Uppgradering av Pi60 årsmodell 1986 till modell 2006

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Sokrates

Uppgradering av Pi60 årsmodell 1986 till modell 2006

Inläggav Sokrates » 2010-12-13 12:22

Jag lärde känna Ingvar i början på 1990-talet. Jag hade ett par JBL-högtalare och kom på demo i Ingvars källare. Efter att ha lyssnat på Pi60 så blev jag euforisk, hade inte hört något liknande. Var är närmaste container!? så jag kan dumpa mina gamla JBL-högtalare! Dessa Pi60 av 1986 års modell har använts dagligen i 18 år, för allt ljud, även TV-ljud. Sedan 2009 används modell 2006 dagligen.

Jag fick i december 2008 (Lussefika hos en LTS:are) höra talas om att det fanns ett uppgraderings-kit så att man får senaste versionen av Pi60, dvs 2006 års modell (allt nytt förutom lådan kan man säga).

Vid uppgraderingen märkte jag att gamla baselementen med skumkant var på upphällningen. Ingvar har ju filat på konstruktionen i nästan två decennier sedan jag köpte dom 1991. 2006 års version har bättre element, renare delningsfilter och nedflyttad/bättre port.

Upplevd skillnad före/efter:
Direkt efter uppgraderingen tyckte jag det lät sämre, vasst, rått och lite elakt. Men efter att ha spelat in elementen en tid så låter de som tidigare, tror jag, jag hör ingen skillnad (eller så har jag vant mig). Dock tror jag att de låter renare vid stora ljudtryck och impulser av olika slag, tex när man drar på 'garageporten' ordentligt, trummor, trumpeter etc. Jag tror också att de går ner något lägre i frekvens, någon Hz eller så, men det kanske bara är inbillning. De låter bra helt enkelt! (jag har inte hört något annat som låter bättre, men jag har inte letat direkt heller:wink:)

Här följer ca 23,4 bilder på hur jag i början av år 2009 uppgraderade Pi60 till senaste versionen. En hel del pyssel, men bra lev det! Lite kul är det också.

Bild
Bild 1: Pi60 modell 1986. Baselement med skumkant, diskant i plast, port i papprör som gärna lossnar. Ingvar har berättat att så fin marmorering som målaren gjorde 1991, så har ingen senare målare lyckats med (antagligen en utdöende kunskap).

Bild
Bild 2: Högtalarlådan på operationsbordet. Gamla elementen bortplockade. Den fina marmor-lacken får inte bli förstörd.

Bild
Bild 3: Gamla filtret satt limmat på bakstycket. Huggs bort med stämjärn.

Bild
Bild 4: Sitter som attan med gammalt trälim.

Bild
Bild 5: Ingen av de hålsågar jag hade passade. 95 för litet och 105 för stort. Skaffade en hålsåg hos Jula, 102 mm. Hålsågen når 39 mm och baffeln är 41 mm.

Bild
Bild 6: Borrar upp för nya portens placering, längre ner på lådan.

Bild
Bild 7: Baffeln är 41 mm tjock (22+19 mm). Tar sista biten med sticksåg.

Bild
Bild 8: Hålsågens diameter anpassades efter en fräs jag hade, en liten kompromiss (men det blir bra när det blir målat).

Bild
Bild 9: Det blir ett glapp på någon mm runt om, men det är bara tjusigt.

Bild
Bild 10: Jag funderade på hur kanten skulle fräsas upp till nya baselementet som har en något större diameter och en djupare fläns. Ingen fräs passade eller fanns att uppbringa för 8 mm handöverfräs. Jag tillverkade ett verktyg i form av en platta som försågs med två kullager på lämpligt ställe, som anhåll.

Bild
Bild 11: Maskeringstejp skyddar lacken. Den vita plattan glider hyfsat lätt över tejpen. Spånsug genom porten och tätad diskantglugg gör övningen ganska dammfri.

Bild
Bild 12: Det blev en jättefin kant. Man behöver en stor platt som gör att man inte vinglar.

Bild
Bild 13: Gamla porten sätts igen. Den har ju två diametrar i spånskivorna (MDF). Jag tillverkar en puck som limmas inifrån.

Bild
Bild 14: Ytterligare hockeypuckar tillverkas av MDF. Här inser jag att jag möjligen kunde ha återanvänt den marmorerade ytan från nya hålen till gamla hålen, men för sent.

Bild
Bild 15: En övning med bandslip, ritad cirkel och ögonmått så blir PDF-puckarna till sist väldigt lika vanliga hockeypuckar. Speciellt med färg på.

Bild
Bild 16: De nyfrästa kanterna målas svarta, lirar bra med marmoreringen och elementen.

Bild
Bild 17: Filtren monteras på klassiskt Inoh-manér. Dvs med masonitskiva och lim (denna gång med PL 'flera hundra').

Bild
Bild 18: Masonitskivan (filtret) skruvas på plats. Det är nog klokt.

Bild
Bild 19: Nya delningsfiltret är mindre än tidigare, färre komponenter.

Bild
Bild 20: Övre adiabatiska eftersträvaren yxas till enligt ny instruktion. Ger en lättare passage av luft från baselementets bakre del till Helmholtzkammarens fjäder.

Bild
Bild 21: Dessa fina Inoh-element ska nu sättas dit. Gamla Pi-Plutt används under tiden då Pi60 uppgraderas. Jämförde också med dessa så att eventuella misstag i form av fasfel etc kunde upptäckas.

Bild
Bild 22: Det blir till att plocka fram lödkolv etc till vardagsrummet.

Bild
Bild 23: Det blev himla bra "Faktiskt", gamla portens puckar syns knappt. Speciellt om man inte tittar efter!

PS Så fick jag lära mig lite av Picasa också, bilderna är ju länkade i texten. DS[/i]
Senast redigerad av Sokrates 2010-12-14 13:42, redigerad totalt 7 gånger.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2010-12-13 14:41

Tog bort numer onödig bildlänk. :)
Senast redigerad av shifts 2010-12-13 16:58, redigerad totalt 1 gång.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2010-12-13 14:44

wow vilken snygg finish :o

Men jädrar vad skumt det ser ut med den placeringen på porten.

edit: Snyggt resultat.
Senast redigerad av AndreasArvidsson 2010-12-13 16:40, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2010-12-13 16:17

Bara att lyfta på hatten till ett snyggt jobb!

När jag blir stor skall jag köpa pi60 och dom skall se ut precis som dina. Fantastiskt snyggt marmorerat :!:
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2010-12-13 17:50

Väldigt snyggt. Hade kanske kunnat göra som komorok gjorde med den felplacerade porten men det där funkar ju också.

Bild

hur upplever du förändringen av ljudet då?
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2010-12-13 17:50

Hm jag skulle inte limma delningsfilter med PL400, det kan nog fräta på kablar och komponenter, speciellt de mängder som används här.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-12-13 21:02

Hur upplever du skillnaden?

Återgå till Wänner af Ino