Finns det någon annan som om möjligt testat dessa element?
Moderator: Redaktörer
phon skrev:Haha, den fanns ju redan ....![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
1240:- per styck.
Bara att plugga basporten då, dämpa hela lådan plus elementen, och byta till 2.5-vägs filter.
Plättlätt.![]()
![]()
platon1980 skrev:phon skrev:Haha, den fanns ju redan ....![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
1240:- per styck.
Bara att plugga basporten då, dämpa hela lådan plus elementen, och byta till 2.5-vägs filter.
Plättlätt.![]()
![]()
Mina har 18dB filter, delar vid 2540 och 2800. Skumt, minns inte varför det blev så, kanske för att Biltemas komponenter inte hade "rätt" värden. Men ljudet blev ju "mjukt"
torbod skrev:
De finns fortfarande till förfogande om någon vill lyssan på dem eller mäta på dem. Säg bara till så åker jag till färäldrahemmet i Tullinge och plockar upp dem.
Vh
Tobbe
Helmut skrev:Har för mig att det var en kille i Uppsala som byggde transmissionline lådor med tre element, Var sugen på att köpa tvålådor vilket min ekonomiinte tillät.
Har också för mig att han tog en ca 2 meter hög marmorskiva och borrade en massa hål i skivan där han monterade i massor av dessa element. Med diskanter modell elektrostater låg priset på ca 1 normal årslön?
phon skrev:Magnuz skrev:Hur utläser man distmätningen?
Andraton är röd och tredjeton blå. De ligger typ 50dB ner, det blir då 0,3% Inte så dåligt, vid den signalnivån. (=rätt låg, ej kalibrerat då)
phon skrev:torbod skrev:
De finns fortfarande till förfogande om någon vill lyssan på dem eller mäta på dem. Säg bara till så åker jag till färäldrahemmet i Tullinge och plockar upp dem.
Vh
Tobbe
Låter ju som en kul idé ....![]()
Då kan man kanske se om det går att göra nåt roligt av det.
phon skrev:Jag funderade närmast på en 2.5-vägare i en 50 liters sluten väldämpad låda. Q runt 0.7 måste man nog jobba mot. X-magnet plus kanske lite flödesdämpning. Lite pill med surrounden och korgen skadar nog inte heller.
Det borde fungera utmärkt i ett tillräckligt tätt och bashårt litet rum. Om rummet höjer 12dB från 60Hz och nedåt i tryckzon...
...så blir det ju kanonbas ner till 0 Hz .... transmission släng dig i väggen ......
Två 8-ohms Gamma-basar, varav den undre går in där baffelstödet försvinner. Här gäller att inte tappa känslighet. Delning vid runt 2.5 kHz till en hyfsat bra diskant. Naturligtvis skall det konstrueras fashomogent ...
Det borde man nästan prova faktiskt .... jag har ju alla grejor redan. Med lite omsorg i dimensioneringen blir det nog rätt bra, speciellt i förhållande till pris.
Low cost high end.![]()
IngOehman skrev:
En högtalare för garderoben menar du?![]()
Tack för mätningarna förresten! Deras tonkurva såg ut precis som jag hade för mig, trots att det nog var över 25 år sedan jag mätte på dem sist. Skrämmande tonkurveminne, med tanke på att jag inte kan komma ihåg vad folk heter, ens de som jag gick i samma klass i 9 år med...![]()
torbod skrev:
Inga problem, låt mig veta vart och när bara. Kunde vara kul att medverka på en sådan uppmätning och eventuell modifiering. Det skulle säkert vara lärorikt för mig.
Vh
Tobbe
phon skrev:Low cost high end.![]()
IngOehman skrev:Ser jag fram emot!
IngOehman skrev:
Allra mest spännade vore dock kanske en konstruktion där basen INTE har något LP-filter, men helt enklet är det inte att åstadkomma ett sådant system. Har en idé som faktiskt inbegriper en piezzo-diskant och bara en enda delningsfilterkomponent, men jag vet inte om den ger en lösbar ekvation...Vh, iö
celef skrev:vad händer när man monterar en xtra-magnet?
när jag provade så inbillade jag mig att mellanregistret lät hårdare, är det möjligt?
phon skrev:
Dahlqvist skrev:Jag tycker mig se att det är någon som limmar sina element minsann... Och använder spånplatta!
Dahlqvist skrev:Allvarligt, kul att någon har möjlighet och ork att prova. Intressant att denna någon ofta är samma person!![]()
Dahlqvist skrev:Nåja, jag håller med Basso och funderar på om inte Svalanderklägg (=plastilina) skulle kunna vara till nytta. Mysigt klet och viss kultfaktor. Gör sig bra på foto också - det är ingen tvekan om att det är DIY-moddning på gång om halva lådan är fylld med barnens modellera.
Dahlqvist skrev:Tack redovisningen! Det var kul (som vanligt).
/D
Magnuz skrev:Om man skulle tänka sig dem som lågbaselement i en ultrabillig trevägare då? Man borde ju kunna få till en hyggligt liten och smidig högtalare med rimliga prestanda med de där i basen och nåt annat (duh!) i mellanregister och diskant. Vad borde man ha i övriga register? CT 62 finns ju tyvärr inte längre. Vilka andra lika billiga och bra diskanter finns det idag? Och vad skulle vara ett passande mellanregister?
Helmut skrev:Har för mig att det var en kille i Uppsala som byggde transmissionline lådor med tre element, Var sugen på att köpa tvålådor vilket min ekonomiinte tillät.
Har också för mig att han tog en ca 2 meter hög marmorskiva och borrade en massa hål i skivan där han monterade i massor av dessa element. Med diskanter modell elektrostater låg priset på ca 1 normal årslön?
torbod skrev:Så det går att få till en 2.5 väg med seriekopplade basar, är det något du provat tidigare? Hur får man till det med delningsfiltret? En serieresistans innan ena basen och kanske en konding parallellt?
celef skrev:ditt projekt ger mersmak
lova ge ett ärligt besked om dom ljudliga kvaliterna
dom där bbk200, stämmer hifikits uppgivna data för fs, vas, qts och känslighet?
Det borde väl funka med epoxi, bara du kan få det att inte sakta rinna bort från skarven innan det härdat. Men plåten är ju så tunn i korgen också, och behöver nog förstärkas/förstyvas. Kanske lite rowingväv tillsammans med epoxin kan lösa dina problem?celef skrev:visst borde man kunna fixera magneten med en j*vla massa lim mellan korg och magnet?
torbod skrev:Haha, kul att du har satt sågen i lådorna och börjat leka Dr Snuggels på riktigt.
Det ser ut som du fått dit waveguiden oxå på bilderna. Märkte du ngn skillnad före och efter det?
Vh
Tobbe
phon skrev:torbod skrev:Haha, kul att du har satt sågen i lådorna och börjat leka Dr Snuggels på riktigt.
Det ser ut som du fått dit waveguiden oxå på bilderna. Märkte du ngn skillnad före och efter det?
Vh
Tobbe
Jag är betydligt latare än så, det är nya diskanter .......
kung skrev:Hur går det med bygget?
Om du har mätt på elementen, skulle du då kunna vara så vänlig att posta t/s-parametrar på dom? (8-ohmsvarianten helst)
celef skrev:nja, skyll inte på mig - skyll på elementen
men jag kan göra ny mätning med mer inkörda element
Det är nog ett rent svenskt påhitt.celef skrev:vem började döpa dom bulgariska elementen för gamma?
Tror inte alls den heter Gamma, utan ungefär så här:Syntesis skrev:Fabriken i bulgarien heter så om jag inte missminner mig.
Perfector skrev: Lådan 23 liter sluten är kanon och allt man behöver Perfector (The one and only )
Perfector skrev:Lura piezon.
10 Ohm tvärs över och 4.7 uF i serie.
då tror förstärkaren att det är en magnetodynamisk last och tutet försvinner över motståndet.
Perfector skrev:Kvar blir en klang som låter läskigt nära en banddiskant.
Man kan även ha ett trimbart motstånd och prova fram hur mycket överspill som behövs för att få rätt känslighet.
Kolla dock att det inte blir för lågt.
Funkar bra mycket bättre än den klassiska att dela med ett motstånd och dämpa med en konding.
Perfector skrev:Säg det till Göran Kling som räknade fram länken och märkte skillnaden.
Ibland fungerar inte teorin i praktiken.
Prova du istället att labba med BBK 200 med och utan länk så märker du skillnaden.
Har även haft den högtalaren i Hi-Fi och musik på test där man klart enligt göran Mård kunde se skillnad på frekvensgången med och utan länken monterad.
Perfector skrev:piezoprat så.
Vad jag menade var att den normala delningen till piezo ÄR seriemotstånd, vilket kan betraktas som delningen och att en seriekondesator faktisk dämpar signalen. Ur det perspektivet kan man då säga att motståndet delar och kondingen dämpar till skillnad mot vanliga där kondensatorn delar och motståndet dämpar
Perfector skrev:Apropå mH.
Var du ordningsman i skolan?
Jag trode detta var ett forum för samförstånd, inte en skolbänk för rättstavning.
Perfector skrev:Enligt Göran Kling var jag den enda i Stockholms län med omnejd som kunde få piezon att låta musik.
Dock är jag självlärd i stora stycken och har ingen doktorhatt att ta på mig.
Men bygga högtalare, det kan jag enligt alla som hört och köpt genom åren
Perfector skrev:Just nu silar du mygg och sväljer kameler. Figurativt är motståndet som är en nödvändighet för att inte köra sönder slutsteget pga den kapacitiva lasten att betrakta som delningen. Även om det inte är en delande komponent. Men för att "vanliga" människor ska förstå principen med att lägga ett motstånd över + - på hornet och sedan dela med en konding så använde jag då som nu uttrycket att dela då detta var enklare att förstå än den komplicerad detaljbeskrivning du givit. De flesta som lyssnar på musik är inte högskolematematiker men gillar att få veta vad som händer och hur.
Perfector skrev:Tycker du ska prova o höra skillnaden i hornet med min ritning innan du kommer med yviga kommentarer. Jag har så många proffs som berättat att det funkar guld, inklusive Bertil Hellsten som sa att "det låter påfallande likt musik"
Och om du vet nånting alls om honom så säger han aldrig nåt sånt om han inte menar det
Perfector skrev:Enligt Göran Kling var jag den enda i Stockholms län
100dB ger så fina kurvor ...IngOehman skrev:Mätte den så där bra alldeles av sig själv eller är det du som sett till att
den gör det?
Edit: Såg just skalan, 100 dB! Fy skäms.
Vh, iö
Morello skrev:Perfector skrev:Enligt Göran Kling var jag den enda i Stockholms län
Perfector skrev:Morello skrev:Perfector skrev:Enligt Göran Kling var jag den enda i Stockholms län
Blev det musik även då sagda diskant exciterades med signalen från en funktionsgenerator?
Det kollades inte eftersom den var avsedd att spela musik med
Blir jag diskad för det nu?
Och jo, jag vet att man skriver mH men jag halkade på mitt tröga tgb och det utlöste frenesin om rättstavning. ska omedelbart hämta hagelbrakaren och avliva kräket
TGB'et då så ingen missförstår mig![]()
Perfector skrev:Kan inte låta bli att visa vad jag gjorde innan jag pensionerade mig. 32 år på nacken men spelar fortfarande underbart vackert
https://onedrive.live.com/?cid=f91eb51c ... AsLlVCOwCM
PerStromgren skrev:Perfector skrev:Kan inte låta bli att visa vad jag gjorde innan jag pensionerade mig. 32 år på nacken men spelar fortfarande underbart vackert
https://onedrive.live.com/?cid=f91eb51c ... AsLlVCOwCM
Lever den inte ett farligt liv på ovansidan, den där Philips-diskanten?
rolfzetterberg skrev:
PerStromgren skrev:Den är väldigt lik Philips 0163, därav mitt misstag.
Nattlorden skrev:Tja, det beror ju på hur tydligt man ser något. philips Ad-0163:
Perfector skrev:Nattlorden skrev:Tja, det beror ju på hur tydligt man ser något. philips Ad-0163:
Äsch
Jag avsåg dom äldre lite stilrenare diskanterna 0141 bla
Perfector skrev:Säg det till Göran Kling som räknade fram länken och märkte skillnaden.
Prova du istället att labba med BBK 200 med och utan länk så märker du skillnaden.
Har även haft den högtalaren i Hi-Fi och musik på test där man klart enligt göran Mård kunde se skillnad på frekvensgången med och utan länken monterad.
Kanske ska tillägga att en standardlänk lät skit när jag drog fram en ur visatons lista och endast den som jag beskrivit funkar i detta udda element
I övrigt säger jag pass
JenzA skrev:Perfector skrev:Säg det till Göran Kling som räknade fram länken och märkte skillnaden.
Kanske ska tillägga att en standardlänk lät skit när jag drog fram en ur visatons lista och endast den som jag beskrivit funkar i detta udda element
I övrigt säger jag pass
Är det denna test du menar i HiFi & Musik #4 1983?
IngOehman skrev:Vågfrontscentrum (eller fokalpunkten om man föredrar att kalla den så) mäter du fram genom att plotta vågfronten. Koppla den elektriska insignalen till ena kanalen på ett oscilloskop, den kanal du triggar på. Den andra kanalen kopplar du till mätmikrofonens utsignal.
När du gjort det (från valfritt avstånd framför baffeln - bara att välja en faslöptid att fånga vågen i - vilket du vill, den behöver inte vara förskjuten et helt antal hela eller halva våglängder, 1,39 går lika bra som 2,12! Men skall du få något användbart resultat bör det inte vara alltför nära baselementet. Minst en hel våglängd från det) så ritar du upp den perfekta cirkelbåge som så väl som möjligt approximerar den vågfront du just kartlagt. Därefter ritar du ut dess radie.
Radien startar... i focalpunkten!![]()
Ett annat sätt att beskriva det är att radien minus avståndet till baffeln är hur långt bakom baffeln focalpunkten ligger.![]()
Vh, iö
paa skrev:Om man har ett ljudkort med två kanaler och en bärbar dator med Win7, finns det något program som simulerar ett oscilloskop, som man skulle kunna använda i detta syfte?
paa skrev:IngOehman skrev:Vågfrontscentrum (eller fokalpunkten om man föredrar att kalla den så) mäter du fram genom att plotta vågfronten. Koppla den elektriska insignalen till ena kanalen på ett oscilloskop, den kanal du triggar på. Den andra kanalen kopplar du till mätmikrofonens utsignal.
När du gjort det (från valfritt avstånd framför baffeln - bara att välja en faslöptid att fånga vågen i - vilket du vill, den behöver inte vara förskjuten et helt antal hela eller halva våglängder, 1,39 går lika bra som 2,12! Men skall du få något användbart resultat bör det inte vara alltför nära baselementet. Minst en hel våglängd från det) så ritar du upp den perfekta cirkelbåge som så väl som möjligt approximerar den vågfront du just kartlagt. Därefter ritar du ut dess radie.
Radien startar... i focalpunkten!![]()
Ett annat sätt att beskriva det är att radien minus avståndet till baffeln är hur långt bakom baffeln focalpunkten ligger.![]()
Vh, iö
Om man har ett ljudkort med två kanaler och en bärbar dator med Win7, finns det något program som simulerar ett oscilloskop, som man skulle kunna använda i detta syfte?
AndersD skrev:paa skrev:Om man har ett ljudkort med två kanaler och en bärbar dator med Win7, finns det något program som simulerar ett oscilloskop, som man skulle kunna använda i detta syfte?
Svantes lilla "Lissajou" funkar utmärkt.
http://user.faktiskt.io/AndersD/lissajou.exe
Kommer från denna gamla tråd.
IngOehman skrev:Det äldre elementet hade ju ventilering av kaviteten under mittdomen, i form av ett nätbeklätt hål i samma mittdome (a.k.a. dammskydd).
Det nyare verkar sakna detta hål. Hur är det ventilerat?
Jag borde kanske veta det, men det är så länge sedan jag tittade på detta element att jag inte ens minns om det jag undersökte var av den typ som har hål i domen, eller av den utan.
Vh, iö
phon skrev:Kommer faktiskt inte ihåg hur jag delade, men dom låter rätt hyfsat för priset.
Dvs material noll kronor, arbete 168500 kronor ...![]()
... eller nåt ...
phon skrev:Det är ett nytt filter till D'Appoliton som du ser på bilden, men jag har inget schema där jag sitter nu.
Det är i vart fall kopplat till basen, får väl rota fram nåt papper på jobbet.
Det ser ut som seriespole och konding i serie med motstånd tvärsöver, får kolla.
Diskanten har ett eget filter limmat på magneten vill jag minnas.
phon skrev:Hittade en gammal bild från labbandet, den kan kanske stämma. Det var ju ett tag sedan jag gjorde det här, runt 2011 eller nåt, så det är inte så enkelt att komma ihåg.
Bilden säger i vart fall en 0,9mH i serie med 4-ohms basarna som är kopplade i serie. 15µF och 1,8 ohm tvärs över basarna. 2,7µF och 2,2 ohm i serie med diskanten på 6 ohm. Dessutom sitter det något smått på själva diskanten, några 100 microhenry och nåt mer, för att ta bort en topp högt upp. Det var dessa värden jag kom fram till då med de använda elementen. Kom ihåg att dessa BBK200 inte är original, de har lägre Q och är modifierade på flera sätt, och spelar rätt mycket bättre än originalen.
phon skrev:.
platon1980 skrev:Skruvade just ur mina från gamla övergivna hembyggen. Ska väl kanske göra något kul av dem.
paa skrev:Det borde väl finnas något element från Monacor som är bättre än dom där gamla?
paa skrev:Det borde väl finnas något element från Monacor som är bättre än dom där gamla?
DQ-20 skrev:phon skrev:.
Punkt? Nä, nä, nä... Den här tråden kommer aldrig att dö. Det är bara att rita ett schema + en komplett bygginstruktion samt bereda dig på att ge support i 20 år. Gamma gör strålande element med magisk verkan på varje generation hembyggare.
/DQ-20
platon1980 skrev:paa skrev:Det borde väl finnas något element från Monacor som är bättre än dom där gamla?DQ-20 skrev:phon skrev:.
Punkt? Nä, nä, nä... Den här tråden kommer aldrig att dö. Det är bara att rita ett schema + en komplett bygginstruktion samt bereda dig på att ge support i 20 år. Gamma gör strålande element med magisk verkan på varje generation hembyggare.
/DQ-20
Platis skrev:Vad är bakgrundshistorien till Gamma BBK-200?
Verkar vara ett budget-element som stått sej hyfsat över tiden eftersom det fortfarande säljs/tillverkas!
Platis skrev:Väldigt intressant att höra, speciellt från en direkt involverad!40årig klassiker!
Med andra ord så lär det ha byggts en och annan högtalare med detta element under åren!
BellsnWhistles skrev:Perfector, känner du till något om Gamma BBK 200F, https://www.hifikit.se/bbk-200f.html, som jag förstår det en bredbandare baserad på BBK 200?
BellsnWhistles skrev:Perfector, känner du till något om Gamma BBK 200F, https://www.hifikit.se/bbk-200f.html, som jag förstår det en bredbandare baserad på BBK 200?
Platis skrev:BellsnWhistles skrev:Perfector, känner du till något om Gamma BBK 200F, https://www.hifikit.se/bbk-200f.html, som jag förstår det en bredbandare baserad på BBK 200?
Det var nån på forumet som byggde en bredbandshögtalare med goda resultat på detta element, sök lite!
Edit:
viewtopic.php?f=3&t=24173&hilit=gamma+bbk200f
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 16 gäster