Jag fick i december 2008 (Lussefika hos en LTS:are) höra talas om att det fanns ett uppgraderings-kit så att man får senaste versionen av Pi60, dvs 2006 års modell (allt nytt förutom lådan kan man säga).
Vid uppgraderingen märkte jag att gamla baselementen med skumkant var på upphällningen. Ingvar har ju filat på konstruktionen i nästan två decennier sedan jag köpte dom 1991. 2006 års version har bättre element, renare delningsfilter och nedflyttad/bättre port.
Upplevd skillnad före/efter:
Direkt efter uppgraderingen tyckte jag det lät sämre, vasst, rått och lite elakt. Men efter att ha spelat in elementen en tid så låter de som tidigare, tror jag, jag hör ingen skillnad (eller så har jag vant mig). Dock tror jag att de låter renare vid stora ljudtryck och impulser av olika slag, tex när man drar på 'garageporten' ordentligt, trummor, trumpeter etc. Jag tror också att de går ner något lägre i frekvens, någon Hz eller så, men det kanske bara är inbillning. De låter bra helt enkelt! (jag har inte hört något annat som låter bättre, men jag har inte letat direkt heller:wink:)
Här följer ca 23,4 bilder på hur jag i början av år 2009 uppgraderade Pi60 till senaste versionen. En hel del pyssel, men bra lev det! Lite kul är det också.

Bild 1: Pi60 modell 1986. Baselement med skumkant, diskant i plast, port i papprör som gärna lossnar. Ingvar har berättat att så fin marmorering som målaren gjorde 1991, så har ingen senare målare lyckats med (antagligen en utdöende kunskap).
Bild 2: Högtalarlådan på operationsbordet. Gamla elementen bortplockade. Den fina marmor-lacken får inte bli förstörd.
Bild 3: Gamla filtret satt limmat på bakstycket. Huggs bort med stämjärn.
Bild 4: Sitter som attan med gammalt trälim.
Bild 5: Ingen av de hålsågar jag hade passade. 95 för litet och 105 för stort. Skaffade en hålsåg hos Jula, 102 mm. Hålsågen når 39 mm och baffeln är 41 mm.

Bild 6: Borrar upp för nya portens placering, längre ner på lådan.
Bild 7: Baffeln är 41 mm tjock (22+19 mm). Tar sista biten med sticksåg.
Bild 8: Hålsågens diameter anpassades efter en fräs jag hade, en liten kompromiss (men det blir bra när det blir målat).
Bild 9: Det blir ett glapp på någon mm runt om, men det är bara tjusigt.
Bild 10: Jag funderade på hur kanten skulle fräsas upp till nya baselementet som har en något större diameter och en djupare fläns. Ingen fräs passade eller fanns att uppbringa för 8 mm handöverfräs. Jag tillverkade ett verktyg i form av en platta som försågs med två kullager på lämpligt ställe, som anhåll.
Bild 11: Maskeringstejp skyddar lacken. Den vita plattan glider hyfsat lätt över tejpen. Spånsug genom porten och tätad diskantglugg gör övningen ganska dammfri.
Bild 12: Det blev en jättefin kant. Man behöver en stor platt som gör att man inte vinglar.
Bild 13: Gamla porten sätts igen. Den har ju två diametrar i spånskivorna (MDF). Jag tillverkar en puck som limmas inifrån.
Bild 14: Ytterligare hockeypuckar tillverkas av MDF. Här inser jag att jag möjligen kunde ha återanvänt den marmorerade ytan från nya hålen till gamla hålen, men för sent.
Bild 15: En övning med bandslip, ritad cirkel och ögonmått så blir PDF-puckarna till sist väldigt lika vanliga hockeypuckar. Speciellt med färg på.
Bild 16: De nyfrästa kanterna målas svarta, lirar bra med marmoreringen och elementen.
Bild 17: Filtren monteras på klassiskt Inoh-manér. Dvs med masonitskiva och lim (denna gång med PL 'flera hundra').
Bild 18: Masonitskivan (filtret) skruvas på plats. Det är nog klokt.
Bild 19: Nya delningsfiltret är mindre än tidigare, färre komponenter.
Bild 20: Övre adiabatiska eftersträvaren yxas till enligt ny instruktion. Ger en lättare passage av luft från baselementets bakre del till Helmholtzkammarens fjäder.
Bild 21: Dessa fina Inoh-element ska nu sättas dit. Gamla Pi-Plutt används under tiden då Pi60 uppgraderas. Jämförde också med dessa så att eventuella misstag i form av fasfel etc kunde upptäckas.
Bild 22: Det blir till att plocka fram lödkolv etc till vardagsrummet.
Bild 23: Det blev himla bra "Faktiskt", gamla portens puckar syns knappt. Speciellt om man inte tittar efter!
PS Så fick jag lära mig lite av Picasa också, bilderna är ju länkade i texten. DS[/i]