Projekt JBL Kebnekaise

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
rajapruk

Re: Projekt JBL Kebnekaise

Inläggav rajapruk » 2018-07-11 09:17

Mina UHF tappar något i nivå 17Khz-20KHz som ni ser. Hade ni brytt er om att kompensera detta rakt? Jag funderar på att låta det vara så. Jag betvivlar att jag hör så mycket av det registret.
Just nu har jag dsp-kompensation för det, men jag funderar på om det är värt att "slösa bort" digital gain på det.

Användarvisningsbild
rajapruk

Inläggav rajapruk » 2018-07-11 13:00

En skarpögd vän såg att det är ett 4” membran på bilden. LN Högtalarservice har jobbat i fel driver, det är konfirmerat nu.

Tangband

Inläggav Tangband » 2018-07-13 21:01

rajapruk skrev:Inget sitter 100 ännu, det hörs. Framförallt har jag inte den där kicken än som jag förväntat mig, kan vara hörnplaceringens fel. Ska låna 4st Anaview-monosteg på 900W av en kompis och se vad som händer.
Men det låter mycket bra, tycker jag.
Jag jobbar på i snigelfart, vill heller aldrig bli riktigt klar faktist :)

Nej klar blir man ju aldrig :D
Men ju närmare det resultat du vill ha desto svårare blir det ju att förbättra. Ett trevägs aktivt system tar flera månader att optimera . Ska du dessutom mäta noggrant och inte bara lita på öronen så tar det säkert över ett år.

Ett tips :

Då du börjar närma dig det som du kan acceptera mätmässigt ( jag antar att du vill att det ska mäta bra ) så gör du 5 presets som mäter bra med små ändringar på varje preset i ditt dsp filter .

Gör sedan en blindtest med någon/några kompisar där du kopplar om mellan de olika alternativen. Det preset som lät bäst behåller du sedan. Dessa tester ska göras i stereo precis som vid vanlig lyssning i sweetspot.
Lyssna sedan själv på olika sorters musik i flera veckor. Långtidstesten visar om du har oacceptabla färgningar någonstans.
Sedan efter några veckor kan du göra 5 nya presets och jämföra med den förra referensen som lät bäst med en ny blindtest. Du kommer att märka att det blir svårare och svårare att optimera. Tillslut kommer du till en optimeringstopp där inget kan bli bättre med de element du har i blindtestet. Det preset behåller du sedan.
Bilagor
4F97522F-379C-4765-B143-C27BE9B091AE.jpeg
4F97522F-379C-4765-B143-C27BE9B091AE.jpeg (76.99 KiB) Visad 224 gånger

Användarvisningsbild
HenrikE

Inläggav HenrikE » 2018-07-13 22:48

rajapruk skrev:En skarpögd vän såg att det är ett 4” membran på bilden. LN Högtalarservice har jobbat i fel driver, det är konfirmerat nu.

Tja fel och fel. Den de jobbade med behövde ju tydligen också lite omvårdnad :)

Jag gjorde förresten en snabb bildsökning på uhf-drivern och hittade en sprängskiss. Det ser ut som att bakdelen bara är en kåpa som kan plockas av utan att störa membranet. Kan väl vara värt ett försök, det kanske syns något uppenbart inuti.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2018-07-14 03:22

rajapruk skrev:En skarpögd vän såg att det är ett 4” membran på bilden. LN Högtalarservice har jobbat i fel driver, det är konfirmerat nu.

Är det verkligen ett originalmembran det gamla? Inte ett Radian?
Tycker du skall öppna den andra drivern också och kolla vad som sitter i den.

mvh/Harryup.

Användarvisningsbild
rajapruk

Inläggav rajapruk » 2018-07-15 22:53

Ja ska göra det.
Men det är bara JBL som har ”diamond-surround” tror jag. Det har inte Truextent Be-membranen iaf som vissa sätter i billagare 4” JBL-drivers.

Föregående

Återgå till DIY-forum