Tips på billiga högtalare att ställa i bokylla önskas

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
i96robos
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 2005-11-12
Ort: Linköping

Tips på billiga högtalare att ställa i bokylla önskas

Inläggav i96robos » 2005-11-13 22:12

Hej!

Jag håller på att införskaffa mig mitt första "riktiga" ljudsystem. Som utgångspunkt har jag en Marantz 4320 stereoreciever. Jag lyssnar på ganska mycket jazz, soul, rock och även en hel del klassiskt. Lyssnar inte på techno, hip-hop, elektronisk musik eller hårdrock. Min sambo är inte alls intresserad av stora golvhögtalare, utan högtalarna ska in i bokhyllan. De estetiska kraven sätter alltså vissa avgörande begränsningar! Vad jag har förstått bör då eventuell basreflex vara framåt-riktad.

Jag har varit runt och lyssnat på högtalare i min prisklass, bl.a. Dali concept 2, Celestion F-15, Infinity primus-150. Dali-högtalaren upplevde jag alltför vass i diskanten (hörde den med NAD-elektronik). Infinity-högtalaren tyckte jag var okej, men inte särskilt upplyftande. Celestion-högtalaren (basreflex bakåt för övrigt!) lånade jag hem och provade i bokhyllan. Den lät ganska bra, men basen var lite väl tunn (5,25"-element). Dock hade jag inga större problem med konstiga resonanser av vad jag hörde!

Jag har kollat även på högtalarbyggsatser, som kan vara ett alternativ. Dock vill jag inte behöva bygga allt från grunden, utan det krävs nog en byggsats. Något tips högtalarbyggsats?

En högtalare som jag tycker verkar intressant är Audio Pro Level 03. Den fick bra omdöme i ett test i Hifi & Musik nr4 2005. Dessutom har den ett 6,5"-element, vilket nog krävs för att få tillräcklig bas i min smak. Dock har den basreflex bakåt. Kan den fungera ändå?

Som student är min budget stram men vill ändå ha så bra ljud som möjligt för pengarna. Budget max 2800 kr.

Glad och tacksam för tips och synpunkter!

dimitri
 
Inlägg: 4604
Blev medlem: 2003-09-20
Ort: Götelaborg

Inläggav dimitri » 2005-11-13 23:45

Varning:
Inte lyssnat på några av de senaste modellerna men:

Bookshelf loudspeakers är ett engelskt begrepp. Titta på de engelska högtalarna också.
Wharfedale ger mest valuta för pengarna.
Tannoy
AE
Mission
Mordaunt Short
Tidigare JPW

De flesta låter (eller lät då jag var någotsånär insatt) bra.

Ljudmakaren har nog störst urval
I'm not a complete idiot... Some parts are missing

Användarvisningsbild
i96robos
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 2005-11-12
Ort: Linköping

Inläggav i96robos » 2005-11-14 10:06

Tack för tipsen!

Av dessa tycker jag att Tannoy Fusion II och Warfedale 9.2 är mest intressanta. Båda har 6,5" element och hamnar prismässigt under 3000 kr. Dessutom sitter basreflexen framåt :).

Hur är wharfedale och tannoy om man skulle försöka sig på att beskriva dom ljudmässigt? Jag vill hellre ha ett varmt ljud än ett kallt.

Användarvisningsbild
mikke_musik
 
Inlägg: 402
Blev medlem: 2003-10-05
Ort: Genève

Inläggav mikke_musik » 2005-11-14 10:22

Jag har Ino Audio piP* i min bokhylla och det funkar ok**. Du talar om bas och basen är bara en av de egenskaper där piP briljerar. Högtalaren finns bara att köpa direkt från tillverkaren, en monteringssats kostar strax under 4000:- så den är lite dyrare än vad du tänkt dig. Men det är kanske värt extra kostnaden för dig?

* Sök på piP här på faktiskt så finner du massor av info.

** En bokhylla är ju oftast inte en idealisk placering ens för det som kallas bokhyllehögtalare, fristående på stativ är bättre.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32022
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Inläggav Bill50x » 2005-11-14 17:46

Det där med WAF (Wife Acceptance Factor) är en svår nöt att knäcka :-)

Sk bokhyllehögtalare finns det massor, det som är gemensamt för dem alla (nästan) är att de låter bättre på stativ. Men då kan man lika gärna ha "golvare". Ett sätt att lösa problemet är att skaffa sig ett system med separat bas och två satelliter. Ett annat är att skaffa sig högtalare som står på golvet men som är skitsnygga eller kanske inte ens ser ut som högtalare.
Bild

Bild

/ B

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014
 
Inlägg: 27893
Blev medlem: 2003-03-23
Ort: Krischansta

Inläggav Naqref » 2005-11-14 18:06

Ett givet tips är ju högtalare som är gjorda för att finnas i en bokhylla! Ex ett par OD11. ;)

Bild
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
i96robos
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 2005-11-12
Ort: Linköping

Inläggav i96robos » 2005-11-14 20:31

Tack för alla idéer och tips! Jag suger åt mig som en uttorkad disktrasa!

Misstänker att det är fler här i forumet som har/kommer att tampas med WAF? Men grunden till problemet är ju emellertid angenämt!

Ino audio piP verkar som ett perfekt alternativ för mig, sånär som på priset. Med ytbehandling, vilket nog sambon skulle uppskatta, blir det ju ytterligare lite dyrare. Men man blir riktigt sugen på att skaffa dom när man läser kommentarerna här på forumet! Gillar konceptet starkt.

Od11 låter för övrigt som ett intressant begagnat-alternativ! Finns det fler högtalare av äldre modell som är värda att kasta ett getöga på? Det vore ju bra att ha en liten park potentiella av högtalare så att man kan vara redo när de dyker upp som annons!

Vad gäller alternativet små stativare med sub, så verkar det oftast som att det drar iväg prismässigt. En sub har ej heller så hög WAF (härlig term!), men skulle nog kunda förhandlas igenom med lite ihärdighet från min sida.

Kan någon förklara hur viktigt det är med basreflexportens placering (framåt kontra bakåt)? Går det att säga något generellt eller är helt och hållet från fall till fall?

Kevin_Mitnick
 
Inlägg: 685
Blev medlem: 2003-10-02
Ort: Västerås

Inläggav Kevin_Mitnick » 2005-11-14 21:53

En liten undran bara: varför talas det alltid om WAF i hífi sammanhang? När hörde ni någonsin talas om HAF(Husband Acceptance Factor) i något sammanhang? Nej just det, det uttrycket finns inte... Något att tänka på kanske?

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus
 
Inlägg: 15017
Blev medlem: 2003-08-03
Ort: ogonalt

Inläggav Vee-Eight » 2005-11-14 22:02

ot:

En man accepterar allt i ett förhållande då han är livrädd att mista det mest uppenbara. (obs: fördom)

:wink:
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

dimitri
 
Inlägg: 4604
Blev medlem: 2003-09-20
Ort: Götelaborg

Inläggav dimitri » 2005-11-14 22:09

KM skrev:
"En liten undran bara: varför talas det alltid om WAF i hífi sammanhang? När hörde ni någonsin talas om HAF(Husband Acceptance Factor) i något sammanhang? Nej just det, det uttrycket finns inte... Något att tänka på kanske?"

Viktigt påpekande. Det torde finnas #% medlemmar här som tar hänsyn till HAF.
I'm not a complete idiot... Some parts are missing

Användarvisningsbild
Stefan
 
Inlägg: 494
Blev medlem: 2003-07-24
Ort: Värmdö

Inläggav Stefan » 2005-11-14 22:10

Man får sätta ner foten ibland :wink:

/stefan 8)

Användarvisningsbild
i96robos
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 2005-11-12
Ort: Linköping

Inläggav i96robos » 2005-11-15 08:25

Förslag: PAF (Partner Acceptance Factor). Könsneutralt och bra. Dessutom blir förkortningen lite kul.

Vad gäller mina högtalarinköp, så upprepar jag frågan om basreflexportens placering. Hur "felaktigt" är det att ha den bakåtriktad i en bokhylla? Om jag i mitt sökande kan avgränsa mig bort från de med basreflexport bakåt så blir ju antalet högtalare att välja mellan betydligt färre (vilket vore en lättnad :))

Användarvisningsbild
celef
 
Inlägg: 16452
Blev medlem: 2003-06-28
Ort: helsefyr

Inläggav celef » 2005-11-15 09:29

"Vad gäller mina högtalarinköp, så upprepar jag frågan om basreflexportens placering. Hur "felaktigt" är det att ha den bakåtriktad i en bokhylla?"

bra fråga, naqref borde ju kunna göra två impedansmätningar, en fristående och en hyllplacerad för att se om det blir nån avdrift och hur stor
Bikinitider

Användarvisningsbild
guldfisk
 
Inlägg: 3554
Blev medlem: 2005-10-11
Ort: Stockholm

Inläggav guldfisk » 2005-11-15 09:46

Spouse acceptancy factor är väl det vedertagna alternativet, men alla är ju inte gifta. Vill man täcka in allt föreslår jag SOAF - significant other acceptancy factor. SOAF kan nog till och med tolkas inkludera husdjur som hundar med känsliga öron eller katter med vassa klor.

Kravet på bokhylleplacering gör ju att relativt djupa högtalare som Mission M31 antagligen faller bort. Placering i bokhylla verkar knepigt. Det borde skilja sig från högtalare till högtalare hur de reagerar på detta. Basstöd och spridning beror väl på mer än basreflexporten?

Användarvisningsbild
celef
 
Inlägg: 16452
Blev medlem: 2003-06-28
Ort: helsefyr

Inläggav celef » 2005-11-15 10:16

"Placering i bokhylla verkar knepigt. Det borde skilja sig från högtalare till högtalare hur de reagerar på detta. Basstöd och spridning beror väl på mer än basreflexporten?"

jo så är det, men vissa högtalare är avsedda att fungera på vägg och eller i bokhylla och då är den nödvändiga kompenseringen inbyggd (men egentligen är det de fristående högtalarna som kompenseras). högtalare monterade i bokhylla är egentligen inte så dumt då det nästan fungerar som en inbyggnadshögtalare (i vägg) vilket är gynsamt om man vill undvika interferenser med frontväggen. det lustiga med od11 är att den är utformad att oxå fungera i bokhylla trots bakåtriktad port, och då vore det intressant med impedansmätningar för de olika montagen
Bikinitider

Användarvisningsbild
guldfisk
 
Inlägg: 3554
Blev medlem: 2005-10-11
Ort: Stockholm

Inläggav guldfisk » 2005-11-15 11:07

Tyvärr skiljer sig bokhyllor (och för den delen väggar) åt sinsemellan. Hyllor kan ju vara öppna, ha masonit- resp träbakvägg och ha olika mycket luft runt högtalaren. Går det egentligen att generalisera kring bokhylleplacering?

i96robos:Vilken typ av bokhylla är det frågan om?

Användarvisningsbild
i96robos
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 2005-11-12
Ort: Linköping

Inläggav i96robos » 2005-11-15 11:41

Hyllan är öppen bakåt, dvs ingen bakpanel. Väggen bakom är av det lite hårdare och tyngre slaget (lättbetong eller vad såna där material brukar vara...). Runt högtalaren kommer det att stå böcker. Hyllan i övrigt innehåller också enbart böcker, fotoalbum och dyl. (inga små skramliga prydnadssaker mao).

Själva hyllan i sig är gjord av stavlimmad furu med ekfanér.

Modellen påminner i övrigt mycket om IKEAs billybokhylla.

Just det, djupet är på 35 cm!

Användarvisningsbild
celef
 
Inlägg: 16452
Blev medlem: 2003-06-28
Ort: helsefyr

Inläggav celef » 2005-11-15 13:14

"Går det egentligen att generalisera kring bokhylleplacering?"

näe, men som alltid måste vissa konstruktionskrav uppfyllas, exempelvis så är ju en golvhögtalare avsedd att stå på golv men därmed inte sagt att den kan placeras hur som helst på golvet. samma sak gäller bokhyllehögtalare, någon kanske är konstruerade att stå fritt ovanpå en bokhylla, andra infällda med en massa böcker runt om
Bikinitider

Användarvisningsbild
i96robos
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 2005-11-12
Ort: Linköping

Inläggav i96robos » 2005-11-15 18:18

Kollade idag med Hifikit. Utifrån mina resurser och behov blev jag rekommenderad deras Acoustic excellent, typ B. Ser ju inte så fager ut, men låter kanske bra.

http://hifikit.se/show_prod.asp?id=56

Har försökt hitta information om den, utöver hifikits hemsida, men inte hittat någon.

Bra eller dålig?

Användarvisningsbild
Ragnwald
 
Inlägg: 17608
Blev medlem: 2005-02-13
Ort: Gotland

Inläggav Ragnwald » 2005-11-15 18:50

De låter säker helt ok, men Hifikit-lådorna är ju bara för sorgligt fula.
Bygg egna lådor liknande pip, lite smalare alltså, så får du rum med fler böcker också. :wink:

Tycker personligen om man ska köpa färdigbyggda, att pyttelilla ALR/Jordan Entry S är hur läckra som helst för bokhyllan (tar ingen plats ens på höjden), men de kostar ju förstås 2700:- för ett par.

http://hifi-punkten.se/index.htm

Användarvisningsbild
i96robos
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 2005-11-12
Ort: Linköping

Inläggav i96robos » 2005-11-16 20:24

Nu har jag kollat lite mer med hifikit och vad de har. Till min förvåning upptäckte jag att deras högtalarbyggsatser ofta använder en "standardlåda". Denna låda kan ju rimligtvis inte vara särskilt anpassad efter de element som dom har stoppat i?

Ragnvald: Du skrev "bygg egna lådor liknande pip". Det låter ju teoretiskt som en jättebra idé. Skulle jag kunna köpa bara element och filter från hifikits acoustic excellent och kombinera det med en egen byggd låda och förvänta mig bättre ljud än med deras låda? Om ja, hur konstruerar man en vettig låda? Kan man fixa detta som total nybörjare eller är det bättre att acceptera den låda som de skickar med?

Användarvisningsbild
Mr_Ekan
 
Inlägg: 2362
Blev medlem: 2004-02-23
Ort: Bryssel

Inläggav Mr_Ekan » 2005-11-16 20:58

Måste burkarna verkligen stå i bokhylla? Om inte så är Sonab OA12 och Carlsson OA50 ytterligare alternativ.

piP kan f ö säkert demas i Linköping av kamrat Rydberg eller gromit här på forumet.

Vh
Martin
11010000

Användarvisningsbild
dawen
Inoit
 
Inlägg: 4336
Blev medlem: 2003-11-22
Ort: Linköping

Inläggav dawen » 2005-11-16 21:00

Eller av undertecknad, för den delen.
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
Ragnwald
 
Inlägg: 17608
Blev medlem: 2005-02-13
Ort: Gotland

Inläggav Ragnwald » 2005-11-16 21:43

Vad jag menade var att du kan bygga snyggare och mer ändamålsenliga lådor själv i MDF, finns ju en hel del trådar i ämnet här på Faktiskt.

Hifi-kits lådor är helt säkert rätt beräknade vad gäller lådvolym, basport och filter, etc.
Ta reda på den inre lådvolymen och basportarnas innerdiameter och längd, sedan bygger du egna lådor med fri form.

Någon liten baffelkompensering i filtret kan kanske bli aktull, med en smalare (mindre) front, men experterna sitter ju här och väntar på att du ska komma igång. :wink:

Användarvisningsbild
i96robos
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 2005-11-12
Ort: Linköping

Inläggav i96robos » 2005-11-17 22:29

Tack för alla tips och idéer!

För bara några veckor sedan funderade jag inte på förstärkare eller högtalare mer än någon gång per månad. Jag var naiv och ovetandes om den här världen. Senaste tiden har detta helt förändrats. Numera snurrar mina tankar kring filter, basreflexportar, elementtillverkare, frekvenskurvor, byggmaterial, ytbehandlingsalternativ, högtalarritningar, förkortningar som MDF, EPS, piP, HFLS-1 mm.

Detta måste ta ett stopp. Måste ju hinna med studierna också!

Jag har därför (i det närmaste :? ) bestämt mig för att köpa en byggsats från hifikit eftersom deras låda kommer passa rätt bra i bokhyllan storleksmässigt och verkar låta bra för pengen.

Till min stora glädje har jag fått brorsan intresserad av en piP, så om han skaffar en kanske jag kan åka till honom och lyssna ibland!

Tack för all hjälp!

Användarvisningsbild
Ragnwald
 
Inlägg: 17608
Blev medlem: 2005-02-13
Ort: Gotland

Inläggav Ragnwald » 2005-11-17 22:49

Jo har själv fastnat i timtal i någon gammal intressant tråd, de kan ju bli rätt långa ibland. :D

WuXian
 
Inlägg: 410
Blev medlem: 2004-10-28

Inläggav WuXian » 2005-11-25 21:21

Lägg 1800:- på ett par "bästa" bilelement,
hitta nån som vill bygga två snygga bafflar.

Bilkiten inkluderar filter lådorna kan vara öppna
och kan snickras till i samma träslag som hyllan

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22710
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Inläggav RogerGustavsson » 2005-11-25 21:33

Nä, högtalarelement för bilar brukar vara alldeles för överprissatta.

WuXian
 
Inlägg: 410
Blev medlem: 2004-10-28

Inläggav WuXian » 2005-11-26 20:49

Jämfört med HiFi-kit´s?
Har de snygga element?

Fördelarna med Bil-kiten;
*kompakta element som
även klarar i open-air

*Brudmagneter

vill man ha en liten låda,
finns t ex ett Clarion med
"ekvivlent volym" på 4 liter.

/för bäst i test se BST, BRL osv


Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster