Parafon, kan det vara något?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Parafon, kan det vara något?

Inläggav hifikg » 2020-03-22 18:00

Upptäckte just att jag har tillgång till en bunt skivor märke Parafon. Ser ut som Rockwool med ytor, ena är helt vit o den andra lite gråare om jag såg rätt i den halvskumma belysningen. Lite trevligare att hantera än ren rockwool tänker jag. Googlade o ser att det kan användas i tak t ex. Så kom jag att tänka på min väggmatta, skulle en vägg med sådant material kunna göra något bättre? Och riskerar jag att förstöra ljudet med OA52 om jag börjar madrassera väggarna? Funderar på om jag skulle sätta upp sådana skivor i hörnen och ha mattan, eller om det går att bygga en mobil konstruktion med plattor, kvar för de stunder jag lirar Apogee eller Quad. Skivorna är väl omkring 1000x500 mm och 50 mm tjocka.

Leker också med tanken på att göra ett lyssningsutrymme till, ett där jag går all in o madrasserar totalt, så det inte finns det minsta lilla egenljud från rummet kvar (det är rätt många skivor jag hittat). Kan bygga ett minilyssningsrum på 10-15 kvm med en sådan lösning, fast nu blev jag mest trött bara av att tänka på det och sätter på lite skön musik istället. Var får jag allt ifrån!?

Koncentrerar frågan till: Är Parafon något man använder i lyssningsrum, eller hör det hemma i studiomiljö? Jag tror att det tidigare har använts/tänkt att användas i en inspelnings-/närradiostudio nämligen.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Re: Parafon, kan det vara något?

Inläggav RogerGustavsson » 2020-03-22 19:30

Vad nu, har du fångat in något nytt virus? Parafon är Paroc's undertaksskivor, vilka ofta används i offentliga miljöer för att reducera buller. Det är inte bara att börja rigga upp en massa sådana hur som helst, man vill ju ha ett visst resultat. Det är akustiker som brukar kunna tala om hur det ska göras. Du har väl det där förslaget från Johan Lindroos på en servett? Fast nu var väl det mera genomgripande än att bara rigga lite tunna dämpplattor...

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-03-22 19:43

RogerGustavsson skrev:Vad nu, har du fångat in något nytt virus? Parafon är Paroc's undertaksskivor, vilka ofta används i offentliga miljöer för att reducera buller. Det är inte bara att börja rigga upp en massa sådana hur som helst, man vill ju ha ett visst resultat. Det är akustiker som brukar kunna tala om hur det ska göras. Du har väl det där förslaget från Johan Lindroos på en servett? Fast nu var väl det mera genomgripande än att bara rigga lite tunna dämpplattor...

Jo, det e ju därför jag inte gör något överhuvudtaget som inte lätt går att återställa. Hänga upp en matta är okej, den går att ta ner. Just nu ligger den på golvet istället, Carlsson regerar. Men tänkte man kunde snickra ihop någon ram som var lätt att flytta runt efter "behov" kanske sätta den på hjul t o m, alltså som en (eller flera) mobil "matta". Annars är tanken att de där plattorna ska åka i en container, vilket kanske är synd.
Sitter nöjd :)

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2020-03-23 09:53

Dämpning under ca 1m höjd är väl ok med Carlsson?

Du kan ju tex imitera heltäckningsmatta genom att dämpa väggarna.

Här är tråden med förslaget från Naqref
viewtopic.php?f=9&t=26967
Mvh
Magnus

Återgå till Generellt om hifi