philipbtz - kanske dags för lite bilder

Läs medlemarnas presentationer och om deras anläggningar.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
philipbtz

Re: philipbtz - nc400 byggda

Inläggav philipbtz » 2019-06-10 11:30

sprudel skrev:Kolla att du gör kablaget korrekt bara.
Kan komma hem med mina på onsdag till dig så kan du dubbelkolla att du gjort rätt.

Hade varit schysst! Problemet är bara att nu på onsdag är jag iväg med jobbet.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2019-06-10 11:31

philipbtz skrev:
DVD-ai skrev:Litet och smidigt! :)

Det var ju inget under av effekt, men 200w räcker ju för det mesta man vill göra i alla fall. :)

Svårt att hitta renare 200W ;)

Eller är det bara, "som det serut"?
Jag vet inte, men har aldrig hört en klass lösning som jag anser vara bra nog, men kanske är denna bra nog? :)
Mvh/David
| lite högtalare här | lite högtalare där | till höger stärkande i två | i mitten några givande lådor små | framför allt sitter gubben den grå |

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2019-06-10 11:39

DVD-ai skrev:
philipbtz skrev:
DVD-ai skrev:Litet och smidigt! :)

Det var ju inget under av effekt, men 200w räcker ju för det mesta man vill göra i alla fall. :)

Jag vet inte, men har aldrig hört en klass lösning som jag anser vara bra nog, men kanske är denna bra nog? :)

Ja det är det jag hade tänkt ta reda på. Men jag har inte lyckats hitta någon mätning av något slag som visar på problem. Hade gärna sett en sådan mätning på ncore nc400 :) Hade även velat se motsvarande mätning på class AB som påvisar att det felet inte heller finns där. För där kan man säga samma sak att jaja det ser jättebra ut men det finns en mätning som ingen kan ta fram som visar att det är dåligt :)

XPA-2 Gen 1 - full effekt

Bild

NC400 full effekt (men en stereo-variant med en för lite SMPS600, mina monoblock har en per modul) - även den disten vid 40-90kHz är långt under den som finns i XPA-2 i hörbara registret.
Bild

Emotivan är inte ens i närheten. Så borde vara bättre än det jag har nu iaf, dock tror jag min gen2 är snäppet vassare än gen 1

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2019-06-10 15:13

https://www.diyaudio.com/archive/blogs/ ... 0_04xx.pdf
The braided cable shield serves two duties: to connect the chassis potentials together and to
shield electrostatically the signal. No safety earth connection was depicted. This is entirely acceptable if class
II construction is used throughout. Otherwise, connect the safety earth. For more information, please refer to
our application notes.

Antar att det är class 2 contruction man får när man köper från hypex.

Här är diagramen jag har följt vid bygget(exakt samma följer med i lådan)
https://www.diyclassd.com/product/nc400 ... mplete-kit)/24
https://www.diyclassd.com/img/upload/do ... t_01xx.pdf

Användarvisningsbild
rajapruk

Inläggav rajapruk » 2019-06-10 15:23

philipbtz skrev:
rajapruk skrev:Slipade du bort lacken lite på vissa kontaktpunkter så att hela lådan jordas?

Kopplat inkommande signaljord (xlr) till chassiet? Ser inte det.

Högtalarkablarna ut från nc400 skall helst sättas inåt mot varandra i skruvkontakterna, så att det blir minsta möjliga avstånd mellan röd och svart.

När man köper kitet från Hypex är två punkter redan slipade i chassit, en punkt vid inkommande ström där du nog borde kunna se slipningen i kortetet ovan. Den andra jordpunkten är för SMPS600:an men den syns nog inte i kortet där.

Jorden för XLR antar jag är den extra lilla kabel som går där längs med den stora från XLR-kontakten? Allt är redan lött och klart från fabrik så det var bara att koppla in, det är kopplat enligt beskvningen.

Jag har skruvat i den röda och svarta enligt pappret som följde med i lådan. Om det skulle kopplas på något annat vis misstänker jag att de hade skrivit det. Har inte sett någon bild på nätet där det är kopplat som du beskriver heller.

Det räcker inte med de två färdigslipade punkterna för att lådans alla delar (lock, golv, front, baksida) ska bli ihopkopplade elektriskt så att de jordas. Jag skulle inte chansa på det i alla fall.

Angående jorden på xlr-input, om det är lött och klart från fabrik så är det nog rätt. Men den lilla svarta kabeln är "nAmpon". nAmpon finns för att man ska kunna stänga av/på steget, om man vill styra det. Steget är påslaget om nAmpon är kopplad till jord, avslaget om nAmpon inte är kopplad till jord.

Men högtalarkablarna skall kopplas inåt mot varandra om man läser om vad Bruno Putzeys själv skriver om nc400 i början av den mastodontstora DIYAudio-tråden om nc400 (någonstans på de första 100 sidorna). Detta har Hypex missat att visa detaljerat i kittets beskrivning. En liten detalj, men ändå. Bruno tryckte på att de var det rätta sättet att koppla, för att minimera "pickup-loop". Jag har nästan aldrig sett något nc400-bygge som har gjort rätt här, vet bara en till, en kompis till mig i Paris.

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2019-06-10 15:52

rajapruk skrev:
philipbtz skrev:
rajapruk skrev:Slipade du bort lacken lite på vissa kontaktpunkter så att hela lådan jordas?

Kopplat inkommande signaljord (xlr) till chassiet? Ser inte det.

Högtalarkablarna ut från nc400 skall helst sättas inåt mot varandra i skruvkontakterna, så att det blir minsta möjliga avstånd mellan röd och svart.

När man köper kitet från Hypex är två punkter redan slipade i chassit, en punkt vid inkommande ström där du nog borde kunna se slipningen i kortetet ovan. Den andra jordpunkten är för SMPS600:an men den syns nog inte i kortet där.

Jorden för XLR antar jag är den extra lilla kabel som går där längs med den stora från XLR-kontakten? Allt är redan lött och klart från fabrik så det var bara att koppla in, det är kopplat enligt beskvningen.

Jag har skruvat i den röda och svarta enligt pappret som följde med i lådan. Om det skulle kopplas på något annat vis misstänker jag att de hade skrivit det. Har inte sett någon bild på nätet där det är kopplat som du beskriver heller.

Det räcker inte med de två färdigslipade punkterna för att lådans alla delar (lock, golv, front, baksida) ska bli ihopkopplade elektriskt så att de jordas. Jag skulle inte chansa på det i alla fall.

Angående jorden på xlr-input, om det är lött och klart från fabrik så är det nog rätt. Men den lilla svarta kabeln är "nAmpon". nAmpon finns för att man ska kunna stänga av/på steget, om man vill styra det. Steget är påslaget om nAmpon är kopplad till jord, avslaget om nAmpon inte är kopplad till jord.

Men högtalarkablarna skall kopplas inåt mot varandra om man läser om vad Bruno Putzeys själv skriver om nc400 i början av den mastodontstora DIYAudio-tråden om nc400 (någonstans på de första 100 sidorna). Detta har Hypex missat att visa detaljerat i kittets beskrivning. En liten detalj, men ändå. Bruno tryckte på att de var det rätta sättet att koppla, för att minimera "pickup-loop". Jag har nästan aldrig sett något nc400-bygge som har gjort rätt här, vet bara en till, en kompis till mig i Paris.

Synd att jag inte visste det för det var ett totalt helvete att koppla det enligt intruktionen. Bara att koppla om då :) Det var det här jag hoppades på att några som var mer pålästa än mig skulle hitta felen när jag lade upp bilden.

Jag kan väldigt lite om jord egentligen men känns ju som en sjuk miss om det är något fel i jordningen i deras officiella kit. Jag tror dig men får nog läsa upp lite mer om detta innan jag börjar slipa sönder mina chassin. Har du bilder på hur du har gjort?

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2019-06-10 16:21

philipbtz skrev:
DVD-ai skrev:
philipbtz skrev:

Ja det är det jag hade tänkt ta reda på. Men jag har inte lyckats hitta någon mätning av något slag som visar på problem. Hade gärna sett en sådan mätning på ncore nc400 :) Hade även velat se motsvarande mätning på class AB som påvisar att det felet inte heller finns där. För där kan man säga samma sak att jaja det ser jättebra ut men det finns en mätning som ingen kan ta fram som visar att det är dåligt :)

[ Bild ]

NC400 full effekt (men en stereo-variant med en för lite SMPS600, mina monoblock har en per modul) - även den disten vid 40-90kHz är långt under den som finns i XPA-2 i hörbara registret.
[ Bild ]

Emotivan är inte ens i närheten. Så borde vara bättre än det jag har nu iaf, dock tror jag min gen2 är snäppet vassare än gen 1

Hur menar du här? NC400 distar ju i princip lika mycket eller mer än XPA-2 (om vi skiter i att ta hänsyn till excitationsfrekvensen som ju är helt olika).

I övrigt tycker jag att det är klart olämpligt att ens jämföra två spektrum som inte visar samma påförda frekvens.

Sedan ser man inte heller om NC400 är uppmätt med eller utan AES-filter heller.
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
rajapruk

Inläggav rajapruk » 2019-06-10 18:08

Ganz genau (ironi).
Källan till denna bilden är lite oklar, men jag tror det är taget från respektive tillverkares specification (så AES17-filter på alla klassD-stegen troligtvis)
Bilagor
THDvsWatt8ohm_all.PNG
THDvsWatt8ohm_all.PNG (377.61 KiB) Visad 1252 gånger
Senast redigerad av rajapruk 2019-06-10 18:17, redigerad totalt 4 gånger.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2019-06-10 18:15

Precis därför jag hade velat ha AHB-2 om de fortsatt vidare till i 500W....

(Därmed inte sagt att jag inte tycker ditt val ser illa ut på den grafen!)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2019-06-10 18:25

Johan_Lindroos skrev:
philipbtz skrev:
DVD-ai skrev:

[ Bild ]

[ Bild ]

Hur menar du här? NC400 distar ju i princip lika mycket eller mer än XPA-2 (om vi skiter i att ta hänsyn till excitationsfrekvensen som ju är helt olika).

I övrigt tycker jag att det är klart olämpligt att ens jämföra två spektrum som inte visar samma påförda frekvens.

1kHz, 150W, 90kHz bandbredd, lite oklart men verkar vara med filter.
Bild

Kanske är jag som inte kan läsa diagramen men är inte -100dB bättre än -40dB? Eller hur läser man det?

Men det finns mätningar utan filter för nc500
The graphs with and without AES-17 filters are essentially the same. Below 1 watt, the output level is low enough that the analyzer gets a bit confused with the ultrasonic noise and glitches up and down a bit. So no, AES-17 filter (with 40 kHz flat response) that I use do not give any advantage to class-D amps.

Bild

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2019-06-10 18:29

Nattlorden skrev:Precis därför jag hade velat ha AHB-2 om de fortsatt vidare till i 500W....

(Därmed inte sagt att jag inte tycker ditt val ser illa ut på den grafen!)

Ja det är klart men inte för 100k eller vad det kostar för 3 kanaler :D Och tack förresten för att du tror lite på mitt val, det är ju en dyr chansning så hade varit tråkigt om det låter apa sedan. Jag är väldigt känslig för dålig diskant så om det finns konstigheter där uppe så lär jag märka av det! Blir dyr drivning till basarna..men bas skall ju dessa iaf lira så in i helvete.

Tangband

Inläggav Tangband » 2019-06-10 19:32

Intressant :)
Om du fortfarande efter ett år skulle vara nöjd med ljudet borde det betyda att förstärkaren låter subjektivt bra, och det är väl det viktigaste.

Skriv gärna intryck hur det låter.

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2019-06-10 20:01

Tangband skrev:Intressant :)
Om du fortfarande efter ett år skulle vara nöjd med ljudet borde det betyda att förstärkaren låter subjektivt bra, och det är väl det viktigaste.

Skriv gärna intryck hur det låter.

Absolut, det är det viktigaste :) Är dock en del feelgood att veta att det man har i kedjan är transparent så att jag kan fukusera på andra variabler i kedjan.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2019-06-10 21:48

Skall bli spännande när du kopplar in dem :)

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2019-06-11 11:40

Ja mycket roligt, jag ser fram mot resultatet och dina intryck :)
Mvh/David
| lite högtalare här | lite högtalare där | till höger stärkande i två | i mitten några givande lådor små | framför allt sitter gubben den grå |

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2019-06-14 10:05

Fick äntligen mina kablar, yay! Skruvande isär alla monoblock och kollade allt en sista gång och allt såg bra ut tyckte jag. Så kopplade in allt och provspelade på ett par gamla högtalare jag hade liggandes. Allt såg ut att fungera så kopplade in allt i stora systemet. Har inte hunnit provlyssna så mycket än men några intryck så här långt:

1. Dessa slutsteg är extremt tysta! Jag menar det är totalt stendött i högtalarna inte ens det minsta vitt brus ur diskanten! Blev orolig att de inte fungerade först.
2. Testade att lyssna på i32s fullrange för att lättare kunna höra eventuella skillnader. Det som slog mig var den attack nc400 har. Väldigt hög precision i ljudet - en känsla av totalt grepp om högtalarna.
3. Jag har inte hört något problem i diskanten allls, snarare tvärtom..

Mina öron är inte i toppform precis nu pga pollenallergi och annat så avvaktar med något omdömme tills jag lyssnat mer framöver.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2019-06-14 10:17

Dessa steg finns i utförande med mera kräm/umpf/mos, är dessa ”mörchigare” moduler lika bra undrar man !? :mrgreen:

Kul att du inte fick en omedelbar ågren efter bytet, jag hoppas att dessa steg är så bra som dom verkar vara !
Jag är liite inne på att köra klassD till basmodulerna i första skede, jag vill få ner storleken på slutategen för att kunna gömma dessa. :roll:
Mvh/David

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2019-06-14 10:36

DVD-ai skrev:Dessa steg finns i utförande med mera kräm/umpf/mos, är dessa ”mörchigare” moduler lika bra undrar man !? :mrgreen:

Kul att du inte fick en omedelbar ågren efter bytet, jag hoppas att dessa steg är så bra som dom verkar vara !
Jag är liite inne på att köra klassD till basmodulerna i första skede, jag vill få ner storleken på slutategen för att kunna gömma dessa. :roll:

Jag var länge inne på att köpa NC500 eller tom NC1200 men problemet verkar vara att ingen lyckas göra en lika bra implementation som nc400. Alla varianter förutom nc400 är OEM vilket betyder att man får dras med andra tillverkarares implementationer - vilket inte behöver betyda att det är dåligt men vill man ha bra så kostar det. Jag testade basarna igår med XPA-2 som visar hur mycket effekt som används och även på starka nivåer så rörde sig knappt staplarna. Skulle tro att tre moduler på kanal ger väldigt bra känslighet. Och samma för i32s..mina är delade vid 90Hz nu och jag tror man kommer väldigt långt med den kraft nc400 ger..det är ju fördelen med ett delat system. Hur mycket effekt behövs ner till 90Hz egentligen? Jag kunde iaf kräma på ordentligt utan det minsta missljud i topparna.

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2019-06-14 10:53

Btw så har jag ett litet i-landsproblem och har ingen plats kvar i mina rack. Måste därmed hitta en ny lösning. Funderar på att göra mig av med mitt millenium-rack bygga något från Ikea eller liknande. Någon som har tips på lösningar?

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2019-06-14 11:09

Kul att du fick ihop dem så fort! Verkar ju som att det initialt låter bra med. :)

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2019-06-14 12:08

philipbtz skrev:
DVD-ai skrev:Dessa steg finns i utförande med mera kräm/umpf/mos, är dessa ”mörchigare” moduler lika bra undrar man !? :mrgreen:

Jag var länge inne på att köpa NC500 eller tom NC1200 men problemet verkar vara att ingen lyckas göra en lika bra implementation som nc400. Alla varianter förutom nc400 är OEM vilket betyder att man får dras med andra tillverkarares implementationer - vilket inte behöver betyda att det är dåligt men vill man ha bra så kostar det. Jag testade basarna igår med XPA-2 som visar hur mycket effekt som används och även på starka nivåer så rörde sig knappt staplarna. Skulle tro att tre moduler på kanal ger väldigt bra känslighet. Och samma för i32s..mina är delade vid 90Hz nu och jag tror man kommer väldigt långt med den kraft nc400 ger..det är ju fördelen med ett delat system. Hur mycket effekt behövs ner till 90Hz egentligen? Jag kunde iaf kräma på ordentligt utan det minsta missljud i topparna.

Aaah, ok :)
Jag skulle gärna ha 400w/element i framtiden, just nu så räcker det med råge med de dryga 100w/ element jag har... :lol:

Jag delar 104Hz i dagsläget, dels så gav det än mer avslappnat ljud vid lite högre ljudnivåer men främst så gjordes detta för att minsta problemet med resonanta beteenden i 90-100Hz området på bredden i rummet.
Mvh/David

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2019-06-14 13:17

De ger alltså ca 200 W vid 8 ohm.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär, vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia.

Frisk

Inläggav Frisk » 2019-06-15 12:19

philipbtz skrev:
Frisk skrev:Snyggt och snabbt byggt!
Jag håller med Michael om att separera 230 från signalkablarna. Kanske även klämma en ferrit runt för att minska utstrålning på nätet. Min erfarenhet kring kabelskor är inte allt för god, om man monterar isär är kontakten i princip förstörd och ger dålig kontakt, första jackningen kanske dock fungerar bra. Jag hade ändå övervägt att löda istället.

Har du även en säkring på lådan, på inkommande fas? Vad har denna för spec jämfört med den som sitter på nätdelen? Sitter säkringen på kortet på blå ledare eller är den ändå routad till stiftet med brun kabel? Inte för att det i praktiken spelar någon roll....

Ser fram mot lyssningsintryck när det är i drift, spännande att höra hur de låter!

Bra tips där angående kabelskorna, det är vad som följde med i lådan - det var bara att koppla in kablarna så verkade onödigt att krångla till det genom att bygga egna.

Det finns en säkring på inkommande. Den är på 250V, Hade blivit ganska förvånad om de hade skickat med fel. Har ingen aning om det ens sitter en annan säkring någonstans men det följde med två säkringar så den andra kanske skall kopplas in på någon av korten då?

Klippte lite i citatet, hoppas det blev rätt.

Att det var rätt spänning på säkringen tvivlade jag inte på, tänkte främst märkström. vad jag egentligen syftade på var att det sitter en säkring direkt på inkomande på kretskortet också, den vita cylindern precis vid inkommande kontakt denna bör ju vara trögare eller ha högre märkström än den som sitter vid nätbrunnen, annars får du ju sannolikt öppna lådan ändå om säkringen går.

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2019-06-16 11:33

Ingen aning, litar blint på att de skickat med rätt säkringar :D Såg dock att de satt där när jag gjorde slutkollen på stegen.

Användarvisningsbild
philipbtz

Re: philipbtz - sitter nöjd..med ljudet :D

Inläggav philipbtz » 2019-06-17 21:49

På kort tid har både DAC, Roon och nya slutsteg införskaffats och det har gjort skillnad. Nu sitter jag här lugnare än någonsin när jag lyssnar och jag börjar faktiskt kunna slappna av lite.

Nu är det väl dags att börja fundera på att koppla in mina a1:or för atmos..men nja skall nog lugna mig lite då det redan låter så bra med 7.1. Jag är desto mer sugen på att köpa duk som jag också har gått och tänkt på i 2-3 år nu. Sitter med en DIY idag som inte riktigt håller måttet tycker jag. Har länge spanat in Dreamscreen-dukarna då jag tror att deras V6-material är bland det bästa som finns precis nu till en rimlig peng. Dock så finns det inga elektriska rullbara lösningar att köpa så nu är jag ändå tillbaka till att offra lite bildkvalitet och köra på Seymour Center Stage UF. Funderar tom på att inte krångla till det och bara köpa en 2.35-variant som jag räknat ut precis får plats i 120" format. Fortsättning följer.

Användarvisningsbild
genstruktur

Re: philipbtz - sitter nöjd

Inläggav genstruktur » 2019-06-17 21:54

Kul att du är så nöjd! Har du hunnit lyssna lite mer på dina slutsteg och vågar dig på något mer målande betyg? :)

Användarvisningsbild
anoden

Inläggav anoden » 2019-06-25 13:34

genstruktur skrev:Kul att du är så nöjd! Har du hunnit lyssna lite mer på dina slutsteg och vågar dig på något mer målande betyg? :)

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2019-06-25 16:38

philipbtz skrev:
Johan_Lindroos skrev:
philipbtz skrev:

[ Bild ]

[ Bild ]

[ Bild ]

Kanske är jag som inte kan läsa diagramen men är inte -100dB bättre än -40dB? Eller hur läser man det?

The graphs with and without AES-17 filters are essentially the same. Below 1 watt, the output level is low enough that the analyzer gets a bit confused with the ultrasonic noise and glitches up and down a bit. So no, AES-17 filter (with 40 kHz flat response) that I use do not give any advantage to class-D amps.

[ Bild ]

(jag har missat att kommentera din fråga / disst svar) Freudiansk felskrivning? (ditt svar) :P

Mja, nu visar du en annan kurva.

För Emotiva XPA-2, 1 kHz tonen:
Ett tips du ska kolla är att hur stark den påförda tonen är; läs av i diagrammet. Sedan kollar du hur stark den starkaste övertonen är och kollar värdet på den. Sedan tar du skillnaden mellan dessa. Du läste enbart av värdet för 2:a tonen vilket ser ut som att 2:a-tonsdisten är på -40 dB, i tron att den påförda tonen låg på 0 dB, vilket inte var så i detta fallet. Du ska ta värdet 32,354-(-40,681) = ung. 73 dB. D.v.s. alltså ungefär 3 dB bättre än det som visades för 20 kHz-tonen från klass-D-apparaten. Värdet 32,354 kan tänkas härröra från cirka 20log(sqrt(250*8)), alltså utspänningen relativt 1 volt fast omräknat till decibel.

Nu när du visat 1 kHz-tonen från klass-D-apparaten kommer situationen i en annan dager, såklart. Du borde ha visat två kurvor som jämförde samma påförda frekvens från början. Nu blev det istället lite underligt. Klass-D-"möget" ( ;) ) distar i detta fall mindre än Emotiva XPA-2 vid 1 kHz lastat med 8 ohm resistivt, vilket kan anses vara till dess fördel. :P

Emotiva XPA-2 är inte riktigt en äkta klass-AB-förstärkare i och med att den har en nätdel som byter spänning vid en viss nivå (liknande NAD 208). Vissa kallar det klass-G, Emotiva kallar det klass-H. Vissa sådana förstärkare kan ge en ökad distorsion som kan öka när steget går över till den högre matningsspänningen. Jag vet dock inte om så är fallet för Emotiva XPA-2. Det finns i alla fall andra klass-AB-förstärkare som har mycket lägre distorsion. Det kan vara lite märkligt att Emotiva valt att göra klass-G av det hela när förstärkaren ändå inte ger så hög uteffekt. Det kan vara så att de vill spara in på kostnadsdrivande kylflänsar och kanske nätdelen också.
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2019-06-25 20:04

Johan_Lindroos skrev:
philipbtz skrev:
Johan_Lindroos skrev:

[ Bild ]

[ Bild ]

(jag har missat att kommentera din fråga / disst svar) Freudiansk felskrivning? (ditt svar) :P

Mja, nu visar du en annan kurva.

För Emotiva XPA-2, 1 kHz tonen:
Ett tips du ska kolla är att hur stark den påförda tonen är; läs av i diagrammet. Sedan kollar du hur stark den starkaste övertonen är och kollar värdet på den. Sedan tar du skillnaden mellan dessa. Du läste enbart av värdet för 2:a tonen vilket ser ut som att 2:a-tonsdisten är på -40 dB, i tron att den påförda tonen låg på 0 dB, vilket inte var så i detta fallet. Du ska ta värdet 32,354-(-40,681) = ung. 73 dB. D.v.s. alltså ungefär 3 dB bättre än det som visades för 20 kHz-tonen från klass-D-apparaten. Värdet 32,354 kan tänkas härröra från cirka 20log(sqrt(250*8)), alltså utspänningen relativt 1 volt fast omräknat till decibel.

Nu när du visat 1 kHz-tonen från klass-D-apparaten kommer situationen i en annan dager, såklart. Du borde ha visat två kurvor som jämförde samma påförda frekvens från början. Nu blev det istället lite underligt. Klass-D-"möget" ( ;) ) distar i detta fall mindre än Emotiva XPA-2 vid 1 kHz lastat med 8 ohm resistivt, vilket kan anses vara till dess fördel. :P

Emotiva XPA-2 är inte riktigt en äkta klass-AB-förstärkare i och med att den har en nätdel som byter spänning vid en viss nivå (liknande NAD 208). Vissa kallar det klass-G, Emotiva kallar det klass-H. Vissa sådana förstärkare kan ge en ökad distorsion som kan öka när steget går över till den högre matningsspänningen. Jag vet dock inte om så är fallet för Emotiva XPA-2. Det finns i alla fall andra klass-AB-förstärkare som har mycket lägre distorsion. Det kan vara lite märkligt att Emotiva valt att göra klass-G av det hela när förstärkaren ändå inte ger så hög uteffekt. Det kan vara så att de vill spara in på kostnadsdrivande kylflänsar och kanske nätdelen också.

Jag visar de kurvor jag hittar och det är inte alltid så lätt att leta fram matchande mätningar :) Tycker ändå man kan våga sig på att säga att nc400 mäter betydligt bättre vid 1kHz - jag får det till ca. 30dB skillnad. Tack för förklaringen där jag hade helt missat att skalorna var annorlunda där. Kan fortfarande vara lite förvirrad då jag inte helt är med på min Freudianska felskrivning :lol: Tyckte ändå att man kunde dra slutsatsen att mätningen med filtret inte gav någon nämnvärd fördel till ncore-mätningarna som det har talats så mycket om. Eller vad drar du för slutsats?

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2019-06-25 20:45

genstruktur skrev:Kul att du är så nöjd! Har du hunnit lyssna lite mer på dina slutsteg och vågar dig på något mer målande betyg? :)

Jag inser att jag nog bara skrivit om detta i andra trådar eller kanske inte alls. Kan hända att jag råkar återupprepa sådant jag redan har skrivit men försöker mig på ett mer målande betyg :)

Till att börja med var jag ganska nervös över ifall jag hade ens byggt slutstegen rätt och satte mig och mätte på chassit med multimeter så det inte var strömförande :lol: Men det var det inte så efter jag slagit på det så gick jag och satte örat mot diskant/boomer men jag hörde ingenting..ok de är redan trasiga tänkte jag. Men jag provade då att sätta på lite musik. Nähe inget ljud nu heller - visade sig att min Katana hade en bugg i sig att om man startar om den kan utnivån nästan vara i botten. När jag väl resetade den via telefonen så då äntligen spelade det musik!

Jag har läst från många håll att det kan krävas ett par veckor av inspelning men det första som slog mig var att det inte var fallet. Ja det lät inte så iaf - vem vet det kanske kan bli ännu bättre?! Subjektiva omdömmen är alltid luriga och man kan ju faktiskt få för sig saker och ting när man sitter där och precis fått nya leksaker. Men det jag härnäst kommer beskriva kvarstår som intryck faktiskt.

Trummor - det är en annan slagkraft i dessa nu, en torrare och ett mer bestämt ljud så som att slutstegen har 100% grepp om ljudet. Inte de minsta tvekan utan lätt och bestämt och rent. XPA-2 har såklart kraft här men nc400 är något annat det är mer artikulation i basen. Inspelningar låter mer annorlunda där bra inspelningar låter väldigt bra.

Röster och ljud högre upp i frekvens - helt ärligt förväntade jag mig ett vassare ljud som många då tolkar som "mer upplöst". Så var faktiskt inte fallet. Jag är lite osäker här hur mycket det är DAC:en som kommit till sin rätta och hur mycket det är nc400 men jag spelade ändå ett bra tag med nya DAC:en och XPA-2 innan bytet. Jag upplever röster och disktantljud som lugnare fast med ännu högre upplösning. Jag hade tidigare en viss typ av artifakt i ljudet som gjorde att det lät distat nästan som klippning men ändå inte. Det gjorde att ljudet var påträngande på starkare volymer. Det här fenomenet finns inte nu! Ljudet är väldigt klart och verklighetstroget.

Det finns dock några inspelningar där jag upplevt ljud högre upp i frekvens typ bryta isär och liksom inte riktigt hålla ihop. Detta har jag dock aldrig hört på inspelningar som anses av många vara riktigt bra. Utan detta har jag bara hört på random låtar, youtube osv. Så jag misstänker än så länge att det har att göra med att dessa slutsteg är ännu mer anslöjande.

Ljudbild och andra typer av aspekter av ljudet får jag skriva om en annan gång tror jag -borde ju inte påverka så mycket ;)

Men helt ärligt tror jag faktiskt att kanalbalansen är något bättre nu än förut för vissa saker är stabilare i ljudbilden.

Generellt upplever jag en annan typ av artikulation, upplösning och grepp om musiken. En renare och mer verklighetstrogen presenation som faktiskt låter mer vad skall man säga organisk - många stora ord nu :roll: Jag har slutat fundera på slutsteg om man säger så. MEN det är såklart liten skillnad jämfört med många andra saker. Jag tror det är att allt tillsammans nu är det som gör skillnaden - i32s, Infra-Y6 med Dirac under 280Hz, transparent DAC/Streamer, transparenta slutsteg. Det är något med att inte ha en svag länk. Det går framåt helt enkelt men vill ändå poängtera att jämfört med vissa Ino-rum jag varit i så hade dessa personer kanske inte varit så imponerade vad gäller vissa delar av ljudet - sådant man nästan bara uppnår med fixat rum. Sitter fortfarande i ofixat rum. Dock en setup som låter fantastiskt mycket bättre än det jag hade i mitt förra Öhman-fixade rum(det var nästan totalt omöjligt rum).

Jag hoppas mina intryck kvarstår och att jag inte lever i en fantasivärld :P

FöregåendeNästa

Återgå till Medlemspresentationer