Moderator: Redaktörer
Först lyssnade vi öppet
adzer skrev:Först lyssnade vi öppet
Detta tolkar jag som att de har utfört blindtestet.
Är det bara subjektiva åsikter så är det inte lika intressant längre.
oa51 skrev:Intressant att följa fortsättningen lennart!
Däremot tycker jag det tråkigt att nästan alla intressanta trådar på senare tid "kapas" för att handla om subjektivt kontra objektivt förhållningssätt till musikåtergivning. Efterhand är ämnet "bortpladdrat"![]()
Kan vi inte bara enas om att vi ser på saken ur olika perspektiv. För egen del låter jag båda synsätten samexistera, i bilen t.ex har jag ingen ambition att det ska låta ofärgat eller äkta, men det rockar ändå!
Richard skrev:adzer skrev:Först lyssnade vi öppet
Varför inte det ? Tror du på allvar att det finns objektiva tester av lyssningsupplevelser ?
STATEMENT
Lassen Sie sich von Preis und Größe nicht täuschen: Der Mytek macht auch in einer wirklichen High-End-Kette die allerbeste Figur. Nie war es so günstig, CDs und Computer so viel Wohlklang zu entlocken – und das ganz nach Wahl über USB oder Firewire, DSD oder Hochbit. Da bleibt – zumindest bei mir – nur ein Wunsch offen: der nach einem A/D-Wandler auf demselben extrem hohen Niveau!
Intressant, jag tror det är samma DA i Hembiorecivrarna SR6008 och uppåt.lennartj skrev:Marantz NA-11S1 en högre kvalitetsnivå i praktiskt taget alla avseenden, minst lika mycket detaljer som Matrix, men med ordning och reda och helt oengagerande, musikaliskt. Efter mindre än en minut gick B. ut i köket och diskade!
Richard skrev:Det det med " musikaliska strukturer" som faller isär var en intressant iaktagelse. Det innebär ju att den musikaliska transparensen inte var tillräckligt bra för att man kunnat njuta av musiken fullt ut.
Jag är inte förvånad att det var så tydliga skillnader mellan dacarna.
Allram skrev:Lustigt att DSD faller hifi-entusiaster i smaken, medan Klass-D-förstärkare inte gör det. Trots att båda fungerar efter samma princip.
I DSD-sammanhang heter det 1-bits teknik, i Klass D heter det PWM. Samma skrot och korn
rajapruk skrev:Tack för trevlig rapport!
Den ordning du listar dem i, är det från sämst till bäst?
Skulle du säga att skillnaderna var stora eller små relativt sett?
adzer skrev:Först lyssnade vi öppet
sprudel skrev:Din inställning är sedan tidigare klargjord. Varför känner du behov att upprepa den i Lennarts tråd om lyssningsintryck av Da-omvandlare?
Richard skrev:Mycket bättre än att läsa meningslösa blindtester som inte säger något alls i en given anläggning.
adzer skrev:Det är dock inte det denna tråd handlar om så av respekt för Lennart så föreslår jag att vi inte diskuterar detta vidare.
sprudel skrev:Ska bli så himla kul att att lyssna på din Mytek i min setup till hösten.
Den fungerar som försteg också? Annars tar vi Oppon som försteg!
Kikar in till dig på må fm, slår en signal först så får du låna lite kablar.
Lazyworm skrev:oa51 skrev:Intressant att följa fortsättningen lennart!
Däremot tycker jag det tråkigt att nästan alla intressanta trådar på senare tid "kapas" för att handla om subjektivt kontra objektivt förhållningssätt till musikåtergivning. Efterhand är ämnet "bortpladdrat"![]()
Kan vi inte bara enas om att vi ser på saken ur olika perspektiv. För egen del låter jag båda synsätten samexistera, i bilen t.ex har jag ingen ambition att det ska låta ofärgat eller äkta, men det rockar ändå!
Skulle vilja ha en fet like-knapp att trycka på till den posten!
lennartj skrev:Richard skrev:Det det med " musikaliska strukturer" som faller isär var en intressant iaktagelse. Det innebär ju att den musikaliska transparensen inte var tillräckligt bra för att man kunnat njuta av musiken fullt ut.
Helt korrekt uppfattat. Matad med komplex musik blev Matrix-DACen fullständigt onjutbar. Jag tror det var Respighis "Roms pinjer" i välinspelat PCM 24/192 format som den kroknade av, men som lät helt fantastiskt via Mytek.
Richard skrev:lennartj skrev:Richard skrev:Det det med " musikaliska strukturer" som faller isär var en intressant iaktagelse. Det innebär ju att den musikaliska transparensen inte var tillräckligt bra för att man kunnat njuta av musiken fullt ut.
Helt korrekt uppfattat. Matad med komplex musik blev Matrix-DACen fullständigt onjutbar. Jag tror det var Respighis "Roms pinjer" i välinspelat PCM 24/192 format som den kroknade av, men som lät helt fantastiskt via Mytek.
Skulle rentav Mytek DSD dacen kunna innebära en hörbar förbättring mot tex pioneer 668 ?
...Om man jämförde DSD med högupplöst marerial, kontra pioneeren med vanlig cd ?
Om så är fallet, så innebär det ju att det är vits att satsa på högupplöst .
Användare som besöker denna kategori: guldfisk och 17 gäster