Moderator: Redaktörer
Svante skrev:Nej, men resistans.
Alexi skrev:Har induktans på högtalarkablar någon betydelse för bas?
Jag kommer behöva 5m långa kablar till mina Raijū, men vill inte köra med EKK...
IngOehman skrev:- - - - -
PS. Någon reserverade sig för stabilitetsegenskaperna hos förstärkaren, men det är som regel kapacitansen som ställer till det för förstärkare, om de har dålig fasmarginal. Det är därför som Naims förstärkare (som saknar utgångsfilter) inte bör användas med annat än extra höginduktiva kablar, alltså kablar med långt avstånd mellan plus- och minusledaren. Sådana kablar får nämligen extra låg induktans.
IngOehman skrev:Ja, kapacitans skulle det vara. Tyvärr går det inte att rätta till då inlägget inte går att redigera.
Idiotiskt, men det är inget jag kan göra något åt.
Förhoppningsvis framgår det av det som står innan att det är kapacitans som åsyftas.
Vh, iö
IngOehman skrev:Framgår det inte?
Skarpögde och teknikinsatte Laila har ju till och med fetat det.
- - -
Det är hur som helst den sista som skall vara kapacitans, inte induktans.
Kan ni inte bara ordna så att man får rimlig tid på sig att upptäcka och rätta fel (några timmar kanske)? Vad är vitsen med att det skall stå en massa fel bara för att de inte upptäcktes i tid?![]()
Det är ju jättedumt. Är forumet konstruerat så att öppettiden inte går att ändra? I sin ursprungliga version fanns inga sådana har problem på faktiskt.se, varför göra saker sämre?
Vh, iö
PerStromgren skrev:IngOehman skrev:Framgår det inte?
- - -
Kan ni inte bara ordna så att man får rimlig tid på sig att upptäcka och rätta fel (några timmar kanske)? Vad är vitsen med att det skall stå en massa fel bara för att de inte upptäcktes i tid?![]()
Det är ju jättedumt. Är forumet konstruerat så att öppettiden inte går att ändra? I sin ursprungliga version fanns inga sådana har problem på faktiskt.se, varför göra saker sämre?
Vh, iö
Det har vi diskuterat och förklarat, såvitt jag kommer ihåg.
PerStromgren skrev:IngOehman skrev:Framgår det inte?
- - -
Vh, iö
Det har vi diskuterat och förklarat, såvitt jag kommer ihåg.
Alexi skrev:Har induktans på högtalarkablar någon betydelse för bas?
Jag kommer behöva 5m långa kablar till mina Raijū, men vill inte köra med EKK...
paa skrev:Alexi skrev:Har induktans på högtalarkablar någon betydelse för bas?
Men 5 meter bara, spelar det någon roll ens till fullregistersystem?
En standard Supra Classic 2x2,5 kvmm har en induktans på 0,45 uH/m
Om det är för mycket kan man ju t.ex välja en Supra Ply 2x3,4 kvmm som har 0,20 uH/m
IngOehman skrev:Du kan berätta om skälet bara.
Alexi skrev:Supra Classic 2 x 6,0 mm² har en resistans på 2,9 Ohm/km (lägst av Supras kablar). Någon som har koll på resistansvärdena för EKK?
Alexi skrev:Supra Classic 2 x 6,0 mm² har en resistans på 2,9 Ohm/km (lägst av Supras kablar). Någon som har koll på resistansvärdena för EKK?
Harryup skrev:Bland det absolut viktigaste är ju att kablarna är tillräckligt långa så att dom verkligen när ända fram. Annars så blir det tyst.
/Harryup
Användare som besöker denna kategori: Google Adsense [Bot] och 1 gäst