Mellanbas?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Kurben

Mellanbas?

Inläggav Kurben » 2019-02-12 20:39

Jag är ett stort fan av mellanbas, ni vet den där som slår i bröstet som en slägga vid högre ljudtryck men som även känns taktilt redan vid låga volymer.

Mitt nuvarande system har obefintlig mellanbas som precis alla andra hembio system jag hört där man kör mindre högtalare med subwoofer.
Jag har nu ett 5.1 från Jamo, D500 5.0 THX tillsammans med en egen byggd sub med xls12 portad ca 50l som drivs av en inuke 3000dsp. Markantz 7009 som avr.

Ljudet är ok men jag saknar verkligen den där smällen i bröstet, både vid musik och i film.

Har kollat på en lösning från diysoundgroup , MBM-12lx som är deras ”Midbass modules”. Tycker detta skulle vara som ett kul alternativ att testa. https://www.diysoundgroup.com/home-theater-speaker-kits/home-theater-extras/midbass-modules/mbm-12lx-kit.html

Bild

Tänker att två sådana nedanför vänster och höger högtalare och strunta under center. Köra dessa passivt med filter (långpass typ runt 200hz) kanske med någon form av attenuator för att matcha Jamo högtalarna. Jag vet det blir lite elda för kråkor.. känsligheten är stor skillnad på.

Om de står direkt nedanför på samma avstånd till vägg, vilka tänkbara problem kommer att uppstå? Går detta att lösa med passiva filter? Så att jag slipper fler slutsteg. De som sitter i Marantz är ganska dugliga.

Användarvisningsbild
mx

Re: Mellanbas?

Inläggav mx » 2019-02-12 22:01

Har inget att tillföra tråden egentligen annat än att jag också tycker om midbas väldigt mycket. Om jag måste välja mellan en fullregisterhögtalare och en som spelar mycket midbas men rullar av tidigt brukar jag ofta föredra den med midbas.

Är förtjust i många Linn-modeller, Dynaudio med flera på grund av detta tror jag.

Att ha mycket midbas är också enklare att få till tycker jag. När man kopplar på subwoofers och kör delade system som spelar riktigt djupt så brukar rummet bråka en del.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
Kurben

Inläggav Kurben » 2019-02-13 08:34

Det som jag tänker kan ställa till det mest om man försöker att lösa detta med passiva filter är övergången från mellan basarna till topparna. Det finns ju en risk för att området där de båda spelar samma frekvens blir med en puckel.

Jag har ju en UMIK och har använt REW en del så man får väl mäta och testa. Men däremot har jag aldrig testat med passiva filter.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2019-02-13 10:05

Kanske är placeringarna av dig och subben inte gynnsamma för de frekvenser du efterfrågar (du sitter i en svacka och subben har dåligt stöd från väggarna, i så fall kanske den helt enkelt är otillräcklig). Vet du om lådan anpassad och avstämd så att den med elementet är effektivt och gör det du vill? Har du provat vända fas på subben för att försäkra att den och de andra högtalarna inte motarbetar varandra vid delningsfrekvensen som kanske ligger precis där du vill ha bumpandet osv osv.
Avstånd till vägg kostar effektivitet och kan orsaka utsläckningar (ca 1.2m till en vägg släcker ca 70Hz). Intill frontväggen ökar verkningsgraden, hörn ännu mer och skickar upp utsläckningsproblemen ovanför subbens arbetsområde. Inte säkert att hörn låter bäst, men brukar ge mest energi.

Sen är det bra om även du inte sitter precis där de frekvenser du efterfrågar är utläckta. Nära bakvägg ger oftast mer punch än mitt i rummet eller på ett annat ställe som råkar vara ogynnsamt ( "fel" avstånd till bakväggen bl a).
”Man ska inte glädja sig i onödan.” /Roger Jönsson - Phongraphinnehavare.

Användarvisningsbild
Empa

Inläggav Empa » 2019-02-13 11:56

Kurben skrev:Jag är ett stort fan av mellanbas, ni vet den där som slår i bröstet som en slägga vid högre ljudtryck men som även känns taktilt redan vid låga volymer.

Mitt nuvarande system har obefintlig mellanbas som precis alla andra hembio system jag hört där man kör mindre högtalare med subwoofer.
Jag har nu ett 5.1 från Jamo, D500 5.0 THX tillsammans med en egen byggd sub med xls12 portad ca 50l som drivs av en inuke 3000dsp. Markantz 7009 som avr.

Ljudet är ok men jag saknar verkligen den där smällen i bröstet, både vid musik och i film.

Har kollat på en lösning från diysoundgroup , MBM-12lx som är deras ”Midbass modules”. Tycker detta skulle vara som ett kul alternativ att testa. https://www.diysoundgroup.com/home-theater-speaker-kits/home-theater-extras/midbass-modules/mbm-12lx-kit.html

[ Bild ]

Tänker att två sådana nedanför vänster och höger högtalare och strunta under center. Köra dessa passivt med filter (långpass typ runt 200hz) kanske med någon form av attenuator för att matcha Jamo högtalarna. Jag vet det blir lite elda för kråkor.. känsligheten är stor skillnad på.

Om de står direkt nedanför på samma avstånd till vägg, vilka tänkbara problem kommer att uppstå? Går detta att lösa med passiva filter? Så att jag slipper fler slutsteg. De som sitter i Marantz är ganska dugliga.

Jag har också funderat lite på det här, hade varit skönt att få lite extra punch i "mellanbasen".
Det finns en tråd på AVS-forums som behandlar detta och för enkelheten hade jag nog tänkt att köra på Dayton elementet då det går att köpa här, är även på rea nu på brl.
https://www.avsforum.com/forum/401-diy- ... akers.html

Sedan för delning har jag en miniDSP som kan användas men det kräver ju ett slutsteg till, men känner att det blir enklare än att fixa till ett filter. Ett beg Behringer A500 går ju att få tag i rätt billigt.

Användarvisningsbild
Kurben

Inläggav Kurben » 2019-02-13 15:56

Snyggt! Den tråden hade jag inte sett. Ja Dayton är ju lättare att få tag på här! Slipper man frakten från staterna som annars är problematisk minst sagt.

Användarvisningsbild
Kurben

Inläggav Kurben » 2019-02-14 08:41

Testade lite igår att modelera på Dayton PA255-8 basen, den är inte lätt att få någon rimlig kurva från. Men om man stämde av den lite högre, typ runt 50-60 Hz med basreflexen så blev Konutslagen låga och mycket höga db vid MOL. Räknade på en låda på cirka 50 l. Lätt att lura sig när man är så van att försöka få så låg utsträckning det går. I detta fallet ska man ju begränsa sig till ett annat frekvensband.
Ser man denna bas som en traditionell låg bas så är den usel, men som sagt till detta ändamål så är den verkligen prisvärd.

Användarvisningsbild
Empa

Inläggav Empa » 2019-02-14 09:59

Kurben skrev:Testade lite igår att modelera på Dayton PA255-8 basen, den är inte lätt att få någon rimlig kurva från. Men om man stämde av den lite högre, typ runt 50-60 Hz med basreflexen så blev Konutslagen låga och mycket höga db vid MOL. Räknade på en låda på cirka 50 l. Lätt att lura sig när man är så van att försöka få så låg utsträckning det går. I detta fallet ska man ju begränsa sig till ett annat frekvensband.
Ser man denna bas som en traditionell låg bas så är den usel, men som sagt till detta ändamål så är den verkligen prisvärd.

Fick du liknande kurvor som i tråden om du kör den i sluten låda på 18L ?

Användarvisningsbild
Kurben

Inläggav Kurben » 2019-02-14 10:21

Ja den var lättare i sluten låda, då rullar den dock av mycket tidigare såklart och inte samma output. Jag skulle nog hellre välja en större portad låda än en sluten liten. Storleken på den slutna lådan påverkade inte nämnvärt frekvensgången.

Återgå till Generellt om hifi