Rqu målar fasaden samt väntar på fiber

Läs medlemarnas presentationer och om deras anläggningar.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
rqu

Re: Rqu målar fasaden samt väntar på fiber

Inläggav rqu » 2019-08-28 22:39

Första strykningen av täckfärgen, och på kvällen...
door.JPG
door.JPG (44.26 KiB) Visad 469 gånger

Frisk

Inläggav Frisk » 2019-08-28 23:08

Härligt!

Hur känns det nu då, trivs ni i huset? Börjar ni komma lite i ordning? Fungerar huset "som tänkt" med arbetsflöden riktningar på dörrar etc? Och kanske för forumets fokus viktigaste frågan, hur går det med ljudet? Kanske du skrivit tidigare men jag kommer inte ihåg att jag läst det, finns det någon plan? Blir det något rum dedikerat för ljud? Är det i så fall film eller musik? Är huset helt komplett eller är det mycket ni ska göra själva nu? Trädgård och ute mot nästa sommar?

Användarvisningsbild
rqu

Inläggav rqu » 2019-08-28 23:42

Vi trivs, svårt att inte trivas!
vrum.jpg
vrum.jpg (67.51 KiB) Visad 458 gånger

Hobbyrummet är väl för litet för ens en mini-cave? Det är annars optimalt med endast ett litet brevlådefönster. TV kommer vara i "biljardrummet", på väggen mot duschen. Det är inget biljardrum, utan ett allrum. Men det fick man inte ha pga bygglovet, för då blev det ett våningsplan...
undervaning.jpg
undervaning.jpg (551.95 KiB) Visad 458 gånger

Användarvisningsbild
rqu

Inläggav rqu » 2019-09-05 07:54

Färgen blev lyckad tycker vi, lite ljusare än vad vi tänkt oss men jag gillar den verkligen. Den ändrar sig efter ljusförhållandena!
IMG_20190905_072357__01.jpg
IMG_20190905_072357__01.jpg (1.92 MiB) Visad 374 gånger

På fiberfronten intet nytt. Det som har hänt efter att Telias entreprenör konkat är att på "min sida" på öppen fiber har installationsdatumet försvunnit.

Användarvisningsbild
Perfector

Inläggav Perfector » 2019-09-05 10:46

rqu skrev:Vi trivs, svårt att inte trivas!
vrum.jpg

Hobbyrummet är väl för litet för ens en mini-cave? Det är annars optimalt med endast ett litet brevlådefönster. TV kommer vara i "biljardrummet", på väggen mot duschen. Det är inget biljardrum, utan ett allrum. Men det fick man inte ha pga bygglovet, för då blev det ett våningsplan...
undervaning.jpg

Bilden visar på god smak.
Hoppas du/ni förblir lyckliga varje morgon ni kommer in i det rummet.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm, Visaton, Inertia AB, Sinus samt Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik samt Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
rqu

Inläggav rqu » 2019-09-06 09:16

Vattenfall är ju rekordknasiga, dom schaktade den 21:a augusti, sen några dagar senare var strömmen inkopplad och byggströmmen borta, men på mina sidor hos Vattenfall står det fortfarande tillfällig anläggning, och det kommer in förbrukning...
Hejsan rqu! Vad bra att du hör av dig.

Vad jag kan se så är det fortfarande en tillfällig anläggning. Hur menar du när du säger att byggströmmen är borta?
Vi kommer att börja schakta nu nästa vecka och därefter kan vi installera din riktiga anslutning.

Användarvisningsbild
-Palle-

Inläggav -Palle- » 2019-09-06 09:37

Eftersom dom är så vimsiga be att dom bara stänger av byggströmmen och att du väntar med inkoppling av den permanenta lösningen... :twisted:
LJUD: Denon AVR-X7200WA - cr80es - 2 x Rotel RB-1090 - Ino i64s - 2 x Rotel RB-1092 - Ino InfraZ-4 - Ino i16s - 8 x Ino a2
BILD: Oppo UDP-203 & Toshiba HD-XE1->Sony VW95ES->Seymour UF

Användarvisningsbild
rqu

Inläggav rqu » 2019-09-06 22:02

Till slut har polletten trillat ner hos Vattenfall. Hon jag mailade till har nu dragit iväg fakturan på nyanslutningen. Kivra kan man lita på... Avdrag 10% kundlöfte står det, jobbig kund är man tydligen också. Fast å andra sidan är det nog billigare än att dom skickar ut en ny schaktgubbe igen.

Användarvisningsbild
Ronnie

Inläggav Ronnie » 2019-09-10 07:00

rqu skrev:Färgen blev lyckad tycker vi, lite ljusare än vad vi tänkt oss men jag gillar den verkligen. Den ändrar sig efter ljusförhållandena!
IMG_20190905_072357__01.jpg

På fiberfronten intet nytt. Det som har hänt efter att Telias entreprenör konkat är att på "min sida" på öppen fiber har installationsdatumet försvunnit.

Fint! Lagom många färger för min smak.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2019-09-10 09:10

rqu skrev:Det är inget biljardrum, utan ett allrum. Men det fick man inte ha pga bygglovet, för då blev det ett våningsplan...

Vem har sagt det? I Boverkets regler står inget om användning av boytan. Se https://www.boverket.se/contentassets/f ... santal.pdf Att "biljardrum" skulle falla under en annan paragraf än "allrum" är nog rätt orealistiskt, f.ö.

Men det gör ju inget nu. Har ni bygglov, så har ni.

Snygg kåk, förresten, grattis till den!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2019-09-10 09:50

Förr hade ju alla gillestuga i källaren, och en del tyckte att ett biljardbord kunde passa där också.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär, vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia.

Användarvisningsbild
rqu

Inläggav rqu » 2019-09-10 10:39

PerStromgren skrev:
rqu skrev:Det är inget biljardrum, utan ett allrum. Men det fick man inte ha pga bygglovet, för då blev det ett våningsplan...

Vem har sagt det? I Boverkets regler står inget om användning av boytan. Se https://www.boverket.se/contentassets/f ... santal.pdf Att "biljardrum" skulle falla under en annan paragraf än "allrum" är nog rätt orealistiskt, f.ö.

Tackar! Det blev faktiskt mycket bättre efter att kommunen hade synpunkter, för vi kunde då gå runt problemet med en attefallsutbyggnad med glaspartier. Annars hade vi inte kunnat göra balkongen på framsidan!

Det finns fler skrivelser jag har hittat...
Argument för att en suterräng ska anses vara en våning är att den redan
från början oftast är avsedd för boende och därför borde den ses som en
våning och inte en källare. Ofta har den entrédörr, fönster och kan
användas som en våning vilket gör att den upplevs som en våning från
Problembeskrivning 65
ena hållet. Det rymmer en hel våning som är lika stor som ovanför
liggande våning och som åtminstone från ett håll har samma
omgivningspåverkan. Det kan dock uppfattas som orättvist för grannar att
en person med sluttande tomt kan bygga ett större hus inom samma
planbestämmelser.

https://www.boverket.se/globalassets/publikationer/dokument/2014/definitioner-pa-byggnadshojd.pdf

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2019-09-11 21:32

PerStromgren skrev:

Ibland måste man SLÅ handläggaren i huvudet med PBL. Eller som i det fallet jag tänker på, be dem fatta beslut om avslag så det går att överklaga i högre instans + JO anmäla pga uppenbarligt felaktigt beslut i strid med gällande lagstiftning. Och vem nu må vara intresserad av tjänstehjonsinkompetens, tex lokala tidningen.
Det sista bör man dock vara försiktig med att uttala.

edit: missade att skriva att jag tycker det är spännande med sutteränghus på något sätt.

Användarvisningsbild
rqu

Inläggav rqu » 2019-09-11 23:03

Screenshot_20190911-224834__01.jpg
Screenshot_20190911-224834__01.jpg (166.01 KiB) Visad 108 gånger

Så bygglovet hade brevlådefönster. Annars var inte källardefinitionen uppfylld. Det är tydligen ett nytt begrepp som används i hela landet. Vi kollade med kommunen 2015 och då var det okej, men 2017 var det inte okej. Vår husleverantör berättade att ett liknande hus i Österåker stoppats pga samma regel. Sen kom någon på deras kontor på idén med attefallsutbyggnad med glas, den hade någon använt tidigare för att gå runt reglerna. Attefallsutbyggnader behöver inte uppfylla detaljplanen.

Användarvisningsbild
rqu

Re: Rqu oljar bänkskivor samt väntar på fiber

Inläggav rqu » 2019-09-14 19:54

Osmos hårdvaxolja. Lite annan lyster än innan!
IMG_20190914_164823__01.jpg
IMG_20190914_164823__01.jpg (967.01 KiB) Visad 31 gånger

Föregående

Återgå till Medlemspresentationer