Sonab a1-100

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

eriken
 
Inlägg: 746
Blev medlem: 2008-07-16

Sonab a1-100

Inläggav eriken » 2012-11-06 19:15

Kom över ett par "carlsson" a1-100 för 20 kr idag på en begagnat butik. Tänkte att det kunde vara kul att testa dem bara för namnets skull.

Sonab kan ju inte vara hur dåliga som helst, eller?..

Rent visuellt såg de ganska snygga ut med sina avfasade kanter och ganska tunga låda. Däremot så lät de något alldeles förfärligt dåligt. Jag har nog aldrig hört något låta så dåligt och så mycket högtalare som dessa gjorde, tunnt och instängt med total avsaknad av bas.

Öppnade upp dem och såg att baselementet var ofiltrerat och att diskanten hade bara en konding och ett motstånd på ena polen. Den enda dämpning som fanns i lådan var en tunn bit dämpmaterial som jag gissar ska sitta bakom baselementet.

Finns anledning att tro att något är galet med dem som kan fixas eller de helt enkelt bara riktigt dåliga?

Användarvisningsbild
Maccis
 
Inlägg: 5229
Blev medlem: 2009-11-12
Ort: Småländska höglandets pärla - Nässjö

Inläggav Maccis » 2012-11-06 20:14

Skräp.

Har inget med "gamla" Sonab och Carlsson att göra.
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22709
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Inläggav RogerGustavsson » 2012-11-06 21:02

De högtalarna är inte skapade av Stig Carlsson och heller inget som har med hans idéer att göra.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26686
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Inläggav hifikg » 2012-11-21 02:00

Brrrr... De försökte verkligen mjölka namnet Sonab ett tag. Värst var väl att de t o m kallade dem för Carlsson en period.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Ragnwald
 
Inlägg: 17608
Blev medlem: 2005-02-13
Ort: Gotland

Inläggav Ragnwald » 2012-11-21 21:04

Är de inte producerade av någon NN-tillverkare i Kina, för massförsäljning på diverse stormarknader i Sverige?
Den som vet mest, tror minst.


Återgå till Carlsson Illuminati


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster