Rqu väntar på kattungar och bygger altan ...

Läs medlemarnas presentationer och om deras anläggningar.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Perfector

Re: Rqu har fått fnurr på fibern...

Inläggav Perfector » 2019-12-04 13:41

rqu skrev:Telia. Vad håller dom på med? Du ska INTE betala fakturan. Jag frågade dom 4 ggr. Vad tror ni nu att jag ska göra när jag tog bort fakturan? Jo den skulle ha betalats. Den ska betalas så dom kan betala tillbaka den.

Noteringar
Kunden skall få en manuell återbetalning när fakturan har betalats.
2019-12-02

Och varför kan man inte få epost när det kommer in meddelanden på mitt Telia. Alternativet snigelpost finns men inte epost. Så man måste polla mitt Telia hela tiden för att se om ny förvirrande information kommit dit...

Och givetvis ingen fiber än.

Här kommer en kluring.
Om dom har feldebiterat dig får dom INTE per lag ta sin bokföring utanför husets 4 väggar, dvs sina egna utan ska justera det utan att det behöver påpekas.
Jag har haft sådant med tex Dustin som ville ha betalt för att sedan betala tillbaks.
Det sket sig och dom tog skeden i vacker hand och rättade till felet efter påpekande om det.
Gör du samma och se vad dom säger.
GE INTE UPP!
Du har rätt och dom har fel, så enkelt är det.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm, Visaton, Inertia AB, Sinus samt Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik samt Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
rqu

Inläggav rqu » 2019-12-04 17:04

Jag blir så trött igen, nu har dom skickat en kreditfaktura, en så kallad slutfaktura, inte på hela beloppet som dom sa först utan från det datumet jag ångrade beställningen jag aldrig beställt. Men det ska tydligen rättas till när (om) fibern kommer igång.... Och som vanligt får jag ett svar om hur deras interna rutiner inte fungerar.
Ja men precis det är därför denna tjänsten har gått failed,

Det är så att Tv och Bredbandet gick failed i vårt system vilket innebär att en annan avdelning kommer ta hand om detta och dem ligger i dagsläget ca 90 arbetsdagar back innan dem kommer få upp detta ärendet.

Det vi kan göra är att vänta och du kan betala summan på din faktura så får du det återbetalat när tjänsten fungerar senare igen. för du ska inte betala för denna perioden nu.

Användarvisningsbild
rqu

Inläggav rqu » 2019-12-05 09:55

Mitt Telia har nu tagit bort meddelandet om att jag inte behöver betala min faktura. Det meddelandet med massor av annan bra information fanns där en stund igår. Jag har ju meddelandet på SMS så det är ju inget problem om dom börjat bråka. Mitt Telia är ju lite lustigt, jag visste inte ens om att det fanns förrän fibern började strula. Jag hade säkert fått epost men då till min 16 år gamla e-postadress som Telia sparat. Min enda beställning jag gjort är från mars, men det är den enda beställningen som inte visas på deras sida! Det är bara Telias egna konstruktioner som dyker upp... Hur kan man ha så mycket beställt och ingen fiber?
Screenshot_20191205-083650.jpg
Screenshot_20191205-083650.jpg (410.24 KiB) Visad 2462 gånger

Användarvisningsbild
rqu

Inläggav rqu » 2019-12-23 17:25

Ringde till Telia igen idag. Intet nytt på Västfronten. Nu ska även nästa 500/500 som jag inte beställt bli ångrat innan det ens aktiverats. Då leveransavdelningen har stängt för idag kan han först kolla på fredag om det går att få igång det abonnemang som jag beställt via öppen fiber på 250/250 utan TV. Sen skulle han försöka ge mig mer surf på "lånekortet" jag fått från Telia, egentligen får han inte utöka surfpotten oftare än var 60 dag eller nåt sånt.

Användarvisningsbild
Perfector

Inläggav Perfector » 2019-12-23 18:16

rqu skrev:Ringde till Telia igen idag. Intet nytt på Västfronten. Nu ska även nästa 500/500 som jag inte beställt bli ångrat innan det ens aktiverats. Då leveransavdelningen har stängt för idag kan han först kolla på fredag om det går att få igång det abonnemang som jag beställt via öppen fiber på 250/250 utan TV. Sen skulle han försöka ge mig mer surf på "lånekortet" jag fått från Telia, egentligen får han inte utöka surfpotten oftare än var 60 dag eller nåt sånt.

Fram tills dess att du fått den fiber du beställt åligger det Telia att utan extra kostnad hålla dig med den nättrafik du har beställt, även med lånekortet.
Dessutom kan du kräva att få en mobil router ZTE som automatiskt fylls på varje månad att användas om du är nån annanstans än hemma.
Jag har en sådan som fylls på varje månad med tror jag 40 gb trafik och lagrar 3 månaders trafik även om jag inte använder den.
Innebär att den alltid är laddad och klar att användas.
Min dotter som bor i England använder den då hon kommer till Sverige och har med sig sin engelska dator.

Edit:
Jag har fast internet 30 Mbit, och om jag kan få en mobil router så kan nog du åxå få en.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm, Visaton, Inertia AB, Sinus samt Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik samt Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
rqu

Inläggav rqu » 2020-01-13 15:22

Dagens fibertombola. Jag ringde igen till Telia, och sedär någon som kunde koppla mig direkt till öppen fiber, det är inte varje gång. Kanske någon som är ny på jobbet och inte vet att man inte får göra så?

Personen på öppen fiber sådde ett litet frö genom att berätta att allt var grönt på deras sida. Notera att man har olika sidor trots att båda företagen är Telia. Han skulle bara förklara för Telia att allt är grönt hos öppen fiber, bara den felaktiga beställningen togs bort av Telia skulle han till och med kunna aktivera fibern!

Glad i hågen väntade jag en stund till och blev kopplad tillbaka till Telia. Där var det nästan klart, han skulle bara ringa lite till, han skulle ringa upp mig när det var klart. Så efter 20 minuter ringde han tillbaka och berättade att det var nu överlämnat till en annan avdelning som nu hade pucken. Dom skulle kontakta mig när det var löst, då det var en helt annan avdelning gick det inte heller att ens att uppskatta om det var en dag, en vecka eller månader det kunde ta. Känns lite som om det är tillbaka på ruta ett igen ...

Användarvisningsbild
Perfector

Inläggav Perfector » 2020-01-13 16:49

Har du fått nå't annat under tiden nu då?
Tex. ZTE mobil router med litet kort som kan koppla upp dig, naturligtvis utan kostnad för det är dom skyldiga.

Användarvisningsbild
rqu

Inläggav rqu » 2020-01-13 17:58

Jo jag har fått ett lånekort, ett SIM-kort som dom fyller på hela tiden. Jag har ju en router med USB så det är enkelt att distribuera ut internet till alla enheter. Jag valde därför att slippa deras WiFi-enhet, bara jobbigt att returnera den sen och den har inte någon nätverksport. Nu inser jag att den hade varit bra att ha på semestern, trodde det max skulle bli några dagar utan fiber, inte månader! Fibern är ju där på plats och igång, WAN-lampan lyser, och Telias kompetens som lyser med sin frånvaro. Det är som sagt bara Telia som ska reda ut något, frågan är vad... Öppen Fiber sa ju att allt var klart!

Användarvisningsbild
rqu

Inläggav rqu » 2020-01-15 19:25

Nya rekord från Telia. Fibertombolan är ett självspelande piano. Jag får sms om att tjänsten är igång!

Hej! Nu är dina tjänster klara att användas. Vill du ha hjälp med att komma igång kan du läsa mer på: http://www.telia.se/privat/support. Mycket nöje med dina tjänster. Hälsningar Telia

Och jag får ett mail om att jag återigen beställt med dagens datum och hastigheten 500/500 med TV till tomtens gamla adress.

Givetvis är inte fibern igång. Givetvis är detta automatiskt genererade meddelanden från Telias fibertombola, allt för att förvirra ytterligare. Tittar man vidare ser man att det är samma beställningsnummer från förr och allt bara är förvirring.

Jag ringer återigen Telia (chattade tidigare idag, där killen i chatten lovade ringa upp vid 14). Där säger nästa person att tjänsten ligger under avslut och därför kan Telia inte göra något innan dom pratat med öppen fiber. Sist sa ju öppen fiber att allt var grönt...

Hon lovade i alla fall att ringa tillbaka i morgon när öppen fiber har konsulteras. Kanske kanske kan någon aktivera min fiber, kanske kanske lyckas jag hitta någon form av kompetens efter alla dessa samtal och chat-sessioner...

Användarvisningsbild
Empa

Inläggav Empa » 2020-01-15 21:44

Struligt, hoppas det löser sig snart. Måste du välja Telia?

Användarvisningsbild
rqu

Inläggav rqu » 2020-01-15 22:56

Empa skrev:Struligt, hoppas det löser sig snart. Måste du välja Telia?

Öppen fiber har jag avtal med för installation av fibern, och sen är det bundet till Telia i två år. Efter det kan jag välja vilken tjänsteleverantör som helst som är kopplad till öppen fiber. Man måste byta eller binda det igen, annars blir det extremt dyrt. Man kan efter två år även byta till något annat än öppen fiber om man byter ut media omvandlaren till ComHem exempelvis.

Användarvisningsbild
rqu

Inläggav rqu » 2020-01-16 13:22

Nu till slut lyckas Telia skapa en korrekt beställning av fiber 250/250 utan TV. Och det ska bli leverans i morgon. Den som lever får se. Dom har även för fjärde gången lovat att betala tillbaka hela beloppet på fakturan för den felaktiga tjänsten, det ska komma inom två veckor.

Användarvisningsbild
Perfector

Inläggav Perfector » 2020-01-16 13:30

rqu skrev:Nu till slut lyckas Telia skapa en korrekt beställning av fiber 250/250 utan TV. Och det ska bli leverans i morgon. Den som lever får se. Dom har även för fjärde gången lovat att betala tillbaka hela beloppet på fakturan för den felaktiga tjänsten, det ska komma inom två veckor.

Får dom till det nu, så bör du köpa en lott åxå :-)

Användarvisningsbild
rqu

Inläggav rqu » 2020-01-17 08:38

Screenshot_20200117-071922.jpg
Screenshot_20200117-071922.jpg (124.92 KiB) Visad 2118 gånger

Helt otroligt, nu funkar det igen!

Fibern var i drift den 28e oktober. Sen gick den av i huset den 9e november. Sen stängdes abonnemanget av den 11e pga att Telia beställt fel abonnemang. Fibern lagades den 12e november. Så sedan den 12e har allt egentligen varit klart. Bara Telia som misslyckats att få rätt på beställningen på över två månader.

Användarvisningsbild
Perfector

Inläggav Perfector » 2020-01-17 10:46

Då är det bara lotten kvar att köpa och skrapa fram en vinst till :-)

pontareee

Inläggav pontareee » 2020-01-17 15:20

Grattis till fibern! :)

En fråga var det inte öppet fiber så du kunde välja andra leverantörer, hur kom du fram till Telia?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2020-01-17 15:33

Telia är hyggligt frikostiga, själv har jag ner 120,18 och upp 127,73 på ett 100/100 abonnemang. Men även vi hade strul med att komma igång, även om det bara tog några dagar. Vi hade två olika underleverantörer kommande samma dag, varav den ena menade att vi behövde byta grejor. Efter ett förnyat samtal till Telia hamnade jag hos en mer kunnig person som fixade det hela över nätet!

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
rqu

Inläggav rqu » 2020-01-17 18:08

pontareee skrev:Grattis till fibern! :)

En fråga var det inte öppet fiber så du kunde välja andra leverantörer, hur kom du fram till Telia?

Det är öppet för andra, men inte när man tecknar själva fiberdragningen, då brukar det vara någon leverantör som sponsrar installationen lite mot att du binder dig i normalt 24 månader. Telia var den enda som ville dra fiber till huset när Skanova hade fel adress i sina luntor. Telia sa att allt var uppdaterat hos dom i mars när jag la beställningen till tomtens nya adress, notera att det är 6 år sedan tomten fick adressen! Sen kom varenda tomte som var och gjorde dragningarna och letade efter huset på den gamla adressen som inte finns längre. Detta trots att beställningen var gjord till den nya...

Användarvisningsbild
rqu

Inläggav rqu » 2020-01-20 15:21

rqu skrev:
pontareee skrev:Grattis till fibern! :)

Det är öppet för andra, men inte när man tecknar själva fiberdragningen, då brukar det vara någon leverantör som sponsrar installationen lite mot att du binder dig i normalt 24 månader. Telia var den enda som ville dra fiber till huset när Skanova hade fel adress i sina luntor. Telia sa att allt var uppdaterat hos dom i mars när jag la beställningen till tomtens nya adress, notera att det är 6 år sedan tomten fick adressen! Sen kom varenda tomte som var och gjorde dragningarna och letade efter huset på den gamla adressen som inte finns längre. Detta trots att beställningen var gjord till den nya...

Nu har jag fått min beställning i brevlådan på papper, vad jag kan se så är det "-" som bindningstid, tjänsteleverantören Telia verkar inte veta att Öppen-fiber-Telia har haft en bindningstid på 24 månader. Dessutom har jag bara rabatten i ett år. 499 kostar tjänsten 250/250 per månad, fast med en rabatt på 150 kronor, alltså 349 kronor per månad precis som jag blev lovad. Dock har inte abonnemanget dykt upp än på mitt Telia, annat än i statusen beställt, jag har inget aktivt abonnemang där.

Användarvisningsbild
rqu

Inläggav rqu » 2020-01-22 23:16

Idag är min fiber officiellt igång. Det blev nästan rätt. Rätt hastighet, rätt pris, men fel i alla fall. Jag skulle få 250/250 bundet i 24 månader för 349 kronor per månad. Jag fick 250/250 helt utan bindningstid men med priset 349 i 12 månader, efter det går priset upp till 499 per månad. Jag kan alltså säga upp Telia och välja vilken som helst annan leverantör med uppsägningstiden 30 dagar.

Frågan är om jag ska försöka få rabatten i 24 månader, 349 verkar vara ett acceptabelt pris ändå. Man kan komma billigare undan om man orkar hoppa runt mellan operatörerna frekvent. Osäker på om man kan hoppa tillbaka sen och ändå få ett bra pris?

Användarvisningsbild
rqu

Re: Rqu planerar trädgård...

Inläggav rqu » 2020-05-24 22:51

Dags för nästa steg när själva husbygget är klart, tomten. Vi har tagit in en trädgårdsarkitekt som ritat upp och planerat efter våra önskemål. Jag tror att det i längden blir billigare, så kan man ta in någon som gör jobbet i etapper efter en plan. Allt är med på ritningen, framtida växthus och garage, var man ska ha parkering, ett förråd för att få avskildhet från vägen. Så slipper man göra om för att senare göra rätt. Det kom även med växtförslag samt ljusdesign. Vi är ju inte egentligen så intresserade av växter och överdrivet trädgårdsarbete, men på sikt kanske det kan vara bra, och den hel del av tipsen är av karaktären hur man ska få en slänt att fungera. Det är inte helt lätt med en så kuperad tomt, det är lätt att bara få ogräs. Planen ser riktigt bra ut tycker jag. Hon fångade upp att vi gillade naturtomt, så en del blir en äng, och vilken tur, för det dök helt plötsligt upp liljekonvaljer, ormbunkar mitt i min äng som jag försökt att anlägga intill den befintliga remsan av naturtomt som är kvar mot grannen. Har även sparat lite blåbärsris mitt i ängen, hoppas det överlever.

Vi ska prata med några personer som förhoppningsvis kan fixa med tomten relativt snart, just nu växer det (tyvärr) så det knakar, det kommer upp allt möjligt överrallt, inte bara liljekonvaljer och annat som är trevligt. Vi vill gärna ha en altan direkt, så man kan utnyttja solen hela dagen, men jag tror det blir bäst att ta dit en minigrävare först och ta ett helhetsgrepp på en gång. Måste stävja allt som kommer upp så man slipper dra ogräs i flera år, vill ju kunna koncentrera sig på öldrickande. Så vi ska få klart en gräsmatta så det slutar att växa ogräs överallt, sen plana ut slänterna lite så det går att få något att växa där.
IMG_20200524_195148.jpg
IMG_20200524_195148.jpg (217.52 KiB) Visad 433 gånger

Såna här dagar, eller kvällar är det helt OK att bara sitta på balkongen...
IMG_20200524_210353__01.jpg
IMG_20200524_210353__01.jpg (36.93 KiB) Visad 433 gånger

Användarvisningsbild
rqu

Re: Rqu väntar på kattungar...

Inläggav rqu » 2020-07-01 12:50

Väntar på att få hem två kattungar. Gör hembesök och gullar lite...
IMG_20200628_175821_resize_72.jpg
IMG_20200628_175821_resize_72.jpg (323.46 KiB) Visad 207 gånger

Lite ostadigt väder, men fint ändå.
IMG_20200630_213109_resize_72.jpg
IMG_20200630_213109_resize_72.jpg (280.66 KiB) Visad 207 gånger

IMG_20200630_214354_resize_98.jpg
IMG_20200630_214354_resize_98.jpg (269.86 KiB) Visad 207 gånger

Användarvisningsbild
rqu

Re: Rqu väntar på kattungar och bygger altan ...

Inläggav rqu » 2020-07-06 14:38

Våra sedan ett dygn tillbaka!
IMG_20200706_133050_resize_10.jpg
IMG_20200706_133050_resize_10.jpg (402.67 KiB) Visad 99 gånger

IMG_20200705_211509_resize_21.jpg
IMG_20200705_211509_resize_21.jpg (371.58 KiB) Visad 99 gånger

Användarvisningsbild
Perfector

Re: Rqu väntar på kattungar och bygger altan ...

Inläggav Perfector » 2020-07-06 15:50

rqu skrev:Våra sedan ett dygn tillbaka!
IMG_20200706_133050_resize_10.jpg

IMG_20200705_211509_resize_21.jpg

Välkommen i klubben

Föregående

Återgå till Medlemspresentationer