Moderator: Redaktörer
Fjonkalicious skrev:Skulle man kunna säga att en nad 208 är energisnål?
Fjonkalicious skrev:Peter & latmasken: ni förstår vad jag menar och var jag är på väg med den ledande frågan. I jämförelse med vissa klass d steg så är väl inte nad 208 modern, energiförbrukningsmässigt?
Modernt tycker jag det är när det låter bra och drar lite energi.
Lazyworm skrev:Rolig tråd
QSC vet jag inte om jag ser så mycket roligt i
Vilket Brystonsteg tänker du på, de är ganska olika schemamässigt.
Ja den är energisnål och Nej den är inte energisnål, vad jmf du med? Klass A eller D? :p
Svante skrev:Åhh, jag kommer ihåg första slutsteget jag byggde. Det var klass AB, sluttrissorna var AC187/188 och det var drivna av två GE-steg , varav det första var återkopplat till emittern från utgången. En bootstrap-konding höjde råförstärkningen och positiva utstyrningen. 2200 µF seriekondensator på utgången. *suck*
Effekt? Tillräckligt. Trodde jag.
DQ-20 skrev:Lazyworm skrev:Rolig tråd
QSC vet jag inte om jag ser så mycket roligt i
Vilket Brystonsteg tänker du på, de är ganska olika schemamässigt.
Ja den är energisnål och Nej den är inte energisnål, vad jmf du med? Klass A eller D? :p
Jag kommer inte ihåg vilken Bryston det var jag kollade på. Det var ett av de mindre, tidiga stegen. Jag minns att jag satt och glodde på effektstegskopplingen i timmar. Vred och vände på schemat. Värre än Macintosh 275 att förstå sig på. Och QSC är ju jätteroligt, ju. Alla förstärkare där man jordar utgången och driver högtalarna med nätdelen är per definition jättekul! Behringersteget mätte ju riktigt bra dessutom. Morello avskrev det som "junk", men om det hade varit möjligt att med rimliga insatser modda det verkar det som om det kunnat bli riktigt "bra".
DQ-20
Lazyworm skrev:Kul, jag gillar att bryston har alla sina stegs scheman på sin sida. Titta på de 4 diskreta opamparna på bsst 28 ingångssteget. Snyggt
En magnitud snyggare schemalösning än QSC tycker jag
DQ-20 skrev:Trådtiteln är en parafras på en gammal tråd som hette "När blir NAD 208 omodern?"
Saken är den att jag studerat scheman på slutsteg på kvällarna (ja, ni vet hur det är med amatörer - drivna som vi är av en obesvarad kärlek till konsten) och kollat på bland annat NAD 208. Jag är djupt imponerad, nästan förälskad. Själva byggkvaliteten har väl det varit si och så med men kretslösningen! Den liknar inget annat och är helt underbar. Den har:
- Vertikala MOSFET:ar i effektsteget, sannolikt för att de har högre transkonduktans än horisontella. Eftersom komplementära P-MOSFET:ar är sämre än N-MOSFET:ar och inte särskilt komplementära för den delen heller har man tagit konsekvenserna av detta och har
- Kvasikomplementärt effektsteg med endast N-MOS.
Dessutom har man
- Strömåterkoppling (om jag ser rätt)
- Klass G
Men inte nog med att man valt udda kretslösningar - man har också gått i land med att göra en konstruktion med "i princip" ohörbar distorsion och rejält med pulver. Jag har svårt att säga om den är modern som i "som man gör nu" eller inte men den är ganska unik. Framför allt att man gått i land med vertikala N-MOS i effektdelen. Kvasikomplementärt dessutom. Och i klass G!
Oavsett trätorna kring LTS och f/e-lyssning som den gamla tråden komma att handla om, har jag kommit till slutsatsen att NAD 208 är tidlös, just i kraft av att den är så otypisk - ingen gjorde så på den tiden. En klassiker helt enkelt. Och sådana blir ju aldrig omoderna.
Näst roligaste schemat jag har hittat tycker jag är John Linsley-Hoods 10-wattare (originalet från 1969, inte den från 1996). På tredje plats kommer Brystons lustiga effektsteg och på fjärde den QSC som Behringer gjorde en ripoff på). Det som de har gemensamt, för mig, är att de använt lite ovanliga lösningar i sin strävan efter bra linjäritet OCH fått det att fungera. Slutsteg med diffsteg, spänningförstärkare, drivers och komplementära bipolära effektstransistorer kopplade som emitterföljare går det ju tretton på dussinet av. Jag inser att jag kanske borde ha lagt till något av John Curl, men han är så dryg på DIYAudio, så han blev utan den här gången...
Någon annan som vill vädra sina teknikestetiska perversioner offentligt?
/DQ-20
DQ-20 skrev:Men inte nog med att man valt udda kretslösningar - man har också gått i land med att göra en konstruktion med "i princip" ohörbar distorsion och rejält med pulver. Jag har svårt att säga om den är modern som i "som man gör nu" eller inte men den är ganska unik. Framför allt att man gått i land med vertikala N-MOS i effektdelen. Kvasikomplementärt dessutom. Och i klass G!
Nattlorden skrev:Inget av det du har analyserat fram som pekar i en riktning på vem det kan vara som är pappa till det? Ryktet/myten/(har någon fakta?) säger ju att NAD köpt in det från annat håll.
Objektivisten skrev:Jag gillar Quad 303.
Emanuelgbg skrev:Slutade NAD helt att använda sig av konstruktionslösningarna från 208 eller används de idag?
sprudel skrev:Emanuelgbg skrev:Slutade NAD helt att använda sig av konstruktionslösningarna från 208 eller används de idag?
Bra undring. Eller varför gör ingen en kopia?
IngOehman skrev:Ingen kopia direkt, men det finns faktiskt något som är rätt så likt, nämligen
Emotiva XPR-2.
Även det är en stereoförstärkare som går att bryggkoppla (eller? Jag har hört
både att det går och att det inte går).
Även det är en förstärkare på sisådär 600 W per kanal.
Även den har en nätdel med många mindre kondensatorer (har jag hört, vet
inte om det är riktigt).
Även det är är KlassG-konstruktion, eller möjligen KlassH.
Även det är en Stor pjäs som är klart överkomlig.
Det vore trevligt om LTS kunde göra en seriös test av den. Den som gjorts
lämnade mycket övrigt att önska.
Vh, iö
IngOehman skrev:Även det är är KlassG-konstruktion, eller möjligen KlassH.
Emanuelgbg skrev:Slutade NAD helt att använda sig av konstruktionslösningarna från 208 eller används de idag?
Användare som besöker denna kategori: Skugga och 8 gäster