ju att i samband med att jag river upp laminatgolvet och lägger heltäckningsmatta, först bygger en sockelabsorbent bakom lyssningssoffan som står en dryg meter ut i lyssningsrummet. Är det en bra lösning?
Har försökt att läsa allt jag kan om Helmholtz, men ingenstans hittar jag hur många och vilken diameter på hål som ska borras. Antar att det blir att chansa och mäta resonansen vart efter?

// Johan

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2012-04-23 13:43

vr6jos skrev:Har försökt att läsa allt jag kan om Helmholtz, men ingenstans hittar jag hur många och vilken diameter på hål som ska borras. Antar att det blir att chansa och mäta resonansen vart efter?

Man utgår i från samma ekvationer som när man dimensionerar portar för basreflexlådor. Det behöver oftast justeras lite för att få det exakt. Det är mer viktigt om man har högre Q-värde på absorbenten. Ett sätt att mäta om man har fått det rätt är att sätta in ett litet högtalarelement och mäta dess impedans. Pss som en basreflexlåda. Då ser man resonansfrekvensen tydligt. Efter att det är klart kan man byta ut elementet mot en styv platta.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-04-23 13:50

Lennartj har en Varitune V-6 och jag tror han har nämnt någonstans hur mycket dess verkar var.

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... &list=full

Användarvisningsbild
vr6jos

Inläggav vr6jos » 2012-04-23 17:05

Eftersom jag har en SR7005 Reciever så går det ju att låsa upp en mer avancerad Audyssey kalibrering "MultEQ Pro Calibration" och låta en installatör komma hem och mäta+justera. Någon som har någon erfarenhet av detta :?:

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2012-04-23 17:27

Audyssey brukar jag stänga av helt och hållet. Jag brukar låta Audyssey få justera in en grundinställning för nivåer, avstånd, etc. Men sedan stänger jag av allt vad Audyssey heter så fort som möjligt. Sedan brukar jag bara köra en enda mikposition också, då mäter den in avstånden mycket bättre.

Min hjärna får inte ihop det med något av Audysseys processorlägen. För mig låter det skit helt enkelt. Men jag låter mig gärna bli överbevisad. Jag gillar inte heller dess hantering i tidsdomänan vilket lätt kan ses på oscilloskop.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Återgå till Generellt om hifi