soundbrigade skrev:Kolla VT4C. De säljer i princip samma skräp som Svalander och HiFi-kit säljer men till bråkdelen av deras ockerpriser.
Fint, jag ska prova z-bananer därifrån!
Moderator: Redaktörer
Ragnwald skrev:Du stoppar in kabeln i den smala änden och pressar ihop med pressverktyg som har pressbackar.
Ta med till Watski båttillbehörsaffär, så pressar de i butiken. Samma verktyg som till talluriter och ändstycken på stående rigg, lossnar aldrig.
Sen skruvar du dit dina stift som du nyss köpt, i den gängade änden.
Bäst resultat om håldiameter och kabeltjocklek inte skiljer för mycket.
Har inte själv provat just Supras modell.
Ragnwald skrev:Använd XLR- kontakter i stället. Mycket bättre.
De har tillräckligt grov anläggningsyta på piggarna, lätt att löda och kan helt enkelt inte glappa.
boom skrev:http://www.clasohlson.com/se/Bananstift/Pr361029000
Jag köpte också de där men har inte lyckats använda dem. Hur ska man löda fast kabeln? När jag försökte gick de bara sönder och så rann lödtennet ut ur pipen.bomellberg skrev:Jag hakade på ett gruppköp här på faktiskt för några år sedan, och köpte 10 + 10 av en sort som kunde stackas om man monterade dem korrekt.
Eftersom jag ville trycka in 2.5mm2 RKK så lödde jag sonika in kabeln rätt in i hylsan. Funkar fint även nu, flera år senare.
Dessa var det:
/Bosse

boom skrev:Johan_Lindroos skrev:boom skrev:http://www.clasohlson.com/se/Bananstift/Pr361029000
De där är pissdåliga.
Man får borra dom djupare och löda sen funkar dom.
UrSv skrev:Jag köpte 200 såna där också för ett bra tag sen och brukar inte bekymra mig om stackning så jag böjer min EKK/kabel så att den precis passar i röret med lite lagom tryck mot väggarna och sen löder jag dem. Jag knipsar normalt av den lilla flänsen där kabeln egentligen skall lödas och sen krympslangar jag.
darkg skrev:soundbrigade skrev:Kolla VT4C. De säljer i princip samma skräp som Svalander och HiFi-kit säljer men till bråkdelen av deras ockerpriser.
darkg skrev:darkg skrev:soundbrigade skrev:Kolla VT4C. De säljer i princip samma skräp som Svalander och HiFi-kit säljer men till bråkdelen av deras ockerpriser.
Nu har de kommit, fin finish. Jag lödde dem med gas på Supra ply 3,4. En av dem tålde inte min generösa värmetillförsel och "spretade upp". Ingen kritik i sig, de är förvisso avsedda för skruvterminering.

ivor-isobarik skrev:De där rörstiften är väldigt musikaliska och praktiska. En av de inneboende finheterna är att de passar både i BFA kontakter och 4mm bananerna. Linnhandlarna använder dem vid demo för att snabbt kunna växla mellan apparater och kunna använda samma kablage. Rekommmendationen är dock att man övergår till stabilare variant sedan man tunat färdigt och installationen ska permanentinstalleras. Kontakterna är nämligen aningen klena när man hänger en kabel av rang i den,typ en Linn K400.
Linn Knektbananer är annars det bästa,inte särskilt dyra heller.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster