Anthem MRX 720 , Integra DRX R1.1 eller Arcam AVR550

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Mirage

Re: Anthem MRX 720 , Integra DRX R1.1 eller Arcam AVR550

Inläggav Mirage » 2019-02-13 23:53

Frisk skrev:
landa skrev:Ligger en MRX 720 till salu på blocket just nu.

Jag såg den och är lite sugen. Får kanske slå en signal i morgon. Som uppdatering just nu är nog att jag inte köper någon av de angivna i rubriken nya, alla har för många år på nacken för att betala såpass mycket för, kanske en begagnad 720 ändå är intressant. Just nu köpte jag en begagnad 7.1- försäkrade vilken gjorde en del skillnad i ljudet, det hade jag egentligen inte räknat med. Det tråkiga är att jag inte får 4k genom den... tanken med köpet var att den har ett gäng slutsteg som senare går använda till en processor, eller kanaler utan förstärkare i en MRX 720.

Såg just att den är såld. Blev den din Frisk? :)
Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation

Frisk

Inläggav Frisk » 2019-02-14 00:08

Mirage skrev:
Frisk skrev:
landa skrev:Ligger en MRX 720 till salu på blocket just nu.

Jag såg den och är lite sugen. Får kanske slå en signal i morgon. Som uppdatering just nu är nog att jag inte köper någon av de angivna i rubriken nya, alla har för många år på nacken för att betala såpass mycket för, kanske en begagnad 720 ändå är intressant. Just nu köpte jag en begagnad 7.1- försäkrade vilken gjorde en del skillnad i ljudet, det hade jag egentligen inte räknat med. Det tråkiga är att jag inte får 4k genom den... tanken med köpet var att den har ett gäng slutsteg som senare går använda till en processor, eller kanaler utan förstärkare i en MRX 720.

Såg just att den är såld. Blev den din Frisk? :)

Blev inte det. Var lite budgivning och jag var på väg att köpa den men blev överbjuden. Var nog egentligen bra, på ett sätt känns det dumt att investera i elektronik när högtalarna inte är på plats, den har ändå 3 år på nacken, när jag fått tummen ur och fått upp högtalare är nästa modell ute och den har tappat ännu mer i värde... jag ska nog hålla kvar min plan och bygga klart först, men det är klart, kommer det ett bra erbjudande på vägen kanske jag slår till...
Den gick för 18k.

Användarvisningsbild
Mirage

Inläggav Mirage » 2019-02-14 14:09

OK, det låter vettigt. Kan ju ta sin tid innan allt annat är på plats, och det lär inte blir så stor skillnad på vilka kablar du ska dra till en punkt beroende på vilken förstärkare du till slut väljer. Det är som sagt den del som blir "gammal" först, så det skadar inte att vänta med det inköpet.

Själv kör jag på min Meridian från 2004, visserligen uppgraderade med HDMI-enhet från 2011. Så länge det inte blir fler kanaler än 5.1 hos mig så tror jag inte att jag har så mycket att vinna på att byta. Det lockar med fler kanaler, men jag vet inte om jag kan få det att funka i mitt rum.
Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2019-02-15 12:54

Mirage skrev:Han som hjälpte mig ställa in var allmänt skeptisk till automatisk rumskalibrering, och det verkar som att du inte har några bättre erfarenheter. Om jag inte minns fel så går Meridians EQ bara upp till 250 Hz. Han som ställde in tyckte dock att man ändå inte skulle använda EQ högre än så, då det var mycket annat som påverkade ljudet vi högre frekvenser. Han menade att det räckte att man flyttade sig i soffan så skulle det mäta annorlunda, vilket då kunde leda till att det bara var en plats som lät bra om man använde EQ högre upp.

I praktiken blev det dock bara ingrepp upp till 95 Hz i de främre högtalarna, och 113 Hz i en bak. Kanske lite utanför ämnet här, men jag länkar in en bild från min tråd på hur det ser ut.

Det är bara filtren för L och R som är framtagna och inlagda manuellt. De övriga är tagna från en automatisk kalibrering och sen inlagda manuellt i denna profil. Delning mot subben sker vid 80 Hz, ändå krävdes alltså rätt kraftig dämpning runt såväl 80 som 40 Hz.

Jag går dock och har en förhoppning om att system som ARC och Dirac Live ska vara så bra att man kan använda dem på allvar, och inte behöver ta hem någon som mäter och ställer in manuellt den dagen jag byter försteg. Men det är kanske en utopi...?

:idea: Jag tycker REW´s funktion att beräkna EQ fungerar bra om man sätter förnuftiga mål kurvor.
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
Mirage

Inläggav Mirage » 2019-02-15 15:28

Tack för tipset! Jag har sett att det är ett program som många använder, så det vore kanske inte fel att skaffa ett sådant och en bra mikrofon.

Som jag nämnde ovan så känns det inte aktuellt med flera kanaler för dagen och då blir det inget byte av försteg heller, så jag klarar mig ett tag till. :)
Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation

Föregående

Återgå till Köpråd