Moderator: Redaktörer
Vigor skrev:Själv kör jag 15 cm mineralull med ytabsorbent utanpå. Jag var faktiskt nöjd redan innan ytabsorbenterna kom på plats, men nu känns det mer "rätt". Skall dock inte svära på att jag skulle pricka 7 av 7 i blindtest. Har inte provlyssnat på det sättet.
shifts skrev:Vigor skrev:Själv kör jag 15 cm mineralull med ytabsorbent utanpå. Jag var faktiskt nöjd redan innan ytabsorbenterna kom på plats, men nu känns det mer "rätt". Skall dock inte svära på att jag skulle pricka 7 av 7 i blindtest. Har inte provlyssnat på det sättet.
Något jag funderat på då tjocka absorbenter bakom piP kommit på tal, är om de inte hamnar för långt ut? Är det bara den yta som är precis bakom bakstycket som är den viktiga? Jag har ingen aning, men jag hoppas någon annan kan ge svar.
endallas skrev:Jag var och fyndade lite på biltema idag och fick syn på dessa http://www.biltema.se/products/producti ... emId=87657 och slog till på dem.
Jag klistrade och tejpade ihop 2x4 st och de blev således 80x120 cm och placerade dem bakom högtalarna.
Som jag upplevde det blev ljudet lite lugnare samt stereobilden blev aningen bättre.
Men, dessa är bara 2 cm tjocka (jag vet inte hur tjocka acogrå är) så jag undrar om jag skulle få en större förbättring med mineralull istället?
man kanske rent av kan ha mineralull bakom dessa??
2. Bakom piP bör man inte ha mer än max 5 cm mineralull, och piP skall optimalt stå med bakre hörnet max 2 cm från en sådan skiva.
EA_73 skrev:Resultatet blev markant tycker jag. Ljudet blev mer kontrollerat och mjukare med en djupare bas än innan. Tänk vad en hundring kan åstadkomma.
EA_73 skrev:Tänk vad en hundring kan åstadkomma.
Miniralull fungerar bra, stenull bättre(på att dämpa längre ner).
Man har väl ett 10tal sånadära biltema plattor lite här och där i rummet
När är de inte helt verkningslösa då?
kan den vara till hjälp om den monteras utanpå mineralull (bakom högtalare) eller är den verknigslös då också?
celef skrev:det tror jag blir en riktig killer, men kolla först så att du får rätt volymvikt, ca 35kg/m3
celef skrev:det tror jag blir en riktig killer, men kolla först så att du får rätt volymvikt, ca 35kg/m3
Ragnwald skrev:Magnus skrev:Är det inte olika beroende på om det är sten eller glasull![]()
Det är ju samma sak, fast olika benämning.
endallas skrev:Ok nu har jag varit runt hos några bygghandlare och bilvit mer eller mindre idiotförklarad varje gång, då jag frågar efter vilken densitet "standardplattan" har.![]()
Är det någon som med säkerhet kan säga vilken densitet stenullen eller glasullen ska ha för dämpning bakom mina piPisar?
Stenull:
Inga av Ino Audios högtalarsystem säljs utan dämpmaterial.
För den som bygger sig egna högtalare kan jag dock rekommendera att antingen 15 kg/m³ glasull eller också 25 kg/m³ stenull användas. Jag föredrar personligen det sistnämnda – stenullen. Primärt av hanteringstekniska skäl. Min favorit är en kvalitet som heter UNS39 från PAROC (säjs på COOP). Den har för ändamålet perfekta egenskaper och ligger på precis 25 kg/m³ i densitet.
Jag brukar dimensionera dämpningen så att den går att realisera med 45 mm tjocka skivor. Tre olika varubeteckningar från PAROC går då att använda, nämligen 1350-00, 1373-00 och 1380-00. De finns allihop i 45 mm tjocklek, det är bara skivstorlekarna som skiljer sig. Detta dämpmaterial är även lämpligt för akustik-byggen, även om det ofta krävs tyngre kvaliteter för att uppnå optimalt resultat
[/quote]Stenull:
Inga av Ino Audios högtalarsystem säljs utan dämpmaterial.
För den som bygger sig egna högtalare kan jag dock rekommendera att antingen 15 kg/m³ glasull eller också 25 kg/m³ stenull användas. Jag föredrar personligen det sistnämnda – stenullen. Primärt av hanteringstekniska skäl. Min favorit är en kvalitet som heter UNS39 från PAROC (säjs på COOP). Den har för ändamålet perfekta egenskaper och ligger på precis 25 kg/m³ i densitet.
Jag brukar dimensionera dämpningen så att den går att realisera med 45 mm tjocka skivor. Tre olika varubeteckningar från PAROC går då att använda, nämligen 1350-00, 1373-00 och 1380-00. De finns allihop i 45 mm tjocklek, det är bara skivstorlekarna som skiljer sig. Detta dämpmaterial är även lämpligt för akustik-byggen, även om det ofta krävs tyngre kvaliteter för att uppnå optimalt resultat
paa skrev:Ragnwald skrev:Magnus skrev:Är det inte olika beroende på om det är sten eller glasull![]()
Det är ju samma sak, fast olika benämning.
Nej, det är inte riktigt samma sak, glasull tillverkas av kiselsand men stenull tillvekas av sand från någon sorts "gråsten" vilket ger en större halt av slagg. De får lite olika egenskaper men, de fungerar lika bra bara man kompenserar för volymvikten.
RogerGustavsson skrev:Nej, helt tydligt är det inte. Däremot har Ingvar varit tydlig på detta forum att piP fungerar bäst med den därför avsedda absorbenten Ino Aco. Han har väl t.o.m. avrått från sten-/glasull bakom piP?
endallas skrev:Ok nu har jag varit runt hos några bygghandlare och bilvit mer eller mindre idiotförklarad varje gång, då jag frågar efter vilken densitet "standardplattan" har.![]()
Är det någon som med säkerhet kan säga vilken densitet stenullen eller glasullen ska ha för dämpning bakom mina piPisar?
IngOehman skrev:1. En snikabsorbent är MYCKET bättre än ingen alls, det stämmer.
2. Bakom piP bör man inte ha mer än max 5 cm mineralull, och piP skall optimalt stå med bakre hörnet max 2 cm från en sådan skiva.
(Bakom pi60 eller någon annan av de större högtalarna får man dock gärna ha uppåt 15 cm tjock dämpning, men det kan då vara förnuftigt att minnas att sådana tjocklekar inte är meningsfulla om man inte har sammanlagt sisådär 2-4 m^2 yta bakom varje högtalare, eller mera.)
Vh, iö
IngOehman skrev:Som dämpning bakom pi60 däremot för man gärna ha 7-10 cm mineralull (15 kg/m^3 glasull eller 25 kg/m^3 stenull) bakom aco-skivan. Dessutom är det utmärkt att i det fallet ha åtminstone i storleksordningen 2,5 m^2 bakom varje.
IngOehman skrev:Kan för protokollet försiktigt varna för sådana dämpväggar. De bör uppföras med stor försiktighet (och endast partiellt, och i kombination med massor av andra åtgärder i rummet) och man inte vill skaffa sig problem med rummets akustiska beteenden.
Vh, iö
Chopha skrev:Tack för svaren, ska höra med mina lärare i höst vad det säger om saken.
Är det några fler på forumet som har tankar över hur denna "åtgärd" skulle påverka ljudet i mitt vardagsrum?
Mvh...
/Christopher
Chopha skrev:Hur kan du inte förstå frågan?![]()
Men ok, jag utvecklar mig:
Är det några fler användare på det här forumet (www.faktiskt.se) som har idéer på hur musik spelad ur mitt ljudåtergivningssystem kommer att upplevas i mitt vardagsrum om jag skruvar upp stora absorbenter längst med sidorna?
Med vänliga hälsningar
/Christopher
Chopha skrev:Precis, min tanke utgår i från hur man brukar vilja designa kontrollrum (dead end fram, live end bak). Frågan är bara hur diffusering bör kompletteras på bästa sätt?
Jag funderade eventuellt på en hyfsat stor diffusor av skyline-modell sittandes på den vägg som är ca två meter bakom soffan. Om man gör den rektangulär och låter den sträcka sig från golv till tak, säg 220cm x 100cm, och sedan målar den med samma färg som väggarna (kalkvit), borde det ge en ganska okej kompromiss mellan det estetiska och det praktiska.
Eller vad säger ni?
Bygga diffusor:
http://www.pmerecords.com/Diffusor.cfm
/Christopher
Ps.
Hur lågt ned i frekvens brukar man vilja diffusera i ett ganska kalt vardagsrum?
Chopha skrev:Tack för din input!
Jag tror inte att jag kommer att göra något åt taket eftersom det känns som att jag gör för stor åverkan på lägenheten om jag börjar borra och skruva i taket. Väggar är ingen fara och på utrymmet mellan högtalare och soffa kommer det ligga tjockt med mattor.
Kanske är ditt tips på en 2D diffusor ett bättre alternativ än skyline-varianten då den inte behöver sticka ut så mycket. Alternativet i sådana fall är väl att köpa flexibel board och med kraft fästa den böjd mellan två lister så att den viks i en båge horisontellt längst med väggen? Fördelen med den modellen är att man lätt kan fylla utrymmet bakom med mineralull för att den även ska arbeta som en membranabsorbent.
Eller finns det bättre 2D lösningar?
Chopha skrev:Eller finns det bättre 2D lösningar?
Adhoc skrev:Jag skulle inte bygga skylinediffusorn. -Jag inbillar mig att det blir ett fasligt pyssel att kapa till alla bitar och limma ihop dem från 45x45 mm-virke. Ska du täcka 220x100 cm blir det dessutom tungt, cirkus 170 kg träbitar om jag räknar rätt (med 0,45 kg/dm³ för trät)
QRD-diffusorn med 23 som primtalsgrund som paa hade en länk till ovan, byggde jag för några år sedan, 30 cm djup med 43 mm breda fack. Ett tidsödande pyssel det med och inte den effektivaste varianten heller för den delen.
IÖs variant är inte komplicerad alls att bygga i jämförelse. I princip kan du utgå från en Billy-bokhylla från IKEA men se till att bakstycket blir tättslutande, hyllplanet under och över de profilerade stolparna tätar du av med lim liksom "lådorna" bakom stolparna.
Enklast och billigast att bygga och även effektivast är nog en kopia på BAD-diffusorn från RPG. (Själsdödande tråkigt att borra mängder med hål dock) Det finns flera trådar på Hififorums akustiksida.
Bild på en jag spikade ihop för några år sedan.
Chopha skrev:Egentligen stämmer det ni säger, en 2D diffusor är i mitt ordföråd egentligen fulsvenska för en reflektor.
Men, tillbaka till ämnet, hur ser och fungerar IÖs diffusor samt hur bygger man den? Samma fråga har jag även om BAD-resonatorn; hur bygger man den?
IngOehman skrev:Just för dämpningen bakom Ino-högtalare (gäller även pi60 och större) rekommenderar jag att man är extra noga med avseende på absorptionen, eftersom det är en reflex som man bara har "en chans" att ta död på.
Därför föreslår jag att man använder de absorbenter jag gjort för just detta ändamål (t ex Ino acogrå 0,8 m^2 eller ännu hellre 1,2 m^2*, eller om man föredrar dem i annan färg).
De har en absorption som är extremt nära 100 %.
För all annan absorption än denna första reflexion klarar man sig rätt bra med mineralull, eftersom det då handlar om total absorption i rummet. Då fungerar det lika bra med 1,3 m^2 av ett material som har en absorptionskoefficient om 90 % som 1,2 m^2 av ett som har en absorptionskoefficient om 97,5 %.
Men för just den första reflexionen kan man inte kompensera bristande absorption med extra yta.
Vh, iö
- - - - -
*För piP är en sådan absorbent optimal (den är effektiv över 300 Hz), men för pi60 (och större högtalare) är en absorption som sträcker sig något lägre ned i frekvens att föredra (gärna nedåt 100 Hz) - vilket i sin tur betyder att man gärna får addera 7-10 cm mineralull bakom varje absorbent.
Därtill får man gärna använda en absorptionsyta på minst det dubbla bakom varje högtalare, alltså t ex (B*H) 1m*2,4m, 2m*1,2m eller 1,2 m*2 meter, beroende på hur rummet ser ut. Ytan får dock gärna vara den fyrdubbla och sträcka sig även "runt hörnet". Hur rummet beter sig bör bestämma hur absorptionen optimalt skall utformas. Det enda man kan vara nästan säker på är att man behöver vara försiktig så att man inte plockar fram kamfiltereffekter mellan V och H högtalare. Det kan man undvika genom att maximera dämpningen av de tidiga reflexerna vid frekenser över 100 - 300 Hz, men vara noga med att inte dämpa de senare reflexer, som bekämpar kamfiltereffektena. Det blir en delikat uträkning för varje rum.
IngOehman skrev:
Som dämpning bakom pi60 däremot för man gärna ha 7-10 cm mineralull (15 kg/m^3 glasull eller 25 kg/m^3 stenull) bakom aco-skivan. Dessutom är det utmärkt att i det fallet ha åtminstone i storleksordningen 2,5 m^2 bakom varje.
Vh, iö
Edit: Stvaningsrättning
RSG skrev:Att du redan har dämpning det förstod jag.![]()
Det som jag ville säga var...
Prova att addera en stenullskiva bakom ACO-skummet, jag tror du kommer märka skillnad.
Sen kanske det skulle kunna bli ÄNNU bättre med större yta på dämpningen bakom högtalaren, men någonstans måste man väl börja![]()
/Johan
genstruktur skrev:RSG skrev:Att du redan har dämpning det förstod jag.![]()
Det som jag ville säga var...
Prova att addera en stenullskiva bakom ACO-skummet, jag tror du kommer märka skillnad.
Sen kanske det skulle kunna bli ÄNNU bättre med större yta på dämpningen bakom högtalaren, men någonstans måste man väl börja![]()
/Johan
Det du menar är att du märker skillnad mellan endast Ino Aco och Ino Aco och stenullsskiva. Och att jag borde göra det samma, även om ytan är 1x1,2 meter?
Japp, får prova. Tänkte bara om det var helt lönlöst kunde jag sparat mig arbetet och lite lite pengar.
Jo det är klart att det blir bättre om ytan var större, det blir nog 1x1,2 meter jag kör på. Men det kan blir mer, beror lite på vad som passar in estetiskt.
genstruktur skrev:Kanske är lika bra att förtydliga så att det inte misstolkas. Jag pratar om pi60+bs60, och det var den delen av citatet av IÖ som jag citerade initialt. Även om nu tråden heter/handlar om pip.
Men jag skall prova stenull/glasull samt Ino Aco framför.
Nattlorden skrev:Diskanten borde väl vara i princip utdämpad förutom eventuell ytreflektion. Däremot kommer skivan att absorbera längre ned - men går man för lågt ned så kommer piP att förlora det väggstöd de behöver i basen.
genstruktur skrev:Kanske är lika bra att förtydliga så att det inte misstolkas. Jag pratar om pi60+bs60, och det var den delen av citatet av IÖ som jag citerade initialt. Även om nu tråden heter/handlar om pip.
Men jag skall prova stenull/glasull samt Ino Aco framför.
sprudel skrev:Nattlorden skrev:Diskanten borde väl vara i princip utdämpad förutom eventuell ytreflektion. Däremot kommer skivan att absorbera längre ned - men går man för lågt ned så kommer piP att förlora det väggstöd de behöver i basen.
Har du provat?
´Det verkar som om du tycker det Nattlorden skriver är konstigt?sprudel skrev:Nattlorden skrev:Diskanten borde väl vara i princip utdämpad förutom eventuell ytreflektion. Däremot kommer skivan att absorbera längre ned - men går man för lågt ned så kommer piP att förlora det väggstöd de behöver i basen.
Har du provat?
MagnusÖstberg skrev:´Det verkar som om du tycker det Nattlorden skriver är konstigt?sprudel skrev:Nattlorden skrev:Diskanten borde väl vara i princip utdämpad förutom eventuell ytreflektion. Däremot kommer skivan att absorbera längre ned - men går man för lågt ned så kommer piP att förlora det väggstöd de behöver i basen.
Har du provat?
sprudel skrev:MagnusÖstberg skrev:´Det verkar som om du tycker det Nattlorden skriver är konstigt?sprudel skrev:
Har du provat?
Jag upplever att de högre registren dämpas mer av en skiva mineralull/stenull bakom InoAco. Jag har provat, men tvekade på att nattis verkligen provat.
Jag gillar att provocera teori mot experimenterande, det är lärorikt.
sprudel skrev:Lin låter ju sympatiskt. Tycker att både glasull och stenull luktar illa, men på olika sätt.
genstruktur skrev:sprudel skrev:Lin låter ju sympatiskt. Tycker att både glasull och stenull luktar illa, men på olika sätt.
Ja det gör ju det. Om det fungerar hyfsat lika bra så känns det som ett bättre val bakom Ino Aco.
Tänker mig bygga ram, isolering, sen Ino Aco framför och sen klä in med tyg. Inte olikt dig sprudel. Det verkar dock bli 10x100xx240 cm, total absorbentstorlek, bakom varje front här hemma.
sprudel skrev:genstruktur skrev:sprudel skrev:Lin låter ju sympatiskt. Tycker att både glasull och stenull luktar illa, men på olika sätt.
Ja det gör ju det. Om det fungerar hyfsat lika bra så känns det som ett bättre val bakom Ino Aco.
Tänker mig bygga ram, isolering, sen Ino Aco framför och sen klä in med tyg. Inte olikt dig sprudel. Det verkar dock bli 10x100xx240 cm, total absorbentstorlek, bakom varje front här hemma.
Det är snart dags för oss att måla om och byta parkett i vardagsrummet. Det blir också ett tillfälle för mig att dra kablar snyggt och också bygga en anpassad dämpvägg bakom högtalarna. Tänker i så fall dämpa hela väggen med 45 mm upp till tak mellan gardinerna förutom ovanför TV där det blir en ljudspegel, kanske 1m bredd.
Ino Aco bakom högtalarna i samma dimension som nu. Man kan göra detta ganska snyggt med listverk tror jag.
IngOehman skrev:Just för dämpningen bakom Ino-högtalare (gäller även pi60 och större) rekommenderar jag att man är extra noga med avseende på absorptionen, eftersom det är en reflex som man bara har "en chans" att ta död på.
Därför föreslår jag att man använder de absorbenter jag gjort för just detta ändamål (t ex Ino acogrå 0,8 m^2 eller ännu hellre 1,2 m^2*, eller om man föredrar dem i annan färg).
De har en absorption som är extremt nära 100 %.
För all annan absorption än denna första reflexion klarar man sig rätt bra med mineralull, eftersom det då handlar om total absorption i rummet. Då fungerar det lika bra med 1,3 m^2 av ett material som har en absorptionskoefficient om 90 % som 1,2 m^2 av ett som har en absorptionskoefficient om 97,5 %.
Men för just den första reflexionen kan man inte kompensera bristande absorption med extra yta.
Vh, iö
- - - - -
*För piP är en sådan absorbent optimal (den är effektiv över 300 Hz), men för pi60 (och större högtalare) är en absorption som sträcker sig något lägre ned i frekvens att föredra (gärna nedåt 100 Hz) - vilket i sin tur betyder att man gärna får addera 7-10 cm mineralull bakom varje absorbent.
Därtill får man gärna använda en absorptionsyta på minst det dubbla bakom varje högtalare, alltså t ex (B*H) 1m*2,4m, 2m*1,2m eller 1,2 m*2 meter, beroende på hur rummet ser ut. Ytan får dock gärna vara den fyrdubbla och sträcka sig även "runt hörnet". Hur rummet beter sig bör bestämma hur absorptionen optimalt skall utformas. Det enda man kan vara nästan säker på är att man behöver vara försiktig så att man inte plockar fram kamfiltereffekter mellan V och H högtalare. Det kan man undvika genom att maximera dämpningen av de tidiga reflexerna vid frekenser över 100 - 300 Hz, men vara noga med att inte dämpa de senare reflexer, som bekämpar kamfiltereffektena. Det blir en delikat uträkning för varje rum.
sprudel skrev:Provade att lasta in en stenullsskiva bakom InoAco, och min upplevelse är att ljudet blev mörkare, (och här har jag varit otydlig kanske med begreppet diskant. De övre registren dämpas.) Inom vilka frekvensintervall menar vi när vi säger diskant? 8kHz och uppåt? Jag är nog längre ner när jag pratar om förändringen.
Har detta med den den dämpade arean bakom högtalaren att göra också?
Jag plockade bort stenullen då jag är mer nöjd med det ljud som presenteras med enbart InoAco.
Jag var ute efter att experimentera i området i området 100-300Hz med ytterligare dämp för att se vad som hände.
sprudel skrev:Var och kollade på Bauhaus i morse. De hade linulls-isolering som luktade unk!
Hittade också en Isover Piano i olika tjocklekar med minimal doft. Trevligt![]()
Hur skulle den fungera tror ni? Speciellt gjord för att dämpa ljud, tänkte mig 120 mm tjockt. Kanske utan Ino Aco till och med då den mörka färgen på Ino lyser igenom tyget på ett annat sätt än Isover gör.
http://www.isover.se/products/isover-pianor-ljudskiva-tra-c450
bassman skrev:Jag använde Piano-skivan i mina senaste basmoduler.
sprudel skrev:bassman skrev:Jag använde Piano-skivan i mina senaste basmoduler.
Jag tänkte på högtalarväggen som alternativ till Ino Aco+70mm mineralull och då använda 120 mm Isover Piano istället.
Adhoc skrev:Den ena kan ersätta den andra men du får jämföra flödesmotståndet igenom dom, tittat du bara på densiteten jämför du äpplen och päron. Jag lägger in några diagram som kan underlätta senare, nu ska jag iväg. Tjockleken spelar roll för val av lämpligt flödesmotstånd och tvärtom.
oa51 skrev:Åh, inte blev det lättare efter senaste inlägget..... Jag har just tagit upp mina Pi60 som legat i tvättstugan i >2 år och förhandlar med frugan om att bygga absorberande paneler bakom dem liknande Sprudels.
Efter en minnesvärd lyssning hemma hos honom i helgen har jag fått mycket inspiration att pröva Ino framöver. TACK ÄN En GÅNG HB!Redan nu har du en underbart levande och musikalisk återgivning.
Vad rekommenderar Ingvar bakom Pi60 med väggnära placering? Måste/bör man ha Ino ACO eller liknande?
sprudel skrev:oa51 skrev: Ingvar skriver i manifestet att han har någon vit Aco på g och den är ju trevlig om man vill ha ljusa absorbenter. .
genstruktur skrev:sprudel skrev:oa51 skrev: Ingvar skriver i manifestet att han har någon vit Aco på g och den är ju trevlig om man vill ha ljusa absorbenter. .
Kommer det en vit Ino Aco alltså? Annars går det väl att sätta ett ljust tyg framför befintlig grå, men då försämras väl funktionen något iofs.
sprudel skrev:genstruktur skrev:sprudel skrev:
Kommer det en vit Ino Aco alltså? Annars går det väl att sätta ett ljust tyg framför befintlig grå, men då försämras väl funktionen något iofs.
Det blir ändå en ton av grått i det, som kan vara snyggt också. Man får välja tyg med väv som är genomblåslig.
Jag var på IKEA idag och blåste, inget dög som inte var helt transparent för ögat också.
Adhoc skrev:sprudel skrev:genstruktur skrev:
Kommer det en vit Ino Aco alltså? Annars går det väl att sätta ett ljust tyg framför befintlig grå, men då försämras väl funktionen något iofs.
Det blir ändå en ton av grått i det, som kan vara snyggt också. Man får välja tyg med väv som är genomblåslig.
Jag var på IKEA idag och blåste, inget dög som inte var helt transparent för ögat också.
Den stora "tygladan" på andra sidan vägen från IKEA-Kållered då, har du kollat där?
sprudel skrev:genstruktur skrev:sprudel skrev:
Kommer det en vit Ino Aco alltså? Annars går det väl att sätta ett ljust tyg framför befintlig grå, men då försämras väl funktionen något iofs.
Det blir ändå en ton av grått i det, som kan vara snyggt också. Man får välja tyg med väv som är genomblåslig.
Jag var på IKEA idag och blåste, inget dög som inte var helt transparent för ögat också.
sprudel skrev:Adhoc skrev:sprudel skrev:
Det blir ändå en ton av grått i det, som kan vara snyggt också. Man får välja tyg med väv som är genomblåslig.
Jag var på IKEA idag och blåste, inget dög som inte var helt transparent för ögat också.
Den stora "tygladan" på andra sidan vägen från IKEA-Kållered då, har du kollat där?
Nope! Men jag hittar hur mycket som helst på Göksäter, Orust. I folkmun kallat Boutique Coco!
Ino™ aco-grå, -blå, -röd (GRÅTT eller BLÅTT profilerat skumplastmaterial):
1,2 * 1 m 1200:-/par (=500:-/m²)
1 * 0,8 m 800:-/par (=500:-/m²)
Kribban skrev:Stämmer dessa priserna fortfarande? Min prislista är från 2016
Ino™ aco-grå, -blå, -röd (GRÅTT eller BLÅTT profilerat skumplastmaterial):
1,2 * 1 m 1200:-/par (=500:-/m²)
1 * 0,8 m 800:-/par (=500:-/m²)
Kribban skrev:och om jag har förstått allting rätt så är det 1 * 0,8 m jag ska ha?
Kribban skrev:tanken är inte att dämpa hela väggen utan endast bakom högtalarna. Att dämpa en hel vägg är otänkbart här hemma
Frisk skrev:Kribban skrev:tanken är inte att dämpa hela väggen utan endast bakom högtalarna. Att dämpa en hel vägg är otänkbart här hemma
Det kan vara estetiskt mer tilltalande.. med ett snyggt tyg kan det smälta in bättre att hela vägen blir några cm tjockare än två lådor bakom högtalarna. Sen behöver det inte nödvändigtvis vara dämpning bakom mer än vid högtalarna. Kanske går det dölja några kablar bakom eller minimera Tv:ns estetiska tjocklek.
Elfsberg skrev:Jag hade gjort dem djupare.
Typ 95 mm djupa eller vad det nu är som säljs.
Helt plötsligt vill man testa med mer dämpmaterial.
(Jag har gjort dem djupare.)
Frisk skrev:Samtidigt får de inte bli för djupa för piP som ju behöver väggstödet. Hade det varit pi60 hade mer djup varit av godo, om jag minns rätt rekommenderas inget bakom ACO för piP, men ACOn är kanske visserligen aningens tjockare än 45...
Kribban skrev:Allt inhandlat. Frugan stryker tyget nu och sedan startar bygget. Kommer dokumentera med bilder och lägger eventuellt upp dem här om intresse finns
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster