Minsta böjradie för plywood

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Rdna

Minsta böjradie för plywood

Inläggav Rdna » 2012-05-07 21:37

Hej!

Jag skall bygga BAD-paneler i 4 mm furuplywood. För att göra det lite snyggare så vill jag göra fronten kurvad (och bortser då helt från eventuella akustiska bieffekter av detta).

Hur liten radie kan man böja furuplywood med utan att det spricker, och då särskilt när den är perforerad? Jag misstänker att det finns risk för att det spricker mellan hålen om man böjer för tajt.

Googling och sökning på forumet har inte gett mig något, så därför söker jag nu svar hos erfarna träböjare :)

Tack på förhand!

Användarvisningsbild
Morgan

Re: Minsta böjradie för plywood

Inläggav Morgan » 2012-05-07 21:48

Tjockleken har betydelse. Likaså temperatur och vattenhalt. Ju torrare desto lättare spricker den.

När man böjer plywood med snäv radie är det standard att skåra den djupt på insidan av böjen, så att sträckkrafterna i ytskiktet blir mindre. För gott resultat brukar man förstås hetta upp den ett tag i ånga/hetvatten först, men hur snävt är det du skulle vilja böja?

Användarvisningsbild
Rdna

Inläggav Rdna » 2012-05-07 21:56

Tack för svaret!

Jag bygger som sagt med 4 mm skivtjocklek.

Optimalt så skulle jag vilja ha en radie på cirka 300 mm, men 4-500 mm skulle gå att använda med ungefär samma estetiska resultat. Mina experiment med att att böja lite på skivorna på brädgården gör att det känns som att en sådan radie borde vara möjlig att åstadkomma utan specialknep som de du nämner. Men det är ju med en hel skiva; min kommer ju vara perforerad :)

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2012-05-07 22:05

http://schmeling.com/reference/pdf_file ... radius.pdf

http://www2.tech.purdue.edu/at/courses/ ... CH1_4b.pdf

...sökte på "plywood bending radius" - letade du bara på svenska?? :D

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2012-05-07 22:09

När du böjer skivorna kan du göra det runt ett rör eller en mall du tillverkat som har den radie du eftersträvar. Du gör det bit för bit med hjälp av reglar och skruvtvingar för att fördela krafterna jämnt och inte riskera brott just där du gjort extra många hål. Låt skivorna sitta i spänn några timmar eller något dygn i ett utrymme med ganska hög fukthalt i luften, så kommer det nog funka.

Om du söker på youtube finns lite videosnuttar som handlar om att böja plywood.

Användarvisningsbild
Stenberg

Inläggav Stenberg » 2012-05-07 22:52

Såga bort en liten remsa och testa mot olika runda föremål.

Böjradien är iaf mycket mindre om man böjer de yttre fanéren tvärs fibrerna och kärnan längs fibrerna (kanske självklart, men iaf). När man lägger flera lager plywood svängt så lägger man dem inte i kryss som man skulle gjort med en plan skiva.

Lövträ är mycket böjligare än barrträ, så björkplywood kan vara en idé om det funkar illa med furu. Kanske inte speklar någon roll med plywood, men det är stor skillnad om man gör samma sak i massivträ.

Alternativt så kan man ju skiktlimma tunna MDF-bitar eller anndra skivor. 3mm MDF är rätt så böjligt.

Användarvisningsbild
Rdna

Inläggav Rdna » 2012-05-07 23:06

Morgan skrev:http://schmeling.com/reference/pdf_files/plywood_bending_radius.pdf

Japp, och utan att veta vad den korrekta termen för det jag sökte var! Hjärnan ruttnar och drar med sig all google fu när man är pappaledig för länge ;)

Tack för länkarna! Det var ju exakt vad jag eftersökte!

Användarvisningsbild
Rdna

Inläggav Rdna » 2012-05-07 23:08

Stenberg skrev:Lövträ är mycket böjligare än barrträ, så björkplywood kan vara en idé om det funkar illa med furu. Kanske inte speklar någon roll med plywood, men det är stor skillnad om man gör samma sak i massivträ.

Intressant! Jag kommer dock ta det som finns på närmaste byggvaruhus, och jag misstänker att det inte kommer finnas något större utbud av 4 mm tunn plywood. Går det som finns inte att böja så som jag vill utan att spricka så skiter jag i det och bygger en fulare lösning istället :)

Användarvisningsbild
MrQaffe

Inläggav MrQaffe » 2012-05-08 00:50

Funkar det inte att ånga/koka plywood för att kunna böja den lättare?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-05-08 10:11

Morgan skrev:http://schmeling.com/reference/pdf_files/plywood_bending_radius.pdf

Det där andra dokumentet säger att 0.155" tjock (3.94 mm) plywood går att böja i torrt tillstånd med en radie på 10" (254mm) tvärs fibrerna.
Eftersom kravet var 300, eller möjligen max 500mm radie, så behöver man ju inte gå på vattenindränkning eller nånting sådant.
Det är bara att såga till sargbitarna i rätt form, och skruva fast plywooden så intager den rätt form av sig själv.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2012-05-08 10:20

Går det att använda masonit eller tunn mdf?
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2012-05-08 11:37

Du behöver inte oroa dig för att borrad 4 mm furuplywood kommer spricka om du håller dig till en optimal böjradie, så panelen funkar ännu bättre spridnings/diffusionsmässigt. Om du ska "snåla" med materialåtgången kapar du dem på mitten. 1220 mm bredd => 610 mm => bygg ramverk som är 0,94-0,96 x 610 = 573-586 mm i bredd. Om du gör ett lådramverk behöver du fasa av dess långsidor alternativt lägga in en trälist en bit under kanten utefter långsidan så du har något att spika mot. (Annars kommer plywoodskivan glipa utåt / uppåt vid mitten samt att det blir svårare att spika dit en snygg täcklist.)

Böjradierna på cirka 300 mm och 4-500 mm som du skrev (= halvcirkel), brukar inte ses som optimala akustikmässigt när man böjer till en skiva för att den ska få bättre spridande egenskaper.

För att rita upp en snygg kurva på en träbit, är det enklast om du slår i spik med avstånd 570, 580 och 590 mm och trycker upp en 1 m stålskala mot spikarna, tex 200 mm vid ena spiken och 810 mm vid andra spiken. => Vilken kurva och utbuktning blir snyggast för dig ??? Funkar bra även med tex en 6 mm trälist där du gör 2 markeringar för plywoodskivans bredd och trycker upp mot spikarna.

Om den ska fungera som en avstämd helmholtz samtidigt, spikar du fast en bottenskiva i ramverket samt tätar av fogar så lådan blir lufttät.

Masonite funkar bra men mdf tycker jag personligen är kasst hållfasthetsmässigt i tunna tjockelkar

Står en del här också:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&p=1308565#1308565

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-05-08 20:19

1mm fanér, kan man limma i lager till önskad tjocklek.
Böj de två första vid limningen till önskad böj, så blir den bestående.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Rdna

Inläggav Rdna » 2012-05-09 00:05

Tack för alla tips!

paa skrev:Det där andra dokumentet säger att 0.155" tjock (3.94 mm) plywood går att böja i torrt tillstånd med en radie på 10" (254mm) tvärs fibrerna.
Eftersom kravet var 300, eller möjligen max 500mm radie, så behöver man ju inte gå på vattenindränkning eller nånting sådant.

Så tänker jag också! I dokumentet står det dock att det gäller flygplansplywood. Vad skiljer flygplansplywood från byggplywood?

phon skrev:Går det att använda masonit eller tunn mdf?

Ja, akustiskt blir det samma sak (eftersom det är tjockleken och inte styvheten eller tyngden som ger funktionen) men då får man inte träytan om man inte limmar fanér :)

Adhoc skrev:Böjradierna på cirka 300 mm och 4-500 mm som du skrev (= halvcirkel), brukar inte ses som optimala akustikmässigt när man böjer till en skiva för att den ska få bättre spridande egenskaper.

Mina paneler kommer inte att följa de optimala måtten. De kommer bli cirka 700 mm breda, men endast ena hörnet på lådan kommer rundas av. Eftersom lådan kommer bli runt 300 mm djup vill jag böja av hörnet med samma radie för att panelen skall möta bakväggen med 90 graders vinkel. En större radie är egentligen inte heller något problem; det innebär ju bara att panelen möter bakväggen med en smalare vinkel, samt att lådans volym minskar.

Jag är medveten om att jag försämrar funktionen med att bygga på det viset, men det kommer bli så otroligt mycket snyggare att det får bli så ändå :)

Jag är mycket tacksam för dina snickartips! Jag har kikat lite (läs: mycket) på dina byggprojekt och hur du löst de praktiska snickeridetaljerna.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-05-09 08:56

Rdna skrev:Så tänker jag också! I dokumentet står det dock att det gäller flygplansplywood. Vad skiljer flygplansplywood från byggplywood?

Flygplansplywood är björkplywood med fler och tunnare skikt än byggplywood. Kanske är det limmat med bättre lim också, men jag är inte säker, för byggplywooden har fått mycket bättre lim på senare år den också.
De tunnare, tätare skikten ger lite mindre skillnad på styvhet och minsta böjningsradie längs/tvärs fibrerna än med tjockare skikt.
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2012-05-09 11:38

Är det många hål som ska borras?

Användarvisningsbild
Rdna

Inläggav Rdna » 2012-05-09 12:23

-Martin- skrev:Är det många hål som ska borras?

Så här ser hålmönstret ut:

Bild

Användarvisningsbild
Purre

Inläggav Purre » 2012-05-09 13:26

Blindskrift eller är det bara som det ser ut?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-05-09 13:31

Få se...

"Här vilar en man som dog av blodförgiftning som komplikation efter att ha borrat sig själv genom handen"
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Purre

Inläggav Purre » 2012-05-09 13:38

jag får dock de två första bokstäverna till U och sen ett F...

Användarvisningsbild
Rdna

Inläggav Rdna » 2012-05-09 13:40

Undrar vad framtidens arkeologer kommer hitta för dolda meddelande när de gräver upp Adhocs mysrum ;)

(Nä, det är inte blindskrift)

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2012-05-10 08:53

Är det inte enklare att använda en redan perforerad 3 mm plåt och täppa igen "överflödiga" hål eller det kanske blir för tungt? :roll:

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-05-10 08:58

Om man kör på plåt så klarar man sig säkert med 1 mm tjocklek för aluminium, och ännu mindre för stålplåt.
Det finns ju kombinerade laser- och stansmaskiner, det borde gå väldigt snabbt att stansa ut den där hålbilden i en sådan maskin, och sedan skära ut skivan/skivorna till färdigmått, allt i samma uppspänning.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2012-05-10 11:15

Vad är BAD-paneler?
/dementios
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-05-10 12:23

n3mmr skrev:Vad är BAD-paneler?
/dementios

Googla: RPG BAD-panels
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2012-05-10 13:04

[quote="Rdna"]
snip
Mina paneler kommer inte att följa de optimala måtten. De kommer bli cirka 700 mm breda, men endast ena hörnet på lådan kommer rundas av. Eftersom lådan kommer bli runt 300 mm djup vill jag böja av hörnet med samma radie för att panelen skall möta bakväggen med 90 graders vinkel. En större radie är egentligen inte heller något problem; det innebär ju bara att panelen möter bakväggen med en smalare vinkel, samt att lådans volym minskar.
snip
quote]

Möjligt att jag missförstår dig, men om du böjer till en skiva eller en list mellan 2 punkter blir utbuktningen en kedjekurva. Vill du ha en halv- eller kvartscirkel får du såga till änd- och mellanstycken med den formen och spika skivan mot dom.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Kedjekurva

Användarvisningsbild
Rdna

Inläggav Rdna » 2012-05-10 13:41

Japp, du missförstår mig :)

Jag kommer såga ut skivor i MDF med den form jag vill ha, och spika/limma skivorna mot skivorna. Ungefär sån här form kommer de få, sett uppifrån:

Bild

Om jag beslutar mig för större radie kommer lådorna bli mer tårdroppsformade in mot mitten.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-05-10 14:47

<b>B</b>inary <b>A</b>rray <b>D</b>iffuser

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2012-05-10 15:04

Nattlorden skrev:

Nästan, A:et står för Amplitude. D:et för Diffsorber

Patentet på den senaste varianten: http://www.freepatentsonline.com/20070034448.pdf

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-05-10 16:49

Adhoc skrev:
Nattlorden skrev:

Nästan, A:et står för Amplitude. D:et för Diffsorber

Patentet på den senaste varianten: http://www.freepatentsonline.com/20070034448.pdf

Dubbla sätt att uttyda det då.

Bild

The Art Diffusor® Model C is a patented, two dimensional, four octave, binary array diffuser.

Nästa

Återgå till DIY-forum