Stora vinyltråden! JUST NU: Thomas testar oljor

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Re: Stora vinyltråden! JUST NU: Thomas testar oljor

Inläggav Thomas_A » 2018-01-30 17:46

https://youtu.be/xXNwNDc57Hc

Tror den hoppar mindre i första testet?
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2018-01-30 21:09

paa skrev:
Thomas_A skrev:Skulle hellre köpa en SOTA

https://m.youtube.com/watch?v=BDZDBY4jZu4

Men den hoppar ju i spåret när man bankar på den!

Tror få spelare inte hoppar med den behandlingen. :D
Vore intressant och höra direktljudet från spelaren, hur det påverkas.

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2018-01-30 21:24

darkg skrev:
Evil_Homer skrev:För en vinylamatör såg detta vackert ut, vilka andra har detta och hur fungerar det för dom?
[ YouTube ]

Lite tjusigt ju! Men pumpen tar 20 minuter på sig vilket väl skulle kunna upplevas som förhållandevis drygt :lol:

(Det skulle kanske gå att ordna en hand- eller fotmanövrerad snabbsug? Liksom en bakvänd cykelpump.)

30sek säger texten i videon iaf, vart ser du 20min.
Då är det en meningslös produkt :|
HTPC Asus e45,Synology 411j, Onkyo 5007,Infinity RS 5000,Martin Logan Logos,SVS PB13U x 2, Focal SR800, Oppo 93,Nordost,Patrick87´s störmkabel

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2018-01-30 21:42

Evil_Homer skrev:
darkg skrev:
Evil_Homer skrev:För en vinylamatör såg detta vackert ut, vilka andra har detta och hur fungerar det för dom?
[ YouTube ]

Lite tjusigt ju! Men pumpen tar 20 minuter på sig vilket väl skulle kunna upplevas som förhållandevis drygt :lol:

(Det skulle kanske gå att ordna en hand- eller fotmanövrerad snabbsug? Liksom en bakvänd cykelpump.)

Ja det var ju skillnad, jag såg det här: http://ds-exports.biz/wp-content/upload ... ersion.pdf
Try not to get satisfied

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2018-01-31 23:30

darkg skrev:
Evil_Homer skrev:
darkg skrev:

Ja det var ju skillnad, jag såg det här: http://ds-exports.biz/wp-content/upload ... ersion.pdf

Det var fel i manualen, de ska rätta till det.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2018-03-02 02:27

Hyfsat bra isolering!

danfra

Inläggav danfra » 2018-03-22 17:31

Vad tros om Goldring G1040? Van den Hul slipad nål. Fick en på köpet så att säga igår. Oklart skick på nålen. Åsikter?

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2018-05-18 00:32

Skulle vilja tipsa om att det finns en tråd på diyaudio om att göra en pressning av en förhoppningsvis högkvalitativ testskiva. Det finns ju inte så många och de flesta lider av bristande kvalitet. Jag skrev upp mig på 2 stycken, och hoppas att det kan bli av och att det blir av en högre kvalitet än vad som finns idag. Om fler är intresserade av en testskiva se länk.

http://www.diyaudio.com/forums/analogue ... p-buy.html
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2018-05-18 03:34

Thomas_A skrev:Skulle vilja tipsa om att det finns en tråd på diyaudio om att göra en pressning av en förhoppningsvis högkvalitativ testskiva. Det finns ju inte så många och de flesta lider av bristande kvalitet. Jag skrev upp mig på 2 stycken, och hoppas att det kan bli av och att det blir av en högre kvalitet än vad som finns idag. Om fler är intresserade av en testskiva se länk.

Tråden var väldigt svår att få någon överblick på.

Vad kommer finnas på skivan? Pris?

Mvh Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2018-05-18 12:28

Vinylcalle skrev:
Thomas_A skrev:Skulle vilja tipsa om att det finns en tråd på diyaudio om att göra en pressning av en förhoppningsvis högkvalitativ testskiva. Det finns ju inte så många och de flesta lider av bristande kvalitet. Jag skrev upp mig på 2 stycken, och hoppas att det kan bli av och att det blir av en högre kvalitet än vad som finns idag. Om fler är intresserade av en testskiva se länk.

Tråden var väldigt svår att få någon överblick på.

Vad kommer finnas på skivan? Pris?

Mvh Carl

Har inte heller kollat hela tråden, men det finns information i första posten om innehåll. Läste någonstans 15 dollar för en skiva, men behöver läsa lite mer.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2018-05-18 12:36

Föreslaget innehåll är väl detta?

https://docs.google.com/spreadsheets/d/ ... =170976715

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2018-05-18 22:30

music4ever skrev:Jag har ett problem med min Nottingham analogue dais med DP-8 arm. Det är mellan låtar, slutet av skivan eller vid väldigt tysta partier. Då hör jag någon "metallisk" klang till bakgrundsbruset. Svårt att förklara men jag tycker mig uppleva att det är olika starkt på olika skivor.
Någon som har något tanke på vad det är jag hör?

En uppdatering. Jag har inte haft tid att fixa mer med skivspelaren men testade snabbt att ta av remmen när jag spelade mot slutet av en skiva, och ljudproblemet fanns kvar. Så motorn verkar inte vara problemet. Jag tror inte heller att det är lagret så jag hör ingenting när jag snurrar plattan för hand.
Tror det är min DP-8 arm. Tycker den verkar lite väl "seg" i sidorörelserna. Ska försöka få tag på någon billigare arm, typ en Rega, och testa på spelaren. Får bli i nya huset till sommaren.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2018-05-18 23:21

music4ever skrev:
music4ever skrev:Jag har ett problem med min Nottingham analogue dais med DP-8 arm. Det är mellan låtar, slutet av skivan eller vid väldigt tysta partier. Då hör jag någon "metallisk" klang till bakgrundsbruset. Svårt att förklara men jag tycker mig uppleva att det är olika starkt på olika skivor.
Någon som har något tanke på vad det är jag hör?

En uppdatering. Jag har inte haft tid att fixa mer med skivspelaren men testade snabbt att ta av remmen när jag spelade mot slutet av en skiva, och ljudproblemet fanns kvar. Så motorn verkar inte vara problemet. Jag tror inte heller att det är lagret så jag hör ingenting när jag snurrar plattan för hand.
Tror det är min DP-8 arm. Tycker den verkar lite väl "seg" i sidorörelserna. Ska försöka få tag på någon billigare arm, typ en Rega, och testa på spelaren. Får bli i nya huset till sommaren.

Låter lite osannolikt ändå med tanke på ljudets karaktär. Nottingham har inte kommenterar detta? Armen har ju en dämpat kullager och kan kanske var lite seg, men visst det skulle kunna vara något vajsing med tonarmslagret också. Det skulle kunna testas om man har skivor där armen rör sig lite mer i sidled (off-center) kontra några som inte gör det när man spelar.

Tror också att det är svårt att höra något direkt från tallrikens lager, pickupen förstärker allt ljud.

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2018-05-18 23:38

Vi får se när jag får tag på en annan arm.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2018-06-04 12:21

Ang tonarmar så såg jag följande intressanta länk:

http://korfaudio.com/blog

Användarvisningsbild
Lager

Inläggav Lager » 2018-06-24 21:48

Thomas_A skrev:Tyvärr visade det sig att nålen jag fått inte var ok. Dels mätte den förfärligt mycket sämre än min gamla nål, dels så hade den ganska snäv passform i mitt V15Vx hus. Så pass snävt att när jag tog ur den så fastnade nålarmaturen i huset och endast plastdelen med dämpborsten kom ut. Jag har kontaktat JICO så får vi se vad som händer. Jag hoppas få den ersatt, samtidigt ska jag se om det går att få en nål med nålrör i bor. Frekvensgången visade på en kraftig puckel i högfrekvensområdet med samma last, och överkörningen var runt -20 dB (-35 dB eller bättre för gamla nålen från 2009).

Ny nål:
[ Bild ]
Gammal nål:
[ Bild ]
Frekvensgång 1-20 kHz (röd kurva, gammal nål):
[ Bild ]

Däremot hittade jag en bulgarisk sida där man nedmonterat en Linn Akito tonarm, så jag tänkte mig faktist att renovera armen och rengöra lagren på armen som inte direkt är på topp. Sedan tänkte jag göra en riktig jämförelse med min Moerch UP-4 arm. Även om massan är lägre på armen tror jag uni-pivot designen har vissa nackdelar. Andratonsdistorsionen var lägre med Linn-armen så jag ska testa hypotesen att Linn-armen faktiskt är bättre avseende distorsion.

https://translate.google.com/translate? ... edit-text=

Har du fått någon kontakt med Jico? Det verkar inte gå att köpa några SAS nålar från deras hemsida. Jag har själv en SAS till min Shure pickup som skulle behöva bytas ut, har funderat på att ett alternativ skulle kunna vara Audio Technica AT-OC9ML/II som fortfarande går att köpa från bla ebay (3200 kr), som jag har förstått det ska denna pickup ha samma nålslipning som SAS nålarna. Dock verkar Audio Technica ha en annan nålslipning på OC9ML/III .

Mvh,
Lager

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2018-06-25 12:21

Hej. Jico säljer inte SAS direlt längre och jag köpte från LPGear. Tog lite tid i transport men inga problem. Oklart om de har någon ÅF i Europa. Den spelar lika bra om inte bättre än min första. Mäter lite annorlunda resonansen ligger lite högre i frekvens

Annars är ATn bra. Morello har III tror jag. Oklart om någon har II.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2018-06-25 12:55

OC9 Mk 2 har avsevärd diskanthöjning om jag minns rätt, så den skulle jag nog inte rekommendera.
OC9 Mk 3 är jag mycket nöjd med. Den innebar ett avsevärt lyft jämfört med OM40 super.
Driver: SYBARITE AUDIO.
Konsult åt Guru Pro Audio.
-- Innehar F-skattsedel --

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

Användarvisningsbild
Lager

Inläggav Lager » 2018-06-25 22:19

Toppen! Då blir det troligtvis en ny SAS-nål från LPGear till min Shure, om jag inte lyxar till det med en OC9 Mk3…. Jag är iofs väldigt nöjd med kombinationen Shure/SAS men det kan ju vara spännande att prova något nytt.

Mvh,
Lager

Föregående

Återgå till Generellt om hifi