Bästa banankontakten, tips önskas!

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2012-07-07 23:23

soundbrigade skrev:Kolla VT4C. De säljer i princip samma skräp som Svalander och HiFi-kit säljer men till bråkdelen av deras ockerpriser.
:idea:

Fint, jag ska prova z-bananer därifrån!

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2012-07-07 23:28

Har lådvis med rg59 och rg6 crimp om det finns intresse. Har inte kvar pressverkyget ändå.
Skruvvarianten är helt värdelös och sänker som sagt innan ett par dB om man har otur.
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2012-07-08 00:25

Jag hakade på ett gruppköp här på faktiskt för några år sedan, och köpte 10 + 10 av en sort som kunde stackas om man monterade dem korrekt.

Eftersom jag ville trycka in 2.5mm2 RKK så lödde jag sonika in kabeln rätt in i hylsan. Funkar fint även nu, flera år senare.

Dessa var det:

Bild

/Bosse
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-07-08 00:40

Ragnwald skrev:Du stoppar in kabeln i den smala änden och pressar ihop med pressverktyg som har pressbackar.
Ta med till Watski båttillbehörsaffär, så pressar de i butiken. Samma verktyg som till talluriter och ändstycken på stående rigg, lossnar aldrig.
Sen skruvar du dit dina stift som du nyss köpt, i den gängade änden.
Bäst resultat om håldiameter och kabeltjocklek inte skiljer för mycket.

Har inte själv provat just Supras modell.

Ah, det ska jag göra om jag någonsin upplever problem med ljudet pga dålig kontakt med Suprabananerna.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2012-07-08 08:58

Ragnwald skrev:Använd XLR- kontakter i stället. Mycket bättre.
De har tillräckligt grov anläggningsyta på piggarna, lätt att löda och kan helt enkelt inte glappa.

Trevligt att någon mer har upptäckt denna förträffliga kontakt. Som är korrekt konstruerad ( ansluter jord först och kopplar bort jord sist ). Har själv använt denna kontakt i över 30 år till både högtalare och förstärkare. Det är ju ingen standard kontakt för ändamålet men det tycker jag inte spelar någon större roll. Det är en utomordentlig kontakt för ändamålet specad till 16A och 250V klarar den ca 4000W och det räcker länge. Det enda man måste vara uppmärksam på när man monterar den i en högtalarlåda är att den inte är tät så man måste täta den med silikon eller något annat lämpligt.
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
DrBoar

Inläggav DrBoar » 2012-07-12 23:45

Neutrik Speakon kontakter är gjorda för högtalare och klickar i på samma fina sätt som XLR och sedan är det coolt att ha en pryl tillverkad i Lichtenstein :P

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2012-07-13 23:29

boom skrev:http://www.clasohlson.com/se/Bananstift/Pr361029000

De där är pissdåliga.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-07-16 17:50

Johan_Lindroos skrev:

De där är pissdåliga.

Man får borra dom djupare och löda sen funkar dom.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2012-07-16 19:51

bomellberg skrev:Jag hakade på ett gruppköp här på faktiskt för några år sedan, och köpte 10 + 10 av en sort som kunde stackas om man monterade dem korrekt.

Eftersom jag ville trycka in 2.5mm2 RKK så lödde jag sonika in kabeln rätt in i hylsan. Funkar fint även nu, flera år senare.

Dessa var det:

Bild

/Bosse
Jag köpte också de där men har inte lyckats använda dem. Hur ska man löda fast kabeln? När jag försökte gick de bara sönder och så rann lödtennet ut ur pipen.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2012-07-16 22:57

Jag köpte 200 såna där också för ett bra tag sen och brukar inte bekymra mig om stackning så jag böjer min EKK/kabel så att den precis passar i röret med lite lagom tryck mot väggarna och sen löder jag dem. Jag knipsar normalt av den lilla flänsen där kabeln egentligen skall lödas och sen krympslangar jag.

Bild

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-07-16 23:06

Bra lösning.
Har inte heller gillat den tänkta lödpunkten.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2012-07-17 14:40

boom skrev:
Johan_Lindroos skrev:

De där är pissdåliga.

Man får borra dom djupare och löda sen funkar dom.

Det största problemet tycker jag är det fjädrande elementet på själva stiftet. Det brukar platta till sig så att bananen sedan sitter halvlöst.

Och naturligtvis urusel skruvanslutning med både gängpaj och dålig skruvskalle som går sönder när man ska dra åt. Som du skriver: bäst att löda istället. Men att då behöva borra i dem tycker jag är ett tecken på ett sätt att använda dem som de inte är ursprungligen tänkta för helt enkelt.

Nej fy och usch vilka dåliga kontaktdon!
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Drakir

Inläggav Drakir » 2012-07-17 18:39

UrSv skrev:Jag köpte 200 såna där också för ett bra tag sen och brukar inte bekymra mig om stackning så jag böjer min EKK/kabel så att den precis passar i röret med lite lagom tryck mot väggarna och sen löder jag dem. Jag knipsar normalt av den lilla flänsen där kabeln egentligen skall lödas och sen krympslangar jag.

Bild

Det där är den absolut snyggaste lösningen..cleant, samtidigt fräscht :D

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2012-07-28 09:57

darkg skrev:
soundbrigade skrev:Kolla VT4C. De säljer i princip samma skräp som Svalander och HiFi-kit säljer men till bråkdelen av deras ockerpriser.

Nu har de kommit, fin finish. Jag lödde dem med gas på Supra ply 3,4. En av dem tålde inte min generösa värmetillförsel och "spretade upp". Ingen kritik i sig, de är förvisso avsedda för skruvterminering.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-07-28 22:27

Ragnwald skrev:... vissa bananer klarar inte lödning, de faller isär.

:wink:
Den som vet mest, tror minst.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-07-28 23:25

darkg skrev:
darkg skrev:

Nu har de kommit, fin finish. Jag lödde dem med gas på Supra ply 3,4. En av dem tålde inte min generösa värmetillförsel och "spretade upp". Ingen kritik i sig, de är förvisso avsedda för skruvterminering.

Lödning är väl att rekommendera.

Tar man så stor hänsyn till smådetaljerna som montering av banankontakter ( man kan ju terminera skalad kabel direkt istället ) så kanske man ska fundera på att löda alla anslutningar internt i högtalaren också. Där är det ofta värdelösa kabelskor och glapp eller kontaktdist. blir det ofelbart efter något år. Kan låta riktigt illa i diskantregistret.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
lennartj

Isoda + rör-"bananer"

Inläggav lennartj » 2012-07-30 03:21

Helt rätt Rickard,
jag har lött alla anslutningar från element till internkablage (samma som externt f.ö.) till delningsfilterkomponenter (hardwired) och vidare ut genom lådan utan kontakter fram till slutstegen där jag stackat biwiringen.

Jag är absolut ingen guru på lödning, men jag förstår mig inte på de inkompetenta gnällspikar som klagar på att det är så svårt att löda diverse kombinationer av kablar och kontakter.

Det är inga problem att löda Isoda-kabel som är betydligt mer än 1 kvmm till rörbananer och behålla stackbarheten.

Bild

Här är förresten anledningen till att jag använder banankontakter och inget annat:

Bild
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
ivor-isobarik

Inläggav ivor-isobarik » 2012-07-30 03:53

De där rörstiften är väldigt musikaliska och praktiska. En av de inneboende finheterna är att de passar både i BFA kontakter och 4mm bananerna. Linnhandlarna använder dem vid demo för att snabbt kunna växla mellan apparater och kunna använda samma kablage. Rekommmendationen är dock att man övergår till stabilare variant sedan man tunat färdigt och installationen ska permanentinstalleras. Kontakterna är nämligen aningen klena när man hänger en kabel av rang i den,typ en Linn K400.

Linn Knektbananer är annars det bästa,inte särskilt dyra heller.
Drag èm in through the telephone

Make the customer a Linnie

Linn-music for life

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-07-30 12:09

ivor-isobarik skrev:De där rörstiften är väldigt musikaliska och praktiska. En av de inneboende finheterna är att de passar både i BFA kontakter och 4mm bananerna. Linnhandlarna använder dem vid demo för att snabbt kunna växla mellan apparater och kunna använda samma kablage. Rekommmendationen är dock att man övergår till stabilare variant sedan man tunat färdigt och installationen ska permanentinstalleras. Kontakterna är nämligen aningen klena när man hänger en kabel av rang i den,typ en Linn K400.

Linn Knektbananer är annars det bästa,inte särskilt dyra heller.

Jag antar att du också hört skillnaden som finns mellan olika banankontakter. Ditt inlägg skulle därför kunna ligga under perceived- pitch tråden likagärna.

En dålig lödning, eller dåliga kontakter gör att musiken inte återges lika tydligt. Det går att göra skillnaderna rätt tydligt om du har en bra högtalare, typ keltik.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2012-07-30 13:08

Sluta med dumheterna nu genast! Här i vackra Vänersborg med världsarenana med stort ljusinsläpp i taket, brukar en orkester med rörstift spela tradjazz i gågatekrysset varje lördag, så visst är röstift musikaliska. 8)
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Föregående

Återgå till Teknikforum