Rqu har fått fnurr på fibern...

Läs medlemarnas presentationer och om deras anläggningar.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
rqu

Re: Rqu Letar efter duschdörr till nisch.

Inläggav rqu » 2019-09-19 10:23

Conny skrev:Rekommenderar skjutdörr.
Exempelvis en sån här:
https://www.bygghemma.se/kok-och-bad/ba ... gKhtPD_BwE

Eller den här, som uppfyller breddmåttet på 117 cm.
https://www.lindstromsbad.se/badrum/duschar/duschdorr/duschdorr-macro-design-flow-nisch-2d/p-976235

Användarvisningsbild
Conny

Inläggav Conny » 2019-09-19 12:33

Ja varför inte?
Tog Showerama som exempel för att jag har en sådan själv. Den är från 1986, har funkat perfekt.

Användarvisningsbild
Empa

Re: Rqu Fasaden målad, väntar på fiber

Inläggav Empa » 2019-09-19 12:39

rqu skrev:
Empa skrev:Rqu: Blev ju riktigt fint huset! Kör du några 17 eller 18 fönster på höjden?
Vi siktar på 18, men frugan är skeptisk till höjden, jag tror det blir bra med brösthöjd på 30cm från golv.

Ok, ingen aning om 17 eller 18, men höjden på fönster styrs av av skjutpartierna också. Jag upptäckte att höjden på fönsterna i i gaveln på glasverandan blev lägre än på andra sidan. Så när vi ska göra altanen runt verandan får den bli ett trappsteg ner, annars klipper den fönstret. Edit, nu ser jag att det faktiskt är samma höjd på alla fönster, så det funkar med samma höjd.
IMG_20190913_072043__01.jpg

Vi ska ändå ta dit någon som kan planera tomten, med altaner trappor etc. Vi måste ha en trappa ned från den befintliga balkongen/altanen ner mot tomten. Nu är det grusad slänt som man ramlar i...

Tänkte på ritning du la upp, över alla fönster står det tex. 14 /15. Första är bredden andra är höjden :)
Om ni har något som är 17 eller 18 på höjden får du gärna lägga upp en bild från insidan om du vill :)

Användarvisningsbild
rqu

Inläggav rqu » 2019-09-19 12:49

Vi har några stora fönster...
entre.jpg
entre.jpg (237.94 KiB) Visad 1024 gånger

Användarvisningsbild
ChristianAndersson

Re: Rqu Fasaden målad, väntar på fiber

Inläggav ChristianAndersson » 2019-09-19 14:37

Empa skrev:Rqu: Blev ju riktigt fint huset! Kör du några 17 eller 18 fönster på höjden?
Vi siktar på 18, men frugan är skeptisk till höjden, jag tror det blir bra med brösthöjd på 30cm från golv.

Tag höjd eller säkerhetsklass i följande:
https://www.boverket.se/sv/byggande/sakerhet/barnsakerhet-och-personsakerhet/sakert-glas-i-byggnader/ :idea:
New Adventures In LoFi

Användarvisningsbild
rqu

Inläggav rqu » 2019-10-17 10:09

IMG_20191016_114855.jpg
IMG_20191016_114855.jpg (557.58 KiB) Visad 911 gånger

Huvudbry med fibern, det orangea röret som lagts ner blev utkonkurrerat av ett grönt rör som helt plötsligt dök upp lägligt. Den gamla sommarstugan hade visst haft ett telerör till rätt ställe. Ducten nu dragen fram till mitt fasadskåp. Ducten till mediautrymmet och fiberkonvertern inne i huset också draget från fasadskåpet, bara att blåsa fibern och skarva som är kvar.

Användarvisningsbild
rqu

Re: Rqu har fått fiber!

Inläggav rqu » 2019-10-29 00:27

Jag började med att koppla ur Telias "junk"... Kanske ska skruva ner mediaomvandlaren så man får plats med mina grejor?
IMG_20191028_230529.jpg
IMG_20191028_230529.jpg (68.84 KiB) Visad 842 gånger

kollen.png
kollen.png (98.56 KiB) Visad 842 gånger

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Re: Rqu har fått fiber!

Inläggav petersteindl » 2019-10-29 03:01

Va bra, då går det fort att skriva jättemånga inlägg. :)
VD Bremen Production AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
rqu

Re: Rqu har fått fnurr på fibern...

Inläggav rqu » 2019-11-11 01:09

Fibern slutade att funka helt plötsligt igår efter att ha varit igång i mindre än två veckor. Telia måste ha den sämsta supporten. Det går inte att göra en felanmälan på hemsidan, jag lyckas i alla fall inte. Man bara kommer till en automatisk analys som kommer fram till att jag ska kontakta dom via chatten (vilket jag redan gjorde i morse). Vi kom fram till att det inte funkade men jag skulle kolla med grannarna först. Jag testade allt möjligt, koppla in en dator, han ville ha den i WAN-porten, vilket jag tyckte verkade helt galet. Först finns det ingen WAN port annat än för fibern, men sen sa han att det var Ext1 som jag skulle koppla in den på. Tyvärr följde jag rådet, för efter det kom han på att det var fel, det var LAN1 jag skulle kopplat in (den som jag kopplade in först). Då Telias Inteno-mediaomvandlare har ett skal runt så går det inte att komma åt flärpen på nätverkssladden utan att montera bort hela eländet från skåpet (vilket jag fick göra). Varför inte ett formulär direkt där man kan felanmäla?

Användarvisningsbild
rqu

Inläggav rqu » 2019-11-13 11:59

IMG_20191113_082949.jpg
IMG_20191113_082949.jpg (98.87 KiB) Visad 614 gånger

Det var lite av liksom, tror han som svetsade skalade lite ovarsamt. Nu är fibern i alla fall hel, WAN-lampan lyser, men Internet lyser med sin frånvaro. Jag loggar in på "Mitt Telia", där ser jag att jag bara har ett mobilt bredband, det är lånekortet jag fick igår från Telias butik. Inget annat abonnemang. Däremot en faktura, den såg jag igår. Dom har även beställt ett TV-abonnemang till mig för 299 extra i månaden, dock med 50 kronor avdraget. Jag frågade Telia vem som beställt detta, inte jag i alla fall, så dom fyllde i en ångerblankett, hur man nu kan ångra något som aldrig beställts? Jag påpekade igår även att adressen är fel på tomten, så dom skapade ett ärende på att uppdatera den, kanske det har bidragit till förvirringen? När jag tecknade alltsammans så var det till den nya adressen, men all kommunikation, TV-boxar, routrar (inget är skickat dock) har gamla adressen på sig. Alla som installerat här letar febrilt efter huset på den gamla adressen. Lite kul sen att dom skickar en faktura på TV innan dom ens skickat boxen...

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2019-11-13 18:34

Telia i en nötskal (plastskal).
VD Bremen Production AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
rqu

Inläggav rqu » 2019-11-15 01:06

Ärendet att jag ska få ett abonnemang igen ska hanteras manuellt. Förhoppningsvis nästa vecka ska det vara utrett. Hur svårt kan det vara att titta i det signerade PDF-dokumentet jag beställde fibern med?

Det är dessutom inte bara tomtens adress som är fel. Telia har även fiskat upp en gammal e-postadress ser jag i ett meddelande från i våras. En adress jag slutade använda 2003 då vi la ner företaget. GDPR? Vad jag vet har jag inte haft någon relation med Telia sedan 2013 då jag fick fiber till gamla huset. Varför inte ta den adressen jag fyllde i med i min ansökan om fiber?

Användarvisningsbild
rqu

Inläggav rqu » 2019-11-17 13:03

IMG_20191117_113559__01.jpg
IMG_20191117_113559__01.jpg (887.54 KiB) Visad 471 gånger

Vi fick inte ha två våningar plus källare på vårt hus. Fast efter lite bråk gick det bra. Men ibland undrar man . Hur tänkte kommunen här? Ingen uppfyllnad och stora fönster på hela källarplanet. Sen en vindsvåning på det!

Användarvisningsbild
Perfector

Inläggav Perfector » 2019-11-17 13:28

rqu skrev:Ärendet att jag ska få ett abonnemang igen ska hanteras manuellt. Förhoppningsvis nästa vecka ska det vara utrett. Hur svårt kan det vara att titta i det signerade PDF-dokumentet jag beställde fibern med?

Det är dessutom inte bara tomtens adress som är fel. Telia har även fiskat upp en gammal e-postadress ser jag i ett meddelande från i våras. En adress jag slutade använda 2003 då vi la ner företaget. GDPR? Vad jag vet har jag inte haft någon relation med Telia sedan 2013 då jag fick fiber till gamla huset. Varför inte ta den adressen jag fyllde i med i min ansökan om fiber?

Du har inte fnurr, utan en fnurra på tråden kan man tänka :-)
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm, Visaton, Inertia AB, Sinus samt Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik samt Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
rqu

Inläggav rqu » 2019-11-19 22:53

Jag fortsätter med fibertombolan. Varje dag måste jag spela, annars kan man ju inte vinna? Jag chattar i varje fall varje dag med Telia, ibland ringer jag bara för att. Det skulle ju kunna bli vinst? Någon på Telia kanske vet hur man aktiverar ett abonnemang?

Nu idag försökte jag få personen i chatten att eskalera det hela. Men nej det går inte. Det hanteras manuellt, för att bli rätt. Hon kunde se vilken typ av abonnemang det skulle vara, men att aktivera, nej det gick inte. Det tar tid. Över en vecka. Stänga av gick snabbt. Det blir aldrig fel. Skicka faktura går snabbt. Tyvärr vet jag nog vem som brukar vinna i tombola, och inte är det den som spelar i alla fall...

Det är för övrigt en kompis som har jobbat på Telia med just fiber som har myntat begreppet fibertombola.

Användarvisningsbild
rqu

Inläggav rqu » 2019-11-25 11:21

Telia-sörjan fortsätter. Nu efter att jag skällt ut dom så lyckades jag till slut få någon att söka efter det signerade dokumentet och det hittades hos öppen fiber! Inte deras hittepådokument som sa något helt annat! Nu blev jag istället kopplad till öppen fiber som säger att jag ska felanmäla hos Telia då dom inte kommer åt utrustningen... Hur kan man fabricera dokument och beställningar? Dessutom var dom näst intill otrevliga då dom ser den felaktiga beställning jag aldrig gjort och hävdar att det är anledningen till att jag är bortkopplad. Nu verkar det tyvärr vara fel på anslutning också och inte bara abonnemanget...

Användarvisningsbild
Perfector

Inläggav Perfector » 2019-11-25 11:34

Jag hade nå't liknande i Trosa när jag skulle få VDSL2.
Dom la min telefon på IP-telefoni utan att fråga och jag vägrar ha det så.
För om nätet dör så dör telefon vilket jag inte kan tillåta.
Alltså ringde jag om det och då dog telefon i över en vecka innan någon kunde koppla tillbaks allting.
Som plåster på såren fick jag XTZ 4G router som jag fick behålla och som nu laddas med 20 gb trafik i månaden och ingår i mitt vanliga internetabonnemang.
Att döda linan tog 1 timme, att väcka den tog en vecka.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm, Visaton, Inertia AB, Sinus samt Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik samt Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2019-11-25 12:14

Perfector, det börjar bli svårt att ute i landet få behålla sina gamla telefonledningar. Grannkommunerna hos mig lär redan vara bortkopplade. Om datanäten eller det gamla telefoninätet tror jag är skit samma. Kopparnäten har väl också någon form av strömförsörjning?

Användarvisningsbild
Perfector

Inläggav Perfector » 2019-11-25 12:32

RogerGustavsson skrev:Perfector, det börjar bli svårt att ute i landet få behålla sina gamla telefonledningar. Grannkommunerna hos mig lär redan vara bortkopplade. Om datanäten eller det gamla telefoninätet tror jag är skit samma. Kopparnäten har väl också någon form av strömförsörjning?

Kopparnätet har batterier som kan klara flera dagars avbrott och ändå fungera.

Användarvisningsbild
rqu

Inläggav rqu » 2019-11-25 13:59

Nu säger Telia på fullt allvar att fibern inte är klar! Men varför har ni då skickat en faktura för fibern från och med 28:e oktober, jag har fakturanummer etc här framför mig. Och den har ju varit igång med hastigheten 333 Mbit/s, det är ganska bra för en fiber som inte är igång. Till slut säger personen i chatten att någon från Öppen Fiber ska ringa upp mig, den som lever får se...

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2019-11-25 14:42

Perfector skrev:
RogerGustavsson skrev:Perfector, det börjar bli svårt att ute i landet få behålla sina gamla telefonledningar. Grannkommunerna hos mig lär redan vara bortkopplade. Om datanäten eller det gamla telefoninätet tror jag är skit samma. Kopparnäten har väl också någon form av strömförsörjning?

Kopparnätet har batterier som kan klara flera dagars avbrott och ändå fungera.

Kan inte reservkraft finnas för fibernäten också? Fast finns inget kopparnät spelar det ingen roll om det finns/fanns reservkraft...

https://www.telia.se/privat/om/framtidensnat.html

Användarvisningsbild
rqu

Inläggav rqu » 2019-11-25 15:30

Jag får precis reda på i chatten att det ligger en beställning på 500/500 med TV, trots att jag varje dag i två veckors tid påpekat att det är 250/250 utan TV som gäller! Nu lovar killen i chatten att det ska bli rätt. Kanske tur att det tagit över två veckor för dom utan att dom har lyckats att sätta igång abonnemanget. Nu har dom ju till slut hittat det riktiga avtalet med Öppen Fiber så det kanske blir rätt till slut... Men hur tänker dom, vi avslutar och ångrar tjänsten. Sedan lägger vi in en exakt likadan beställning som vi precis annullerade...

Användarvisningsbild
rqu

Inläggav rqu » 2019-11-25 16:23

Och svaret nu. Fibern är där men nej!
Hej, vi talades vid tidigare under dagen angående din bestälning av Öppet Fiber. Jag har nu talat med leveransavdelningen, tyvärr verkar det som att det kommer dröja ytterligare då dessa inte kunde ge mig något exakt datum förutom senast Juni. Antagligen kommer det igång under våren 2020.

Tills dess kommer jag se till att den felaktiga beställningen av bredband och tv dras in så du inte får några fler fakturor. Jag kommer även lägga en bevakning på den nuvarande fakturan så om det kommer in pengar lägger jag en manuell utbetalning.

MvH. Xxxxxx på Telia

Användarvisningsbild
ChristianAndersson

Inläggav ChristianAndersson » 2019-11-25 17:14

Fnurra på tråden,
men faktiskt leverar:
Finns det någon granne du kan dela uppkoppling till dess med?
Läste att en del fiberleverantörer bara använder den ena fiberkärnan,
av de två parterna. Då kan man använda den andra mer eller mindre separat.
Beror på fiberbox oxå om den kan skicka och ta emot via en tåt, kanske fysisk spilt?

och eller radiolänk?
New Adventures In LoFi

Användarvisningsbild
rqu

Inläggav rqu » 2019-11-25 17:57

Fibertombola! Till slut efter dagens fjärde samtal och fjärde chat-session hittades kompetens! Någon som insåg att en fungerande fiber borde kunna gå att få fungerande igen. Det är såklart Skanova som har fel adress på tomten vilket förvirrat Telia. Nu är ett namnbyte initierat hos Skanova. Efter det ska det gå att få igång fibern igen. Frågan är bara hur lång tid det tar. Lite konstigt detta med adressen, jag har ju påpekat detta 10 gånger minst också. Dom har ju också skällt på mig att jag beställt till fel adress. Dom borde väl själva insett att något är fel då det bara den gamla adressen dyker upp i alla papper när beställningen är gjord till den nya...

Användarvisningsbild
rqu

Inläggav rqu » 2019-11-26 12:13

Jag kände mig även tvungen att bråka lite extra med deras helpdesk så jag passade på att anmäla deras hantering av uppgifter. Givetvis har Telia inte gjort något fel när dom använder en 16 år gammal e-postadress till mig. Det är inget fel, men det är en brist!

Så har man ett konto man inte ens vet om, så är det aktivt! Det spelar ingen roll att man inte loggar in eller är kund, skämtar dom eller?
Din beställning av begränsa behandling av
data
Vi har tagit emot din begäran om begränsa behandling av data i enlighet med
GDPR (reglering för dataskydd).
Tyvärr kan vi inte uppfylla ditt önskemål
Nekar denna begäran enbart pga att rätt till begränsning skall användas för att
begränsa när vi är på väg att radera uppgifter. Men här kommer svar på din
fråga, varför vi hade så gammal information lagrad? På Mina Sidor hade du ett
aktivt konto enligt våra system vilket gjorde att den informationen lagrades, dvs
systemen tolkade det som att du var en aktiv kund. Av den anledningen dök din
gamla e-post upp igen efter så många år. Vi kommer nu se över detta, så tack
för att du påpekade en brist hos oss. Det är nu eskalerat. Vi ber om ursäkt och
hoppas att detta inte förorsakat merarbete för dig.
Om du har frågor är du alltid välkommen att höra av dig till oss.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2019-11-26 17:10

Lite märklig svenska i brevet - "Det är nu eskalerat"

Är det en AI-robot som skrivit?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
rqu

Inläggav rqu » 2019-11-29 13:08

Notera även att Telia har dessa utfästelser på hastigheterna man beställer:
För hastigheter gäller:

Bredband 1000/1000 (via fiber):
Nedströmshastighet: 500-1000 Mbit/s
Uppströmshastighet: 500-1000 Mbit/s

Bredband 500/500 (via fiber):
Nedströmshastighet: 250-500 Mbit/s
Uppströmshastighet: 250-500 Mbit/s

Bredband 250/250 (via fiber):
Nedströmshastighet: 200-250 Mbit/s
Uppströmshastighet: 200-250 Mbit/s

Bredband 100/100 (via fiber):
Nedströmshastighet: 50-100 Mbit/s
Uppströmshastighet: 50-100 Mbit/s
Jag hade ju tydligen fått ett 500/500 när fibern väl fungerade och blev inkopplad, och det blev i praktiken runt 350 Mbit som max. Jag kanske skulle testat att sätta en annan dator där och kört igen, det kan ju ha varit USB-adaptern och laptopen som var flaskhalsen där.

Användarvisningsbild
ChristianAndersson

Inläggav ChristianAndersson » 2019-11-29 13:42

Bill50x skrev:Lite märklig svenska i brevet - "Det är nu eskalerat"

Är det en AI-robot som skrivit?

/ B

Nej, det saknar ju i all logik...
New Adventures In LoFi

Användarvisningsbild
rqu

Inläggav rqu » 2019-12-04 13:37

Telia. Vad håller dom på med? Du ska INTE betala fakturan. Jag frågade dom 4 ggr. Vad tror ni nu att jag ska göra när jag tog bort fakturan? Jo den skulle ha betalats. Den ska betalas så dom kan betala tillbaka den.

Noteringar
Kunden skall få en manuell återbetalning när fakturan har betalats.
2019-12-02

Och varför kan man inte få epost när det kommer in meddelanden på mitt Telia. Alternativet snigelpost finns men inte epost. Så man måste polla mitt Telia hela tiden för att se om ny förvirrande information kommit dit...

Och givetvis ingen fiber än.

FöregåendeNästa

Återgå till Medlemspresentationer