jonasby bygger en safe liten högtalare

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Tangband

Re: jonasby bygger en safe liten högtalare

Inläggav Tangband » 2018-08-13 02:42

Troelsgravesen har gjort en intressant konstruktion med scanspeak 15 W elementet jag länkade till och samma diskant som används i FUKdist, Scan Speak R2604/833000
Här: http://www.troelsgravesen.dk/Ellam-Discovery-15.htm

Här delas det vid ungefär 2700 hz
Bilagor
IMG_7584.JPG
IMG_7584.JPG (311 KiB) Visad 344 gånger

Användarvisningsbild
jonasby

Inläggav jonasby » 2018-08-13 10:46

@Tangband: Tack för länken, den kände jag jag inte till.

Dock har jag kollat på (bl.a.) dessa basar och så här simulerar de i Basta (i 10L, 45Hz, helt utan filter och room gain i denna graf):

Några basar.png
Några basar.png (21.95 KiB) Visad 311 gånger

Man kan säkert diskutera vilken kurva som är bäst. Dock är det iaf enkom "basta-simuleringar baserade på databladsparametrar".
SS 15W8434 verkar vilja ha väldigt liten låda och performar inte snyggt i 10L. I mina simuleringar. Så jag valde bort den därför. Troelsgravesen har dock det elementet i 10L och påstår sig få bra resultat. (Har dock inte läst så mycket av hanses texter.)

HDS:ens kurva ser OK ut för mig. Dock finns den inte på Hifikit så den faller bort. (Men finns med i mitt huvud för andra projekt och förutsättningar ...)

Just nu är kandidater 10L, 45Hz, ER15LRY och DX25 (tyg) samt 3 olika SEAS-diskanter; 22TAFG (alu), 27TDFC (tyg) och 27TBFC/G (alu).
SEAS-diskanterna klarar alla delning vid 2000-2100Hz. DX25 kanske.

Jag har ont om tid nu och hinner inte så mycket. Med tur++ kan jag ha sågade delar till helgen och kanske fräsa och limma låda då, samt ha inköpta basar. 2 av diskanterna finns i "labbet". Vi får se. (Kommer nog inte skriva så mycket mer förrän det finns en låda med element på plats.)
"Doubt kills more dreams than failure ever will"

Användarvisningsbild
jonasby

Inläggav jonasby » 2018-08-13 12:46

... just nu kvittrar en fågel i mitt öra att jag ju minsann har hört en (imponerande) liten högtalare med denna W15-bas ... Lådan var dock lite mindre (iofs i min smak) och krävde svårare basportskonstruktion.

Intressant. Men jag ”safe:ar” och kör nog med ER15LRY iaf.
Men, intressant ...

Tangband

Inläggav Tangband » 2018-08-13 14:51

jonasby skrev:... just nu kvittrar en fågel i mitt öra att jag ju minsann har hört en (imponerande) liten högtalare med denna W15-bas ... Lådan var dock lite mindre (iofs i min smak) och krävde svårare basportskonstruktion.

Intressant. Men jag ”safe:ar” och kör nog med ER15LRY iaf.
Men, intressant ...

Jo, 15w sitter i en del väljudande högtalare. 4 ohms versionen har dessutom väldigt hög känslighet. Om du ser på dist kurvan så har den och hds 134 låg dist även vid 102 db test. Seasen är lite sämre .
Förövrigt hittade jag hds 134 polyprop ( sägs vara än bättre än glasfiberkonen ) på hifikit :)
Somsagt tre riktigt bra element.
Jag tror seas elementet blir jättebra , kör på det !
Bilagor
IMG_7587.PNG
IMG_7587.PNG (135.45 KiB) Visad 288 gånger

Användarvisningsbild
Erik_Johansson
"Långa Fabrorn"

Inläggav Erik_Johansson » 2018-08-13 20:11

DanNorman skrev:Angående diskantens membranstorlek. Med litet membran och hög delningsfrekvens kommer spridningen och totalt utstrålat ljud (power response) bli olinjära. Observera att detta bara är ett faktum, i sig varken bra eller dåligt, däremot ytterligare en parameter att ta kontroll över.
Vet man inte hur man bör utforma denna olinjäritet är det bättre att undvika den helt, tex. genom att dela vid en tillräckligt låg frekvens och låta diskantens spridning diktera beteendet uppåt. Det med rätt diskant förstås.
Det kan gå väldigt illa i det register som vanligen utgör delnignen mellan bas och diskant.

OBS! Inlägget innehåller mest mina subjektiva åsikter som man inte bör bry sig om.

Jag skulle säga att det inte är fakta att det är riktigt så enkelt att energiresponsen kommer att bli olinjär. Snarare att den kan bli olinjär och sannolikt blir det om man inte väljer element med omsorg samt vet hur man ska utforma hela konstruktionen för att undvika det.

Men i mitt eget fall tycker jag snarare tvärtom att ett förhållandevis litet membran hos diskanten samt hyfsat hög delningsfrekvens krävs för att energikurvan ska bli jämn (om än fallande) hela vägen upp till 20 kHz. Om man delar ganska lågt mot en 1" diskant brukar spridningen typiskt bli väldigt stor upp till dryga 10 kHz och sedan falla snabbt.

Själv har jag valt i mina konstruktioner att dela något högre än vad baselementet (SS 15W/4434G00) typiskt används mot en 19mm diskant med en lätt waveguideformad frontplatta som begränsar spridningen redan från 3-4 kHz men som sprider förträffligt hela vägen upp till 20 kHz. Att basens spridning i oändlig baffel inte riktigt räcker till upp till ~3,2-3,5 kHz går att hantera med baffelmåtten för att lokalt öka spridningen (försvaga direktljudet) strax under delningen.

Lite överkurs kanske... men kunde inte låta bli när du skrev "Observera att detta bara är ett faktum". :)

/Erik
”Klaga inte på att du inte får det du vill ha, var glad att du inte får vad
du förtjänar!”

Tangband

Inläggav Tangband » 2018-08-13 22:12

Intressant Erikjohansson.
Man bör kanske också ta hänsyn till hur elementen faktiskt låter vid en viss delning. Låter en diskant illa vid 2 khz låter den troligen bättre vid 3000 hz, även om spridningen teoretiskt kanske blir sämre vid vissa frekvenser. Kompromisser, kompromisser....

Användarvisningsbild
DanNorman

Inläggav DanNorman » 2018-08-14 11:55

Erik_Johansson: Det är ett faktum. Däremot vill man kanske inte ha den linjär, vilket jag uppfattar att du beskriver :)
Medlem på forumet Faktiskt.se sedan sept 26, 2006.
Man skall inte krångla till saker i onödan, går det att lösa med hydraulik så är det oftast enklast. © Phon
Driver Södertälje Specialsnickeri AB.

Användarvisningsbild
jonasby

Inläggav jonasby » 2018-08-14 15:08

2 st basar SEAS ER15LRY införskaffade på HifiKit under lunchen.
Så nu behöver ingen skriva mer om andra basar.

Användarvisningsbild
Erik_Johansson
"Långa Fabrorn"

Inläggav Erik_Johansson » 2018-08-14 16:15

DanNorman skrev:Erik_Johansson: Det är ett faktum. Däremot vill man kanske inte ha den linjär, vilket jag uppfattar att du beskriver :)

Du skrev olinjär... Det kanske är olika vad man läser in i det men för mig innebär det ojämn när man pratar tonkurvor. Men menar du helt jämn men mjukt fallande så håller jag med dig. Men en rät linje som lutar är mig inte olinjär. Men det kanske bara var där vi missförstod varandra?

För ja, energikurvan blir med mitt sätt att göra det fallande men ändå jämn. Det blir ingen dipp. Vilket var det jag trodde att du menade (och som man ser på minst 90% av alla högtalare).

Lägger man till att direktljudet kanske inte ska ha helt spikrak tonkurva i just det registret som jag delar i så kan det med rätt konstruktion bli ännu lite lättare att uppnå en jämn energikurva utan dippar och peakar. :)

Min erfarenhet är att en energikurva som är väldigt rak och faller brant över 10 kHz låter väldigt onaturligt. Därav att jag inte vill dela lågt och bara låta diskanten avgöra spridningen uppåt.

/Erik
”Klaga inte på att du inte får det du vill ha, var glad att du inte får vad
du förtjänar!”

Användarvisningsbild
DanNorman

Inläggav DanNorman » 2018-08-14 17:15

Erik_Johansson: Jag tror att vi är överens :) Det är bra att du tagit reda på hur du vill ha spridningen och kan utrycka det bra (trots att jag fattade fel).
Om du har lust får du gärna rita en kurva i typ Paint med tonkurva on axis och energirespons och kanske någon annan viktig kurva, så man ser i stora drag hur du tänker.

Tangband: Jag tror att diskantelementet i LTS F1 är en variant av Seas H534 där man knipsat bort mittpluppen på "skyddet". Den ingick inte samma familj som tex. H1212/27TBFC/G.

Bild

Naqref skrev:Mittpluppen som sitter framförmembranet är till för att dämpa ultraljudsresonansen som finns i elementet (beror på en uppbrytning i membranet). Tyvärr så den kavitet som bildas mellan pluppen och membranet inte helt linjär och orsakar en del dist. Dessutom så försämrar pluppen spridningen i den översta oktaven. Mittpluppen tar man lämpligen bort då! :) Försiktigt! Lämpligen använder man en sidavbitare för elektronikändamål. Man bör inte ta bort mer än pluppen för de andra delarna av diffusorn skyddar det väldigt känsliga membranet (alumembran tål i princip ingenting). Den yttre ringen bör man dessutom inte ta bort av den anledningen att då blir spridningen sämre.
Man skall inte krångla till saker i onödan, går det att lösa med hydraulik så är det oftast enklast. © Phon

Tangband

Inläggav Tangband » 2018-08-14 19:20

Ok, basarna är inköpta , det blir säkert fint :)
Jo jag har ju läst hur LTS F1 blev till för länge sedan, tror det var IÖ som var först med diskantmodden på just den diskanten. Det här var i slutet av förra seklet :)
Om man vill köra på låg-delnings filosofin:
Konsten är väl att hitta en diskant som låter riktigt bra utan hjälp av waveguide nere vid 2 khz vid lite högre ljudtryck. Scanspeak 2608 ( HDS diskanten ) är väl en kandidat som är en aning bättre vid de frekvenserna än dx25. Även den hälften så dyra 2606 verkar ha lite lägre dist vid 2 khz.

Annars har vi ju Seas dxt diskanten , tex i denna intressanta konstruktion som delar vid 1900 hz !
https://heissmann-acoustics.de/en/dxt-mon-rly/
Bilagor
IMG_7606.GIF
IMG_7606.GIF (73.15 KiB) Visad 97 gånger
IMG_7605.JPG
IMG_7605.JPG (95.06 KiB) Visad 97 gånger
Senast redigerad av Tangband 2018-08-14 19:49, redigerad totalt 1 gång.

Tangband

Inläggav Tangband » 2018-08-14 19:47

Jonasby mfl- Mer intressant läsning här om baffelutformning mm. :)
https://heissmann-acoustics.de/en/kante ... ranordnun/

Användarvisningsbild
DanNorman

Inläggav DanNorman » 2018-08-14 20:16

Seas DXT är samma diskant som H1212 förutom att den saknar ferrofluid och har waveguide. Jag tror att båda låter bra vid 2kHz, bla. eftersom systemet ändå inte tål speciellt hög ljudnivå pga. baselentet.

Användarvisningsbild
Kicken

Inläggav Kicken » 2018-08-15 06:59

Den här projektet börjar likna mer och mer mina högtalare med samma bas och Vifa DX25TG09-04 diskant och liknade baffel.
viewtopic.php?f=3&t=38398&start=30
/Kristian

Tangband

Inläggav Tangband » 2018-08-15 07:27

Kicken skrev:Den här projektet börjar likna mer och mer mina högtalare med samma bas och Vifa DX25TG09-04 diskant och liknade baffel.
viewtopic.php?f=3&t=38398&start=30

Detdär var intressant läsning :)

Vilken delning hamnade du på - hur blev filtret ?
Ditt bygge blev verkligen snyggt
Bilagor
E0C60678-A2B3-46CF-A524-2D513A6CA5BE.jpeg
E0C60678-A2B3-46CF-A524-2D513A6CA5BE.jpeg (35.61 KiB) Visad 33 gånger

Föregående

Återgå till DIY-forum