Aga 3197 T

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Stigfinnaren
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 2012-12-03

Aga 3197 T

Inläggav Stigfinnaren » 2014-01-04 09:38

Hur lät den?
Bra har jag för mig, men det var ju länge sen jag hörde en...
El 84'or, klass A, ca 4 W, skapar väl knappast mittbena men borde kunna låta rätt ok i ett par lättdrivna.
Nostalgiådran i mig gjorde att jag skaffade en sådan, givetvis funkade inte den lilla drömmaskinen. (Ser hård ut )
Schema finns väl på nätet tänkte jag, men icke.... har kollat överallt, sett att åtminstone en till letar efter info, finns verkligen inget? Aga byggde väl mängder...
Visst kan man 'lämna in den' men det är ju inget kul!
Har mätt glöd- å anodspänning, finns där, provat litet olika rör, ingen vidare förstärkning, mindre ut än in, SOS...
Ska man ge upp så enkelt? Det är rätt fina bitar i den, tycker man borde kunna rensa upp i signalvägen, som är väl gyttrig, å få litet gott ljud eh??
Åsikt någon? :) :)

Användarvisningsbild
Stigfinnaren
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 2012-12-03

Aga 3197 T

Inläggav Stigfinnaren » 2014-01-04 19:11

Hm.. sagt å gjort, by-pass'ade filterdelen som bl. a verkade rasslig å skum, ett par motstånd byttes vid balanspot'en.
Nu kommer signalen fram 😃!
Viss obalans finns mellan kanalerna men det får tweakas fram senare.
Det som vaskats fram ur detta är att jag har ganska hög DC in på pin.2 på
slutstegsröret, El84'a, känns inte helt rätt eftersom det sitter kondingar på a samt a' (pin. 1 o 6) en Ecc83'a som fördelar signalen på resp. slutför.
Finns säkert utmärkta beteckningar på resp. steg i kedjan.
Ngn med rörkunskaper får gärna briljera 😉
Själv känner jag mig bara för o försöker få fram ngn. logik i det hela, driven av att få igång den! Ingen stöt än...
(Ska inhandla div. kondingar varelider, Elfa lr?)

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam
 
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2005-02-18

Inläggav rolfzetterberg » 2014-01-04 20:12

Eftersom jag börjat ledsna på att utlänningar snor mina surt förvärvade schema och lägger upp dem på radiomuseum.org och därmed får credit för dem trots att de kommer från mig ,så gör jag nog i fortsättningen så att jag bara lägger upp halva schemat och dessutom försämrar det.
Bara en enda jänkare har haft den goda smaken att attribuera div bilder till mig.Tack för det!
Nåja,efter att nu ha spytt lite galla,så tillbaka till ämnet.
Hoppas att du klarar dig så länge med det här halva och något försämrade schemat.
Ett tips-byt genast båda kopplingskondingarna(0.03uF) mellan ECC83 och EL84!
Och bygg inte om för mycket utan försök ha den i original.
Min är 100% original och låter betydligt trevligare än den senare transistorförstärkaren.
Bild

Användarvisningsbild
Stigfinnaren
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 2012-12-03

Aga 3197 T

Inläggav Stigfinnaren » 2014-01-04 21:01

Eh..! Oj, tackar till tusen !! Garvade gott först men insåg sen allvaret i saken. I min naivitet trodde jag knappt att schema överhuvudtaget fanns, hade kunnat ge skjorta å halva byxbenet för ett!
Å ja de däringa kondingarna är nog boven i det hela, ska se om jag hittar några av rätt sort å sedan följa efter med resterande komponenter.

Ska inte förstöra något, bara 'lyfta' den litet diskret...
Tycker den är döfrän! 😃
Hörde en sån här som sexåring hos ett par jag var dagbarn hos,
han var ett riktigt jazzfan å dånade på i vardagsrummet på ett sätt jag
aldrig hört, döttrarna fick 'ärva' den sen. Det var något visst med den.

Ett stort tack återigen Rolf!
-Jag har sparat bilden så du kan ta bort den nu om du vill 😉👍💚
PoK

Användarvisningsbild
MiaM
 
Inlägg: 804
Blev medlem: 2012-05-05

Inläggav MiaM » 2014-01-06 17:29

Mät lite likspänningsnivåer i tonkontrolldelen.

Titta om det där 2k-motståndet i serie med anodspänningen ser friskt ut.

Det skulle t.ex. kunna vara kortis i den vänstra 50uF 350V -elektrolyten, då brinner 2k-motståndet och tonkontrollen blir strömlös medan slutsteget funkar fortfarande.

Om du har anodspänning fram till tonkontrollsteget så är det väl kopplingskondingar man kan misstänka, om jag förstått rätt om de här gamla godingarna.

Vad jag förstår av schemat så ska det vara 0 volt likspänning på alla komponenter kring tonkontrollernas potentiometrar, medan det ska vara normal anodspänning på vänster sida av 0,1uF-kondingen och på höger sida av 0,25uF-kondingen.

Det verkar inte finnas några mätvärden med i schemat (kanske finns i separat del som inte är med på det Rolf scannat och visar här), men komponentvärdena ger väl lite ledtrådar i form av att kondingen över katodmotståndet är specad att tåla 12V. Det borde säga att det ska vara några volt likspänning på katoderna på rörhalvorna i tonkontrollsteget.

Hur är bandspelaruttaget tänkt att användas? Det verkar gå att använda både som utgång (där annan insignal passerat tonkontroller, filter ochvolymkontroll, men ej balanskontrollen). Märkligt.

Apparater från den här tidsåldern verkar å andra sidan inte vara gjorda som vi idag väntar oss att ingångar/anslutningsmöjligheter ska vara, och det verkar väl ha varit "konstigt" ända fram till övergången mellan 60-tal och 70-tal...

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam
 
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2005-02-18

Inläggav rolfzetterberg » 2014-01-06 20:59

Tyvärr finns det inga spänningar alls i schemat,men ett standardvärde för EL84 katod är ju 7-8V.Jag har också en gammal anteckning om anodspänning efter drossel på +287V.I övrigt får man väl resonera sig fram.Byte av papperskondingar kan nog ge "friskare" värden.
Ingångarna heter A,B och C,där C är bandspelare.
Bandspelare är tydligen bara ingång.

Lite data på 3197(om T:et saknas,så saknas transistorsteget har jag för mig,men jag har bara sett förstärkare med T efter)finns här(klicka på beskrivning):
http://radiomuseet.web.pin.se/omraden/a ... er_wp.html

Användarvisningsbild
Stigfinnaren
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 2012-12-03

Aga 3197 T

Inläggav Stigfinnaren » 2014-01-07 23:57

Tackar ödmjukast för tips å tankegångar, bilden klarnar mer o mer vad det
gäller logiken. Hade nog till en början tänkt anv. c-ingången, cd-form. Komponenter håller på att plitas ner på önskelistan, ska sedan beta av de övr. felen, fler kondingar är misstänkta, precis som ni säger. Kul att pilla i gammal skön historia!
Sugen på å prova ett par lättdrivna burkar efter ingreppet, om någon har ide' om sådana så lyssnar jag, nytt el gammalt.


Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster