Skantic Harmoni 17 S (problem)

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
IsakFE

Skantic Harmoni 17 S (problem)

Inläggav IsakFE » 2012-10-24 00:30

Hej!
Jag försöker få liv i en Skantic/Luxor Harmoni 17 S.

Allting verkar fungera, förutom att jag inte får ut något ljud när jag rör vid nålen. Det sprakar och klickar dock när jag vrider på vred, och trycker på knappar, och lyssnar via hörlursutgången - så jag förmodar att det inte är däri felet ligger. Jag har prövat att byta säkringar och pickup, utan resultat.

Hur allvarligt är ett sådant här problem?
Är det bara att öppna upp och hoppas på trasiga lödningar?

Är det förresten någon som kan identifiera vredens & knapparnas funktioner?
Bild
Från vänster till höger?

Och vad betyder ikonerna från vänster till höger här?
Bild
Vad indikerar IND.?

Spelaren i sin helhet!
Bild

Tack på förhand!
/ Isak

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-10-24 00:34

Det var ju ena monster till bilder du lagt upp... Om jag slipper skrolla fram och tillbaka - upp och ner så hjälper jag gärna till... Skala ner dem till bredd 800 och ladda upp dem igen så ska du se att det funkar mycket bättre!^^

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2012-10-24 07:59

Jocke skrev:Det var ju ena monster till bilder du lagt upp... Om jag slipper skrolla fram och tillbaka - upp och ner så hjälper jag gärna till... Skala ner dem till bredd 800 och ladda upp dem igen så ska du se att det funkar mycket bättre!^^

Använd Chrome eller Firefox, så slipper du problemen.
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2012-10-24 08:01

Isak, det du upplever är oxid i potentiometrarna. Det kan oftast åtgärdas med att spruta elektronikrengöring på dom och vrida runt litegrann. Du behöver dock öppna spelaren för att göra detta, du skall ha spelaren urdragen ur strömuttaget när du gör det.

Symbolerna får någon annan hjälpa dig med.

Användarvisningsbild
rylandes

Inläggav rylandes » 2012-10-24 08:12

Tja, de symbolerna var det länge sedan jag såg, men får väl prova.

Från vänster till höger:
On/Off - Högtalare/hörlur - Balans - Bas - Diskant - Volym - Loudness - Mono/Stereo - Skivspelare - Bandspelare - Radio - Automatisk Frekvens Kontroll (trycks in när du funnit en bra radiostationsinställning för att låsa denna) - 5 snabbinställningsknappar för FM radio.

--

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-10-24 08:25

Minns med nostalgi min Luxor Dirigent 3000 som väl i princip var samma maskin :) .

Knappar och reglage från vänster till höger:

Power on/off
Inkoppling/aktivering av hörlur
Balans vä/hö
Bas
Diskant
Volym
Loudnessomkopplare on/off
Mono/Stereo omk
Ingångsväljare för skivspelare
Ingångsväljare för kassett
Ingångsväljare för FM-radio
AFC (Automatisk Frekvenskontroll) intryckt=urkopplad

IND är ett instrument som visar styrkan på FM-signalen. Hjälp för att ratta in rätt frekvens för resp radiokanal.

Edit: rylandes hann före :) . Jag kan dock bidra med en länk till gamla Luxor/skantic-serviceblad. Kolla efter Luxor Dirigent 3200 - det är samma som din (fast med kassettdel):

http://user.faktiskt.io/Cicaro/Luxor/

Användarvisningsbild
IsakFE

Inläggav IsakFE » 2012-10-24 10:18

Jocke skrev:Det var ju ena monster till bilder du lagt upp... Om jag slipper skrolla fram och tillbaka - upp och ner så hjälper jag gärna till...
Haha.. Ja. De var sannerligen monster. Ordnat nu!

rylandes skrev:Från vänster till höger:
On/Off - Högtalare/hörlur - Balans - Bas - Diskant - Volym - Loudness - Mono/Stereo - Skivspelare - Bandspelare - Radio - Automatisk Frekvens Kontroll (trycks in när du funnit en bra radiostationsinställning för att låsa denna) - 5 snabbinställningsknappar för FM radio.
Strålande!! Tack!
Kalejdokom skrev:IND är ett instrument som visar styrkan på FM-signalen. Hjälp för att ratta in rätt frekvens för resp radiokanal.
Enormt tack! Vilket sanslöst dokument, hittade det nu!

Fjonkalicious skrev:Isak, det du upplever är oxid i potentiometrarna. Det kan oftast åtgärdas med att spruta elektronikrengöring på dom och vrida runt litegrann. Du behöver dock öppna spelaren för att göra detta, du skall ha spelaren urdragen ur strömuttaget när du gör det.
Fjonkalicious, talar du om sprak i vreden, eller det uteblivna ljudet nu? Menar du att nålen kommer ge utslag om jag rengör potentiometrarna?

Tack för gedigen respons!

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-10-24 11:02

IsakFE skrev:
Jocke skrev:Det var ju ena monster till bilder du lagt upp... Om jag slipper skrolla fram och tillbaka - upp och ner så hjälper jag gärna till...

Nu gick det bättre... (ja, jag använder Chrome och FF, Fjonken - du skulle sett dem innan...^^) Verkar ju som att du fått de svar du behöver, Isak! :)

Hade en kompis som hade en liknande i början av 70-talet men med mindre skivspelare... den här är nog lite senare.

Funderar lite över tydligheten på knappar och reglage här - tycker det är rätt kluddigt med alla svarta apparater med liten text...

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2012-10-24 11:18

IsakFE skrev:

rylandes skrev:Från vänster till höger:
Strålande!! Tack!
Kalejdokom skrev:IND är ett instrument som visar styrkan på FM-signalen. Hjälp för att ratta in rätt frekvens för resp radiokanal.
Enormt tack! Vilket sanslöst dokument, hittade det nu!

Fjonkalicious skrev:Isak, det du upplever är oxid i potentiometrarna. Det kan oftast åtgärdas med att spruta elektronikrengöring på dom och vrida runt litegrann. Du behöver dock öppna spelaren för att göra detta, du skall ha spelaren urdragen ur strömuttaget när du gör det.
Fjonkalicious, talar du om sprak i vreden, eller det uteblivna ljudet nu? Menar du att nålen kommer ge utslag om jag rengör potentiometrarna?

Tack för gedigen respons!

Att det inte låter när du rör på nålen kan bero på att du inte valt Phono som ingång.

Jag hade provat med radion först. Ratta in en station du vet har bra sändning där du bor. Prova sedan att röra på lite reglage osv för att se om du får ljud i båda kanaler. Börja där. Sedan tar vi resten.

mvh

Filip

Användarvisningsbild
IsakFE

Inläggav IsakFE » 2012-10-24 21:41

Fjonkalicious skrev:Att det inte låter när du rör på nålen kan bero på att du inte valt Phono som ingång.
Med Phono menar du cirkel-symbolen, som ska betyda skivspelare? Har testat att trycka in den, men inget ljud.

Fjonkalicious skrev:Jag hade provat med radion först. Ratta in en station du vet har bra sändning där du bor. Prova sedan att röra på lite reglage osv för att se om du får ljud i båda kanaler. Börja där. Sedan tar vi resten.
Hör tyvärr ingenting när jag vandrar omkring i frekvensbandet!
Indikatorn ger dock utslag! Så signaler fångas upp, antar jag.
Och ett litet brus uppstår i en kanal, hastigt, när jag kommer åt en stark radiosignal.

Annars inga ljud.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2012-10-24 22:05

Gör såhär, ratta in en station där mätaren går upp så högt som möjligt. Ställ volymen på 2 av 10 ca. Sedan trycker du och rattar allt vad du kan på alla rattar och knappar utom de knappar du väljer källa på(phono,cassette osv)..

Användarvisningsbild
IsakFE

Inläggav IsakFE » 2012-10-24 22:40

Fjonkalicious skrev:Gör såhär, ratta in en station där mätaren går upp så högt som möjligt. Ställ volymen på 2 av 10 ca. Sedan trycker du och rattar allt vad du kan på alla rattar och knappar utom de knappar du väljer källa på(phono,cassette osv)..
Intressant....... det sprakar i stereo.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-10-24 22:44

IsakFE skrev:
Fjonkalicious skrev:Gör såhär, ratta in en station där mätaren går upp så högt som möjligt. Ställ volymen på 2 av 10 ca. Sedan trycker du och rattar allt vad du kan på alla rattar och knappar utom de knappar du väljer källa på(phono,cassette osv)..
Intressant....... det sprakar i stereo.

AFC kan vara kombinerat med muting - att det är tyst mellan stationerna... har du kopplat i antenn?

Användarvisningsbild
IsakFE

Inläggav IsakFE » 2012-10-24 23:48

Jocke skrev:AFC kan vara kombinerat med muting - att det är tyst mellan stationerna... har du kopplat i antenn?
Beror på vad man menar med antenn:
Bild

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-10-24 23:59

^^ 8O :D

Användarvisningsbild
IsakFE

Inläggav IsakFE » 2012-10-25 00:01

Jocke skrev:^^ 8O :D
:)
Men jag tycker att det där ska fungera; allt som behövs är väl någonting som fångar upp radiovågorna. Har testat med AFC både av- och påslagen!

Återkommer imorgon, godnatt!

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-10-25 00:15

IsakFE skrev:
Jocke skrev:^^ 8O :D
:)
Men jag tycker att det där ska fungera; allt som behövs är väl någonting som fångar upp radiovågorna. Har testat med AFC både av- och påslagen!

Återkommer imorgon, godnatt!

Lycka till! ;-)

Användarvisningsbild
orven

Inläggav orven » 2012-10-25 10:28

IsakFE skrev:
Jocke skrev:AFC kan vara kombinerat med muting - att det är tyst mellan stationerna... har du kopplat i antenn?
Beror på vad man menar med antenn:
Bild

Tämligen ofarligt då strömmen inte finns i hankontakter men ändå....

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam

Inläggav rolfzetterberg » 2012-10-25 13:38

Så många inlägg och ingen har ännu föreslagit att spraya....
Det är åtminstone vad jag skulle börja med först av allt.Speciellt tape-omkopplaren.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2012-10-25 15:04

rolfzetterberg skrev:Så många inlägg och ingen har ännu föreslagit att spraya....
Det är åtminstone vad jag skulle börja med först av allt.Speciellt tape-omkopplaren.

Läser du inte mina inlägg Rolf? :-)

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam

Inläggav rolfzetterberg » 2012-10-25 18:25

Jodå,visst skrev du om spray...men du skriver om potarna och jag om omkopplarna....
Och jag kan väl erkänna att det borde stått "omkopplare"efter spraya.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2012-10-25 19:09

Aha, då hänger jag med. Japp, det kan nog behövs lite spray och motion.

Användarvisningsbild
IsakFE

Inläggav IsakFE » 2012-10-26 00:42

rolfzetterberg skrev:Så många inlägg och ingen har ännu föreslagit att spraya....
Tack för tipset! Menar du knapparna? Du tänker att nån knapp skulle ha rostat fast i ett visst läge och därmed blockera annan åtkomst?

På lördag har jag tänkt öppna schabraket!
Kolla innanmätet, så att säga.

Användarvisningsbild
IsakFE

Inläggav IsakFE » 2012-10-28 23:09

Bild
Nu har jag kollat med multimeter att det går ström mellan nålen och den DIN-hankontakt som är inringad på bilden. Den kopplas till den honkontakt som pilen pekar på.

Jag tänkte fortsätta leta runt med multimetern,
men har någon något tips som kan hjälpa i detta läge?

Har anslutit högtalare som sprakar emellanåt,
och har alltså en nål som fungerar.

Återgå till Vintage-hifi