Tangband aktiverar- söker artikulerad subbas

Läs medlemarnas presentationer och om deras anläggningar.

Moderator: Redaktörer

Tangband

Re: Tangband aktiverar- FUKDIST i ek

Inläggav Tangband » 2019-05-20 13:03

Cortado skrev:Hmm. Det där ser inte alls ut som det gör för mig eller mawes. Är du säker på att du mätte diskanten? :D

Eller missförstår jag något nu?.. iofs, mätningen säger "Internal mic" - har du då mätt med iPhonens inbyggda mic eller med iMM6'an ?

Cortado- det är inte FUKDIST det är ju Jbl 530 som mätningarna visar ! :D
Utan eq i Dbx dippar diskanthornet redan vid 12 kHz.
Och det är imm6:an jag använt.

Baselementen till FUKDIST kommer i början av juni.
Inga mätningar har gjorts på denna ännu, blir inget föränn basarna och dämpmaterialet kommit.

Det kommer förstås och bli jämförelser efter konstens alla regler mellan Jbl 530 och FUKDIST 8)

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2019-05-20 14:31

Ja, där ser man.. måste haft nattmössan på fortfarande - det hajjade jag inte.. :D

Törs man vara hoppfull och nyfiken på mätningar för JBL med originalfilter?

Tangband

Inläggav Tangband » 2019-05-26 07:51

Cortado skrev:Ja, där ser man.. måste haft nattmössan på fortfarande - det hajjade jag inte.. :D

Törs man vara hoppfull och nyfiken på mätningar för JBL med originalfilter?

Jag förstår inte riktigt vitsen med det- passiva Jbl 530 låter betydligt sämre på alla sätt än den dsp-baserade. Det är väldigt stor skillnad.
Jbl 530 är i original, trots topptester worldwide en passiv högtalare med delningen alldeles för lågt satt vid 1,5 kHz. Driverns resonansfrekvens ligger faktiskt kring 1,5 kHz vilket syns som en peak på frekvenskurvan-med det passiva filtret inkopplat. Det gör även att högtalaren i passiv version inte låter helt rent. Billiga jbl lcr305 är faktiskt bättre än passiva Jbl 530 vid direkt jämförelse (jag har testat ) trots betydligt lägre pris. Situationen är precis tvärtom med aktiva Jbl 530.

Men, om det visar sig att FUKDIST (passiva eller aktiva) låter bättre än Jbl 530 aktivt så kan det möjligen bli aktuellt att plocka fram det passiva filtret till dessa igen för att göra några snabba mätningar, bara ”för att.” :)

Tangband

Inläggav Tangband » 2019-06-01 16:53

Nu har jag äntligen fått alla ingredienserna och komponenterna till FUKDIST högtalarna. Fårullen ställde till det och gjorde att det blev 3 veckors fördröjning från hifikit eftersom den inte fanns i lager, då. Nu ligger baselementen och ullen på posten och väntar :) . Fårullen är en egen option och ett eget val.

Jag kommer att köra på DanNorman råd för diskantelementet.
Genom att kombinera passiv och aktiv teknik kan man få båda fördelarna och inga nackdelar. Det innebär tex 3,3 ohm i serie samt en konding i serie på 5,6 uF ( Janzen ) . Då är waveguiden helt equaliserad med passiv teknik, termiska kompressionen minskad, impedansen bättre för slutsteget ( totalt ca 6,8 ohm ) och skyddskondensator fås på köpet :)

Detta blir en bra utgångspunkt för vidare laborering med Dbx dsp filtret.°
Mätningen visar DanNormans simulering av diskanten i waveguide med 3,3 ohm och 5,6 uF i serie.
Bilagor
2E8F829D-7E4E-4DB9-A185-F662EAB2CD2F.jpeg
2E8F829D-7E4E-4DB9-A185-F662EAB2CD2F.jpeg (1.14 MiB) Visad 1331 gånger
9CE1C65B-2B30-46DB-8A74-1DD12DC45E65.png
9CE1C65B-2B30-46DB-8A74-1DD12DC45E65.png (66.75 KiB) Visad 1339 gånger

Användarvisningsbild
DanNorman

Inläggav DanNorman » 2019-06-01 18:13

Vilket dbx-filter har du?
Medlem på forumet Faktiskt.se sedan sept 26, 2006.
Man skall inte krångla till saker i onödan; går det att lösa med hydraulik så är det oftast enklast. © Phon
Driver Södertälje Specialsnickeri AB.

Tangband

Inläggav Tangband » 2019-06-01 18:51

DanNorman skrev:Vilket dbx-filter har du?

Dbx driverack pa2, ett trevägs dspfilter där alla inställningar kan göras i realtid från min iPad Pro från lyssningsposition.
Här är en ytlig genomgång av funktionerna:
https://youtu.be/C8wXg8FRyvQ

Lennart

Inläggav Lennart » 2019-06-09 16:56

Tangband, nu har det gått en vecka sen sista inlägget i denna tråd:) När blir det provlyssning och en snabbrecension av dina nya alster? Är sugen på att bygga ett par själv men vill ha lite omdömen först, projektet ser ju mycket lovande ut.

/Lennart

Tangband

Inläggav Tangband » 2019-06-09 21:29

Lennart skrev:Tangband, nu har det gått en vecka sen sista inlägget i denna tråd:) När blir det provlyssning och en snabbrecension av dina nya alster? Är sugen på att bygga ett par själv men vill ha lite omdömen först, projektet ser ju mycket lovande ut.

/Lennart

Det kommer :D
Men högtalarna kommer inte skruvas ihop helt föränn efter den 19:e juni, efter midsommar blir det tid för mig att ljud-nörda ordentligt i två veckor.

Tangband

Inläggav Tangband » 2019-06-12 09:08

Dessa är på väg på posten...
Jag var inne ett tag på att bygga baslådor som stativ men det skulle troligen ge sämre ljud än det jag har nu i basväg. 20 liter är för lite att göra nåt vettigt av. Bygge av nya bättre baslådor får vänta.
Nu blir det delning 18/30 dB vid 80 Hz. Precis som slutna FUKDIST fungerar bra till. :)
På fredag ska oljning av ek-kabinetten påbörjas.
Bilagor
IMG_8871.PNG
IMG_8871.PNG (213.6 KiB) Visad 1079 gånger

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2019-06-12 09:23

Fint blir det allt, hoppas du får till ljudet också. :)

Tangband

Inläggav Tangband » 2019-06-14 16:47

goat76 skrev:Fint blir det allt, hoppas du får till ljudet också. :)

Tack !
Första oljningen av HYBRID-DIST 8)
Bilagor
IMG_8941.JPG
IMG_8941.JPG (648.72 KiB) Visad 1020 gånger
IMG_8937.JPG
IMG_8937.JPG (508.93 KiB) Visad 1023 gånger

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2019-06-14 17:17

Hybrid-dist; Högtalaren med både passiv och aktiv dist!

Tangband

Inläggav Tangband » 2019-06-14 17:36

Cortado skrev:Hybrid-dist; Högtalaren med både passiv och aktiv dist!

Yes ! :D

niclas_f

Inläggav niclas_f » 2019-06-14 18:26

De ser riktigt fina ut! Vad har du behandlat dom med?

Tangband

Inläggav Tangband » 2019-06-14 19:03

niclas_f skrev:De ser riktigt fina ut! Vad har du behandlat dom med?

Herdins vaxolja blev det .
Det ska sandpappras med gradhet 1000 sandpapper om tre-fyra dagar.
Sedan blir det minst ett lager till.

Tangband

Inläggav Tangband » 2019-06-18 21:35

John Atkinson ”measuring loudspeakers” är jättebra läsning för mig- speciellt del 3 . :)
https://www.stereophile.com/features/103/index.html

En sak som slog mig och som jag själv tyckt mig märka av vid egna mätningar, är att mätning traditionellt 1 meter ifrån högtalaren ibland är för kort avstånd för korrekt integration mellan elementen, om inte högtalaren är väldigt liten. Atkinson använder själv 50 tums avstånd , 1,27 meter. Jag har det senaste halv-året haft avståndet 1,2 meter.

”Older engineers are probably used to measuring a speaker's frequency response at 1m. This, I feel, is too close for all but very small speakers (see later). I therefore use a standard microphone distance of 50" (1.27m), which is the farthest I can get back in my room and still preserve reasonable measurement bandwidth
Read more at https://www.stereophile.com/content/mea ... HaXlQxT.99

Användarvisningsbild
DanNorman

Inläggav DanNorman » 2019-06-18 22:19

Det är inte "traditionellt" att mäta på en meter. Det är bara nåt du hittat på. Du har sett siffror här och där, exempelvis en mätning av ett högtalarelement gjord på en meters avstånd. Du måste tänka längre (!). Vad händer när elementet utsätts för låda, baffel, rum och olika mätavstånd.
Jag hävdar att minst två meter är ett minimum för >envägare. Mycket längre för fysiskt stora högtalare. Elementen integrerar som sagt knepigt på "fel" avstånd. Det är oftast ointressant hur högtalaren mäter där man inte lyssnar. Två olika högtalare kan mäta identiskt på en meter, men olika på två, och ytterligare olika på tre. Dessutom behöver man mäta tillräckligt reflexfritt. Det är i praktiken bara möjligt på ett mycket högt stativ utomhus långt från reflekterande ting. Kompletterande och inforika mätningar kan göras i lyssningsrummet, men för att få veta hur en högtalare verkligen beter sig krävs tillräcklig reflexfrihet.
Medlem på forumet Faktiskt.se sedan sept 26, 2006.
Man skall inte krångla till saker i onödan; går det att lösa med hydraulik så är det oftast enklast. © Phon
Driver Södertälje Specialsnickeri AB.

Tangband

Inläggav Tangband » 2019-06-19 04:44

"Traditionellt " var kanske fel ord, men det är många som mäter på högtalaren vid 1 meters avstånd. Atkinson i Stereophile är bara en av många. Men som jag beskrev det lät det som en gammal tumregel vilket ju inte stämmer.

Så jag har inte " hitta på " detta. Jag har läst och sett samband hur olika konstruktörer mäter på högtalare. Men jag håller med dig att man kanske bör tänka längre och ta hänsyn till hur elementen sitter och baffelns utseende samt avstånden mellan elementen.

Högtalarkonstruktörer worldwide verkar inte heller vara speciellt överens om vilka mätningar som säger mest om en högtalare.

Jag tror det är viktigt att mäta på olika avstånd och i olika vinklar. En frekvenskurva 1,3 meter från högtalaren säger inte allt om hur en högtalare låter. En LTAS mätning i ett rum säger ändå mindre.

" Det är oftast ointressant hur högtalaren mäter där man inte lyssnar" skriver du. Där håller jag inte alls med dig . Öronen och mätmikrofonen fungerar helt olika ( farbror HAAS mfl )

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2019-06-27 13:54

Hur högt upp från golvet hamnar diskanten (centrum) med de stativen? Mina tillfälliga egenbyggda stativ är 57cm höga och då hamnar min Fukdist (diskanten) med sd-fot på 85cm. Har varit nära att trycka på köpknappen men..

Tangband

Inläggav Tangband » 2019-06-27 14:37

Emanuelgbg skrev:Hur högt upp från golvet hamnar diskanten (centrum) med de stativen? Mina tillfälliga egenbyggda stativ är 57cm höga och då hamnar min Fukdist (diskanten) med sd-fot på 85cm. Har varit nära att trycka på köpknappen men..

Med Norstone stylum1 utan spikar mellan högtalaren och stativet, blir höjden från golv till undre kant på högtalaren exakt 50 cm. Som på bilden. Från golvet till centrum på diskanten är det 76.5 cm.
Jag skulle nog inte vilja ha högtalaren högre. Det känns som optimal höjd är nånstans mellan 45-50 cm från golvet till underdelen på högtalaren.
Jag skulle nog valt norstone stylum 1 i helsvart istället för den ekfärg som blev.
https://www.hifiexperience.se/produkter ... gKmDvD_BwE
Bilagor
IMG_9180.JPG
IMG_9180.JPG (266.72 KiB) Visad 707 gånger

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2019-06-27 20:51

Snyggt!

Tangband

Inläggav Tangband » 2019-06-28 07:43

Belker skrev:Snyggt!

Tack :)

Användarvisningsbild
NADifierad
fd. nadifierad

Inläggav NADifierad » 2019-06-28 09:10

Supersnyggt!
76,5? Ligger du ner och lyssnar? :D .
Mina nuvarande diskanter är på 95 cm från golv. Stämmer ungefär med örats höjd i soffan.
Har för mig att DanNorman rekommenderade att öronhöjd, skulle vara mellan bas och diskant? (På Fukdist)
Stereo = Dator och/eller HIFi-Berry(Volumio), Optiskt,Najda,InterM R300plus,Crest Vs900 samt lite högtalare i slutändan. Fukdist till TV`n.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2019-06-28 09:57

NADifierad skrev:Supersnyggt!
Mina nuvarande diskanter är på 95 cm från golv. Stämmer ungefär med örats höjd i soffan.
Har för mig att DanNorman rekommenderade att öronhöjd, skulle vara mellan bas och diskant? (På Fukdist)

Mawes och Dan, som är de som hållt på med filter mest har väl sagt att stativhöjd bör vara 50cm, helst inte mer. Det gissar jag gäller då man räknar på att öronhöjd är kring 75-85cm på typ 3m.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2019-06-28 10:39

Tangband skrev:"Traditionellt " var kanske fel ord, men det är många som mäter på högtalaren vid 1 meters avstånd. Atkinson i Stereophile är bara en av många. Men som jag beskrev det lät det som en gammal tumregel vilket ju inte stämmer.

Så jag har inte " hitta på " detta. Jag har läst och sett samband hur olika konstruktörer mäter på högtalare. Men jag håller med dig att man kanske bör tänka längre och ta hänsyn till hur elementen sitter och baffelns utseende samt avstånden mellan elementen.

Högtalarkonstruktörer worldwide verkar inte heller vara speciellt överens om vilka mätningar som säger mest om en högtalare.

Jag tror det är viktigt att mäta på olika avstånd och i olika vinklar. En frekvenskurva 1,3 meter från högtalaren säger inte allt om hur en högtalare låter. En LTAS mätning i ett rum säger ändå mindre.

" Det är oftast ointressant hur högtalaren mäter där man inte lyssnar" skriver du. Där håller jag inte alls med dig . Öronen och mätmikrofonen fungerar helt olika ( farbror HAAS mfl )

Att mäta akustiskt på högtalare innebär att man behöver vissa normer för att mätresultat skall vara jämförbara. Då har man normerat ett mätavstånd till ljudkällor till 1 meter. Det är ett så kallat normerat avstånd. Det är alltså Output på mätobjektet som man har normerat för att få universellt jämförbara mätresultat. Man kan exempelvis mäta med 0,5 meter mikrofonavstånd eller 2 meter. Dock bör man i så fall räkna om ljudtrycksnivån normerat till 1 meter om man vill uppvisa mätresultat som skall jämföras med andra normerade mätningar.

Man har även normerat Input d v s spänning i volt exempelvis 2,83 volt RMS eller också spänning ggr ström = effekten i högtalaren som kan vara 1 Watt. Med en högtalare på 8 ohm ger spänningen 2,83 volt RMS en effekt i högtalaren på 1 Watt.

Då kan man använda sig av Input och Output för att få fram vissa parametrar av mätobjektets överföringsfunktion, exempelvis tonkurva och högtalarens känslighet. Objektets överföringsfunktion = Output/Input.

Input måste vara känd och normerad. Output är det man mäter och mätförfarandet bör vara normerat.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Tangband

Inläggav Tangband » 2019-06-28 10:41

Cortado skrev:

Mawes och Dan, som är de som hållt på med filter mest har väl sagt att stativhöjd bör vara 50cm, helst inte mer. Det gissar jag gäller då man räknar på att öronhöjd är kring 75-85cm på typ 3m.

Det känns som ett stativ på 50 cm eller något lägre ljudmässigt är bäst. Högtalaren är ju vinklad uppåt.
Det har ju blivit mer och mer poppis med väldigt höga stativ. Jag har för mig att det psykoakustiskt inte är nån bra idé .

Tangband

Inläggav Tangband » 2019-06-28 10:53

petersteindl skrev:
Tangband skrev:"Traditionellt " var kanske fel ord, men det är många som mäter på högtalaren vid 1 meters avstånd. Atkinson i Stereophile är bara en av många. Men som jag beskrev det lät det som en gammal tumregel vilket ju inte stämmer.

Att mäta akustiskt på högtalare innebär att man behöver vissa normer för att mätresultat skall vara jämförbara. Då har man normerat ett mätavstånd till ljudkällor till 1 meter. Det är ett så kallat normerat avstånd. Det är alltså Output på mätobjektet som man har normerat för att få universellt jämförbara mätresultat. Man kan exempelvis mäta med 0,5 meter mikrofonavstånd eller 2 meter. Dock bör man i så fall räkna om ljudtrycksnivån normerat till 1 meter om man vill uppvisa mätresultat som skall jämföras med andra normerade mätningar.

Man har även normerat Input d v s spänning i volt exempelvis 2,83 volt RMS eller också spänning ggr ström = effekten i högtalaren som kan vara 1 Watt. Med en högtalare på 8 ohm ger spänningen 2,83 volt RMS en effekt i högtalaren på 1 Watt.

Då kan man använda sig av Input och Output för att få fram vissa parametrar av mätobjektets överföringsfunktion, exempelvis tonkurva och högtalarens känslighet. Objektets överföringsfunktion = Output/Input.

Input måste vara känd och normerad. Output är det man mäter och mätförfarandet bör vara normerat.

Mvh
Peter

Tack för input :)

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2019-07-06 22:11

Mycket trevligt bygge, De ser mycket proffesionellt ut!

Men jag väntar änne med spänning på distorsions mätningar på dessa högtalare -
som enligt namnet ratar den typen av förvrängning :)
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2019-07-09 09:56

Tangband skrev:
Cortado skrev:

Det känns som ett stativ på 50 cm eller något lägre ljudmässigt är bäst. Högtalaren är ju vinklad uppåt.
Det har ju blivit mer och mer poppis med väldigt höga stativ. Jag har för mig att det psykoakustiskt inte är nån bra idé .

Jag skulle inte nöja mig med ”det känns”... Placering i höjd är minst lika viktig som placering relativt bakvägg. Det är lite krångligare att prova ut, men väl värt mödan. Man får kompromissa med stabiliteten, men rätt höjd är viktigare än att högtalaren står optimalt så det går relativt enkelt att komma fram till ”rätt” höjd. Jag brukar palla upp med en drös böcker, träplattor etc...
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Tangband

Inläggav Tangband » 2019-07-10 15:21

hcl skrev:
Tangband skrev:
Cortado skrev:

Jag skulle inte nöja mig med ”det känns”... Placering i höjd är minst lika viktig som placering relativt bakvägg. Det är lite krångligare att prova ut, men väl värt mödan. Man får kompromissa med stabiliteten, men rätt höjd är viktigare än att högtalaren står optimalt så det går relativt enkelt att komma fram till ”rätt” höjd. Jag brukar palla upp med en drös böcker, träplattor etc...

Som du ser på bilden så kan Norstone - stativen justeras 3 cm om man vill att högtalaren ska komma högre upp. Men som sagt de är ju vinklade så jag TROR inte det behövs mer än 50 cm.
Men självklart ska jag testa vad som låter bäst. Kan börja med att höja högtalarna 3 cm ( med justering av golv spikarna ).
Det är självklart att olika höjd påverkar mer än tex perspektivet. Hur basgångar upplevs i ett rätt odämpat rum, beror till dels på båda elementens avstånd till golv, väggar och närheten till taket. Då en baston spelas spelar högtalaren dessutom i alla register samtidigt,( det är ju ingen sinuston ) så även diskantens placering borde påverka något. Allt spelar roll och det kan säkert diffa en aning med stativhöjden ( några cm ) beroende på tex takhöjden i ett rum .
Bilagor
IMG_9495.JPG
IMG_9495.JPG (93.17 KiB) Visad 348 gånger

FöregåendeNästa

Återgå till Medlemspresentationer