Dewpo planerar att bygga konstlast :)

Läs medlemarnas presentationer och om deras anläggningar.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
dewpo

Re: Dewpo letar alternativ till ROON...

Inläggav dewpo » 2019-10-01 20:31

8O LMS+iPeng har sina starka sidor, När det gäller Radio så slår den faktiskt ROON med hästlängder :)

7EF3F992-E635-4488-ACE4-17D09BF6D31D.jpeg
7EF3F992-E635-4488-ACE4-17D09BF6D31D.jpeg (258.85 KiB) Visad 936 gånger

Fast jag lyssnar sällan på Radio, Så jag vet inte hur viktigt det är för mig?
Och så vet jag att ROON folket jobbar på radiofunktionen.

Finns det någon som kan tipsa om hur jag granskar signal-vägen/behandlingen i (LMS + squeezelite)
Var/hur sker uppkonverteringen, Jag antar att squeezelite sköter den biten med de inställningar jag angett?
Men volymnormaliseringen med vilken kvalitet sker den? Skickas det en 24-bit Flac till squeezelite?
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
ottovonkopp

Inläggav ottovonkopp » 2019-10-01 21:15

Replay Gain pillar inte på bitarna.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Less is more, end the loudnesswar!

Hegel H90, Larsen 4.2, Squeezebox Touch.

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2019-10-03 19:59

Jag har idag roat mig med att mäta lite på kombinationen Chromecast Audio + ROON -
Med 16/44 filer för att se vad man förvänta sig för prestanda på CD filer :D

Först ut frekvensresponsen!

CAST.jpg
Redan i första ronden går CAST enheten på pumpen, Inga 0,2 dB vid 20 kHz här utan fallet är betydligt större :(
CAST.jpg (118.05 KiB) Visad 861 gånger

THD gentemot frekvens!

CAST_THD.jpg
I andra ronden THD gör Chromecasten bättre ifrån sig, Nästan full CD prestanda :)
CAST_THD.jpg (195.82 KiB) Visad 861 gånger

Distorsions komponenterna!

CAST_2_9_THD.jpg
Andra-tons-distorsionen ligger lite högre än de övriga, Men annars ganska okej :)
CAST_2_9_THD.jpg (314.34 KiB) Visad 861 gånger

THD vid 1 kHz!

CAST_1000.jpg
Spektret vid 1000 Hz, Inget nytt under solen :|
CAST_1000.jpg (296.99 KiB) Visad 861 gånger

19 + 20 kHz!

CAST_1920.jpg
Distorsionskomponenten vid 1 kHz är tydligt synlig men inte avskräckande hög :)
CAST_1920.jpg (241.52 KiB) Visad 861 gånger

Detta är alltså hur Chromecast Audio mäter hos mig kopplad till mitt ljudkort, Hur mäter era enheter hos er?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2019-10-04 11:28

Vi talar alltså om hur en pryl för 356 kr (elgiganten idag) presterar? Jo, det klart Roon tillkommer. Om du nu kopplar den digitalt till en "bättre" DAC, det antagligen lite bättre. Var väl det du länkade till i den andra tråden om Chromecast Audio? Ska strax åka och hämta en Chromecast Audio... Har nu en Apple Airport Express som jag kan jämföra med, subjektivt. Mäta har jag ingen aning om.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2019-10-04 19:33

Dock måste man inte använda Roon för att det ska bli bra, man behöver bara inte-använda Google Chrome. Hänvisning andra tråden.
Forumets huvudämne är väl ändå metadiskussioner rörande definitioner /jonaz81a

Tangband

Re: Dewpo, Mätkrångel...

Inläggav Tangband » 2019-10-19 10:04

dewpo skrev:
Tangband skrev:Det ser ju bra ut :)

Kanske för tidigt att fråga- men kan du rekommendera de där reckhorn-basarna efter att du spelat lite på dem ?
Hur stor är lådvolymen för varje element ?

Är man medveten om att så små element har begränsad kapacitet, Att det behövs många för ’normala’ ljudvolymer.
Och att de ’kräver’ DSP för att justera frekvensgången, Så ser jag inga större problem med dem.
Det finns ett par små problem,
Skruvskallarna på de medföljande skruvarna är gränsfall till försmå för skruvhålen i elementen.
Flat stiften hade lite trög passning, Men på det hela taget verkar de välbyggda för priset -
Men jag uttalar mig helst inte om kvalitén än. De är ju inte ens inspelade.

18-20 liter nånstans per element är lådorna och de är dämpade med en Jysk F10 Madrass 8)
Jag tror att om jag bra får klart de 6 tänkta modulerna så blir det bra, Men 2 moduler är lite klent.

Nu har det gått en tid . Skulle du rekommendera dessa baselement fortfarande, dvs skulle du göra samma köp igen ?
Jag funderar på att köpa några :)

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2019-10-21 22:02

Tangband skrev:
dewpo skrev:

Kanske för tidigt att fråga- men kan du rekommendera de där reckhorn-basarna efter att du spelat lite på dem ?

Är man medveten om att så små element har begränsad kapacitet, Att det behövs många för ’normala’ ljudvolymer.
Och att de ’kräver’ DSP för att justera frekvensgången, Så ser jag inga större problem med dem.
Skruvskallarna på de medföljande skruvarna är gränsfall till försmå för skruvhålen i elementen.
Flat stiften hade lite trög passning, Men på det hela taget verkar de välbyggda för priset -

18-20 liter nånstans per element är lådorna och de är dämpade med en Jysk F10 Madrass 8)
Jag tror att om jag bra får klart de 6 tänkta modulerna så blir det bra, Men 2 moduler är lite klent.

Nu har det gått en tid . Skulle du rekommendera dessa baselement fortfarande, dvs skulle du göra samma köp igen ?

För summan dessa element kostar finns ju inte många alternativ,
Och ner till 30Hz tycker jag att dom fungerar prima :)
Så har man ansträngd budget så tycker jag att de är ett alternativ.
Men har man råd med bättre element med högre pumpkapacitet så finns det nog många bättre alternativ?
Jag har egentligen för liten erfarenhet av subwoofer element för att veta?
Jag vet att de två basarna jag byggde i somras 4x6.5” har väldigt mycket lägre distorsion än den 10” basen jag hade innan.
När jag mäter på dem så är distorsionen låg på låga och måttliga volymer,
Men sen kommer distorsionen lavinartat när man överbelastar dem.
10” Basen jag hade innan distade på alla volymer :oops:
Så för små rum alternativt måttliga volymer tycker jag inte mycket talar emot dem,
Det som talar emot är ju kapaciteten!
Ja och så dom dåligt passande medskickade skruvarna då!

Jag skall få fult fungerande drivning till dem i veckan :D Då kan jag mäta mer korrekt.
Jag har läst att IÖ´s basar har 0,5% distorsion och att allt under 2% är ohörbart så 1% distorsion känns som ett rimligt mål.
Kapacitets mässigt så vet jag att dom inte skulle räcka till basknarkare,
Men jag bor inte så jag kan spela på högre volymer ändå :cry:

OT jag har investerat i full version av signalyst HQPlayer i dagarna så snart kör jag helaktivt,
För hoppnings vis utan brumm :oops:

FB6BF95C-DE49-46CC-B038-63E6EE208035.jpeg
Delningen till topparna är klar bara basarna kvar!
FB6BF95C-DE49-46CC-B038-63E6EE208035.jpeg (104.22 KiB) Visad 681 gånger

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2019-10-23 11:06

TIDAL appen kan den vara ett alternativ till ROON+TIDAL?
Jo för mig finns förstås ett par hinder, Mitt aktiva system kräver DSP för att fungera!

Men som nybliven innehavare av HQPlayer och ett AE-9 ljudkort så har jag fått det att fungera :oops:

TIDAL -> Chrome-CAST Audio -> optisk ingång på AE-9 -> HQPlayer (DSP FIR magi) -> AE-9 6 kanaler ut :D

F8DCE10C-AB6B-4903-9E02-609092342BD7.jpeg
F8DCE10C-AB6B-4903-9E02-609092342BD7.jpeg (242.71 KiB) Visad 628 gånger

Fungerar förstås även från andra program som stödjer Cast.
Jag kan till och med få mitt system att spela vinyl DSP processat nu :D

Men någon riktig ROON ersättare är det kanske inte...

ROON+HQPlayer+Aktivt system är en fantastisk kombo dock 8)

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2019-10-23 12:49

Tangband skrev:
dewpo skrev:

Prestandan som jag mäter upp den, Så får du bildad dig en egen uppfattning!

F3B1B104-C026-46FF-989F-D0D57E966967.jpeg
F3B1B104-C026-46FF-989F-D0D57E966967.jpeg (221.39 KiB) Visad 614 gånger

8E1DC371-F759-4A4C-85A2-D054E0FB57CA.jpeg
8E1DC371-F759-4A4C-85A2-D054E0FB57CA.jpeg (120.83 KiB) Visad 614 gånger

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2019-11-02 22:12

Gjorde idag en ny mätning på CAST pucken!
Mottagande enhet var ett Creative AE-9 ljudkort, Uppspelning genom ROON!
Utnivån från pucken är lite för låg så jag var tvungen att förstärka signalen 20 dB i audacity innan analys.
Det är den låga utsignalen som gör att bruset blir den begränsande faktorn, Tror jag :?

Puck.jpg
Puck.jpg (444.09 KiB) Visad 534 gånger

//Flummaren :oops:

Användarvisningsbild
dewpo

Re: Dewpo, Jämför DAC X9 och CAST Puck!

Inläggav dewpo » 2019-11-02 23:18

Här är min DAC X9 ansluten med optisk Spdif i samma mätkedja :D
Den har mycket högre signal nivå, Styr nästan ut ingången helt.

DirectSound_-Digitalt-ljud-_S_PDIF_-_Sound-Blaster-AE-9s_-_DAC-X9_.jpg
DirectSound_-Digitalt-ljud-_S_PDIF_-_Sound-Blaster-AE-9s_-_DAC-X9_.jpg (569.13 KiB) Visad 520 gånger

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2019-11-03 12:34

dewpo skrev:Gjorde idag en ny mätning på CAST pucken!
Mottagande enhet var ett Creative AE-9 ljudkort, Uppspelning genom ROON!
Utnivån från pucken är lite för låg så jag var tvungen att förstärka signalen 20 dB i audacity innan analys.
Det är den låga utsignalen som gör att bruset blir den begränsande faktorn, Tror jag :?

//Flummaren :oops:

Bortse från denna posten den låga nivån berodde på en felknappning i ROON :oops:
Här är rätt mätvärden!

ChromecastAudio.jpg
Gör om, Gör rätt!
ChromecastAudio.jpg (563.59 KiB) Visad 485 gånger

Användarvisningsbild
dewpo

Dewpo har blivit ljud missionär!

Inläggav dewpo » 2019-11-19 23:27

dewpo skrev:
dewpo skrev:Jag har bekantat mig med min nya förstärkare en ELAC Element EA101EQ-G i en månad nu så jag tänkte skriva en +/- lista med mina erfarenheter hittills.

+ Smidigt att ha USB DAC inbyggt, Snygg utrymmes sparade design, Gott om namngivnings bara ingångar, Okej ljud från digitala källor, Dolby Digital avkodning, Delning till Subwoofer.
- Ljudet från analoga källor inte i kvalitet med digital källor, Svårt att få till bra EQ mätningar med mobilappen speciellt om högtalarna har bakåtriktad port eller element, Subwoofer´n puffar till ibland.

= Smidigt alternativ för digital källor :D Men inget för LP :(
:idea: Förbättringar av tillhörande app skulle kunna innebära ett stort lyft.

Här är ett utförligt test jag hittade.
http://www.sas-audio.dk/documents/00462.pdf

Skoj att se att de gamla analoga öronen inte ljög om att analog ingångarna inte håller alls samma ljudkvalitet som digital ingångarna :D
Men egentligen är det ju lite sorgligt att den inte duger till LP lyssning :(

Nu när jag har haft denna förstärkare i 9 månader ungefär så känns den snarare som ett snedsteg än rätt för mig :oops:
Den har definitivt sina poänger! Som ett andra system i ett större hem, Till exempel i sovrummet skulle den kännas i det närmsta perfekt!
Men som huvudsystem eller enda system tycker jag inte riktigt att den duger. Mest för att ljudet från Analoga källor inte är i paritet med det digitala.
Den ger även 2.1 ljud från Dolby Digital källor men även till film lämnar den mer att önska.

[ Spotify ]
[ SWP ]

Nu har ELAC förstärkaren lämnat min ägo, Men jag kommer ändock att få lyssna på den då och då.
Den har nämligen hamnat i mina föräldrars hem :D
Och där har den matchats med ett par Q Acoustics Concept 20 Högtalare.
Med dessa väl tämjda stativ högtalare så verkar den komma bättre till sin Rätt!
Med mina eldiga Seas högtalare så lät den lite kantigt, Men nu låter det balanserat.

867152C6-3714-4ABC-AAF5-2A78B7E40EBC.jpeg
867152C6-3714-4ABC-AAF5-2A78B7E40EBC.jpeg (245.59 KiB) Visad 344 gånger

858663EB-B83C-4069-A230-21E2D9B07747.jpeg
858663EB-B83C-4069-A230-21E2D9B07747.jpeg (238.35 KiB) Visad 344 gånger

För hoppnings vis kan jag någon gång övertal min mor att komplettera med en subbas 8)
Men jag har inga stora förhoppningar, Jag var tvungen att övertyga henne att Concept 20 är små högtalare!

Användarvisningsbild
dewpo

Re: Dewpo´s Spelhörna levererar!

Inläggav dewpo » 2019-12-04 23:32

:oops: Man måste ju göra uppehåll från musiklyssnandet ibland :?
Gaming_1.jpg
Gaming_1.jpg (277.23 KiB) Visad 202 gånger

Gaming_0.jpg
Gaming_0.jpg (256.42 KiB) Visad 202 gånger

Användarvisningsbild
dewpo

Re: Dewpo´s Spelhörna levererar!

Inläggav dewpo » 2019-12-04 23:42

Men självfallet så blir det mest musik/surfande vid datorn :D
Gaming_2.jpg
Gaming_2.jpg (128.92 KiB) Visad 195 gånger

Användarvisningsbild
dewpo

Re: Dewpo blir nostalgisk!

Inläggav dewpo » 2019-12-05 22:42

Allt var inte bättre förr en del saker var sämre och dyrt :|
Men jag blev ändock lite nostalgisk när jag fick syn på PersonDatorGuiden Nr 2-95 i bokhyllan.

Jag minns än idag hur korridoraren tittade konstigt på mig när jag trodde att det räckte med en hubb om man ville bygga nätverk :D
Och med överlägsen kaxighet i rösten på pekade att jag faktiskt behövde ett nätverkskort också :oops:

Än i dag vet jag inte om jag var framsynt eller bara dum som trodde porten skulle vara inbyggd :roll:

Nu är ju allt inbyggt i moderkortet, Till och med grafiken om man vill :D
Fast jag tycker faktiskt det gått lite för långt en viss modularitet var faktiskt inte dumt.

Pentium91.jpg
Pentium91.jpg (430.65 KiB) Visad 147 gånger

Pentium90.jpg
Pentium90.jpg (381.76 KiB) Visad 147 gånger

Pentium92.jpg
Pentium92.jpg (435.13 KiB) Visad 147 gånger

Användarvisningsbild
dewpo

Re: Dewpo planerar att bygga konstlast :)

Inläggav dewpo » 2019-12-06 01:31

Efter råden jag fick i tråden ->
https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=10&t=69734
Har jag bestämt mig för att bygga en konstlast :)
Planerna är ännu i sin linda men jag har skapat en krav lista!

4Ω eller 8Ω ska kunna väljas enkelt.
Ljudkort skall kunna anslutas med justerbar spänningsdelning/känslighet.
Allt skall byggas i en robust låda.
Kanske något mer jag inte tänkt på...

Jag har börjat leta delar :)
Ser dessa vettiga ut?
Bild
https://www.ebay.com/itm/2pc-8ohm-8R-200W-Watt-Power-Metal-resistor-for-tube-amp-test-dummy-Load/201279150002?hash=item2edd2c17b2:g:bMsAAOSwBahU0D63

Frisk

Inläggav Frisk » 2019-12-06 09:12

Tänk på att de måste sitta på ordentlig kylfläns för att uppfylla spec. de är väl trådlindade så kanske de har oönskad induktans för applikationen, det bör framgå ur databladet men framförallt, var försiktig med för mycket överlast på denna typ av motstånd, med för hög effekt exploderar de med en projektil åt vardera håll. Bara egen erfarenhet av minde, men vet de som varit med om att de stora exploderat med hårsmån från otrevliga konsekvenser.

Men kanske en säkring är ett lika bra alternativ som att byta resistortyp.

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2019-12-06 09:53

Frisk skrev:Tänk på att de måste sitta på ordentlig kylfläns för att uppfylla spec. de är väl trådlindade så kanske de har oönskad induktans för applikationen, det bör framgå ur databladet men framförallt, var försiktig med för mycket överlast på denna typ av motstånd, med för hög effekt exploderar de med en projektil åt vardera håll. Bara egen erfarenhet av minde, men vet de som varit med om att de stora exploderat med hårsmån från otrevliga konsekvenser.

8O Tack för varningen, Får bygga in dom i en rejäl låda :|

Har jag tänk helt knasigt nu :? Eller skulle detta kunna fungera?
Konstlast.jpg
Konstlast.jpg (20.28 KiB) Visad 92 gånger

Användarvisningsbild
peterh

Inläggav peterh » 2019-12-06 10:55

Denns kylfläns från kjell :
https://www.kjell.com/se/produkter/el-v ... -cw-p90367

Vad gör step-up trafon förutom att galvaniskt skilja ? Den kostar, och tillför oljud, utan den behöver man
hålla polariteten rätt på utgången, något man fixar med en röd/svart anslutningskabel.

Du tog 200w motstånd, det räcker bra med 50w
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2019-12-06 11:02

Jag tänkte att galvanisk avskiljning kunde vara bra då min dator är stationär inte en laptop, Det är kanske ett feltänk :?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2019-12-06 11:07

Frisk skrev: Bara egen erfarenhet av minde, men vet de som varit med om att de stora exploderat med hårsmån från otrevliga konsekvenser.

Festligt - har aldrig tänkt på det.

Ibland brukar jag och en kollega panga e-lytar i labbet (senaste fattade de eld) - ibland med hjälp av högspänningsaggregat, men till julfesten efter ett par, tre, fyra pilsner skall vi helt klart panga sådana däringa effektmotstånd! :)

I somras anordnade vi korvgrillning medelst högspänning - en vridtraf drev tre seriekopplade isolationstrafosar för maximal säkerhet och korven blev föremål för upp till 700 VAC. Det hela var mycket uppskattad bland kollegorna.
Driver: SYBARITE AUDIO.
Konsult åt Guru Pro Audio.
-- Innehar F-skattsedel --

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

Användarvisningsbild
peterh

Inläggav peterh » 2019-12-06 11:36

dewpo skrev:Jag tänkte att galvanisk avskiljning kunde vara bra då min dator är stationär inte en laptop, Det är kanske ett feltänk :?

Nej, det är rätt tänkt.
Transformatorer kan plocka upp brum, så du kanske inte får reducering av brum, prova att koppla direkt
när du är klar för att se skillnaden. Att montera dem inuti en järnburk kan vara en bra skärm.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2019-12-06 16:02

Laddade ner KiCad för att försöka utröna hur den hemsnickrade konstlasten skulle påverka mätresultatet :D
Men var har dom gömt standard komponenter :? Jag hittar inte ens en vanlig resistor bland komponenterna :oops:
Bara fotoresistor :roll:

Föregående

Återgå till Medlemspresentationer