Mitt hembiobygge. T.amp S-100 och Dynavoice FX4 köpes

Läs medlemarnas presentationer och om deras anläggningar.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Re: Mitt hembiobygge

Inläggav Johan_Lindroos » 2019-11-24 12:28

Det borde gå att parallellkoppla två basmoduler per kanal (om elementen är på 8 ohm respektive).

Om du kör stereo till basmodulerna kan det vara lämpligt att köra de två till höger på en kanal och motsvarande på vänster sida. Om du kör alla basarna i mono spelar det ingen roll.
//Johan Lindroos

niklasmagnus

Inläggav niklasmagnus » 2019-11-26 12:46

Johan_Lindroos skrev:Det borde gå att parallellkoppla två basmoduler per kanal (om elementen är på 8 ohm respektive).

Om du kör stereo till basmodulerna kan det vara lämpligt att köra de två till höger på en kanal och motsvarande på vänster sida. Om du kör alla basarna i mono spelar det ingen roll.

Då de är 4 ohm element så måste jag seriekoppla dem och om det inte spelar någon roll vilka som körs i par och då redan 1&4 är seriekopplade så får 2&3 kopplas ihop. De spelar mono redan.
Är dock väldigt sugen på att drive dem individuellt för att kunna labba med delay etc i MSO (mulitsub optimizer). Funderar på att testa Behirngers nya A800 men måste säkerställa att den klara last ned till 3,3 ohm först. Efter att kört ett Crown fläktkylt ( ej moddat) under en längre tid så vore det fint med passiv kylning.

niklasmagnus

Inläggav niklasmagnus » 2019-12-03 21:27

4e suben är klar!!!!!! Äntligen, tog bara typ 6 månader. Det här med småbarn och tid till en hobby hår inte alltid ihop.
Bilder kommer.

niklasmagnus

Inläggav niklasmagnus » 2019-12-04 23:59

Subbarna uppställda på rad. Har mätt upp 4e subben med närfältsmätning, 3 cm från konen, på samma sätt som jag gjort med de övriga för att säkerställa att den mäter lika i och med andra dim på lådan. Och kurvan följde de övriga vilket kändes skönt.
Justerade snabbt in gain och summerad nivån vid lyssnings platsen. Sen kunde jag dra på några låtar. Vet inte om det var placebo men upplevde jämnare basåtergivning på de olika platserna i soffan vid lyssning av bastung musik vilket var positivt. Skulle vilja ha ett till steg alt byta nuvarande 2 kanals till ett 4 kanals så jag kan individuellt styra dem och i förlängningen testa MSO.

Nästa aktivitet på lista är att byta tygramar framför subbarna och fixa kabeldragningen.

6F68B7BD-57C3-43AB-8B72-C959EF695618.jpeg
6F68B7BD-57C3-43AB-8B72-C959EF695618.jpeg (1.7 MiB) Visad 2394 gånger

niklasmagnus

Inläggav niklasmagnus » 2019-12-08 17:55

Var placebo att basen upplevdes jämnare, mätte idag och lika ojämn som tidigare. Min förhoppning är att om jag skaffar två kanaler till så kan jag med MSO få till det.

niklasmagnus

Inläggav niklasmagnus » 2019-12-10 00:44

Nu när 4e basen är klara så har det blivit några timmar REW.
Började att testa olika placeringar på soffan, sluttade med att jag flyttade bak den ca 20 cm. Lyckades då höja en utläckning jag hade problem tidigare.
Har testat olika delay mellan subbarna, olika delay mellan front R och subbar, och olika delningsfrekvenser. Ändrar man den ena så påverkas den andra så det blir många mätningar fram och tillbaka för att få en känsla om när man hittat rätt. Jag är dessutom bara mät mot höger front än sålänge. Tar tid detta 8O
Slutade med delningsfrekvens 150 Hz, mycket högre än jag provat tidigare (80-100Hz) men jag tror det funkar eftersom basarna står placerade under LCR. Men måste utvärderas om basen blir lokaliserbar. Har även boostat basen +4db i receivern jämnfört de Audyssey angav för att höja en sänka i frekvensen.
Därefter blev det labbande med olika PEQ i minidspn. Första gången jag provade detta, har lagt in global eq just nu med 4 st filter.

Nu har jag bara provat med en mät position.

Här kommer några bilder från REW för de som tycker detta är kul. I första kan man även se frekvenskurvan utan +4db subhöjning i AVR.

Filter 1.jpg
Filter 1.jpg (187.17 KiB) Visad 2273 gånger

Vattenfall10-200 utan filter.jpg
Vattenfall10-200 utan filter.jpg (262.25 KiB) Visad 2273 gånger

Vattenfall10-200 med filter 1.jpg
Vattenfall10-200 med filter 1.jpg (266.45 KiB) Visad 2273 gånger

niklasmagnus

Re: Mitt hembiobygge. Köper AVR: SR7011, x4300h, x4400h

Inläggav niklasmagnus » 2020-01-19 00:04

En Behringer A800 är beställd för test. Funkar den bra blir det en till för att driva basarna,Crownsteget får kliva åt sidan. A800 har passiv kylning jämfört Crown dom har fläkt.

Önskar även köpa receiver om någon går i tankarna att sälja, skicka PM.
Intressant är Marantz SR7011, Denon x4300h och x4400h.

niklasmagnus

Inläggav niklasmagnus » 2020-01-20 20:08

Då har jag gått A800 steget. Lägger in några foton jämfört Crown CTs600.
A800 ser till storleken ut som en leksak, men det känns rätt stabilt i handen.
9AA53812-43DA-4503-AEEA-48AA573B7CF2.jpeg
9AA53812-43DA-4503-AEEA-48AA573B7CF2.jpeg (1.83 MiB) Visad 2066 gånger

71BB7F24-25A5-42B7-9BEF-A9DFCB998104.jpeg
71BB7F24-25A5-42B7-9BEF-A9DFCB998104.jpeg (2 MiB) Visad 2066 gånger

Ska koppla in båda stegen imorgon och testa lite.

Edit: tänkte prova placera två subbar i rummets bakre hörn, men då kan jag inte dela vid 150hz, basen blir lokaliserar. Funderar om man skulle fortsätta med 150hz, för jag tycker det funkar bra då subbarna står under LCR och då sedan sätta ett Lågpass filter vid ~80 Hz för de bakre subbarna. Borde väl funka?

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2020-01-20 22:09

Personligen gillar jag nearfield så jag har hälften av mina subbar precis bakom soffan och två i mitten där framme. Man får köra lite dsp på det men sen är det grymt med skak i soffan vilket alltid är kul - speciellt i låtar med infra.

niklasmagnus

Inläggav niklasmagnus » 2020-01-20 23:07

philipbtz skrev:Personligen gillar jag nearfield så jag har hälften av mina subbar precis bakom soffan och två i mitten där framme. Man får köra lite dsp på det men sen är det grymt med skak i soffan vilket alltid är kul - speciellt i låtar med infra.

Vart delar du mot subbarna, och lika på de främre som de bakre?

Användarvisningsbild
RSG

Inläggav RSG » 2020-01-20 23:16

Sitt inte här och läs, koppla upp stegen :!: :!: :!:

:mrgreen: /Johan

niklasmagnus

Inläggav niklasmagnus » 2020-01-20 23:51

RSG skrev:Sitt inte här och läs, koppla upp stegen :!: :!: :!:

:mrgreen: /Johan

:D

Då jag har sålt min receiver så måste jag börja med att koppla upp den gamla (back upn) samt att jag kör minidsp 2x4 balanserad så måste skruva kabel också. Blev mycket jobb helt plötsligt men hoppas få igång allt när grabben sover middag imorgon (är föräldraledig).

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2020-01-21 19:16

niklasmagnus skrev:
philipbtz skrev:Personligen gillar jag nearfield så jag har hälften av mina subbar precis bakom soffan och två i mitten där framme. Man får köra lite dsp på det men sen är det grymt med skak i soffan vilket alltid är kul - speciellt i låtar med infra.

Jag håller på att leka runt med det men än så länge så delar jag i min receiver och så kör jag Dirac för att fixa till delningen. 100Hz delning funkar fint i detta rummet med Dirac. Fördelen och "problemet" med denna placering är att jag får typ 14dB boost från 20Hz ner till 7Hz så kurvan sticker verkligen iväg under 20Hz. Jag kör samma delning på rubbet och t.o.m samma gain osv. på subbarna.

:lol:
Bild
Senast redigerad av philipbtz 2020-01-21 19:24, redigerad totalt 1 gång.

niklasmagnus

Inläggav niklasmagnus » 2020-01-21 19:24

philipbtz skrev:
niklasmagnus skrev:

Jag håller på att leka runt med det men än så länge så delar jag i min receiver och så kör jag Dirac för att fixa till delningen. 100Hz delning funkar fint i detta rummet med Dirac. Fördelen och "problemet" med denna placering är att jag får typ 14dB boost från 20Hz ner till 7Hz så kurvan verkligen sticker verkligen iväg under 20Hz. Jag kör samma delning på rubbet och t.o.m samma gain osv. på subbarna.

Okey, jag får labba med detta.
Grabben ville inte att pappa skulle få installera elektroniken idag så hoppas komma igång med det imorgon istället.

niklasmagnus

Inläggav niklasmagnus » 2020-01-22 22:45

Då var LR och subbarna inkloppade. Phu, man blir ju tom lite svettigt när man kryper runt på golvet.
Har kopplat ny så vänster sub-par går på A800 och höger på CTs600. Hoppas hinna spela högt imorgon för att få en känsla vad A800 levererar.
C45A972F-A973-428A-B608-187E3B93D6FB.jpeg
C45A972F-A973-428A-B608-187E3B93D6FB.jpeg (1.06 MiB) Visad 1962 gånger

Man ser även den lilla skärm jag använder för att spara timmar på projektorn.

Edit: kunde inte hålla mig, var tvungen att kolla så allt var rätt kopplat och hittade en 50hz ton på youtube. Men vaf*n, världens brus från basarna, via båda steget. Provat koppla fram och tillbaka och nå tjall är det på subsystemet. Med stor besvikelse och extrem förvirring går man nu och lägger sig. Jag hoppas och ber att det är den RCA Y-adaptern jag använde som är trasig. Var lite skeptis redan när jag koppla in den så hoppas det är problemet.

niklasmagnus

Inläggav niklasmagnus » 2020-01-28 23:55

Stegen är uppkopplade, basarna flyttade (en per hörn) och nivåerna intrimmade. Så ikväll var det dags att sätta delay och justera in allt. MEN tycker inte jag lyckad något vidare, har provat med alla XO steg mellan 60-150 men får inte till överlämningen från subsystemet till main. Beror ev på att bakre subparet skulle behöva ytterligare 2 ms delay men min minidsp sätter stopp (max 7,5ms). Trots att främre och bakre par inte är perfekt i tid så ser deras gemensamma kurva ändå hyfsad ut. Hur jag än ställer in XO och ändrat mic placering (ut ifrån LP; framåt, bakåt uppåt) får jag inte till det. Blir nog att flytta fram subbarna igen som de var innan. Fick till en bra kurva då i LP men har ingen koll på hur väl/ illa det ser ut i de andra två platserna (3 -sits soffa).

Tangband

Inläggav Tangband » 2020-01-29 11:04

Intressant :)
Kul att höra lite omdömen om a800. Upplevs det bättre än crown-steget ?

Nu lite gnällande från min sida som du kan strunta i eller ta hänsyn till :

Du bör inte placera subbasarna i hörn öht. Kör helst subbasarna i stereo placerade nära topparna.
Seriekoppling av subbasar är ingen bra idé . Flytta fram alla subbasar till frontarna.

Kör du monokopplade subbasar bör du dela vid 80 Hz eller lägre, helst med udda ordningens filter a la Ino ( akustiskt )

Låter det skit hur du än gör är mitt tips att prova REL lösningen. Dvs kör topparna fullrange och subbasarna nära topparna i stereo med inverterad inkoppling och ett 12 dB/ okt filter vid, säg, 55 Hz . Testa !

niklasmagnus

Inläggav niklasmagnus » 2020-01-29 20:58

Tangband skrev:Intressant :)

Du bör inte placera subbasarna i hörn öht. Kör helst subbasarna i stereo placerade nära topparna.
Seriekoppling av subbasar är ingen bra idé . Flytta fram alla subbasar till frontarna.

Kör du monokopplade subbasar bör du dela vid 80 Hz eller lägre, helst med udda ordningens filter a la Ino ( akustiskt )

Låter det skit hur du än gör är mitt tips att prova REL lösningen. Dvs kör topparna fullrange och subbasarna nära topparna i stereo med inverterad inkoppling och ett 12 dB/ okt filter vid, säg, 55 Hz . Testa !

Har ännu inte hunnit med att jämföra dem, ville få setupen att lira map main sub integrering och EQ. Dock har det som sagt inte gått enligt plan. Men en av de stora fördelarna med A800 är att det är tyst, och det väger väldigt mycket. Att det är svalt är också bra då det blir värmt i rummet, har inte fått in någon ac än.

Finns bra dokumentation om att en i varje hörn är bra för att få jämnare basåtergivning. Men som det är nu verkar inte det lira så bra hos mig, rummet eller för lite delay ???
Innan jag flyttade om basarna så stod alla fyra på rad under main och jag delade mono vid 150hz, något som funkade okey. Eftersom de stod under main så kunde man inte lokalisera dem trots att de delades vid 150hz. Och jag fick bra punch i mellanbasen. Blir kanske att gå tillbaka till detta. Funder även på att testa MSO för att få bra plats-till-plats frekvensgång.

Ino delningen har jag dålig koll på. Finns det summerat utan att man måste läsa 100 sidor i en tråd.

Edit:stavfel

Tangband

Inläggav Tangband » 2020-01-30 10:25

niklasmagnus skrev:

Har ännu inte hunnit med att jämföra dem, ville få setupen att lira map main sub integrering och EQ. Dock har det som sagt inte gått enligt plan. Men en av de stora fördelarna med A800 är att det är tyst, och det väger väldigt mycket. Att det är svalt är också bra då det blir värmt i rummet, har inte fått in någon ac än.

Finns bra dokumentation om att en i varje hörn är bra för att få jämnare basåtergivning. Men som det är nu verkar inte det lira så bra hos mig, rummet eller för lite delay ???
Innan jag flyttade om basarna så stod alla fyra på rad under main och jag delade mono vid 150hz, något som funkade okey. Eftersom de stod under main så kunde man inte lokalisera dem trots att de delades vid 150hz. Och jag fick bra punch i mellanbasen. Blir kanske att gå tillbaka till detta. Funder även på att testa MSO för att få bra plats-till-plats frekvensgång.

Ino delningen har jag dålig koll på. Finns det summerat utan att man måste läsa 100 sidor i en tråd.

Som jag fattat det är fyra subbasar placerade i varsitt hörn en av idéerna som Toole presenterat. Det verkar vara en teoretisk studie. Jag har aldrig varit med om en lyssning där 4 subwoofers placerad på det sättet låtit bra.
Det utgås då från att baselement är perfekta med filter som är oändligt branta vilket i verkligheten aldrig är fallet.

Läs denna tråd:
viewtopic.php?f=10&t=67961&p=2010534&hilit=Varför+låter+18%2F30+filter+så+bra#p2010534

”Udda ordning (90 grader ur fas) ger konstant utstrålad effekt vid delningsfrekvensen.
För högre frekvenser ger det en tiltad loob men för låga frekvenser i ett rum är det bäst.”

Om 4 subbasar används i mono ( varför, det låter ju mycket sämre ?) och inte stereokopplade skulle jag hellre dela lägre än 80 Hz.
Lär dig räkna i våglängder ( 1 kHz= 34,3 cm ) som ljudet färdas och läs Linkwitz studier om avstånd /basmodul/ vs delningsfrekvens.
Stäng av alla delay-inställningar och rumskorrigeringar till att börja med.

niklasmagnus

Inläggav niklasmagnus » 2020-01-30 12:09

Tangband skrev:
niklasmagnus skrev:

Som jag fattat det är fyra subbasar placerade i varsitt hörn en av idéerna som Toole presenterat. Det verkar vara en teoretisk studie. Jag har aldrig varit med om en lyssning där 4 subwoofers placerad på det sättet låtit bra.
Det utgås då från att baselement är perfekta med filter som är oändligt branta vilket i verkligheten aldrig är fallet.

Läs denna tråd:
viewtopic.php?f=10&t=67961&p=2010534&hilit=Varför+låter+18%2F30+filter+så+bra#p2010534

”Udda ordning (90 grader ur fas) ger konstant utstrålad effekt vid delningsfrekvensen.
För högre frekvenser ger det en tiltad loob men för låga frekvenser i ett rum är det bäst.”

Om 4 subbasar används i mono ( varför, det låter ju mycket sämre ?) och inte stereokopplade skulle jag hellre dela lägre än 80 Hz.
Lär dig räkna i våglängder ( 1 kHz= 34,3 cm ) som ljudet färdas och läs Linkwitz studier om avstånd /basmodul/ vs delningsfrekvens.
Stäng av alla delay-inställningar och rumskorrigeringar till att börja med.

Om jag förstår rätt så krävs det att jag kopplar in en Minidsp på Main Pre-out och skapar den udda delningen mellan högtalare och sub(ar) ( 2 st subbar per L och R för min del). Dvs jag behöver separat slutsteg til LR förutom till subbarna?

Där efter skickar jag även LFE signalen till LR istället gör .1 kanalen?

Tangband

Inläggav Tangband » 2020-01-30 12:28

Svar ja.

Om du vill maximera 2-kanalsåtergivningen och få till delningen bra. Jag kan förstås förstå att man vill använda .1 utgången på film .

Räkneexempel:

1 kHz = 34,3 cm färdväg för ljudet.
100 Hz = 3,43 meter

Linkwitz teorier ( som jag delar ) säger att avståndet mellan högtalarna subbas- /topp/diskant bör understiga 1/4:e del av våglängden vid delningsfrekvensen vid användning av jämna ordningens filter, tex THX delning.

1/4 av 3,43 meter är ungefär 86 cm. Alltså bör avståndet från vänster basmodul som delas vid 100 Hz i stereo till diskanten i vänster topp understiga 86 cm. Vid användning av jämna ordningens filter. En elbas spelar toner som innehåller frekvenser från 40 Hz-8000 Hz ( och över det ) samtidigt. Sinusstoner och ljud från instrument skiljer sig väldigt.

Med udda ordningens filter , 18 dB okt akustiskt eller tex. 30 dB okt akustiskt så blir man MER FRI med placeringen.

Nedanstående bild visar två stereokopplade subbasar där de är placerade nära resp toppar. Det fungerar bra med jämna och udda filter, akustiskt, eftersom avstånden blir korta.
Bilagor
FE5FF7F0-0B43-4849-9D5A-A7CFF1917FA7.jpeg
FE5FF7F0-0B43-4849-9D5A-A7CFF1917FA7.jpeg (65.54 KiB) Visad 1775 gånger
Senast redigerad av Tangband 2020-01-30 12:52, redigerad totalt 2 gånger.

Tangband

Inläggav Tangband » 2020-01-30 12:42

Nedanstående bild visar två monokopplade subbasar där de är placerade nära resp toppar. Det fungerar dåligt med jämna ordningens filter, akustiskt.

Grön pil visar att det blir problem med avstånden med jämna ordningens filter akustiskt, med monokopplade subbasar.
Avståndet mellan vänster subbas och höger topp blir flera meter. Avståndet blir för stort, och det kommer att höras !

I detta fall, med dubbla monokopplade subbasar, passar udda ordningens filter akustiskt, betydligt bättre.
Bilagor
3B0DA90F-206F-43F0-A6AD-B776270D1361.jpeg
3B0DA90F-206F-43F0-A6AD-B776270D1361.jpeg (66.13 KiB) Visad 1773 gånger

niklasmagnus

Inläggav niklasmagnus » 2020-01-30 13:36

Då jag inte lyssnar på musik (2 kanal) speciellt ofta så prioriterar jag filmljudet. Det går ju att mixa in LFE i LR via receivern men frågan är ju om det blir så mycket bättre än att hänga på subbarna på .1 kanalen??

Tangband skrev:I detta fall, med dubbla monokopplade subbasar, passar udda ordningens filter akustiskt, betydligt bättre.

Hur gör man rent praktiskt denna koppling? Antar att man då nyttjar .1 kanalen men då går ju signalen via receiverns delningsfilter som är av X modell och ordning (gissar jämn och att även topparna har jämn). Hur får man till den udda ordningen på filtret?

Tangband

Inläggav Tangband » 2020-01-30 14:01

niklasmagnus skrev:Då jag inte lyssnar på musik (2 kanal) speciellt ofta så prioriterar jag filmljudet. Det går ju att mixa in LFE i LR via receivern men frågan är ju om det blir så mycket bättre än att hänga på subbarna på .1 kanalen??

Tangband skrev:I detta fall, med dubbla monokopplade subbasar, passar udda ordningens filter akustiskt, betydligt bättre.

Hur gör man rent praktiskt denna koppling? Antar att man då nyttjar .1 kanalen men då går ju signalen via receiverns delningsfilter som är av X modell och ordning (gissar jämn och att även topparna har jämn). Hur får man till den udda ordningen på filtret?

Alla hemmabioreceivers jag vet om använder jämna ordningens filter.
Jag vet folk på detta forum som använder Ino cr80 ihop med hemmabiogrejor . Hur de kopplat vet jag inte.

Tangband

Inläggav Tangband » 2020-01-30 14:12

Den billigaste lösningen du kan prova är Rels. Kanske blir det dåligt, men då har du testat.
Ställ 2 subbasar vid varje topp. Det blir alltså 2+2 som ska köras i stereo. Parallellkoppla de två subbarna till varje kanal som drivs av a800.
Signalen till subbasarna tar du då via ” large pre out Main LR i stereo till minidspn, som delar 12 dB okt vid tex 55 Hz.
subbasarna kopplas in inverterat. Topparna kör du helt ofiltrerat, med inställningen large .

Tillsammans utgör systemet en andra ordningens delning , akustiskt, eftersom de slutna topparna rullar av naturligt med 12 dB okt. Man kan finjustera subbasarna filter i minidsp:n mellan 50-65 Hz. Och välja det som låter bäst.

Användarvisningsbild
RSG

Inläggav RSG » 2020-01-30 18:30

Vad heter din Marantz som du spelar på nu?

Så vi alla kan se vilka möjligheter som finns.

/Johan

niklasmagnus

Inläggav niklasmagnus » 2020-01-30 19:00

Den jag spelar på just nu är en SR5006,

Användarvisningsbild
RSG

Inläggav RSG » 2020-01-30 21:50

niklasmagnus skrev:Om jag förstår rätt så krävs det att jag kopplar in en Minidsp på Main Pre-out och skapar den udda delningen mellan högtalare och sub(ar) ( 2 st subbar per L och R för min del). Dvs jag behöver separat slutsteg til LR förutom till subbarna?

Där efter skickar jag även LFE signalen till LR istället för .1 kanalen?

Som jag ser det så är detta det mest vettiga alternativ som du har, och kommer att få med dina tilltänkta alternativ till framtida drivkraft.
Eller har jag missat något?
Men till och börja med så kan du väl helt enkelt prova att dela i din Marantz, med eller utan minidsp efter?

/Johan

niklasmagnus

Inläggav niklasmagnus » 2020-01-30 23:29

RSG skrev:
niklasmagnus skrev:Om jag förstår rätt så krävs det att jag kopplar in en Minidsp på Main Pre-out och skapar den udda delningen mellan högtalare och sub(ar) ( 2 st subbar per L och R för min del). Dvs jag behöver separat slutsteg til LR förutom till subbarna?

Där efter skickar jag även LFE signalen till LR istället för .1 kanalen?

Som jag ser det så är detta det mest vettiga alternativ som du har, och kommer att få med dina tilltänkta alternativ till framtida drivkraft.
Eller har jag missat något?
Men till och börja med så kan du väl helt enkelt prova att dela i din Marantz, med eller utan minidsp efter?

/Johan

Detta skulle jag kunna få ihop med den elektronik jag redan har idag. Så kanske något att prova. Om jag tänker rätt så kopplar jag Marantz L/R pre-out >
minidsp input 1 > output 1> Crown > baspar L
Input 1>. Output 2> A800 > front L
Input 2>. Output 3 > Crown > baspar R
Input 2>. Output 4 > A800 > front R

Vilken ordning på filtret skall man ange i miniDSPn på LP / HP?

Kör L/R som large i Marantzen och skickar LFE till Main.
Kommer dock kräva delning vid 100-110 Hz för att Surroundhögtalarn går inte djupare.

Tror ni detta kommer gynna filmljudet lika mycket som stereoljud? (Känns lättare att köra via .1 kanalen bara)

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2020-01-31 10:45

Det är så jag kopplat. Fast jag kommer inte ihåg om jag bara kör Front Large eller om jag har LFE+main. Den senare ger ju liksom "dubbel bas"
Jag tycker det blev bättre så än att använda LFE-utgången.

Du har ju valet att köra monobas ändå i minidsp.
Jag har dock valt att köra stereo. Upplever att det låter bättre. Jag har tagit bort EQn för rumskorrigering också. Har bara Eq för baslyftet av de slutna lådorna.
Använder inte audyssey för frontarna heller, tycker inte ljudet låter rätt med det påslaget.
Däremot tycker jag ljudet ur surroundhögtalarna blir bättre med audyssey på.

LP och HP står för Lowpass och Highpass. Dvs LP låter låga frekvenser passera och HP låter höga frekvenser passera.

Men det är inte helt trivialt att bestämma var delningarna ska ligga och vilket ordningstal på filterkurvorna som blir bäst. Du kan tex behöva dela vid olika frekvenser för HP och LP för att det ska summera korrekt.

edit: en bra startpunkt är ju ändå 2a ordn Linkwitz på Frontar och 4e ordn Linkwitz på basarna. Båda vid 80 Hz.
Du kan ju kanske behöva justera delay på basarna också eftersom de sitter längre fram än frontarna.
Ljudhastigheten på ca 344m/s ger ca 3ms per meter
Mvh
Magnus

FöregåendeNästa

Återgå till Medlemspresentationer