Genstruktur - ny receiver

Läs medlemarnas presentationer och om deras anläggningar.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
genstruktur

Re: Genstrukturs monolog

Inläggav genstruktur » 2018-07-04 18:38

Såg Dunkirk här hemma. Bra film även denna gång och får 4/5 i betyg. Såg den på bio första gången. Tycker nog att den var ännu bättre denna gång utifrån ljudupplevelse. Jäklar vilket tryck och fint omslutande ljud. Borde väl vara något av en referensfilm tycker jag. Visuellt var det bättre på bio såklart jämfört med tv hemma.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2018-07-06 11:16

Den har jag ej sett, får väll ändra på det :)
Mvh/ David

Är min hjärna nöjd så är det bra!

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2018-07-06 21:58

Det tycker jag! :)

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2018-07-28 14:38

Bild

Köpte denna för någon vecka sedan på Ikea. Tänkt att ha på balkongen, i köket, i sommarstugan, på picknicken etc etc. För 499kr tycker jag att den presterar riktigt fint.

Lite kul att köpa en audioprodukt är det med såklart ;).

Användarvisningsbild
-Palle-

Inläggav -Palle- » 2018-07-28 20:59

Gillar utseendet på den! :)
LJUD: Denon AVR-X7200WA - cr80es - 2 x Rotel RB-1090 - Ino i64s - 2 x Rotel RB-1092 - Ino InfraZ-4 - Ino i16s - 8 x Ino a2
BILD: Oppo BDP-103D & Toshiba HD-XE1->Sony VW95ES->Seymour UF

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2018-07-28 23:51

-Palle- skrev:Gillar utseendet på den! :)

Jag med! :)

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2018-07-29 11:15

genstruktur skrev:

Dito. Stilrent; inga klumpiga designförsök. :)
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2018-07-29 15:50

i skrev:
genstruktur skrev:

Less is more? :)

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2018-07-30 17:06

Blev ett par filmer till som gått varma i demostunder.

Känns som det går att fläska på mer med volymen på bluray kontra komprimerad x.264 DTS. Om det nu är inbillning eller ej vet i tusan! :) Vad tycker ni?

Bild

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2018-07-30 17:23

genstruktur skrev:
i skrev:
genstruktur skrev:

Less is more? :)

Mer eller mindre. :wink:
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2018-07-31 13:45

Förresten, är det någon som köper blurayfilmer längre?

Tyckte att expediten på cirka 22 år kollade smått misstänksamt på mig när jag kom till kassan 8O .

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2018-07-31 16:32

genstruktur skrev:Förresten, är det någon som köper blurayfilmer längre?

Tyckte att expediten på cirka 22 år kollade smått misstänksamt på mig när jag kom till kassan 8O .

:lol:
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Nattlorden
pumpkin

Inläggav Nattlorden » 2018-08-02 12:24

:lol: Du menar att du bor någonstans där ultra-HD slagit genom? Här i trakterna är det fortfarande till 80% DVD.... Ja, jag köper fortfarande BluRay.... har tillräckligt många för att se minst en om dagen nu.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2018-08-02 15:32

Nattlorden skrev:

:lol: Du menar att du bor någonstans där ultra-HD slagit genom? Här i trakterna är det fortfarande till 80% DVD.... Ja, jag köper fortfarande BluRay.... har tillräckligt många för att se minst en om dagen nu.

Nä nä :lol: . Är det någon som köper film på fysisk media alls längre, borde jag kanske frågat!

Jag menar att jag känner nästan ingen alls som pratar om att köpa film över huvud taget. Netflix, SVT-play,TV4-play är väl det som "vanliga" människor ser på verkar det som. Hade en kompis som köpte en del Bluray ett tag men han var ju hifiintresserad. Jo just det, jag har en kompis som faktiskt köper film, han är filmintresserad och har ingen anläggning alls. Ser dem på endast en tv eller på sin dator tror jag. Annars pratar ingen jag känner eller träffar irl om att köpa eller hyra film fysiskt.

DVD? Är det någon som köper eller hyr det menar du?

Men då är vi i alla fall två personer då som köpt bluray sista tiden! :wink:
Senast redigerad av genstruktur 2018-08-02 15:39, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Nattlorden
pumpkin

Inläggav Nattlorden » 2018-08-02 15:38

genstruktur skrev:
Nattlorden skrev:

Nä nä :lol: . Är det någon som köper film på fysisk media alls länger, borde jag kanske frågat!

Jag menar att jag känner nästan ingen alls som pratar om att köpa film över huvud taget. Netflix, SVT,TV4-play är väl det som "vanliga" människor ser på verkar det som. Hade en kompis som köpte en del Bluray men han var ju hifiintresserad. Jo just det, jag har en kompis som faktiskt köper film, han är filmintresserad och har ingen anläggning alls. Ser dem på endast en tv eller på sin dator tror jag. Annars pratar ingen jag känner eller träffar irl om att köpa eller hyra film fysiskt.

Vanliga människor vet till stor del inte vad "strömmat" är. T.ex. mina föräldrar. De ser vanlig tv och köper film.

I andra ändran av spektrat - alla vi som är intresserade av bild och ljudkvalité köper filmer också. Det som strömmas är begränsat. Din kompis har rätt.... fast behöver en bättre anläggning. Kan du inte hjälpa honom?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2018-08-02 15:40

Nattlorden skrev:
genstruktur skrev:
Nattlorden skrev:

Nä nä :lol: . Är det någon som köper film på fysisk media alls länger, borde jag kanske frågat!

Jag menar att jag känner nästan ingen alls som pratar om att köpa film över huvud taget. Netflix, SVT,TV4-play är väl det som "vanliga" människor ser på verkar det som. Hade en kompis som köpte en del Bluray men han var ju hifiintresserad. Jo just det, jag har en kompis som faktiskt köper film, han är filmintresserad och har ingen anläggning alls. Ser dem på endast en tv eller på sin dator tror jag. Annars pratar ingen jag känner eller träffar irl om att köpa eller hyra film fysiskt.

Vanliga människor vet till stor del inte vad "strömmat" är. T.ex. mina föräldrar. De ser vanlig tv och köper film.

I andra ändran av spektrat - alla vi som är intresserade av bild och ljudkvalité köper filmer också. Det som strömmas är begränsat. Din kompis har rätt.... fast behöver en bättre anläggning. Kan du inte hjälpa honom?

Du har en poäng där. Jag antar att de är pensionärer? De har jag inte så bra koll på, antog att de såg på TV, läste böcker eller lyssnade på sjörapporten :) . Å andra sidan har jag en kompis vars mors är pensionär, hon ser massor på Netflix. Min egen far ser bara på TV vad jag vet, även om jag berättat om SVT-play för honom :wink: .

När jag talade om vanligt folk menade jag kanske mellan 15-60 år.

Jag har försökt lobba för en projektor i alla fall för honom, då han är intresserad av filmen. Inte så mycket ljudet (konstigt nog :) ). Han har varit positiv men jag tror att det är sambon som sätter käppar i hjulet där.
Senast redigerad av genstruktur 2018-08-02 15:47, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2018-08-02 15:44

i skrev:

:lol:

Kändes inte som man behövde säga att man inte tillhörde den yngre generationen liksom 8)
Kunde lika gärna haft en fax i famnen!

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2018-08-12 21:26

Jag har varit förpassad hit sista dagarna då vi ser på film. Men det låter förvånansvärt bra här med tycker jag och dialogen upplevs komma från tvn. Ino är fantastiska! :D

Bild

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2018-08-13 08:14

Ja det är helt Okey grejer :)
Mvh/ David

Är min hjärna nöjd så är det bra!

Användarvisningsbild
PerStromgren
Admin/Diskmästare

Inläggav PerStromgren » 2018-08-13 09:16

genstruktur skrev:Jag har varit förpassad hit sista dagarna då vi ser på film. Men det låter förvånansvärt bra här med tycker jag och dialogen upplevs komma från tvn. Ino är fantastiska! :D

Imponerande! En kontrollfråga: kommer dialogen i mitten även om du stänger av TV:n? Jag tänker på att synintrycket förstärker hörintrycket, inte att du glömt stänga av TV-ljudet! :)
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2018-08-13 09:24

PerStromgren skrev:
genstruktur skrev:Jag har varit förpassad hit sista dagarna då vi ser på film. Men det låter förvånansvärt bra här med tycker jag och dialogen upplevs komma från tvn. Ino är fantastiska! :D

Imponerande! En kontrollfråga: kommer dialogen i mitten även om du stänger av TV:n? Jag tänker på att synintrycket förstärker hörintrycket, inte att du glömt stänga av TV-ljudet! :)

Imponerad av att jag är förpassad? :twisted:

Jag har inte provat faktiskt. Men jag vet av erfarenhet att det fungerar mycket sämre då. Samma om det är en röst som pratar i filmen men att inte ansikte och mun är i bild som man kan fästa blicken på. Då brukar illusionen fallera!

Användarvisningsbild
PerStromgren
Admin/Diskmästare

Inläggav PerStromgren » 2018-08-13 10:56

genstruktur skrev:Imponerad av att jag är förpassad? :twisted:

Såklart inte! :oops:
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2018-08-13 13:40

PerStromgren skrev:
genstruktur skrev:Imponerad av att jag är förpassad? :twisted:

Såklart inte! :oops:

Förstod nästan det :wink:

Sambon måste ligga och vill ha hela soffan, så jag får finna mig att sitta i solstolen från balkongen.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2018-08-13 16:26

PerStromgren skrev:

Tycker det är precis så. Tar man bort bilden kan man omvärdera ljudet en hel del. Har flera konserter från TV inspelade och spelar man bara upp ljudet blir man ofta lite besviken. Känns som att synintrycket hjälper till med att släta över brister i ljudet.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2018-08-13 16:38

RogerGustavsson skrev:
PerStromgren skrev:

Tycker det är precis så. Tar man bort bilden kan man omvärdera ljudet en hel del. Har flera konserter från TV inspelade och spelar man bara upp ljudet blir man ofta lite besviken. Känns som att synintrycket hjälper till med att släta över brister i ljudet.

Ja, släta över, men även med perfekt ljud tillför bilden något, måste jag säga. Även om jag inte upplevt det. Det är rimligtvis så, menar jag. Därför går det inte att återskapa live-upplevelse med en ack så fantastisk anläggning. Det är en fåfäng jakt. Det kan upplevas bättre, ljudet kan vara objektivt och subjektivt bättre, men upplevelsen är inte (självklart?) likadan - närvarokänslan är förhoppningsvis större när man är närvarande. Och ett steg på vägen är att se scenen på teven.

Men det här är min syn, att Hifi som reproducerad konsertupplevelse är suboptimalt. Det går ju att tycka på annat sätt.
The ability to play gracefully with ideas / Wilde

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2018-08-31 11:24

Så, då har även jag köpt denna skiva. Bra pris på Ginza.

Bild

Jag var inte så stormförtjust i denna i början, men tycker att den växt en hel del efter hand :).

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2018-08-31 15:12

RogerGustavsson skrev:Tar man bort bilden kan man omvärdera ljudet en hel del. Har flera konserter från TV inspelade och spelar man bara upp ljudet blir man ofta lite besviken. Känns som att synintrycket hjälper till med att släta över brister i ljudet.

Kan bara hålla med. Man kan sitta en hel kväll och surfa runt på YouTube och bara njuta av återgivningen (har en tv med datorhögtalare kopplade till hörlursutgången) men att lyssna på Spotify låter ofta ganska kass. Det blir mycket bättre med bild till.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2018-08-31 15:14

genstruktur skrev:Så, då har även jag köpt denna skiva. Bra pris på Ginza.

[ Bild ]

Jag var inte så stormförtjust i denna i början, men tycker att den växt en hel del efter hand :).

Har precis kollat videon och lyssnar just nu på cd1. Ska jämföra lite senare med de andra versionerna jag har.

Priset på Ginza är verkligen bra, kostade lite drygt en två-hundring hemlevererad på ett par dagar. Riktpriset är väl över trehundra om jag inte minns fel.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2018-09-01 14:17

Bill50x skrev:
genstruktur skrev:Så, då har även jag köpt denna skiva. Bra pris på Ginza.

[ Bild ]

Har precis kollat videon och lyssnar just nu på cd1. Ska jämföra lite senare med de andra versionerna jag har.

Priset på Ginza är verkligen bra, kostade lite drygt en två-hundring hemlevererad på ett par dagar. Riktpriset är väl över trehundra om jag inte minns fel.

/ B

Ja det måste man ändå säga för tre cd-skivor hifi-kvalité och bra musik! Så här efter ett par månaders lyssnande har skivan verkligen växt.

Jag har inte sett dvdn än, hur var den?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2018-09-01 15:18

DVD:n är bara några intervjuer.

FöregåendeNästa

Återgå till Medlemspresentationer