Asynkron överföring dator - DAC?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Asynkron överföring dator - DAC?

Inläggav Strmbrg » 2013-10-19 07:39

Hade inget för mig, och sladdade därför runt lite bland nätbutiker. Hamnade på Reference Audios sida och hittade en rea-produkt från Musical Fidelity.
Förmodar att detta är ytterligare en manick som gör något som inte kommer att höras, men lite nyfiken blev jag allt.

Musical Fidelity V-LINK mk II
Allt fler människor lagrar sin musik på datorn vilket i sig öppnat upp en helt ny värld för många musikintresserade. Nackdelen är bara att USB-utgången på din dator har stora begränsningar vad gäller ljudkvalitet. 
I normalfallet är din dators USB-utgång synkron. Detta innebär att datorn kommer att avgöra datahastigheten till synes helt planlöst. Du kan med andra ord få olika upplösning (antal bitar) och samplingsfrekvens (antal kHz) från tid till annan utan någon som helst bakomliggande logik.
Lösningen på detta problem är att se till så att överföringen från datorn till DAC:en sker asynkront. Detta innebär att den mottagande enheten, i det här fallet V-LINK, instruerar datorn att skicka den information som finns utan att göra något med signalen (datan).
V-LINK är en 24 bitars 96 kHz asynkronisk USB-till-koaxial/optisk-omvandlare som eliminerar all jitter i dataöverföringen och ger dig en perfekt överföring via USB. Den är kompatibel med de flesta datorer och operativsystem.
Denna maskin är ett måste om du är allvarlig med att ersätta din CD med datorn.

http://www.referenceaudio.se/ProductsOnSale.aspx
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
TFagerlund

Inläggav TFagerlund » 2013-10-19 07:52

Har inte de flesta USB dacar asynkron överföring?
Eller är det bara de lite dyrare varianterna som har det?

Användarvisningsbild
Hotspur

Inläggav Hotspur » 2013-10-19 08:00

Vilket humbug! Förresten, vem streamar ljud/musik annat än trådlöst?
Audiolab 9000 CDT - Audiolab DC BLOCK 6 - Hegel H390 - Marten Oscar Duo

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2013-10-19 08:09

Hotspur skrev:Vilket humbug! Förresten, vem streamar ljud/musik annat än trådlöst?

Öh, jag gör det.
Alltså det är en tråd mellan datorn och DACen.
Däremot ät det ingen tråd mellan routern eller vad det heter och datorn.

Användarvisningsbild
Hotspur

Inläggav Hotspur » 2013-10-19 08:20

Aha! Tänkte bara kasta ut en brandfackla, eftersom jag tycker det låter som humbug. Sorry, det var dumt! I synnerhet som jag inte ens förstod frågeställningen... :oops:
Audiolab 9000 CDT - Audiolab DC BLOCK 6 - Hegel H390 - Marten Oscar Duo

Användarvisningsbild
prolinn

Inläggav prolinn » 2013-10-19 09:32

Asynkron överföring via USB är en bättre lösning än att helt låta datorns klocka diktera takten, men det är ändå en sämre lösning än UPNP/DLNA där det finns en standard i botten. Att blanda in S-PDIF är också helt onödigt eftersom det gör att klocka och data blandas ihop och måste separeras igen före D/A-omvandling. Klockkretsarna kan gärna sitta nära D/A-omvandlaren och data skall hämtas i den takt som dikteras av denna klocka. Ingen klockåtervinning och jitterfiltrering är perfekt och därför bör man välja en arkitektur där detta inte behövs eller där man (som konstruktör) har full kontroll på samtliga i kedjan ingående komponenter som kan bidra med jitterbidrag. DAC med Ethernet in är nog den bästa lösningen eftersom det medger att man inte behöver koppla ihop DAC direkt till datorn galvaniskt. En switch är i och för sig också en dator, men en standarddator kan inte konkurrera elmiljömässigt med en bra switch. UPNP lösningen kräver dessutom inte att man har datorn igång utan kan ofta köras mot en billig och enkel nätverksdisk (NAS), som kan fås att automatiskt gå ner i energisparläge och starta därifrån automatiskt.

Gissa vilka som har bra spelare med stöd för detta?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-10-19 09:33

Strmbrg skrev:
Hotspur skrev:Vilket humbug! Förresten, vem streamar ljud/musik annat än trådlöst?

Öh, jag gör det.
Alltså det är en tråd mellan datorn och DACen.
Däremot ät det ingen tråd mellan routern eller vad det heter och datorn.

Jag gör på samma sätt. Använder en Audiolab 8200 CDQ som också kör asynkront.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2013-10-19 10:16

SPDIF har problemet som beskrivs. En USB-DAC bör inte ha det om inte konstruktören har gjort bort sig rejält.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-10-19 10:21

Min DAC kör nog också så, och för att pigga upp den lite kompletterade jag med en sån här Bild Tror den gör samma jobb som "fyndet" bara det att den här går till 24/192 o kostar mindre än hälften. 800 spänn tror jag jag gav. Läs mer i min medlemspresentation.

Och självklart ansluter jag dator och dac med "tråd".
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2013-10-19 10:25

Är det jitterhantering det handlar om?

Såvitt jag har begripit så hanterar min Benchmark det problemet på ett ganska bra sätt.
Sålunda är sannolikt den där manicken hyfsat överflödig för min del.

Och, som sagts förr, det är ju en sak att en grunka åstadkommer något - men en annan femma huruvida det åstadkomna ger någon hörbar inverkan på musikupplevelsen.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-10-19 11:00

Strmbrg skrev:Är det jitterhantering det handlar om?

Såvitt jag har begripit så hanterar min Benchmark det problemet på ett ganska bra sätt.
Sålunda är sannolikt den där manicken hyfsat överflödig för min del.

Och, som sagts förr, det är ju en sak att en grunka åstadkommer något - men en annan femma huruvida det åstadkomna ger någon hörbar inverkan på musikupplevelsen.

Såvitt jag vet omvandlar prylen jag visade ovan USB till S/PDIF uttag och gav mig 24/192 ut från USB. När jag först anslöt den och lyssnade på mina högupplösta musikstycken blev jag mäkta imponerad. Ett halvår senare har det blivit vardag och prylen bara sitter där och gör sitt jobb, varje dag. Den senaste versionen av min DAC innehåller en sådan där direkt så att säga och min DAC går att uppgradera, men det där var ett behagligare sätt att genomföra uppgraderingen på. Alternativet var att skicka min DAC till Skåne i flera dagar...

Kanhända har jag helt missförstått vad V-Link gör och det är helt olika prylar för olika ändamål, läs mer här
https://www.nuforce.com/index.php?optio ... /index.php
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2013-10-19 22:21

Läste lite snabbt länken ovan, men den där verkar ju inte vara asynkron!

Återgå till Generellt om hifi