Moderator: Redaktörer
celef skrev:jag gillar kriget mellan ingenjörerna och musikerna
RogerGustavsson skrev:Thomas_A skrev:Skillnaden mellan mjuka fötter och spikes är bara att resonansfrekvensen högtalare-fot-underlag (som är ett resonanssystem) flyttas nedåt från "lågbas-midbas" till "infrabas".
Var det inte så att spikar först dök upp i samband med mindre stativurustade brittska högtalare med rätt skralt frekvensomfång? Kan det vara så att den klena basen förstärks till en mera entonig bas, lite sameness som ska ge mera ordning på marschfötterna?
Richard skrev:Thomas_A skrev:En reaktion kräver motreaktion ( newton ) och det gäller även baselement. Rör sig basen framåt så kräver den en likadan motreaktion av lådan. Mjuka fötter " bromsar in " effekten så att " pace, rythm and dynamics" inte bibehålls med samma ursprungliga effekt.
Jämför med en studsboll på ett hårt underlag, eller ett fjädrande.
Studsbollen på det hårda underlaget kommer att studsa högre än på det fjädrande underlaget.
Fast det där har ju redan utretts, fysikaliskt. Skillnaden mellan mjuka fötter och spikes är bara att resonansfrekvensen högtalare-fot-underlag (som är ett resonanssystem) flyttas nedåt från "lågbas-midbas" till "infrabas". Spikarna är en sak men du har också böjlighet i spikens infästning, hela högtalaren samt golv att räkna in med.
Sant, men du har också frekvensmodulering som stör allvarligt vid lägre, hörbara frevenser vid kombination med mjukfötter. Musikaliteten och tonhöjden blir fel.
Resultatet av detta blir svårighet att integrera subbas med fronthögtalare, svårighet att höra bastonernas frekvenser tydligt ( tonhöjd ) och därmed stor svårighet att ta till sig musiken från skivan.
Jag anser inte detta vara riktigt utträtt ännu.
Morello skrev:Läste första inlägget och kan varan för att det är rappakalja.
Foten/fjädern och lådan/massan utgör ett andra ordningens system med godhetstal Q och en resonsfrekvens f. Godhetstalet är relativt högt och frekvensen hyfsat låg. Över systemets resonansfrekvens, som förhoppningsvis är lägre än audioregistret "syns" inte fjädern över huvud taget, vilket alltså är motsatsen till vad författaren tror.
RogerGustavsson skrev:Thomas_A skrev:Skillnaden mellan mjuka fötter och spikes är bara att resonansfrekvensen högtalare-fot-underlag (som är ett resonanssystem) flyttas nedåt från "lågbas-midbas" till "infrabas".
Var det inte så att spikar först dök upp i samband med mindre stativurustade brittska högtalare med rätt skralt frekvensomfång? Kan det vara så att den klena basen förstärks till en mera entonig bas, lite sameness som ska ge mera ordning på marschfötterna?
Thomas_A skrev:Richard skrev:Thomas_A skrev:En reaktion kräver motreaktion ( newton ) och det gäller även baselement. Rör sig basen framåt så kräver den en likadan motreaktion av lådan. Mjuka fötter " bromsar in " effekten så att " pace, rythm and dynamics" inte bibehålls med samma ursprungliga effekt.
Jämför med en studsboll på ett hårt underlag, eller ett fjädrande.
Studsbollen på det hårda underlaget kommer att studsa högre än på det fjädrande underlaget.
Fast det där har ju redan utretts, fysikaliskt. Skillnaden mellan mjuka fötter och spikes är bara att resonansfrekvensen högtalare-fot-underlag (som är ett resonanssystem) flyttas nedåt från "lågbas-midbas" till "infrabas". Spikarna är en sak men du har också böjlighet i spikens infästning, hela högtalaren samt golv att räkna in med.
Sant, men du har också frekvensmodulering som stör allvarligt vid lägre, hörbara frevenser vid kombination med mjukfötter. Musikaliteten och tonhöjden blir fel.
Resultatet av detta blir svårighet att integrera subbas med fronthögtalare, svårighet att höra bastonernas frekvenser tydligt ( tonhöjd ) och därmed stor svårighet att ta till sig musiken från skivan.
Jag anser inte detta vara riktigt utträtt ännu.
Jag förstår inte vad du menar med frekvensmodulering vid lägre frekvenser. "Frekvensmoduleringen" med spikfötter sker vid 20-100 Hz (resonans) beroende på högalares mass, infästning och spikfot. Med mjukfötter så slår aldrig resonansen an eftersom den fundamentala frekvensen ligger < 10 Hz.
Harryup skrev:RogerGustavsson skrev:Thomas_A skrev:Skillnaden mellan mjuka fötter och spikes är bara att resonansfrekvensen högtalare-fot-underlag (som är ett resonanssystem) flyttas nedåt från "lågbas-midbas" till "infrabas".
Absolut inte. Linn-demona på den tiden var mycket noga med att man skulle kunna höra enskilda toner och också takten väl markerad. Men man pratade oerhört mycket att melodier skulle vara hörbara. Skillnaden mellan ljud och musik var just att alla andra anläggningar producerade ljud eftersom man inte kunde höra melodier medans en Linn-Naim anläggning kunde spela melodier.
mvh/Harryup
CODY skrev:Fy fan så illa ni beter er mot varandra.
DQ-20 skrev:Harryup skrev:RogerGustavsson skrev:Thomas_A skrev:Skillnaden mellan mjuka fötter och spikes är bara att resonansfrekvensen högtalare-fot-underlag (som är ett resonanssystem) flyttas nedåt från "lågbas-midbas" till "infrabas".
Absolut inte. Linn-demona på den tiden var mycket noga med att man skulle kunna höra enskilda toner och också takten väl markerad. Men man pratade oerhört mycket att melodier skulle vara hörbara. Skillnaden mellan ljud och musik var just att alla andra anläggningar producerade ljud eftersom man inte kunde höra melodier medans en Linn-Naim anläggning kunde spela melodier.
mvh/Harryup
Jag förstår inte vad Linn-handlarnas försäljningsteknik har att göra med försök till förklaringar av hur det verkligen låter.
/DQ-20
Harryup skrev:Även om vi inte var Linn-handlare under någon längre stund så måste jag trots allt försvara historien. Att påstå att det lät så är helt felaktigt.
Även om man inte gillar spikar kan man ju hålla sig till hur det var. Att det kan ha förekommit entonigt ljud hos någon handlare är mera representativt för den handlaren än Linns presentation av musiken.
Dessutom kan jag ju påminna om att LTS hade sin Linn-period med Lars-Göran vid rodret och inte någon gång på pratade man om entonighet osv i LTS under den tiden.
mvh/Harryup
DQ-20 skrev:Harryup skrev:Även om vi inte var Linn-handlare under någon längre stund så måste jag trots allt försvara historien. Att påstå att det lät så är helt felaktigt.
Även om man inte gillar spikar kan man ju hålla sig till hur det var. Att det kan ha förekommit entonigt ljud hos någon handlare är mera representativt för den handlaren än Linns presentation av musiken.
Dessutom kan jag ju påminna om att LTS hade sin Linn-period med Lars-Göran vid rodret och inte någon gång på pratade man om entonighet osv i LTS under den tiden.
mvh/Harryup
OK, då förstår jag. Tack för ditt klarläggande. Jag såg bara Linns försäljningsteknik och missade därmed din bedömning av ljudet i ditt inlägg.
Bästa hälsningar,
DQ-20
Harryup skrev:DQ-20 skrev:Harryup skrev:RogerGustavsson skrev:Thomas_A skrev:Skillnaden mellan mjuka fötter och spikes är bara att resonansfrekvensen högtalare-fot-underlag (som är ett resonanssystem) flyttas nedåt från "lågbas-midbas" till "infrabas".
mvh/Harryup
Jag förstår inte vad Linn-handlarnas försäljningsteknik har att göra med försök till förklaringar av hur det verkligen låter.
/DQ-20
Även om vi inte var Linn-handlare under någon längre stund så måste jag trots allt försvara historien. Att påstå att det lät så är helt felaktigt.
Även om man inte gillar spikar kan man ju hålla sig till hur det var. Att det kan ha förekommit entonigt ljud hos någon handlare...
Harryup skrev:Att påstå att det lät så är helt felaktigt.
IngOehman skrev:Vad är problemet?
IngOheman skrev:Jo, kanske var de bäst på suggestion, och på att lura i okunniga människor
en massa dumheter?
DQ-20 skrev:IngOehman skrev:Vad är problemet?
Du tar ju inte bara upp produkternas egenskaper utan också handlarnas. Kan det vara så att Harryup har anledning att känna sig påhoppad därvidlag?
/DQ-20
Harryup skrev:Dessutom skrev jag i ett inlägg senare att vi inte gillade ljudet ifrån Kan, vi köpte aldrig några Naim då vi inte gillade dom heller.
Harryup skrev:Men Roger kommer med en frågeställning om entonig bas och det är inget man lurar människor med att det skulle vara naturligare så att säga. Man kan lura dom med en höjning så en liten låda låter mustigare osv. men det är en annan sak.
Harryup skrev:Så nej vi gillade inte ljudet ifrån en Linn/Naim anläggning som den fanns då spikar introducerades och jag har heller inte skrivit det.
Harryup skrev:Dessutom tror jag faktiskt inte att Göran lurade någon, han var/(är?) helt enkelt fullständigt övertygad om konceptet.
Harryup skrev:Och en viss vana om hur det lät och vad som sades fick vi då vi dagligen delade kunder och besökare i flera år med High Fidelity.
Harryup skrev:Däremot håller jag med dig om att High Fidelity idag är en trevlig butik som är värt ett besök.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster