Varför fläta kablar?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
molle

Varför fläta kablar?

Inläggav molle » 2006-01-04 22:53

Vilka är vinsterna med att fläta sin högtalarkabel?

Bl a Svalander http://www.svalander.se/teknik/kablar/flata.htm pratar om att fläta kablar och hänvisar till artiklar i Hifi&Musik och Stereo. Jag blir dock lite skeptisk när han även skriver

Min erfarenhet är dock att svart rakt igenom låter bättre än om du kör t ex svart och rött som är lättare att fläta... (man ser lättare om man flätar fel!)

Varför? Vet inte! Det börjar pratas om att det sker hopp av elektroner mellan ledare och isolationsmaterial. Olika färger består givetvis av olika materia. Sålunda används ofta kol för att färga svart. Kanske är det de olika färgpigmenten som påverkar olika...

Svalander flätar även signalkablar, och jag undrar förstås om samma resonemang som motiverar flätning av högtalarkablar även kan tillämpas på signalkablarna?

Jag är tekniskt/fysikalisk analfabet, så förklara gärna så man förstår!

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-01-05 00:21

Ingen aning hur det fungerar exakt men en sak vet jag och det är att på den tiden man hade luftburna telefonledningar så drog man dom i ett flätaliknade system mellan stolparna för att slippa överhörning mellan trådarna/abonnenterna.

Användarvisningsbild
torbod

Inläggav torbod » 2006-01-05 10:30

Rent mätteknikst, om jag inte fått allt om bakfoten...

När det gäller två ledare verkar tvinning av plus och minusledare till att hela tiden ändra på riktiningen av ledarna. På så sätt plockas inte en störande signal upp till samma grad om den kommer med en maximalt olycklig riktining. Resultatet blir en Common Mode ström (som alltså är lika stor och riktad åt samma håll i både minus- och plusledare). Eftersom vi sysslar med AC signaler så spelar Common mode störningar inte någon roll (till en viss gräns). På motsvarande sätt blir inte störningar från signalledarna lika starka eftersom den i och med vridningen ofta kommer i motfas med sig själv och därmed släcks ut (mer eller mindre bra).

När det gäller högtalarkablar av grövre mått och fler ledare än två verkar flätning även för att hålla induktansen på kabeln nere.

Har man en otvinnad/oflätad kabel med långt mellan plus och minusledare får man en stor slinga (som ett varv i en spole) och hög induktans vilket påverkar signalen. Induktansen ökar med radien på slingan. (Lek med exemplet att man har dragit isär plus och minusledarna helt från varandra och placerar dem flera meter ifrån varandra på vägen från stereo till högtalare, det blir en rätt stor induktans...

Sen kan man säkert dra i långbänk hur mycket tvinning och flätning påverkar ljudet vi är ute efter. Det har jag ingen uppfattning om.

Hoppas i alla fall det var hyffsat svar på frågen tekniskt.

Vh
Tobbe

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2006-01-05 10:50

Både tvinning och flätning sänker induktansen och höjer kapacitansen. För högtalarkablar och vissa sämre konstruerade förstärkare påverkar det alltifrån ohörbart marginellt till självsvängande slutsteg.

Fördelen med tvinning och flätning är att kabeln blir okänslig för den form av störning som inducerar olikfasigt i ledarna. Drar man isär ledarna ökar arean som magnetfält kan gå genom.

De gamla telefonstolparna körde med skruvar som det hette, en form av tvinning. Fyra trådar skruvade inbördes samt fyra grupper om fyra i sin tur skruvade.

Signalledare skulle jag inte tvinna eller fläta, där vill man ha låg kapacitans. Bättre då med en bra skärm. Undantaget är balanserade sådana där paret bör tvinnas men dessutom ha en skärm. Semibalanserade signalkablar tycker jag är dumt, ska det gå jordströmmar mellan apparaterna så är det bäst med så låg resistans som möjligt, dvs en hyfsad skärm med stor ledararea.

ps. Studerar man en 4-ledad EKK så ser man att de fyra ledarna är lätt tvinnade.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2006-01-05 14:56

Jax skrev:
ps. Studerar man en 4-ledad EKK så ser man att de fyra ledarna är lätt tvinnade.

Det lär nog mest vara av fysiska skäl: kabeln blir mer likformig och därmed blir böjningsegenskaper t ex mindre beroende av kabelns exakta läge.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2006-01-05 16:16

n3mmr skrev:Det lär nog mest vara av fysiska skäl: kabeln blir mer likformig och därmed blir böjningsegenskaper t ex mindre beroende av kabelns exakta läge.

Fast det är ju inte fel med den sekundära effekten vi får av det :wink:
- Militant slacker

Användarvisningsbild
molle

Inläggav molle » 2006-01-05 20:39

Skulle det vara någon vits med att strippa en EKK och göra en fyrfläta av den? Enligt Svalander bör man fläta kablarna så hårt som möjligt.

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2006-01-05 20:55

molle skrev:Skulle det vara någon vits med att strippa en EKK och göra en fyrfläta av den? Enligt Svalander bör man fläta kablarna så hårt som möjligt.

Om man jämför med en 4-ledad EKK där kopplar ledarna 2 och 2 så är nog vinsten med en fläta ytterst marginell.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2006-01-06 17:39

genom att lägga + och - i 90 grader mot varandra (ungefär som om man tvinnar väldigt hårt) så får man ner induktansen i kabeln, induktansen är oftast ganska försumbar men vill man göra det där lilla extra istället för att köpa ormolja så kan man nog gått fläta kablaget eller tvinna. :)

Användarvisningsbild
molle

Inläggav molle » 2006-01-12 21:11

Nu har jag tagit tungan från bladet och sprättat upp en 4*1,5 EKK, och flätat den. Eftersom jag inte haft EKK:n inkopplad innan kan jag inte uttala mig om det blev bättre eller sämre jämfört med en oflätad EKK. Men nöjd blev jag förstås ändå. Körde med en monster M1 innan, mest av gammal vana. Den åker in i förrådet med andra överblivna hifiattiraljer.

Snyggt blev det också!
Bild

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-01-12 22:02

molle skrev:
Snyggt blev det också!

Håller med! :)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2006-01-12 22:09

Har inte EKK någon skärm i ytterhöljet som är bra att ha?
Common sense is not that common.

Grismannen

Inläggav Grismannen » 2006-01-12 22:12

dawen skrev:Har inte EKK någon skärm i ytterhöljet som är bra att ha?

Nix men EKLK har en skärm.

Användarvisningsbild
lasselite

Inläggav lasselite » 2006-01-13 00:05

Om man gör sådär, blir ju ledarna mycket läääängre. Påverkar inte det mer i negativ riktning än vad vinsten med flätning kan tänkas ge?

Räkneexempel ger bonuspoäng :D

Hallå... Rydis... Räkneexempel... Hallå... Bonuspoäng...

:wink:
En vanlig kille med ett vanligt jobb i en vanlig stad, med en ovanligt snygg tjej

Användarvisningsbild
peranders

Inläggav peranders » 2006-01-13 10:26

Jax skrev:De gamla telefonstolparna körde med skruvar som det hette, en form av tvinning. Fyra trådar skruvade inbördes samt fyra grupper om fyra i sin tur skruvade.

Och det var för att få en symmetrisk impedans ner till jord vilket gjorde att common mode undertryckningen blev bättre.

.... men är nu denna induktans till men för ljudet och är det en för del med högre kapacitans (knappast).
/Per-Anders
Ny audiolänksamling Lägg till länkar själv om så önskas.
http://sjostromaudio.com/links

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-01-13 11:18

lasselite skrev:Om man gör sådär, blir ju ledarna mycket läääängre. Påverkar inte det mer i negativ riktning än vad vinsten med flätning kan tänkas ge?

Räkneexempel ger bonuspoäng :D

Jag har faktiskt räknat på det där. :)

Om jag minns rätt kom jag fram till att hård flätning gav ungefär 25% längdökning (ju lösare flätning, desto mindre längdökning, så klart). Men det är ju endast en resistiv effekt och det kan man reglera med dimensionen på kabeln. Om du jämför en fyrflätad med en vanlig enkel kabel med samma dimension på koppartråden, så halverar du ju resistansen med fyra trådar i stället för två. Om då längdökningen ger 1/4 ökning så blir det en total minskning med 37,5%.

Väl? Jag brukar alltid villa bort mig i procenträkningen...

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-01-13 11:53

molle skrev:Snyggt blev det också!
Bild

Hur undvek du att få ögonen utstuckna och alla saker omkring nedvälta? De där kablarna är ju så styva att de fladdrar runt och fastnar överallt...

(möjligtvis var det 2.5mm2 jag provade på?)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
molle

Inläggav molle » 2006-01-14 01:27

Jag gjorde fyra stycken nystan av de lösa kablarna. De hade dock en förmåga att lösa upp sig ganska fort, och hotade därigenom att välta ut inredningen, ge katten ett piskrapp eller bara vara allmänt bångstyriga.

Att fläta 2.5 mm2 kabel blir nog betydligt jobbigare. Man bör vara utrustad med tjockt skinn på fingrarna och inte ha anlag för musarm.

Av mina 6 meter EKK blev det ungefär 4 meter flätad kabel.

Användarvisningsbild
MickeE

Inläggav MickeE » 2006-02-07 23:45

Tänkte prova på en flätning för att ha som internkablage i mina kommande Lancetta högtalare.

Tänkte köpa hem denna rulle och prova mig fram, vad tror ni om det? Är kabelarean för liten?
http://www.biltema.se/products/product. ... emId=89217

MVH Micke
Nu med 190kg Betong i Vardagsrummet

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-02-08 09:43

Ino kör med EKUA internt och de har arean 2x0.38 kvmm. EKKX har 4x0.2 kvmm. Bör räcka. Fast jag är tveksam till nyttan av att ha flätade kablar, inte minst när de inte kommer att synas....

Användarvisningsbild
MickeE

Inläggav MickeE » 2006-02-08 13:43

RogerGustavsson: Så du menar att flätning är strickly Bling? :)
Ska ju ha högtalarna vid datorn där det är ett virv-varv av kablar mest överallt, eftersom det är 25m på rullen kan man nog lyckas med att få ur några m kabel till ur den. Men du tror alltså att det är att gå över ån efter vatten? :?

MVH Micke

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-02-08 15:25

Svar: ja det tror jag. Eventuell skillnad mellan olika kablar är mycket små, för de flesta av oss närmast ohörbara. Med tanke på att felen i högtalare och framförallt lyssningssrummets akustik är 1000-falt större än i kablarna som förbinder burkarna. Du kan givetvis använda nämnda kabel ändå men jag skulle då korskoppla ledarna eller använda en EKUA-kabel. Hur långa kablar ska du ha? Vid datorn säger du, förmodligen ska du ha lite avstånd till de där Lanzettorna om inte deras diskant ska bli alltför påträngande och spridningen verkar begränsad.

Användarvisningsbild
MickeE

Inläggav MickeE » 2006-02-08 15:29

Okaj, det rör sig om kanske 2-2.5m till varje högtalare. Var mest en ide eftersom man ska bygga sitt första DIY projekt iom. Lancettorna kändes det kul att virka kabeln själv också. Men då får det bli biltema standard istället :mrgreen:

Tack för hjälpen iaf!

MVH Micke

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-02-08 16:08

Menar du med Biltema-kabel den där EKKX? Ska du ha 2-2.5 meter, skulle jag välja lite mera tvärsnittsarea t.ex. EKKX 2x4-ledare, 2x10-ledare eller solid UTP-kabel kategori 5. Vanlig lampsladd är heller inte att förakta...

Användarvisningsbild
MickeE

Inläggav MickeE » 2006-02-08 16:17

Menade deras vanliga högtalarkabel :wink:

Återgå till DIY-forum